نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه علم و هنر یزد

2 مربی گروه روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه علم و هنر یزد

3 استادیار گروه روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه علم و هنر یزد

چکیده

نوجوانی دوره‌ سنی‌ای است که تحولات زیادی در جسم و روان انسان رخ داده و او را در برابر مشکلات روانی دچار آسیب پذیری بیشتری می‌نماید؛ آسیب‌های این دوره باید عمیقا بررسی شده و مداخلات در راستای رفع آسیب و همچنین تقویت توان مقابله با آسیب‌ها صورت پذیرد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر‌بخشی توانبخشی شناختی بر بازداری شناختی، اعتیاد به اینترنت و کنترل عواطف نوجوانان صورت پذیرفت. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش، نوجوانان حاضر در دو دبیرستان در شهر یزد یودند که تعداد 30 نفر با شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پیش از هرگونه مداخله پیش‌آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش 8 جلسه مداخله توانبخشی شناختی را دریافت نمودند. در پایان مداخله، از هر دو گروه مجددا آزمون‌ها گرفته شد. به جهت سنجش بازداری شناختی از آزمون بازداری شناختی رفیع‌خواه و ارجمند‌نیا (بشرا)، سنجش اعتیاد به اینترنت از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ و سنجش کنترل عواطف از مقیاس کنترل عواطف ویلیامز استفاده گردید. یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند که نشانگر اثربخش بودن رویکرد توانبخشی شناختی در افزایش بازداری شناختی و کنترل عواطف و کاهش میزان اعتیاد به اینترنت بود.(p<0/05) نتیجه: این رویکرد ضمن بهبود مهارت‌های شناختی، تقویت سیستم بازداری و بهبود تنظیم هیجانات بر کنترل میزان وابستگی به اینترنت نیز موثر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of cognitive rehabilitation on internet addiction, cognitive inhibition, and emotional control of internet-addicted adolescents

نویسندگان [English]

  • Ali Ahangarnasab 1
  • Mahdiyeh Azizi 2
  • Mohsen Saeedmanesh 3

1 Clinical Child and Adolescent Psychology. Ashkezar. Science and Arts University. Yazd. Iran

2 Lecturer, Department of clinical child and adolescent psychology, Ashkezar Facility. Science and Arts University, YAZD, IRAN.

3 Assistant professor, Department of clinical child and adolescent psychology, Ashkezar Facility. Science and Arts University, YAZD, IRAN.

چکیده [English]

