آرگایل، مایکل (1935). روانشناسی شادی، ترجمه مسعود گوهری انارکی و همکاران (1386)، اصفهان: جهاد دانشگاهی
آقا یوسفی، علیرضا، صفاری نیا، مجید، ایمانی فر، حمیدرضا (1394). اثر بخشی عمل به باورهای دینی بر تابآوری و سرسختی روانشناختی بین طلاب علوم دینی و دانشجویان، پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره جدید شماره 28
اکبرزاده، افسانه (۱۳۹۳). بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و مثبتاندیشی دانشجویان، اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران
اکبر شاهی، اکرم (1390). شادی در قرآن و روایات با تأکید بر روشهای ایجاد آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
اکبری کهنموئی، یوسف (1389). بررسی رابطه سبکهای زندگی با میزان تابآوری در افراد وابسته به مواد و افراد بهنجار شهرستان تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
بختیاری، رعنا، حسینیان، سیمین، یزدی، سیده منور (1392). تاثیر رغبتهای شغلی شخصیتی بر گرایش کارآفرینانه جویندگان کار ساکن شهر تهران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، سال پنجم شماره 17
بذرافکن، رویا (1386). نقش عمل به احکام دینی در میزان رضایتشغلی کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
پناهی، مژگان (1394). تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر شادکامی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر شیروان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
پورسیدآقایی، زهراسادات (1387). اثربخشی آموزش مفاهیم دینی رضا و توکل به خدا به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان منطقه9 شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
توانایی، محمدحسین، سلیم زاده، الهه (1389). بررسی تأثیر مثبتاندیشی از دیدگاه قرآن و حدیث، پژوهشنامهی علوم و معارف قرآن کریم، سال دوم شماره 7
تیموری، اکرم (1393). بررسی اثربخشی مهارتهای مثبتاندیشی بر افزایش رضایت زناشویی و منبع کنترل درونی زنان متأهل، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
جدیدیان، احمدعلی (1385). بررسی تاثیر آموزش برنامهریزی تحصیلی و شغلی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی و رغبت دانشآموزان پسر سوم راهنمایی ناحیه ۲ شهر همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
جعفری علیرضا، مهرافزون داریوش (1392). تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر کمرویی نوجوانان، نشریهتحقیقات روانشناختی، زمستان 1392, دوره 5, شماره 20
جلیلی نیکو سعید, رضایی زینب, نجاتی نژاد نرگس, قاسمی جوبنه رضا, نوریان خیراله (1394). اثربخشی رواندرمانی وجودی بر افزایش تابآوری زنان نابارور، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
جمشیدی، بهنام، عرب مقدم، نرگس، درخواه، فریده (1393). رابطه دینداری و تابآوری در دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز، اندیشههای نوین تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا
جودی، قادر (1376). بررسی تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی بر رغبتهای شغلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
چم زاده قنواتی، مانا، آقایی، اصغر، گل پرور، محسن (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سبک اسنادی بدبینانه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دوازدهم، شماره 47
حسین پور، مریم (1394). بررسی اثربخشی مهارت مثبتاندیشی بر تنظیم شناختی هیجان و سازگاری دانشآموزان سال اول دبیرستانی منطقه ۱۸ شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
حسینثابت،فریده،جوبائیان، فرحناز، فرحبخش، کیومرث (1393). اثربخشی آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر تابآوری و کنترل خشم در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر یزد، فصلنامه پژوهشهای مشاوره، شماره 52
حسین چاری, مسعود، انجم شعاع، محمد رئوف، مولائی سیما (1394). جهتگیری درونی بیرونی مذهبی و تابآوری روانشناختی، اولین همایش ملی اسلام و سلامت روان، بندرعباس، جهاد دانشگاهی هرمزگان
حسینی اصفهانی، فریده (1394). تابآوری (افزایش توان مقابله با مشکلات)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
حقشناس، لیلا، عابدی، محمدرضا، باغبان، ایران (1389). راهنمای نمرهگذاری و تفسیر پرسشنامهی رغبت استرانگ، اصفهان
حیدریعلینظری، رضا (1386). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوهگروهی بر سازگاری دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
خدایاری فرد،محمد،غباریبناب،باقر، زمان پور، عنایتالله، اکبری زردخانه، سعید، موسوی، سمیرا (1391). مثبت نگری: تلاشی برای تدوین الگویی ایرانی-اسلامی، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
