نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسنده
استاد گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
هدف:هدف از پژوهش فعلی ترکیب مقیاس درون سازی تجارب مشکل ساز برای کدگذاری پاسخ های مراجع با تحلیل مکالمه فرایند محور به عنوان نظام کد گذاری برای پاسخ های درمانگر به منظور ترسیم هرم تغییر در روان درمانی بود.روش:روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه موردی و رویکرد روان درمانی یکپارچه نگر بود . دست نویس مکالمه های متوالی(120 مورد)میان مشاور و مراجع در جریان چهار جلسه روان درمانی موفق با یک مورد مبتلا به اختلال جسمی شده با استفاده از این دو نظام کدگذاری تحلیل شد.نتایج:نتایج نشان داد که میان پیشرفت پاسخ های مراجع در سطوح درون سازی و جلسه های مشاوره رابطه مستقیم وجود دارد. انواع پرسش ها و مهارتهای استفاده شده بوسیله درمانگر و نیز فنون بکار رفته برای نگارش معادله تغییر شناسایی و استفاده شد.کدگذاری هر دو نوع پاسخ های مراجع و درمانگر ، فرصت مناسبی برای تعیین سری مثلث ها در توالی گفت و گو های مراجع-درمانگر تدارک می بیند.در هرم تغییر محل قرارگیری پرسش ها و مهارتهای مشاوره ای به ترتیب در قاعده و مرکز هرم و محل قرار گیری فنون،بالاتر از آنها و پاسخ های مراجع در راس آن است.نتیجه گیری: با استفاده از دو روش کد گذاری مذکور می توان پاسخ های مراجع و درمانگر را در قالب عینی نشان داد. از همین رهگذر ،چگونگی پیشرفت پاسخ های مراجع در یک سطح درونسازی به سطح بالاتر شناسایی می شود و بسهولت نقش پاسخ های درمانگر در پیشرفت یا احتمالا" پسرفت درمان قابل مشاهده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Coding of the client-counselor responses by assimilation and process focused conversation analysis systems within psychotherapy of one case with somatization
نویسنده [English]
- Hossein Ghamari Kivi
University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]
Aim: The Assimilation of Problematic Experiences Scale (APES) for coding of client's responses and process focused conversation analysis(PFCA) for coding of therapist's responses were combined to each other to write the equation of change within psychotherapy.Method:the research method was case study and the psychotherapy orientation was integrative. Recorded sequential conversations between therapist and client (120 dialogues) were transcribed and coded by APES and PFCA within four therapeutic sessions with one good outcome case that suffered from somatization. Results: results revealed that there is directive relationship between APES level improvement and therapeutic sessions in client. Different kinds of questions, skills and techniques were identified and entered in change equation. Combination of two different coding models, PFCA and APES, supplies suitable situations for assignment of triangles series within sequential conversations between therapist and client. The questions and skills are at the base and the center of the pyramid of therapeutic change respectively and the techniques are above them and the client answers are at the top of the pyramid. Conclusion: Using the two coding methods mentioned, the client's quality of responses can be shown in an objective format. In this way, in this way, the quality of client's responses in assimilation levels is identified and the effect of therapist's responses in progression or setbacks in process change are simply observable.
کلیدواژهها [English]
- coding system
- assimilation
- client's responses
- therapist's response
- Process focused conversation analysis