مشاوره مدرسه
مهدی وجدانی همت؛ حمیدرضا انصاری کیا
چکیده
در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دستیابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس است. این مطالعه با هدف بررسی چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایتتحصیلی دانشآموزان، به روشکیفی از نوع تحلیلمضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر ...
بیشتر
در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان جهت افزایش آمادگی تحصیلی/شغلی و همچنین دستیابی به موفقیت در مدرسه و پسامدرسه، از جمله وظایف مشاوران مدارس است. این مطالعه با هدف بررسی چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایتتحصیلی دانشآموزان، به روشکیفی از نوع تحلیلمضمون انجام شده است. در این مطالعه هشت نفر از مشاوران مدارس با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، بر اساس روش تحلیل مضمون براون و کلارک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پنج مضمون اصلی به دست آمد که عبارتند از: چالش های مرتبط با برنامه هدایتتحصیلی، مشکلات دانشآموزان در انجام موفق هدایتتحصیلی، عدم آمادهسازی مشاوران قبل از اشتغال در مدرسه، موانع عملکرد حرفه ای مشاور حین اشتغال در مدرسه و چالشهای هویتحرفهای مشاوران. شناخت و بررسی چالشهای مشاوران تازه کار پیرامون برنامه هدایتتحصیلی، به تأثیرگذاری بیشتر آنها و همکاری هر چه بیشتر با معلمان، مدیران و خانواده ها در جهت بالابردن سطوح رشدی دانشآموزان خواهد انجامید. نتیجه ی این بررسی ها در حوزه های رشد تحصیلی، شغلی و شخصی/اجتماعی دانشآموزان به طور موفقیت آمیزی نمایان خواهد شد.
مریم فلاحت پیشه بابلی؛ فرشته موتابی؛ محمدعلی مظاهری تهرانی؛ لیلی پناغی؛ محمود حیدری
چکیده
دوران عقد، از اولین مراحل چرخه زندگی خانوادههای ایرانی به شمار میرود. ازآنجاکه دوران عقدبستگی، دورانی ست که افراد متأهل هستند اما هنوز زندگی مشترک در زیر یک سقف را آغاز نکردهاند، توجه به این دوران بهعنوان اولین مرحله تأهل، امری ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش فوق، شناسایی تجارب زیسته زنان و مردان متأهل ایرانی در طول دوره ...
بیشتر
دوران عقد، از اولین مراحل چرخه زندگی خانوادههای ایرانی به شمار میرود. ازآنجاکه دوران عقدبستگی، دورانی ست که افراد متأهل هستند اما هنوز زندگی مشترک در زیر یک سقف را آغاز نکردهاند، توجه به این دوران بهعنوان اولین مرحله تأهل، امری ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش فوق، شناسایی تجارب زیسته زنان و مردان متأهل ایرانی در طول دوره عقد بود. پژوهش حاضر که در سال 1399 انجام شد، یک پژوهش کیفی بود که 13 شرکتکننده (بر اساس اصل اشباع دادهها) با روش نمونهگیری هدفمند، از میان جمعیت موردمطالعه که شامل افراد عقد کرده ساکن شهر تهران بودند انتخابشده و با آنها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد تا تجارب زیسته آنها شناسایی شود. درنهایت مصاحبهها با روش تحلیل تماتیک مورد تحلیل قرار گرفتند و مضامینی تحت عنوان چالشها و تکالیف تحولی استخراج شدند چالشها، شامل چالشهای مربوط به خانواده مبدأ و خانواده همسر و همچنین چالشهای بین همسران بود. تکالیف تحولی نیز طبق گفتههای مشارکتکنندگان به سه دسته تکالیف تحولی مربوط به زوج، تکالیف تحولی مربوط به خانوادهها در قبال زوج و تکالیف تحولی فردی تقسیم شد. درنهایت، میتوان گفت که نتایج مربوط به این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتواند در طراحی بستههای آموزش پیش از ازدواج بر اساس چالشها و تکالیف تحولی دوران عقد، مورداستفاده قرار گیرد.