نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبائی

3 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول).

چکیده

زندگی انسان بیانگر تلاشی مادام العمر برای جستجو و ساخت معناست. این بُعد اساسی هستی، همه روزه در فرایند کار با افراد در حرفه‌های یاورانه حضور یافته و درمانگران را به چالش می‌طلبد تا به معنای زندگی خود به شکلی جدی بیندیشند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌ها و منابع معنای زندگی دانشجویان رشته مشاوره انجام شد. این پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. جمعیت پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشاوره در دانشگاه علامه طباطبایی در زمستان 1399 بودند. مشارکت‌کنندگان با منطق نمونه گیر ی هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب و نمونه گیری تا حد اشباع اطلاعات ادامه یافت.نهایتا 14 نفر (11 دختر و 3 پسر) از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون 6 مرحله‌ای "ون منن" انجام شد. از تحلیل داده‌ها 36 مضمون فرعی، 7 مضمون اصلی و یک مضمون هسته‌ای به دست آمد. در سطح شخصی مضامینی مانند «تجارب معنوی، رشد شخصی، فراروی از خود (روابط) و هدف گزینی» و در سطح حرفه‌ای و شغلی نظام ارزشی باثبات» شد. عوامل محیطی، در قالب مضمون «تعیین‌ک بین عوامل فردی – بافتی در معنابخشی به زندگی بود. براساس یافته‌ها، معنای زندگی دربرگیرنده مولفه‌ها و منابع متعددی در دانشجویان رشته مشاوره است کهگاها متناقض از قبیل فقدان نظام ارزشی باثبات و نگاه جبری به محیط در معنابخشی به زندگی، نشان‌دهنده در حال تکوین، سیّال و پویا بودن معنای زندگی در این گروه بوده که تکلیفی رشدی در سرتاسر زندگی کاری آنان است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Resources of the meaning of life in counseling students: A qualitative study

نویسندگان [English]

  • Mojtaba haghani zemydani 1
  • fatemeh zameiri 2
  • fatemeh ghasemi niaei 1
  • samaneh Khazaei 3
  • farinaz emadi 4

1 PhD Candidate, Department of Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Master of family counselling , Department of Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology. University of Birjand, Birjand, Iran.

