فرآیند مشاوره و درمان
مرضیه کرمی بروجنی؛ محمد ربیعی؛ رضوان صالحی؛ مهرداد حاج حسنی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر چشمانداز زمان بر مولفههای رضایتمندی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و احساس موفقیت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش-آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خانمیرزا است. بدین منظور از بین مدارس دخترانه شهرستان خانمیرزا یک مدرسه و سپس یک ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر چشمانداز زمان بر مولفههای رضایتمندی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و احساس موفقیت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش-آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خانمیرزا است. بدین منظور از بین مدارس دخترانه شهرستان خانمیرزا یک مدرسه و سپس یک پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب و مورد سنجش قرار گرفتند. سپس از بین تعداد ۵۶ نفر که نمرات پایینتر از متوسط در متغیرهای پژوهش دریافت کردند ۲۴ نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و انتظار جایگزین شدند. گروه آزمایش ۸ جلسه مداخله دریافت کرده و گروه انتظار هیچ مداخلهای تا بعد از پیگیری نتایج دریافت نکردند. ارزیابی متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای رضایت تحصیلی Salehi (2014)، پایستگی تحصیلی Martin & Marsh (2008) و احساس موفقیت تحصیلی Salehi (2014)، در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری انجام شد. دادهها پس از جمعآوری بهوسیله نرمافزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در دو مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و گروه انتظار نسبت به پیش آزمون وجود دارد. بنابراین میتوان گفت آموزش مبتنی بر چشمانداز زمان بر سه متغیر رضایت، پایستگی و احساس موفقیت تحصیلی دانشآموزان موثر بوده و این تاثیرات در طول زمان پایدار بوده است. مشاوران و روانشناسان از یافتههای پژوهش حاضر میتوانند جهت آموزش چشمانداز زمان در مدارس و مراکز مشاوره استفاده کنند و به رشد دانشآموزان در این زمینه کمک نمایند.