نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه کردستان

2 دانشیار گروه مشاوره دانشگاه کردستان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی دیدگاه‌ها، عملکردها و توانمندیهای لازم در آموزش و یادگیری از راه دور از دیدگاه والدین است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و با روش پدیدارشناسی است. جامعه آماری شامل کلیه والدینی است که دارای یک فرزند یا بیشتر هستند، که از ابتدای همه‌گیری کرونا، در آموزش راه دور درگیر بوده‌اند. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته است. روش نمونه‌گیری هدفمند و ملاک‌محور و با توجه به اشباع نظری، تا 24 مصاحبه ادامه یافت. نتایج پژوهش در سه مرحله کدگذاری توصیفی، تفسیری و تبیینی انجام شد. یافته‌ها شامل سه کد تبیینی با عنوان نگرش به آموزش و یادگیری از راه دور، عملکرد ذینفعان آموزش از راه دور و توانمندیها و نیازمندیها، که از کدهای تفسیری و توصیفی بدست آمده بود، است. نتایج نشان داد که والدین نگرشی مثبت به گسترش آموزش از راه دور در دوران کرونا و حتی پساکرونا دارند، اما بستر و امکانات آن را نامناسب و ناسازگار با نیازهای مختلف خانواده‌ها می‌دانند. آنها توانمندیها و نیازمندیهای لازم را در سه بخش کلی منابع، روش‌های آموزشی و انواع مهارت‌ها بیان کردند و عملکردها را در این آموزش، در بخش‌های مدرسه و عوامل آن، خانواده و مسئولین مربوطه مورد تحلیل قرار دادند. تجزیه و تحلیل دیدگاه‌های اقشار مختلف بخصوص والدین در باره آموزش از راه دور، موجب خواهد شد تا تصمیمات و اقدامات بهتری در آینده و در بستر این آموزش انجام شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A study of parents' lived experience of remote education and learning during the Corona epidemic: perspectives, practices and necessary capabilities.

نویسندگان [English]

  • Salah Moradian 1
  • Ahmad Amani 2

1 University of Kurdistan, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Consulting.M.Sc. Student in School in Counseling

2 Iran- Kordestan- Sanandaj-University of Kurdistan-Faculty of Humanities and Social Sciences Department of Consulting-Associate Professor

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the perspectives, practices and capabilities needed in remote education and learning from the parents' views. The present study is a qualitative study with phenomenological method. The statistical population includes all parents who have been involved in remote education with one or more children since the beginning of the Corona virus epidemic. The research tool is semi-structured interviews. Purposeful and criterion-based sampling method were continued due to theoretical saturation, up to 24 interviews. The research results were performed in three stages of descriptive, interpretive and explanatory coding. Findings include three explanatory codes entitled Attitude to distance education and learning, performance of remote education beneficiaries and capabilities and requirements, which were obtained from interpretive and descriptive codes. The results showed that parents have a positive attitude to the development of remote education in corona and even post corona period, but consider its context and facilities inappropriate and incompatible with the different needs of families. They expressed the necessary capabilities and requirements in three general sections: resources, teaching methods and types of skills, and analyzed the performance in this training in sections as school and its factors, family and relevant officials. Analyzing the views of different groups, especially parents, about remote education will lead to better decisions and actions in the future and in the context of this education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Remote learning and teaching
  • perspectives
  • practices