نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره توان بخشی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانش آموخته دکترای تخصصی مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بر کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان پیشدبستانی و مادران آنها در سال 99-98در شهرستان گنبدکاووس بود. 50 کودک پیشدبستانی از طریق روش نمونهگیری خوشهای که نمرات بالاتر از نمره برش را در پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیشدبستانی واحدی (1387) کسب نمودند، از 3 مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند درنهایت نمونه اصلی پژوهش شامل 20 زوج مادر-کودک بود و مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (1994) را تکمیل نموده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گذاری شدند. محتوای جلسات، بستهی آموزشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک مطابق با الگوی لندرث است که در 10 جلسه 2 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بهطور معناداری (p <0/05)، موجب بهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش معناداری در پرخاشگری کل (p <0/01) شد. با توجه به تفاوت معنیدار بین گروه آزمایش و کنترل میتوان از بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بهعنوان روش درمانی مؤثر برای بهبود تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
اثر بخشی برنامه مداخله ای بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بربهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی
نویسنده [English]
- zahra jahanbakhshi 2
2 ازاد
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the effectiveness of parent-child relationship play therapy program (CPRT)on the quality of parent-child interaction and reduce aggression in preschool children. The research method in terms of data collection was semi-experimental with pre-test-post-test with control group. The study population included all preschool children and their mothers in 2019-2020 in Gonbad-e Qabus city.
50 preschool children were selected through cluster sampling method from 3 preschool centers and the main sample of the study included 20 mother-child couples who obtained higher scores than the cut score in the aggression questionnaire of a preschool children of Vahedi (2008) and scale the parent-child relationship of Pianta (1994) was completed and randomly assigned to two experimental and control groups. The content of the sessions is the parent-child play therapy training package based on the Landreth model which was performed in 10 sessions in 2 hour for the experimental group. To analysis the data, a covariance analysis test was used. The results showed that the parent- child relationship play therapy program was significantly (p < 0/05) improved the quality of parent-child interaction and significantly reduced overall aggression (p < 0/01). Due to the significant difference between the experimental and control groups, parent-child relationship play therapy can be used as an effective treatment method to improve parent-child interaction and reduce children’s aggression.
کلیدواژهها [English]
- Parent-child relationship play therapy intervention program
- Parent-child interaction
- Aggression