نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 دانشیار، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

3 استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

10.22054/qccpc.2023.73571.3113

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر چشم‌انداز زمان بر مولفه‏های رضایتمندی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و احساس موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم انجام‌ شده است. جامعه‌ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش-آموزان دختر مقطع متوسطه‌ دوم شهر خانمیرزا است. بدین منظور از بین مدارس دخترانه شهرستان خانمیرزا یک مدرسه و سپس یک پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب و مورد سنجش قرار گرفتند. سپس از بین تعداد ۵۶ نفر که نمرات پایین‏تر از متوسط در متغیرهای پژوهش دریافت کردند ۲۴ نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و انتظار جایگزین شدند. گروه آزمایش ۸ جلسه مداخله دریافت کرده و گروه انتظار هیچ مداخله‏ای تا بعد از پیگیری نتایج دریافت نکردند. ارزیابی متغیرهای پژوهش‌ با استفاده از پرسشنامه‌‏های رضایت تحصیلی Salehi (2014)، پایستگی تحصیلی Martin & Marsh (2008) و احساس موفقیت تحصیلی Salehi (2014)، در سه مرحله پیش‏ آزمون، پس ‏آزمون و پیگیری انجام شد. داده‌ها پس از جمعآوری به‌وسیله‌ نرم‌افزار SPSS22 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در دو مرحله پس ‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و گروه انتظار نسبت به پیش ‌آزمون وجود دارد. بنابراین می‏توان گفت آموزش مبتنی بر چشم‏انداز زمان بر سه متغیر رضایت، پایستگی و احساس موفقیت تحصیلی دانش‏آموزان موثر بوده و این تاثیرات در طول زمان پایدار بوده است. مشاوران و روانشناسان از یافته‌های پژوهش حاضر می‌توانند جهت آموزش چشم‏انداز زمان در مدارس و مراکز مشاوره استفاده کنند و به رشد دانش‏آموزان در این زمینه کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Time perspective training on Academic Satisfaction, Academic buoyancy, and Students' Sense of Success

نویسندگان [English]

  • Marzieh Karami Borujeni 1
  • Mohammad rabiee 2
  • Rezvan Salehi 3
  • Mehrdad Hajhassani 3

1 Master of career counseling, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

2 PhD in Career Counseling, Associate Professor, Department of Psychology and Counseling, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

3 PhD in Counseling, Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

چکیده [English]

Objective:The aim of this study was to determine the effectiveness of time-based education on the components of academic satisfaction, academic buoyancy and sense of academic achievement of high school students. Methods: The statistical population of this study includes all female high school students in Khanmirza. For this purpose, among the girls' schools of Khanmirza city, one school and then one educational level were randomly selected and evaluated. Then, out of 56 people who received lower than average scores in the research variables, 24 were randomly assigned to the experimental and waiting groups. The experimental group received 8 sessions of intervention and the waiting group did not receive any intervention until after the results were followed. The research variables were evaluated using Salehi (2014) Academic Satisfaction Questionnaire, Martin & Marsh (2008) Academic buoyancy and Salehi (2014) Academic Success Questionnaire in three stages: pre-test, post-test and follow-up. Data were analyzed by SPSS22 software. Results: The results of analysis of covariance showed that in the two stages of post-test and follow-up, there is a significant difference between the experimental group and the waiting group compared to the pre-test. Conclusion:Therefore, it can be said that time-based education has an effect on the three variables of students' satisfaction, sustainability and sense of academic success, and these effects have been stable over time. Counselors and psychologists can use the findings of the present study to teach time vision in schools and counseling centers and help students grow in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Time perspective training
  • Academic Satisfaction
  • academic buoyancy
  • Sense of Success
اسمعیلی، محسن. (1395). هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه چشم‏انداز زمانی زیمباردو (ZTPI) در دانشجویان دانشگاه‌های تهران. پایان‏نامه کارشناسی‌ارشد سنجش و اندازه‏گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
برجعلی، احمد. (1397). مدل تأثیر انگیزه تحصیلی با میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی بر موفقیت تحصیلی. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 9 (33)، 1-19.
حسینی، مهکامه؛ عارفی، مژگان؛ و سجادیان، ایلناز. (1397). تأثیر آموزش چشم­انداز زمان بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانش­آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش اجتماعی، 10(41)، 181-198.
حسینی‏راد، فرزاد. (1392). رابطه علی چشم‏انداز آینده و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی با میانجیگری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانش‏آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز. پایان‏نامه کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
صالحی، رضوان. (1393). تدوین مدل مشاوره تحصیلی و بررسی تأثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانش­آموزان سال اول دبیرستان‌های شهرکرد. پایان­نامه دکتری مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان.
صالحی، رضوان؛ عابدی، محمدرضا؛ و نیلفروشان، پریسا. (1398). تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 10 (38)، 1-29.
فقیهی، مریم؛ برزگر بفرویی، کاظم؛ و فرزین، سمیرا. (1399). نقش چشم­انداز زمان در هیجان تحصیلی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه دوم. مجله روانشناسی مدرسه، 9(1)، 153-172.
کریمی قرطمانی، ملیحه. (1390). بررسی رابطه بین پایستگی تحصیلی و ادراک از خود و فراشناخت در دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مشاوره مدرسه. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
گلستانه، سید موسی؛ و نوروزی، فاطمه. (1397). اثربخشی درمان چشم‏انداز زمان بر راهبردهای انگیزشی و شناختی دانشجویان دختر اهمال‌کار دانشگاه خلیج‏فارس بوشهر. فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، 7(1)، 119-130.
مقصودلونژاد، فاطمه؛ صفاری‏نیا، مجید؛ و شیرافکن‏کوپکن، علی. (1399). ارائه مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس چشم‏انداز زمان، باورهای هوشی و سبک فرزندپروری ادراک‌شده با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانش‏آموزان. مجله روان‌شناسی اجتماعی، 14(58)، 157-175.
 
