نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر گشتالت درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان در دانشجویان اجرا گردید. این پژوهش در روش تحقیق بالینی و بر پایه طرح چند خط پایه‌ای به مطالعه فرایند درمان پنج مورد پرداخت. لذا از جامعه آماری کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی پنج مورد دانشجوی مراجعه کننده دارای معیارهای اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان (بر اساس5- DSM)، مورد مطالعه قرار گرفتند و طی مراحل سه گانه پیش آزمون(خط پایه)، پس آزمون و پیگیری، ارزیابی گردیدند. سه هفته اول به عنوان خط پایه در نظر گرفته شد، پس از 12 هفته گشتالت درمانی (هر هفته یک جلسه 1.5 ساعت)، پس آزمون اجرا گردید و سه هفته بعد سنجش پی‌گیری به اجرا درآمد. داده‌ها در منحنی چند خط پایه تحلیل گردید و یافته ها کاهش نمرات اضطراب امتحان و اضطراب فراگیر در چهار نفر از پنج دانشجوی تحت درمان را نشان داد. بر این اساس نتایج بیانگر اثربخشی گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب فراگیر و بهبود اضطراب امتحان در دانشجویان است.داده‌ها در منحنی چند خط پایه تحلیل گردید و یافته ها کاهش نمرات اضطراب امتحان و اضطراب فراگیر در چهار نفر از پنج دانشجوی تحت درمان را نشان داد. بر این اساس نتایج بیانگر اثربخشی گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب فراگیر و بهبود اضطراب امتحان در دانشجویان است.
واژگان کلیدی: گشتالت درمانی، اضطراب فراگیر، اضطراب امتحان

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of Gestalt therapy on generalized anxiety disorder and test anxiety in students

نویسندگان [English]

  • hosein keshavarz 1
  • m h 1
  • s gh 2

چکیده [English]

The Present study is a single subject study. Purpose of the study was to investigate effectiveness of gestalt therapy on generalized anxiety disorder and test anxiety with college students. Participants were recruited through posting on the local university campus. 5 individuals enrolled in the study. All individuals met criteria for generalized anxiety disorder (GAD) based on DSM-IV-TR and test anxiety by psychologist of counseling center of university. The effectiveness of Gestalt therapy for generalized anxiety disorder (GAD) and test anxiety was evaluated in a baseline across post-treatment and follow-up. Self-report of GAD and test anxiety showed that four of the five participants reached low levels of GAD and test anxiety by post-treatment. Results support the construction of comprehensive gestalt therapy protocols for generalized anxiety disorder and test anxiety. Self-report of GAD and test anxiety showed that four of the five participants reached low levels of GAD and test anxiety by post-treatment. Results support the construction of comprehensive gestalt therapy protocols for generalized anxiety disorder and test anxiety.


کلیدواژه‌ها [English]

  • "gestalt therapy"
  • "generalized anxiety disorder"
  • "test anxiety"
بهرامی،فرحناز،سودانی،منصور و مهرابی زاده هنرمند،مهناز(1389).بررسی اثربخشی گشتالت درمانی بر عزت نفس، افسردگی، و احساس تنهایی زنان مطلقه افسرده. مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان.8(1)،48-60.
تامپسون پروت،داگلاس براون(؟)مشاوره و روان درمانی با نوجوانان.ترجمه حسن فرهی(1391).تهران:انتشارات ارجمند.
جویس،فیل،سیلز،شارلوت().فنون و مهارتهای روان درمانی و مشاوره گشتالتی.ترجمه حیدرنیا و احمد،اصلانی(1391).تهران:انتشارات دانژه
حاجی حسنی، مهرداد،سعدی پور،اسماعیا،جعفری نژاد،هادی و رستمی، کاوه. (1391). اثربخشی موسیقی درمانی فعال و گشتالت درمانی بر کاهش اضطراب امتحان. اندیشه و رفتار.6(23)،9-20.
خیاط، ابراهیم، پاشا، غلامرضا و سودانی،منصور(1390).اثربخشی گروه درمانی گشتالت بر اضطراب مردان مراجعه کننده به مرکز شرکت نفت.تازه های روان درمانی.17(62)،38-50.
سعادتی، همین، یونسی، جلال و فروغان، مهشید(1392)اثربخشی گشتالت درمانی بر شادکامی سالمندان.نشریه سالمند.8(2)،24-39
نظری، ایمان، محمدی، مسعود و نظیری، قاسم(1393).اثربخشی گشتالت درمانی به شیوه گروهی بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان.روان شناسی بالینی سمنان.5(2)،85-93.
سمیرا، سلیمانی، مهران بابا نژادی، فائقه غنمی(1393) نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب دانشجویان،فرهنگ مشاوره و روان درمان درمانی، ، (20)،  51-65
 