خدایاریفرد،محمد،غباری بناب، باقر، اکبری زردخانه، سعید (1393). مقیاس مثبت نگری ایرانیان: ساخت و استانداردسازی، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
خدایاریفرد،محمد(1379).کاربرد مثبتنگری در رواندرمانگری با تأکید بر دیدگاهاسلامی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دورهی جدید، سال پنجم، شمارهی 1
داداشپور،هاشم،عادلی، زینب (1394). سنجش ظرفیتهای تابآوری در مجموعهی شهری قزوین، نشریه مدیریت بحران
دستغیب،مریم،علیزاده، حمید، فرخی، نورعلی (1391). تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر خلاقیت دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 4
دستغیب، مریم (1389). تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
دهقان، فاطمه، پیریکامرانی، مرضیه،کرمی،جهانگیر (1394). اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر افزایش تابآوری، روانشناسی و دین، سال هشتم، شماره 4
ذوقیپایدار، محمدرضا،نبی زاده، زندهبودی، راحیل (1395) رابطه میزان عمل به باورهای دینی با تابآوری و خوشبینی در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، فصلنامه روانشناسی و دین، شماره 34،
ربیعی، محمد، باغبان،ایران، عابدی، محمدرضا، هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل (1390). بررسی رغبتهای شغلی معلمان بر اساس مدل کروی تریسی، مجله دستاوردهای روانشناختی
رحیمی، سحر (1394). اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرا بر نگرشهای ناکارآمد و تابآوری بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
رسولیکوهی،مریم (1392). اثربخشی امید درمانی بر بهبود کیفیت زندگی و افزایش خودکارآمدی دختران مبتلا به ناتوانی جسمی- حرکتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
زندیپور، طیبه(1389). برنامهریزی تحصیلی – شغلی، دوره آموزش متوسطه. چاپ یازدهم، تهران، شرکت نشر کتب درسی
زونکر، ورنون (1927). مشاوره شغلی با رویکرد کلنگر، ترجمه محمدعلی نظری (1388)، تهران، انتشارات سمت
سالاری، مصطفی (1393). بررسی اثربخشی مثبت نگری اسلامی بر بهزیستی روانی و رضایت از زندگی دانش آموزان شهرستان سبزوار، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سانتراک، جاندبلیو (2003). زمینه روانشناسی سانتارک، ترجمه مهردادفیروزبخت (1383)، تهران، انتشارات رسا
سلیگمن، مارتین، راویچ، کارن، جی کاکس، لیزا، گیلهام، جین. کودک خوشبین، ترجمه فوزنده داور پناه (1388). تهران، انتشارات رشد
سلیگمن، مارتین. شادمانی درونی، ترجمه مصطفی تبریزی، رامین کریمی، علی نیلوفری (1389)، تهران: دانژه
شفیعآبادی، عبدالله (1381). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی (مفاهیم و کاربردها)، انتشارات سمت
شفیعآبادی، عبدالله (1392). راهنمایی و مشاورهی شغلی و حرفهای و نظریههای انتخاب شغل، تهران، انتشارات رشد
شهرآرای، مهرناز (بیتا). تحلیلی بر هویت و راهنمایی شغلی: فرایندها و راهکارها
صادقی، احمد، باغبان، ایران، بهرامی، فاطمه، احمدی، احمد، مولوی، حسین (1391). بررسی عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانش آموزان سوم راهنمایی تا پیشدانشگاهی شهر اصفهان، مجله دستاوردهای روانشناختی، سال نوزدهم، شماره 1
ظریفی، مجتبی (1391). هنجاریابی پرسشنامه تابآوری در میان دانشآموزان و دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
عابدی، محمدرضا، باغبان، ایران (1390). هنجاریابی بررسی روایی و پایایی فرم کوتاه پرسش نامه رغبت سنج استرانگ - اصفهان
عاقلان، فاطمه، رفیعی، مجتبی، عرفانی نصرالله (1392). بررسی اثربخشی دورههای آموزشی کارآفرینی بر ایجاد رغبتشغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، شیراز
عبادی، ندا، فقیهی، علینقی (1389). بررسی اثربخشی آموزش مثبتنگری در افزایش امید به زندگی زنان بدون همسر شهر اهواز، با تأکید بر قرآن، فصلنامه روانشناسی و دین شماره 10
عرفانی، نصراله ، صفایی، صفیالله( ۱۳۹۲) . بررسی پسرویدادی تأثیر آموزش کارآفرینی بر انگیزش و رغبتشغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور،
علیزاده، حمید (1392). تابآوری روانشناختی، بهزیستی روانی و اختلالهای رفتاری، تهران: ارسباران
عیسی زاده، آیدا (1395). رابطه بین تابآوری و هوش معنوی با خلاقیت دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد قوچان
غباری بناب، باقر، سلیمی، محمد، سلیانی، لیلا، نوری مقدم، ثنا (1386). هوش معنوی، فصلنامه علمی –پژوهشی اندیشه نوین دینی
غزالی، ابو حامد محمد (1386). کیمیای سعادت
غلامی، نیره (1388). بررسی رابطه خود پنداره با تیپ شخصیتی و رغبت شخصیتی و رغبت شغلی دانش آموزان مقطع دبیرستان منطقه ۵ شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
فردریکسون، باربارا (1964). مثبتگرایی، چگونه به زندگی شورونشاط بیشتری ببخشیم، ترجمه نسرین پارسا و هاماباک آوادیس یانس (1395)، تهران، انتشارات رشد