Adolescence is the period of a lifetime when many physical and mental changes happen and thus make adolescents vulnerable to mental issues that must be well-recognized and figure out proper solutions to solve the problems and improve their ability to cope with difficult situations. Purpose: This study aimed to examine the effectiveness of cognitive rehabilitation on internet addiction, cognitive inhibition, and emotional control of internet-addicted adolescents. Methods: This is a quasi-experimental pretest-posttest study with a control group. The research population was adolescents from two schools in Yazd. We chose 30 of them with the availability sampling method for the sample group. after that, we randomly put them into experimental and control groups. Before any intervention pretest was taken from them. Then the experimental group received cognitive rehabilitation intervention in 8 sessions. At the end of the interventions, a post-test was taken from both experimental and control groups. To evaluate internet addiction Kimberly young's internet addiction scale was used. To evaluate cognitive inhibition Boshra scale was used. William's emotional control scale was used to evaluate emotional control. Results: Data were analyzed with analysis of covariance which indicated the effectiveness of the cognitive rehabilitation approach to reduce internet addiction, and improve cognitive inhibition and emotional control levels (p<0.05). Conclusions: cognitive rehabilitation approach is effective to reduce internet addiction in adolescents, and improve their cognitive skills and inhibitory system. Also, this approach could be effective to enhance emotional control for them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Inhibition
  • Cognitive Rehabilitation
  • Emotional Control
  • Internet Addiction
ادیب نیا، فائزه؛ کاکاوند، علیرضا (1396). مقایسه بازداری شناختی در سه گروه از دانش‌آموزان با پیشرفت ریاضی بالا، متوسط و پایین. راهبردهای شناختی در یادگیری، دوره 5، شماره 9، 103-116.
امیدی، فائزه (1398). بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و کارکردهای اجرایی (توجه، حافظه کاری، بازداری پاسخ) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. پنجمین کنفرانس ملی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، کاربردها و توانمندسازی با محوریت روان‌درمانی، تهران.
انیسی، جعفر؛ سلیمی، سیدحسین؛ میرزمانی بافقی، سیدمحمود؛ رییسی، فاطمه؛ نیکنام، مژگان (1386). بررسی مشکلات رفتاری نوجوانان. علوم رفتاری، دوره 1، شماره 2، 163-170.
باشی عبدل‌آبادی، حسین؛ پیله‌ور، سحر؛ صارمی، علی‌اکبر (1395). اثر توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای شناختی، حافظه، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروز. فصلنامه علوم اعصاب شفای خاتم، دوره 4، شماره 3 (21)، 14-20.
بختیاری جوان، صادق؛ فرخی، نورعلی؛ بختیاری جوان، سجاد؛ صادقی، رحمان (1399). پیش‌بینی اعتیاد اینترنتی از طریق کارکردهای اجرایی؛ با تأکید بر مؤلفه‌های عدم بازداری، حافظه‌کاری و انعطاف‌پذیری شناختی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی. مجله روان‌شناسی و روان‌پزشکی شناخت، 7 (5)، 80-91.
تسیه حسینی، قاسم؛ صمدی کاشان، سحر؛ مدنی، یاسر (1400). اثربخشی مشاوره کوتاه‌مدت راه‌حل محور بر اعتیاد به اینترنت نوجوانان پسر. توانمندسازی کودکان استثنایی، دوره 12، شماره2 (35)، 97-105.
حبیبی کلیبر، رامین؛ بهادری خسروشاهی، جعفر (1398). اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. عصب روان‌شناختی، 5 (2 (پیاپی 17) )، 89-108.
خانجانی، زینب؛ فرهودی، مهدی؛ نظری، محمدعلی؛ سعیدی، محمدتقی؛ آب‌روانی، پریا (1397). تأثیر توان‌بخشی شناختی بر توجه پراکنده، توجه انتخابی و کارکردهای اجرایی افراد بزرگ‌سال دچار سکته مغزی. مجله روان‌شناسی و روان‌پزشکی شناخت، دوره 5، شماره 3، 81-94.
دهقان، مجبتی؛ رسولی، علی؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح (1394). پیش‌بینی سبک تصمیم‌گیری بر اساس خود تمایزیافتگی و تنظیم هیجان در نوجوانان دختر.  نسیم تندرستی (سلامت خانواده)، دوره 4، شماره 1، 10-18.
دهقانی، مرضیه؛ علیزاده، یاسمن (1393). تنظیم هیجانی، سبک‌های دلبستگی و رضامندی زناشویی معلمان.  علوم رفتاری، دوره 6، شماره 21، 73-90.
رفیع خواه، محسن؛ ارجمندنیا، علی اکبر؛ مهاجرانی، محمد؛ نوده ئی، خدیجه (1395). ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی آزمون بشرا (سنجش بازداری شناختی). پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. 6 (2 (پیاپی 11) ). 1-14.
زارعی محمودآبادی، حسن؛ یکتافر، مینا؛ اسعدی، سمانه (1401). پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت بر پایه مهرورزی والدین و مهارت‌های اجتماعی با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای احساس تنهایی در دانش آموزان شهر یزد. خانواده پژوهی، دوره 18، شماره 1 (69)، 121-134.
صالح زاده عین‌آباد، زهرا؛ شعیری، محمدرضا (1396). راهنمای به‌کارگیری راهبردهای تنظیم هیجانی در موقعیت‌های آزمایشی. روان‌شناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، دوره 15، شماره 2، 229-237.