4 Master of family counselling , Department of Counseling, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Human life represents a lifelong endeavor to seek and construct meaning. This basic dimension of existence is present every day in the process of working with people in auxiliary professions and challenges therapists to think seriously about the meaning of their lives. Accordingly, the present study was conducted with the aim of identifying the components and sources of meaning of life in counseling students. This qualitative research was performed by interpretive phenomenological method. The study population included all postgraduate counseling students at Allameh Tabatabai University in the winter of 1399. Participants were selected using purposive sampling logic and snowball method and sampling was continued until information saturation. Finally, 14 subjects (11 girls and 3 boys) were studied through semi-structured interviews. Data analysis was performed using Van Mann's 6-step content analysis method. From the data analysis, 36 sub-themes, 7 main themes and one core theme were obtained. At the a sense of meaning in the lives of the participants. Also, some of them did not achieve significant coherence in the meaningful elements of life, which led to the emergeironmental factors in the context of "environmental determinants" expressedfe. According to the findings, the meaning of life includes many components and resources in counseling students, in which their helping profession has a lot of intervention. Also, sometimes contradictory concepts such as the lack of a stable value system and ing of life, indicate the evolving, fluid and dynamic meaning of life in this group, which is a growth task throughout their working life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students
  • Counseling
  • Meaning of life
  • Sources of meaning
  • Phenomenology
احمدی، سمیه؛ حیدری، محمود؛ باقریان، فاطمه؛ و کشفی، عبدالرسول (1395). نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان. فصلنامه مطالعات روان­شناسی بالینی، 6(23)، 149-177.
افضلی، رسول؛ زارعی، بهادر؛ احمدی، عباس؛ و محسنی سهی، سید ضیا (1398). تبیین اثرات شکاف نسلی بر هویت اجتماعی-سیاسی دانش­آموزان شهر تهران. مجلس و راهبرد، 26(98)، 303 -335.
پیشگر، زری؛ سمنون، مرتضی؛ سیدهاشمی، سیدمحمداسماعیل؛ و شریفی، عنایت الله (1399). معنای زندگی از نگاه اسلام و پیوند آن با سبک زندگی. مجله پژوهش­های اعتقادی کلامی، 10(37)، 29-46.
حاجلو، نادر؛ جعفری، عیسی؛ و حشمتی، رسول (1395). پیش­بینی کننده­های معنوی رضایت زناشویی پرستاران: نقش بهزیستی معنوی و معنا در زندگی. فصلنامه روان­شناسی و دین، 9(2)، 73-84.
دهقان منگابادی، بمانعلی؛ عطایی، عبدالکریم؛ و حیدری مزرعه آخوند، محمدعلی (1400). تبیین اهم مؤلفه‌ها و لوازم معناداری زندگی. نشریه پژوهش­های هستی شناختی، 10(19)، 53-78.
رضاپور میرصالح، یاسر؛ و ریحانی کیوی، شهناز (1389). مذهب گرایی، سبک­های مقابله با استرس و ابعاد شخصیت به‌عنوان متغیرهای پیش­بینی کننده سلامت عمومی در دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 1(1)، 111-132.
رهنمایی، سمیه؛ و آقایی، اصغر (1399). اثربخشی درمان گروهی تکنیک حیرت زدایی (با تأکید بر سوگ ناشی از فقدان معنا) بر شادی و تاب­آوری. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 11(44)، 235-252.
زرانی، فریبا؛ پناغی، لیلی؛ محمدی نسب، حمیده؛ و فلاح، صادق (1399). معنای زندگی در دانشجویان ایرانی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 17(65)، 53-69.
سعیدی، محمدمسعود (1399). چیستی معنویت به‌مثابه موضوعی برای پژوهش­های تطبیقی در قرآن. نشریه پژوهش­های عقلی نوین، 5(10)، 147-170.
صف‌آرا، مریم؛ خانبابایی، مینو؛ و خانبابایی، مینا (1399). اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر معنویت بر هدف در زندگی و رشد شخصی دختران خانواده­های طلاق. نشریه اصول بهداشت روانی، 22(4)، 263-275.
صمیمی بهبهانی، عدله؛ شهیدی، شهریار؛ پناغی، لیلی؛ باقریان، فاطمه؛ و دهقانی، محسن (1399). معنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعۀ کیفی بر روی دانشجویان ایرانی. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 14(3)، 173-199.
طالب‌زاده شوشتری، لیلا؛ منادی، مرتضی؛ خادمی اشکذری، ملوک؛ و خامسان، احمد (1395). شناسایی معنای زندگی در دانشجویان: یک مطالعه‌ی پدیدارشناسی. مشاوره کاربردی، 6(1)، 59 – 76.
عزیزمحمدی، زهرا؛ و مجتبائی، مینا (1397). اثربخشی معنویت­درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان دختر. دو فصلنامه علمی-پژوهشی روان­شناسی بالینی و شخصیت، 16(1)، 151-158.
فرهمند، فرناز؛ دهقانی فیروزآبادی، اکرم؛ و دانافر، فاطمه (1397). بررسی عوامل مرتبط برگرایش نوجوانان به رفتارهای نو موردمطالعه: دانش­آموزان دختر دبیرستان‌های شهرستان میبد. مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، 6(4)، 63-86.
کریمی ثانی، پرویز؛ رستمی، حسین؛ و حداد فرید، مریم (1395). مقایسه سبک­های هویتی، معنای زندگی و تحول اخلاقی در بین افراد مجرم و غیرمجرم. فصلنامه پژوهش­های نوین روان‌شناختی، 11(41)، 119- 132.
کلانتری، مهرداد؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ عریضی، حمیدرضا؛ و باپیری، امیدعلی (1398). مدل­یابی معادلات ساختاری ارتباط دینداری و شیوه­های فرزندپروری با معنا در زندگی مبتنی بر میانجی‌گری سبک­های هویت در نوجوانان دختر. فصلنامه پژوهش­های روان­شناسی اجتماعی، (33)، 77-94.
نشاطی، ابوالفضل؛ و محمدنژاد، شمسی (1399). بررسی ارتباط بین بهزیستی معنوی، سبک تربیتی وادلین و سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان‌شناختی سربازان (موردمطالعه: سربازان یگان ویژه فماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی). مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 15(57)، 160-183.
نصیری، محمد؛ کارسازی، حسین؛ اسماعیل­­پور، فاروق؛ و بیرامی، منصور (1394). تأثیر معنی در زندگی، ذهن آگاهی و تاب‌آوری در شکوفایی دانشجویان. پژوهش­نامه روان­شناسی مثبت، 1(3)، 21-32.
Alter, A. L. & Hershfield, H. E. (2014). People search for meaning when they approach a new decade in chronological age. PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111, 17066–17070. doi:10.1073/pnas.1415086111
Arnett, J. J. (2011). Emerging adulthood(s): The cultural psychology of a new life stage. In L. A. Jensen (Ed.), Bridging cultural and developmental approaches to psychology: New syntheses in theory, research, and policy (pp. 255-275). New York, NY: Oxford University Press.
Arslan, G. & Allen, K. A. (2021). Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well-being. Psychology, Health & Medicine, 1-12.
Bhattacharya, A. (2011). Meaning in life: A qualitative inquiry into the life of young adults. Psychological Studies, 56(3), 280-288. ‏ ‏
Bhullar, N. (2019). Beliefs about the meaning of life in American and Indian college students: Similar or different? Psychological Studies, 64(4), 420-428. ‏
Bragina, I. V. (2015). Body Image and The Future Time Perspective of Russian Adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 378-382. ‏
Brassai, L. Piko, B. F. & Steger, M. F. (2012). Existential attitudes and Eastern European adolescents’ problem and health behaviors: Highlighting the role of the search for meaning in life. The Psychological Record, 62(4), 719-734.
Bronk, K. C. (2014). Purpose across the Lifespan. In Purpose in Life (pp. 69-89). Springer, Dordrecht.
Cope, D. G. (2014, January). Methods and meanings: credibility and trustworthiness of qualitative research. In Oncology nursing forum (Vol. 41, No. 1). ‏
De Muijnck, W. (2013). The meaning of lives and the meaning of things. Journal of Happiness Studies, 14(4), 1291-1307. ‏
Doğan, T. Sapmaz, F. Tel, F. D. Sapmaz, S. & Temizel, S. (2012). Meaning in life and subjective well-being among Turkish university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 612-617.
Dulaney, E. S. Graupmann, V. Grant, K. E. Adam, E. K. & Chen, E. (2018). Taking on the stress-depression link: meaning as a resource in adolescence. Journal of adolescence, 65, 39-49. ‏
Erikson, E. H. (1968). Identity: youth and crisis. New York: Norton.
Germani, A. Delvecchio, E. Li, J. B. Lis, A. & Mazzeschi, C. (2021). Meaning in life as mediator of family allocentrism and depressive symptoms among Chinese and Italian early adolescents. Youth & Society, 53(2), 252-272. ‏‏
Heinonen, K. (2015). van Manen’s method and reduction in a phenomenological hermeneutic study. Nurse researcher, 22(4). ‏
Hemphill, K. (2015). Man’s search for meaning: Viktor Frankl’s psychotherapy. The Journal of Biblical Counseling, 29(3), 59-68. ‏
Hill, C. E. Bowers, G. Costello, A. England, J. Houston-Ludlam, A. Knowlton, G. ... & Thompson, B. J. (2013). What’s it all about? A qualitative study of undergraduate students’ beliefs about meaning of life. Journal of Humanistic Psychology, 53(3), 386-414. ‏
Hill, C. E. Kline, K. Bauman, V. Brent, T. Breslin, C. Calderon, M. & Knox, S. (2015). What’s it all about? A qualitative study of meaning in life for counseling psychology doctoral students. Counselling Psychology Quarterly, 28(1), 1-26. ‏
Hong, S. S. & Park, H. R. (2015). Predictors of meaning in life in adolescents with leukemia. Child Health Nursing Research, 21(1), 74-81. ‏
Hood Jr, R. W. Hill, P. C. & Spilka, B. (2018). The psychology of religion: An empirical approach. Guilford Publications. ‏
Iovu, M. B. (2014). Adolescents’ positive expectations and future worries on their transition to adulthood. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 433-437. ‏
Kealy, D. Ben-David, S. & Cox, D. W. (2020). Early parental support and meaning in life among young adults: the mediating roles of optimism and identity. Current Psychology, 1-8.
Kiang, L. & Fuligni, A. J. (2010). Meaning in life as a mediator of ethnic identity and adjustment among adolescents from Latin, Asian, and European American backgrounds. Journal of youth and adolescence, 39(11), 1253-1264.
