سلامت روانی
روح الله محمدعلی نژاد عمران؛ حمیدرضا فاضلی؛ علی رضا فاضلی
چکیده
یکی از اهداف قرآن کریم، هدایت و راهبری انسان برای داشتن جامعهای سالم میباشد و در بُعد فردی سلامت اجتماعی، قرآن کریم راهکارهایی را جهت ارتقا بیان کرده است. پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی در جهت دستیابی به راهکارهای افزایش بعد فردی سلامت اجتماعی، سوره حجرات را بهصورت موردی بررسی نمود. یافتههای پژوهش ...
بیشتر
یکی از اهداف قرآن کریم، هدایت و راهبری انسان برای داشتن جامعهای سالم میباشد و در بُعد فردی سلامت اجتماعی، قرآن کریم راهکارهایی را جهت ارتقا بیان کرده است. پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی در جهت دستیابی به راهکارهای افزایش بعد فردی سلامت اجتماعی، سوره حجرات را بهصورت موردی بررسی نمود. یافتههای پژوهش نشاندهنده چهار راهکار در ابعاد بینشی، منشی، انگیزشی و کنشی جهت بالابردن سلامت فردی در اجتماع است: اولین راهکار با عنوان «راهکار بینشی» شامل باور بر علم الهی، نعمت شمردن فرصت بندگی خدا، باور به برادری افراد جامعه، مثبت اندیشی نسبت به افراد جامعه، باور به برابری افراد جامعه و ایمان به خداوند میباشد؛ راهکار دوم با نام «راهکار منشی» مواردی همچون رعایت تقوای الهی و اطاعت از خداوند را معرفی مینماید؛ راهکار سوم، «راهکار انگیزشی» است که به مواردی همچون خوشبینی به آینده و امیدواری در رسیدن به پاداش را توصیه میکند و راهکار چهارم با عنوان «راهکار کنشی» به رعایت ادب نسبت به پیامبراکرم (ص)، عدم اعتماد به سخنان بدون منبع معتبر، رعایت احترام به یکدیگر، صلح و عدم تمسخر و غیبت میپردازد. دستاورد مهم دیگر پژوهه حاضر ارتباط مستقیم چهار راهکار فوق یکدیگر است که دراین صورت، سلامت فردی تحقق مییابد.
سلامت روانی
محمدرضا تمسکی
چکیده
شرایط روانی و محیطی نابسامان و بیاعتبارساز عامل اصلی در استفاده از خودآزاری غیر خودکشی برای انتقال پیامهای اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعهی پدیدارشناختی این پدیده در دانشآموزان دختر متوسطه اول آموزش وپرورش شهرستان قم (1402-1401) بوده است. «روش تحقیق» آن «پدیدارشناسی توصیفی هفت مرحلهای کلایزی» است؛ که با معیارهای ...
بیشتر
شرایط روانی و محیطی نابسامان و بیاعتبارساز عامل اصلی در استفاده از خودآزاری غیر خودکشی برای انتقال پیامهای اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعهی پدیدارشناختی این پدیده در دانشآموزان دختر متوسطه اول آموزش وپرورش شهرستان قم (1402-1401) بوده است. «روش تحقیق» آن «پدیدارشناسی توصیفی هفت مرحلهای کلایزی» است؛ که با معیارهای باورپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری ارزیابی شده است. حاصل نهایی این مطالعهی پدیدارشناسانه از مصاحبهی نیمهساختارمند با 13 مشارکتکننده؛ در مجموع 6 مضمون اصلی، 26 مضمون فرعی و 135 مفهوم میباشد. عوامل آن عمدتا پیامهایی «حاکی از آشفتگی» برای رسیدن به «تقویت منفی اجتماعی» (رهایی از تنش و رفتار برونریزی) یا برای رسیدن به «تقویت مثبت اجتماعی» (اطمینانجویی و توجهطلبی) بوده است. گرایش جنسی مشارکتکنندگان عمدتا یا همجنسگرا و یا دگرجنسگرا گزارش شده است. از مفاهیم جدید مختص این پژوهش، میتوان از «تعارض ارزشهای خانه، مدرسه و رسانه»، «نداشتن آزادی انتخاب»، «مشکل ابراز عقیده» و «بیمعنایی» یاد کرد.