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ درگاهی، شهریار؛ قاسمی جوبنه، رضا؛ اعیادی، نادر (1399). نقش تاب‌آوری ادراک‌شده خانواده و تنظیم هیجان در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت دانش آموزان. روان‌شناسی مدرسه، دوره 9، شماره 1 (33)، 54-68.
صیادپور، زهره (1391). اینترنت و نوجوانان. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، دوره هشتم، شماره 31، 317-318.
طهماسبیان، حجت اله؛ خزایی، حبیب اله؛ عارفی، مختار؛ سعیدی پور، مهشید؛ حسینی، سیدعلی (1393). هنجاریابی آزمون مقیاس کنترل عواطف.  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود). 18 (6). 349-354.
عباسی فشمی، نازنین؛ اکبری، بهمن؛ حسین خانزاده، عباسعلی (۱۳۹۹). مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی و نوروفیدبک بر بهبود کنش‌های اجرایی کودکان مبتلا به نارساخوانی.  فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۲)، ۲۹۴-۳۱۱.
عبدالملکی، سالار؛ فرید، ابوالفضل؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ هاشمی، سیدمرتضی؛ قدوسی نژاد، آیت (1395). بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و کنترل عواطف با گرایش به اعتیاد.  خانواده پژوهی، دوره 12، شماره 48، 649-662.
عبدالهی، ملیحه؛ داوودی، اعظم (1398). پیش‌بینی اضطراب نوجوانان بر اساس ادراک نوجوانان از کنترل والدین: نقش میانجی باورهای فراشناختی. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، دوره 10، شماره 35، 65-80
عسگری، محمد؛ متینی، اعظم (1399). تأثیر آموزش تنظیم هیجان به روش گراس بر تکانشگری دانشجویان سیگاری. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، دوره 11، شماره 42، 205-230.
عطایی، فاطمه؛ احمدی، عبدالجواد؛ کیامنش، علیرضا؛ سیف، علی اکبر (1399). اثربخشی آموزش مهارت جرات‌ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان. خانواده و پژوهش، دوره 17، شماره 1، 21-39.
علوی، سیدسلمان؛ اسلامی، مهدی؛ مراثی، محمدرضا؛ نجفی، مصطفی؛ جنتی فرد، فرشته، رضاپور، حسین (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ.  علوم رفتاری. 4 (3 (مسلسل 13) ). 183-189.
غرایی، بنفشه؛ عاطف وحید، محمدکاظم؛ دژکام، محمود؛ محمدیان، مهرداد (1384). وضعیت هویتی نوجوانان تهرانی. روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، دوره 11، شماره 2، 164-175.
فرجی، رباب؛ شیخ نورانی، مریم؛ امیری، پرستو (1394). اعتیاد به اینترنت و سیستم‌های بازداری و برانگیختگی رفتاری در دانشجویان. کنگره انجمن روان‌شناسی ایران. دوره 5.
مایلی، میترا؛ ابولمعالی الحسینی، خدیجه؛ نوکنی، مصطفی؛ طالع پسند، سیاوش (1399). اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری‌های تنظیم هیجانی دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه. طب مکمل، 10 (3 (پیاپی 36) )، 230-243.
محمدی، ابراهیم؛ خوش‌اخلاق، حسن؛ جلالی، الهه (1401). بررسی کیفی مشکلات روان‌شناختی-فرهنگی و اجتماعی اعتیاد به شبکه‌های مجازی و اینترنت بر روی روایط زناشویی زوجین. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، دوره 13، شماره 50، 275-303.
نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل؛ تبریزچی، نرگس (1394). بررسی تأثیر توان‌بخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD. روان‌شناسی مدرسه، 4 (2 (پیاپی 14) )، 118-134.
نظربلند، ندا؛ طهماسی، آمنه؛ نجاتی، وحید (1398). اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر بسته «آرام» بر بهبود کارکردهای اجرایی توجه انتخابی، کنترل بازداری و حافظه‌کاری در سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف. فصلنامه روان‌شناسی شناختی. ۷ (۳)، ۵۹-۴۰.
 نوری‌نژاد، علی اکبر (1396). رابطة تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان. همایش ملی رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی در تعلیم و تربیت.
یاوری، الهه؛ عسگری، پرویز؛ نادری، فرح؛ حیدری، علیرضا (1400). بررسی اثر توان‌بخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و برنامه‌ریزی) کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی. طب توان‌بخشی، 10 (1 )، 146-157.
References
Aydemir, H. (2018). Examining the Internet Addiction Levels of High School Senior Students. Journal of Education and Training Studies, 6 (4) , 17.
Castellano, E., Muñoz-Navarro, R., Toledo, M. S., Spontón, C., & Medrano, L. A. (2019). Cognitive processes of emotional regulation, burnout and work engagement. Psicothema, 31 (1) , 73–80.
Chen, S. Y., & Fu, Y. C. (2009). Internet use and academic achievement: gender differences in early adolescence. Adolescence, 44 (176) , 797–812.
Chiodelli, R., Mello, L. T. N., Jesus, S. N., & Andretta, I. (2018). Effects of a brief mindfulness-based intervention on emotional regulation and levels of mindfulness in senior students. Psicologia: Reflexão e Crítica, 31 (1).
Cisneros, E., Beauséjour, V., de Guise, E., Belleville, S., & McKerral, M. (2021). The impact of multimodal cognitive rehabilitation on executive functions in older adults with traumatic brain injury. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, 64 (5) , 101559.