فروغی، علیاکبر (1389). اثربخشی رواندرمانی مثبت در ارتقای تابآوری افراد وابسته به مواد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
قاسمی، مریم (1392). بررسی میزان همسویی گرایشهای تحصیلی و شغلی دانشآموزان با آرزوهای شغلی و تحصیلی والدینشان در شهرستان پاکدشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
قریب، مسعود (1388). قش دعا در تربیت انسان از دیدگاه قرآن و کلام معصومین علیهمالسلام، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
کار، آلان. روانشناسی مثبت، علم شادمانی و نیرومندی انسانها، ترجمهی حسن پاشا شریفی، جعفر نجفی زند (1391). تهران، انتشارات رشد
کردمیرزا نیکوزاده، عزت اله (1388). الگویانی زیستی-روانی-معنوی در افراد وابسته و تدوین برنامه مداخله برای ارتقاء تابآوری مبتنی بر روایتشناسی شناختی و روانشناسی مثبتنگر، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
کردمیرزا نیکوزاده، عزت اله (1390). مقایسه اثربخشی برنامه مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر و گروهدرمانی آدلری در ارتقای تابآوری افراد وابسته به مواد، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال دوم شماره 5
کمالی، فروغ (1391). اثربخشی امید درمانی در افزایش تابآوری بیماران مبتلا به ام اس، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
کویلیام، سوزان (2003). مثبت اندیشی، ترجمه فریده براتی سده، افسانه صادقی (1395). تهران، جوانه رشد
کویلیام، سوزان (چاپ اول). تفکر مثبت، ترجمه محمدعلی حسینی و شیوا ایزدی (1385). تهران، انتشارات سارگل
کیخا، اشرف؛ محبوبه مسگرانی طرقبه؛ زهرا شهابی زاده و فاطمه سادات شاه مرادی (۱۳۹۴). نقش باورهای دینی در مثبت اندیشی، همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین،
محمدوند، فرحناز (1380). تاثیر آموزش درس برنامهریزی تحصیلی و شغلی» در خودپنداره و رغبت شغلی، تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی۱۳۸۰ -۸۱ ، پایاننامهکارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
محمودی،نسیم(1395).بررسی رابطه سبک های فرزندپروری والدین و کارکرد خانواده بر تابآوری دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
معتمدیان، اکرم (1388). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر سبکهای مقابلهای دانشآموزان مقطع متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
مگیار- موئی، جینا آل. فنون روانشناسی مثبتگرا، راهنمای درمانگران، ترجمه فرید براتی صادق (1391). تهران، انتشارات رشد
مهرآفرید، معصومه، خاک پور، مسعود، جاجرمی، محمود، علیزاده، ابراهیم (1394). تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر سخترویی، تابآوری و فرسودگیشغلی زنان پرستار، مجله آموزش پرستاری، سال چهارم، شماره 1، صص 72-83
میرجلیلی، علیمحمد (1394). عواطف مثبت، آثار و راهکارهای تقویت آن در سورۀ یوسف (ع)، پژوهشنامه معارف قرآنی
میرزایی فندخت، امید (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر کاهش میزان فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان زیرکوه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
نادی راوندی، مریم، صدیقی ارفعی، فریبرز (1394). نقش مذهب و معنویت در ارتقاء تابآوری و سلامت روان، اولین همایش ملی اسلام و سلامت روان
نراقی، ملا احمد (1390). معراج السعاده، تهران، انتشارات علویون
نواب زهراسادات، کلانتری، مهرداد، جوادزاده، افسانه (1393). اثربخشی معنادرمانیگروهی با رویکرد اسلامی بر هدفمندی زندگی زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره، پژوهشنامهی اسلامی زنان و خانواده، سال دوم، شماره سوم
نیکو مقدم سامان (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در افسردگی و امید به زندگی در مطلقه تحت پوشش بهزیستی تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
والش، فروشا. تقویت تابآوری خانواده، ترجمه محسن دهقانی، محبوبه خواجه رسولی، سمیه محمدی و همکاران (1391). نشردانژه
Duckworth AT, SteenTA, Seligman MEP (2005). Positive Psychology in Clinical Practice
Felito John,Trainer, Coach (2011).Positive thinking.
Fergus, Stevenson, Zimmerman, Marc .A. (2005). Adolscent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual review of public health, vol 26, pg. 399-419
Feldm an, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210-216
Hass, M., & Graydon, K. (2009). Sources of resiliency among successful foster youth.Children and Youth Services Review, 3,457˚ 463
Hunter Revell,Susan,Thomas, Lisa Jean(2016). Resilience in nursing students: An integrative review
Kumpfer, K. L. (1999). