سعیده زاهد؛ زهرا چراغی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هیجانات معرفتی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم شهرستان تهران بود. برای این منظور 37 دانشآموز به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هیجانات معرفتی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم شهرستان تهران بود. برای این منظور 37 دانشآموز به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. در پیشآزمون، شرکتکنندگان پس از مطالعهی متن امتحانی، نمرهی خود را در امتحان پیشبینی و پاراگرافهایی که نیازمند مطالعهی مجدد بودند را مشخص کردند. سپس آزمونی از محتوای متن مطالعه شده گرفته شد تا صحت پیشبینیهای شرکتکنندگان و عملکرد آنها مشخص شود. در پس آزمون نیز روند کار به همین ترتیب بود با این تفاوت که گروه آزمایش، حین مطالعهی متن، با دریافت سؤالاتی دربارهی نوع هیجان تجربه شده حین مطالعه به تأمل بر هیجاناتشان تحریک شدند. برای این کار از پرسشنامهی هیجانات معرفتی پکران و همکاران (2016) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات صحت نظارت، صحت تنظیم و عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون، به طور معناداری بالاتر بود. از این رو به نظر میرسد توجه به هیجانات معرفتی حین یادگیری، با فراهم کردن نوعی بازخورد درونی، ضمن افزایش صحت نظارت و تنظیم در دانشآموزان، عملکرد آنها را نیز بهبود میبخشد.