Cotter, J., Granger, K., Backx, R., Hobbs, M., Looi, C. Y., & Barnett, J. H. (2018). Social cognitive dysfunction as a clinical marker: A systematic review of meta-analyses across 30 clinical conditions. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 84, 92–99.
Dieter, J., Hoffmann, S., Mier, D., Reinhard, I., Beutel, M., Vollstädt-Klein, S., Kiefer, F., Mann, K., & Leménager, T. (2017). The role of emotional inhibitory control in specific internet addiction – an fMRI study. Behavioural Brain Research, 324, 1–14.
Hung, Y., Gaillard, S. L., Yarmak, P., & Arsalidou, M. (2018). Dissociations of cognitive inhibition, response inhibition, and emotional interference: Voxelwise ALE meta-analyses of fMRI studies. Human Brain Mapping, 39 (10) , 4065–4082.
Joormann, J., & Gotlib, I. H. (2010). Emotion regulation in depression: Relation to cognitive inhibition. Cognition & Emotion, 24 (2) , 281–298.
Karaer, Y., & Akdemir, D. (2019). Parenting styles, perceived social support and emotion regulation in adolescents with internet addiction. Comprehensive Psychiatry, 92, 22–27.
Li, S., Wu, Q., Tang, C., Chen, Z., & Liu, L. (2020). Exercise-Based Interventions for Internet Addiction: Neurobiological and Neuropsychological Evidence. Frontiers in Psychology, 11.
Mei, S., Yau, Y. H., Chai, J., Guo, J., & Potenza, M. N. (2016). Problematic Internet use, well-being, self-esteem and self-control: Data from a high-school survey in China. Addictive Behaviors, 61, 74–79.
Nejati, V. (2020). Cognitive rehabilitation in children with attention deficit- hyperactivity disorder: Transferability to untrained cognitive domains and behavior. Asian Journal of Psychiatry, 49, 101949.
Oktan, V. (2011). The Predictive Relationship Between Emotion Management Skills and Internet Addiction. Social Behavior and Personality: An International Journal, 39 (10) , 1425–1430.
Pettorruso, M., Valle, S., Cavic, E., Martinotti, G., di Giannantonio, M., & Grant, J. E. (2020). Problematic Internet use (PIU) , personality profiles and emotion dysregulation in a cohort of young adults: trajectories from risky behaviors to addiction. Psychiatry Research, 289, 113036.
Pichardo, C., Romero-López, M., Ruiz-Durán, A., & García-Berbén, T. (2021). Executive Functions and Problematic Internet Use among University Students: The Mediator Role of Self-Esteem. Sustainability, 13 (19) , 11003.
Rabya, K., Mona, T., & Mir shahid, A. (2021) Cognitive Retraining Attention Module among Students with Internet Addiction. J Psychiatry Psychol Res, 4 (1): 352-358.
Saruco, E., & Pleger, B. (2021). A Systematic Review of Obesity and Binge Eating Associated Impairment of the Cognitive Inhibition System. Frontiers in Nutrition, 8.
Stubberud, J., Løvstad, M., Solbakk, A. K., Schanke, A. K., & Tornås, S. (2020). Emotional Regulation Following Acquired Brain Injury: Associations With Executive Functioning in Daily Life and Symptoms of Anxiety and Depression. Frontiers in Neurology, 11.
van Rooij, A. J., Zinn, M. F., Schoenmakers, T. M., & van de Mheen, D. (2010). Treating Internet Addiction With Cognitive-Behavioral Therapy: A Thematic Analysis of the Experiences of Therapists. International Journal of Mental Health and Addiction, 10 (1) , 69–82.
von Ah, D., & Crouch, A. (2020). Cognitive Rehabilitation for Cognitive Dysfunction after Cancer and Cancer Treatment: Implications for Nursing Practice. Seminars in Oncology Nursing, 36 (1) , 150977.
Zamora, E. V., Vernucci, S., del Valle, M., Introzzi, I., & Richard’s, M. M. (2020). Assessing cognitive inhibition in emotional and neutral contexts in children. The Educational and Developmental Psychologist, 37 (1) , 56–66.
Zhang, H., Shen, Z., Liu, S., Yuan, D., & Miao, C. (2021). Ping Pong: An Exergame for Cognitive Inhibition Training. International Journal of Human–Computer Interaction, 37 (12) , 1104–1115.
References [In Persian]
Abbasi Fashami, N., Akbari, B., Hosseinkhanzadeh, A. (2020) Comparison of the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and Neurofeedback on Improving the Executive Functions in Children with Dyslexia. Journal of Child Mental Health, 7 (2) , 294-311. [In Persian].
Abdolmaleki, S., Farid, A., Habibi kaleybar, R., Hashemi, S., Ghodoosi nejad, A. (2017). Investigating the relationship between family emotional atmosphere and affective control with tendency to addiction. journal of family research, 12 (48) , 649-662. [In Persian].
Adibniya, F., & Kakavand, A. (2018). Comparison of cognitive inhibition in three groups of students with high, normal and low mathematical achievement. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5 (9 ) , 103-116. [In Persian].