Refrences
Astin, A.W. (1999). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Development, 40 (5), 518-528.
Boniwell, I., Osin, E., Linley, A. P., & Ivanchenko, G. V. (2010). A question of balance: Time perspective and well-being in British and Russian samples. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 24–40.
Chun, H., & Dickson, G. (2011). A psychological model of academic performance among hispanic adolescents. Journal of youth Adolescence, 40, 1581- 1594.
Esmaili, M. (2017). Standardization and Psychometric Properties of Zimbardo Time Perspective Questionnaire (ZTPI) in Tehran University Students. Master Thesis in Measurement, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (Persian)
Farzin, S.; Barzegar Befroui, K; & Faqihi, M. (2020). The role of time perspective in the academic excitement of male high school students. Journal of School Psychology, 9 (1), 153-172. (Persian)
Ferrari L., Nota L., and Soresi S. (2010). Time perspective and indecision in young and older adolescents. British Journal of Guidance and Counselling, 38, 61–82.
Fortunato, V. J., & Furey, J. T. (2010). The Theory of Mind Time: The relationships between thinking perspective and time perspective. Personality and Individual Differences, 48 (4), 436-441.
Franzen, J., Jermann, F., Ghisletta, P., Rudaz, S., Bondolfi, G., & Tran, N. T. (2021). Psychological distress and well-being among students of health disciplines: The importance of academic satisfaction. International journal of environmental research and public health. 18 (4), 2151.
Golestaneh, S. & Nowruz, F. (2018). The effectiveness of time perspective treatment on motivational and cognitive strategies of lazy female students of Bushehr Persian Gulf University. Journal of Social Cognition, 7 (1), 119-130. (Persian)
Harber, K. D., Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2003). Participant self-selection biases as a function of individual differences in time perspective. Basic and Applied Social Psychology, 25 (3), 255-264.
Hirvonen, R., Putwain, D. W., Määttä, S., Ahonen, T & Kiuru, N. (2020). The role of academic buoyancy and emotions in students’ learning‐related expectations and behaviours in primary school. British Journal of Educational Psychology. 90 (4). 948-963.
Hosseini Rad, F. (2011). The causal relationship between future perspective and self-efficacy with academic achievement mediated by self-regulated learning strategies in high school male students in Ahvaz. Master Thesis in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz.
Hosseini, M.; Arefi, M; & Sajjadian, Ilnaz. (2018). The effect of time perspective training on students' time balance and academic retention. Journal of Social Research. 10 (41), 181-198. (Persian)
Irwin, J. T. (2022). College Students’ Perceptions regarding High School Influences on Academic Buoyancy. Phd dissertation. Walden University.
Khan, H.., Gul, R., & Zeb, M.. (2023). The Effect of Students’ Cognitive and Emotional Engagement on Students’ Academic Success and Academic Productivity. Journal of Social Sciences Review, 3(1), 322–334.
Karimi, M. (2012). Investigating the relationship between academic retention and self-perception and metacognition in high school students in Isfahan. Master Thesis in School Counseling. Allameh Tabatabai University of Tehran. (Persian)
Kobal, D., & Musek, J. (2001). Self­ concept and academic achievement: Slovenia and France. Personality and Individual differences, 30, 887­ 899.
Kristof-Brown, A. L., Zimmerman, R. D., & Johnson, E. C. (2005). Consequences of individuals’ fit at work: A meta-analysis of person–job, person–organization, and person–supervisor fit. Personnel Psychology, 58, 281–342.
Lei, W., Wang, X., Dai, D. Y., Guo, X., Xiang, S & Hu, Weiping. (2022). Academic self‐efficacy and academic performance among high school students: A moderated mediation model of academic buoyancy and social support. Psychology in the Schools. 59 (5), 885-899.
Lewin, K. (1942). Field theory of learning. Yearbook of the National Society for the study of Education, 41(part 2), 215–242.
Lewin, K. (1943). Defning the field at a given time. Psychological Review, 50(3), 292.
Madigan, D. J., Curran, T. (2020). Does Burnout Affect Academic Achievement? A Meta-Analysis of over 100,000 Students. Springer: Educational Psychology Review. 33. 387–405.
