مشاوره مدرسه
مهدی وجدانی همت؛ حمیدرضا انصاری کیا
چکیده
در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دستیابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس است. این مطالعه با هدف بررسی چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایتتحصیلی دانشآموزان، به روشکیفی از نوع تحلیلمضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر ...
بیشتر
در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دستیابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس است. این مطالعه با هدف بررسی چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایتتحصیلی دانشآموزان، به روشکیفی از نوع تحلیلمضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر از مشاوران مدارس با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، بر اساس روش تحلیل مضمون براون و کلارک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پنج مضمون اصلی به دست آمد که عبارتند از: چالش های مرتبط با برنامه هدایتتحصیلی، مشکلات دانشآموزان در انجام موفق هدایتتحصیلی، عدم آمادهسازی مشاوران قبل از اشتغال در مدرسه، موانع عملکرد حرفه ای مشاور حین اشتغال در مدرسه و چالشهای هویتحرفهای مشاوران. شناخت و بررسی چالشهای مشاوران تازه کار پیرامون برنامه هدایتتحصیلی، به تأثیرگذاری بیشتر آنها و همکاری هر چه بیشتر با معلمان، مدیران و خانواده ها در جهت بالابردن سطوح رشدی دانشآموزان خواهد انجامید. نتیجه ی این بررسی ها در حوزه های رشد تحصیلی، شغلی و شخصی/اجتماعی دانشآموزان به طور موفقیت آمیزی نمایان خواهد شد.
مشاوره
طیبه مدنی فر؛ پریسا سادات سید موسوی؛ مهین هاشمی پور؛ مهدی تبریزی؛ مجید کوهی اصفهانی
چکیده
ظرفیت ذهنیسازی یا توانایی فهم وضعیت ذهنی خود و دیگران، همچنین نشان دادن واکنش مناسب به آن، میتواند نقش بهسزایی در فرایند درمانی و سازگاری با تغییرات ناشی از بیماریهای مزمن در زندگی ایفا کند. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مشکلات ذهنیسازی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به دیابت نوع یک و والدین آنها است. لذا با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
ظرفیت ذهنیسازی یا توانایی فهم وضعیت ذهنی خود و دیگران، همچنین نشان دادن واکنش مناسب به آن، میتواند نقش بهسزایی در فرایند درمانی و سازگاری با تغییرات ناشی از بیماریهای مزمن در زندگی ایفا کند. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مشکلات ذهنیسازی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به دیابت نوع یک و والدین آنها است. لذا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا حد اشباع و با بهره-گیری از رویکرد پدیدارشناسی استعلایی یا روانشناختی و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، برگرفته از سئوالات مقیاس عملکرد تاملی کودکان و نوجوانان و فرم مصاحبه تحولی والدین، تجارب زیسته 18 کودک مبتلا به دیابت نوع یک و 22 نفر از والدین آنها تحلیل و طبقهبندی شد. حاصل نهایی این مطالعه پدیدارشناسانه، استخراج سه مضمون کلی شامل عوامل زمینهساز شکست ذهنیسازی، انواع مشکلات شایع ذهنیسازی و پیامدهای شکست ذهنیسازی است. نتایج این پژوهش و تامل بر مدل چرخه شکست ذهنیسازی، علاوه بر تسهیل روابط و تنظیم هیجانات کودکان و والدین درگیر این بیماری، میتواند به طراحی مقیاس سنجش مشکلات ذهنیسازی، تدوین مداخلات روانشناختی و توسعه خدمات پزشکی کمک قابل توجهی نماید.