محمد حجتی؛ حسن صائمی؛ کاظم شریعت نیا؛ علی اصغر بیانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر استخراج مؤلفههای مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. جهت انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده است. نمونه آماری 12 نفر از صاحبنظران علوم تربیتی و روانشناسی بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده، مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر استخراج مؤلفههای مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. جهت انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده است. نمونه آماری 12 نفر از صاحبنظران علوم تربیتی و روانشناسی بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. یافتههای پژوهش شامل 8 مقوله اصلی، 19 زیر مقوله و 88 مفهوم برای 4 مؤلفه اهداف، محتوا، روشهای یاددهی– یادگیری و روشهای ارزشیابی بود. ابتدا در بخش اهداف آموزش مهارت تفکر خلاق و انتقادی بر اساس نظر صاحبنظران، دو مقوله اصلی مهارتهای درونفردی و برونفردی استخراج شد. در گام بعدی برای محتوای آموزشی، مقولههای اصلی استخراج شده عبارت بود از: برنامهریزی و حل مسئله و آموزش مهارتهای ارتباطی و انتقادی. عنصر بعدی روشهای یاددهی- یادگیری بود که مقولههای اصلی، روشهای یاددهی- یادگیری خلاق و روشهای یاددهی- یادگیری انتقادی بودند. در بخش نهایی بررسی مؤلفهها به شیوههای ارزشیابی پرداخته شد که طبق نظر کارشناسان و صاحبنظران دو مقوله اصلی شیوهی ارزشیابی عملکردی و ارزشیابی تلفیقی استخراج گردید.