King, L. A. & Hicks, J. A. (2021). The Science of Meaning in Life. Annual Review of Psychology, 72, 561-584. ‏
Krause, N. & Hayward, R. D. (2014). Assessing stability and change in a second-order confirmatory factor model of meaning in life. Journal of Happiness Studies, 15(2), 237-253. ‏
Kroger, J. & Marcia, J. E. (2011). The identity statuses: Origins, meanings, and interpretations. In Handbook of identity theory and research (pp. 31-53). Springer, New York, NY. ‏
Lambert, N. M. Stillman, T. F. Baumeister, R. F. Fincham, F. D. Hicks, J. A. & Graham, S. M. (2010). Family as a salient source of meaning in young adulthood. The Journal of Positive Psychology, 5(5), 367-376. ‏
Li, J. B. Salcuni, S. & Delvecchio, E. (2019). Meaning in life, self-control and psychological distress among adolescents: A cross-national study. Psychiatry research, 272, 122-129.
Lin, L & Chan, H. W. (2021). When is search for meaning in life beneficial for well-being? A cross-national study. International Journal Psychology, 56(1), 75-84.
Loevinger, J. (1976). Ego development: Conceptions and theories. San Francisco: Jossey-Bass.
MacKinlay, E. & Trevitt, C. (2010). Living in aged care: Using spiritual reminiscence to enhance meaning in life for those with dementia. International journal of mental health nursing, 19(6), 394-401. ‏ ‏
McDade, T. W. Chyu, L. Duncan, G. J. Hoyt, L. T. Doane, L. D. & Adam, E. K. (2011). Adolescents’ expectations for the future predict health behaviors in early adulthood. Social science & medicine, 73(3), 391-398.
Negru, O. Subţiricăa, A. & Oprea, A. (2011). The dynamics of aspirations in emerging adulthood. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 205-210. ‏
Pinjarkar, R. & Mehrotra, S. (2014). Meaning in life and well-being in the lives of college going Indian youth. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 40(2), 237. ‏
Reker, G. T. & Woo, L. C. (2011). Personal meaning orientations and psychosocial adaptation in older adults. Sage open, 1(1), 2158244011405217.
 ‏Schankweiler, D. A. (2020). What do we mean when we talk about meaning? A qualitative study on students’ concepts and sources of meaning in life (Bachelor's thesis, University of Twente). ‏
Schreiber, A. (2015). Logotherapy in educational systems. Challenges of the Knowledge Society, 939. ‏
Seligman, M. E. (2011). Flourish: A new understanding of happiness and well-being-and how to achieve them. Boston: Nicholas Brealey. ‏
Stavrova, O. & Luhmann, M. (2016). Social connectedness as a source and consequence of meaning in life. The Journal of Positive Psychology, 11(5), 470-479. ‏
Stavrova, O. Pronk, T. & Kokkoris, M. D. (2020). Finding meaning in self-control: The effect of self-control on the perception of meaning in life. Self and Identity, 19(2), 201-218.‏
Suh, H. & Chong, S. S. (2020). What Predicts Meaning in Life? The Role of Perfectionistic Personality and Self-Compassion. Journal of Constructivist Psychology, 1-15. ‏‏
Taghva, N. Azad, F. P. Mootabi, F. & Talaie, E. (2015). A qualitative analysis of subjective well-being from adolescent girl's point of view. ‏‏Developmental Psychology, 11 (43), 229-246.
Tan, L. Chen, J. Xia, T. & Hu, J. (2018). Predictors of suicidal ideation among children and adolescents: roles of mental health status and meaning in life. In Child & Youth Care Forum (Vol. 47, No. 2, pp. 219-231). Springer US.
Tsibidaki, A. (2021). Anxiety, meaning in life, self-efficacy and resilience in families with one or more members with special educational needs and disability during COVID-19 pandemic in greece. Journal of Research in Developmental Disabilities, 109, 23-39.
Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.
Van Tongeren, D. R. Hook, J. N. & Davis, D. E. (2013). Defensive religion as a source of meaning in life: A dual mediational model. Psychology of Religion and Spirituality, 5(3), 227. ‏‏
Wolf, S. (2016). Meaning in life: Meeting the challenges. Foundations of Science, 21(2), 279-282. ‏
Wong, P. T. (2011). What is existential positive psychology? International Journal of Existential Positive Psychology, 3(1), 1-10.
Yalom, I. D. (2020). Existential psychotherapy. Hachette UK.
Yuen, M. Chung, Y. B. Lee, Q. A. Lau, P. S. Chan, R. M. Gysbers, N. C. & Shea, P. M. (2020). Meaning in life and school guidance programs: Adolescents’ voices from Hong Kong. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1-24.
 Ziemer, K. Klingaman, B. & Lucas, M. (2013). Sources of meaning in life and the first generation college student: An exploration. Manuscript submitted for publication. ‏