Maghsoudlunjad, F., Safari Nia, M., & Shirafkan Kopken, A. (2020). Provide a structural model of self-disability based on time perspective, IQ beliefs and perceived parenting style mediated by academic self-efficacy in students. Journal of Social Psychology,4(58), 157-175. (Persian)
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time? British Journal of Educational Psychology, 80 (3), 473-496.
Martin, A. J., Ginns, P., Brackett, M. A., Malmberg, L. E & Hall, J. (2013). Academic buoyancy and psychological risk: Exploring reciprocal relationships, Learning and Individual Differences. 27, 128-133.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2006). The Relationship of time perspective to age, gender, and academic achievement among academically talented adolescents. Journal for the Education of the Gifted, 29(3), 271-289. (Persian)
Miller, S., Connolly, P & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research. 62, 239-248.
Phan, H. P., Ngu, B. H., & McQueen, k. (2020). Future Time Perspective and the Achievement of Optimal Best: Reflections, Conceptualizations, and Future Directions for Development. Frontiers in Psychol, 11: 1037.
Poirot, J. L. (1992). Person­environment interaction: Effects of student­faculty congruence on academic satisfaction and achievement of student. PhD Dissertation, Washington State University.
Pozolotina, P. (2020). Present and future time perspectives and health behavior. A dissertation for the degree of Philosophiae Doctor. School of Business and Economics.
Presti, A. L., Capone, V., Aversano, A & Akkermans, J. (2022). Career competencies and career success: On the roles of employability activities and academic satisfaction during the school-to-work transition. Journal of Career Development. 49 (1), 107-125.
Putwain, W & Daly, A. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance? Learning and Individual Differences. 27, 157-162.
Salehi, R. (2014). Developing a model of academic counseling and studying its effect on the academic success of first year high school students in Shahrekord. PhD Thesis in Job Counseling, University of Isfahan. (Persian)
Salmeron Perez, H., Gutierrez-Braojos, C., & Rodriguez Fernandez, S. (2017). The relationship of gender, time orientation, and achieving selfregulated learning. Revista de Investigacion Educativa, 35(2). 353-369.
Schmitt, N., Oswald, F. L., Friede, A., Imus, A., & Merritt, S. (2008). Perceived fit with an academic environment. Journal of vocational behavior, 72, 317-335.
Shell, D. F., & Husman, J. (2001). The multivariate dimensionality of personal control and future time perspective beliefs in achievement and self-regulation. Contemporary Educational Psychology, 26 (1), 481–506.
Stolarski, M., Bitner, J., & Zimbardo, P. G. (2011). Time perspective, emotional intelligence and discounting of delayed awards. Time & Society, 20(3), 346-363.
Taber, B. (2015). Enhancing Future Time Perspective and Exploring Occupational Possible Selves, In Hartung, P. G., Mark L. Savickas, M. L., & Walsh, W. B. (2015). APA Handbook of Career Intervention, volume 2: Applications. Published by American Psychological Association 750 First Street, NE. Washington, DC 20002-4242
Tian, Q., Mustapha, S. M., & Meganathan, P. M. (2022). A Review of Academic Satisfaction Based on Knowledge Mapping Analysis. International Journal of Social Science and Education Research. 5 (2), 103-108.
Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: The University of Chicago Press.
Tran, K. B., Lang, J. J., Compton, K., Xu, R., Acheson, A. R., Henrikson, H. J., ... & Banach, M. (2022). The global burden of cancer attributable to risk factors, 2010–19: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. The Lancet, 400(10352), 563-591.
Walter, C. E., Miranda, V. C., & Au-Yong-Oliveira, M. (2020). Measuring the Degree of Academic Satisfaction: The Case of a Brazilian National Institute. Education Sciences, 10 (10), 266.
Zimbardo, P. G. (1999). Discontinuity theory: Cognitive and social searches for rationality and normality—may lead to madness. Advances in experimental social psychology, 31, 345-486.
Zimbardo, P., & Boyd, J. (2008). The time paradox: The new psychology of time that will change your life. Simon and Schuster.
Zimbardo, P., Sword, R., & Sword, R. (2012). The time cure: Overcoming PTSD with the new psychology of time perspective therapy. San Francisco: Wiley.