لاله باباجانی بروجنی؛ یاسر رضاپور؛ شکوفه متقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد معنویت و تعالی خود در مشاوران بود. جامعه این پژوهش کیفی، شامل تمامی مشاوران استان یزد در سال 1398 بود. نمونه به شیوه هدفمند صرفاً در مشاورانی انتخاب شد که انگیزش شغلی بالا و فرسودگی پایینی داشتند. از 10 مشاور مصاحبه به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری در تحقیقات کیفی انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد معنویت و تعالی خود در مشاوران بود. جامعه این پژوهش کیفی، شامل تمامی مشاوران استان یزد در سال 1398 بود. نمونه به شیوه هدفمند صرفاً در مشاورانی انتخاب شد که انگیزش شغلی بالا و فرسودگی پایینی داشتند. از 10 مشاور مصاحبه به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری در تحقیقات کیفی انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از شیوه نظریه مبنایی، شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد معنویت و تعالی خود در شغل مشاوران شامل 5 بعد شخصی، بینفردی، حرفهای، نظام هستی و الهی است. بعد شخصی به این معنا بود که معنویت و تعالی مشاوران در شغلشان نمود داشت و زمینه را برای رشد شخصی مشاور و رضایت از شغل فراهم میکرد. بعد بینفردی اشاره به ارتباط مشاوران با مراجعان داشت و بیان میکرد که مشاور به واسطه فراتر رفتن از خود و نوعدوستی، موجبات رضایت مراجع را فراهم میآورد. بعد حرفهای به این نکته اشاره داشت که مشاوران با وجود سختیها و چالشهای شغلی به دلیل نگاه معنوی از شغل خود لذت میبردند. بعد نظام هستی نشاندهنده اثرموج در مشاوران بود که به واسطه تعالی و معنویت آنان اتفاق افتاده و منجر به اثرگذاری در جامعه و سرنوشت افراد میشد. بعد الهی اشاره به حضور خداوند در شغل مشاوران و الگوگیری آنها از اصول دینی داشت. بر اساس این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که تعالی و معنویت در شغل موجب بالارفتن کیفیت زندگی مشاور چه در شغل و چه در زندگی شخصی میشود.