Alavi, S., Eslami, M., Maracy, M., Najafi, M., Jannatifard, F., Rezapour, H. (2010). Psychometric properties of young internet addiction test. international journal of behavioral sciences, 4 (3 (13) ) , 183-189. [In Persian].
Anisi, J., Salimi, H., Mirzamani, M., Reisi, F., Niknam, M. (2008).  A Survey Study on Behavioral Problems in Adolescence. International Journal of Behavioral Sciences. 1 (2) , 163-170. [In Persian].
Ataei, F., Ahmadi, A., Kiamanesh, A., Saif, A. (2020). The impact of assertiveness training on the level of academic motivation and internet addiction of high school students. journal of family and research, 17 (1 (46) ) , 21-39. [In Persian].
Dehghan, M., Rasooli, A., Abbasi, M., Pirani, Z. (2015). Prediction of decision-making style based on differentiation of self and emotion regulation in teenage girls. (journal of health breeze) family health, 4 (1 (13) ) , 10-18. [In Persian].
Dehghani, M., Alizadeh, Y. (2014). Emotional regulation, attachment styles and marital satisfaction in teachers. journal of behavioral sciences, 6 (21) , 73-90. [In Persian].
Faraji, R., Sheikh noorani, M., Amiri, P. (2015). Internet addiction, inhibition systems and behavioral arousal in students. The 5th conference of the Iranian Psychological Association. [In Persian].
Gharaei, B., Atef vahid, M., Mohammadian, M., Dejkam, M. (2005). Identity status of adolescents in tehran. iranian journal of psychiatry and clinical psychology, 11 (2 (41) ) , 164-175. [In Persian].
Habibi kaleybar, R., Bahadorikhosroshahi, J. (2019). Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on social cognition, inhibitory control and cognitive avoidance of students with learning disabilities. JOURNAL OF NEUROPSYCHOLOGY. 5 (2 (17) ) , 89-108. [In Persian].
Mayeli, M., Abolmaali alhosseini, K., Nokani, M., Talepasand, S. (2020). The effect of computer-based cognitive rehabilitation therapy on difficulties in emotion-regulation among students with attention deficit hyperactivity disorder. complementary medicine journal of faculty of nursing & midwifery, 10 (3 (36) ) , 230-243. [In Persian].
Narimani, M., Soleymani, E., Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. journal of school psychology, 4 (2 (14) ) , 118-134. [In Persian].
Nazarboland, N., Tahmasi, A., Nejati, V. (2019). Effectiveness of cognitive rehabilitation based on “ARAM” program in improving executive functions of selective attention, inhibitory control and working memory in elderly people with mild cognitive impairment. Journal of Cognitive Psychology, 7 (3) , 40-59. [In Persian].
Noori nejad, A. (2017). The relationship between emotion regulation and internet addiction in students. National conference of new educational and research approaches in education. [In Persian].
Omidi, F. (2019). Investigating the relationship between internet addiction and executive functions (attention, working memory, response inhibition) in students of Tehran University of Medical Sciences. The 5th National Conference on Recent Innovations in Psychology, Applications and Empowerment. [In Persian].
Rafikhah, m., Arjmandnia, A., Mohajerani, M., Nodehi, K. (2017). Construction, normalization, and validation of boshra test (cognitive inhibition assessment). research in cognitive and behavioral sciences, 6 (2 (11) ) , 1-14. [In Persian].
Sadegh Bakhtiary Javan, NoorAli Farrokhi, Sajjad Bakhtiary Javan, Rahman Sadeghi, (2020). Predicting internet addiction through executive functions; emphasizing on the components of inhibition, working memory and cognitive flexibility among students of Allameh Tabataba'i University, shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7 (5) , 80-91. [In Persian].
Salehzadeh einabad, Z., & Shairi, M. (2018). A user's guide to emotion regulation strategies in experimental designs. clinical psychology & personality (daneshvar raftar) , 15 (2 (29) ) , 229-237. [In Persian].
Sayadpur, Z. (2012). Internet and adolescents. Journal of Developmental psychology: Iranian psychologists, 8 (31 (31) ) , 317-318. [In Persian].
Tahmasebian, H., Khazaie, H., Arefi, M., Saeedipour, M., Hosseini, S. (2014). Normalization of emotion control scale. journal of kermanshah university of medical sciences (behbood) , 18 (6) , 349-354. [In Persian].
Yavari, E., Askari, P., Naderi, F., Heydari, A. (2020). Effect of cognitive rehabilitation therapy on performance (memory and problem solving) of children with attention deficit hyperactivity disorder. scientific journal of rehabilitation medicine, 8 (4 ) , 165-176. [In Persian].