Amendt-Lyon, N.(2001). Art and creativity in Gestalt therapy. Gestalt review.
Blanco ,C, Okuda ,M, Wright ,C, Hasin ,DS, Grant, BF& Liu S-M, et al.(2008). Mental health of college         students and their non–college-attending peers: results from the National Epidemiologic Study on Alcohol and Related Conditions. Archives of general psychiatry. 65(12):1429-37.
Brunt ,AR & Rhee, YS.(2008). Obesity and lifestyle in US college students related to living        arrangemeents. Appetite. 51(3):615-21.
Chapell ,MS, Blanding ,ZB, Silverstein ,ME, Takahashi ,M, Newman ,B & Gubi A, et al.(2005). Test Anxiety and Academic Performance in Undergraduate and Graduate Students. Journal of Educational Psychology. 97(2):268.
Constantine, MG, Okazaki S & Utsey SO.(2004). Self-concealment, social self-efficacy, acculturative stress, and depression in African, Asian, and Latin American international college students. American Journal of Orthopsychiatry. 74(3):230.
Driscoll ,R.(2007). Westside Test Anxiety Scale Validation. Online Submission.
17.Peleg-Popko ,O.(2004). Differentiation and test anxiety in adolescents. Journal of adolescence. 27(6):645-62.
Ergene, T.(2003). Effective interventions on test anxiety reduction a meta-analysis. School Psychology International ;24(3):313-28
File, S.E., & Hyde, J.R.G. (2012). Can social interactionbe used to measure anxiety?. British journal of
pharmacology, 62(1), 19-24.
Serok, S.(1982). Gestalt therapy with hospitalized adolescents. Journal of adolescence, 5(4):307-17.
Gibbs ,G & Simpson ,C.(2004). Conditions under which assessment supports students’ learning. Learning and teaching in higher education. 1(1):3-31.
Ginger ,S.(2007). Gestalt therapy: The art of contact: Karnac Books.
Grazia, CM.(2012). Gestalt counselling in the promotion of health. European Journal of Integrative Medicine. 4:154-5.
Hasanzade,R.(2013). Research methods in the behavioral sciences.Tehran: Publish Savalan.
Houston ,G.(2003). Brief gestalt therapy: SAGE.
HUANG, Y-s, CHEN N-s, CHEN B-l, LIN H, HU B-p& WANG W-q, et al.(2008). Investigation and study of the health conditions and living behaviors of college students in China [J]. Journal of Physical Education. 5:022.
Kroenke ,K, Spitzer ,RL, Williams, JB, Monahan ,PO& Löwe ,B.(2007). Anxiety disorders in primary care: prevalence, impairment, comorbidity, and detection. Annals of internal medicine. 146(5):317-25.
Löwe ,B, Decker ,O, Müller ,S, Brähler, E, Schellberg ,D& Herzog W, et al.(2008). Validation and standardization of the Generalized Anxiety Disorder Screener (GAD-7) in the general population. Medical care. 46(3):266-74.
Matus-Grossman, L & Gooden ,S.(2002). Opening Doors: Students' Perspectives on Juggling Work, Family, and College.
Mogg, K & Bradley ,BP.(2005). Attentional bias in generalized anxiety disorder versus depressive disorder. Cognitive therapy and research. 29(1):29-45.
Oaklander ,V.(2001). Gestalt play therapy. International Journal of Play Therapy. 10(2):45.
Parlett, M, Denham, J.(2007). Gestalt therapy. Dryden's Handbook of Individual Therapy. 227.
Rijn, Biljana van& Wild, Ciara.(2013). Humanistic and Integrative Therapies for Anxiety and Depression: Practice-Based Evaluation of Transactional Analysis, Gestalt, and Integrative Psychotherapies and Person-Centered Counseling. Transactional Analysis Journal 43.2  (Apr 2013): 150-163.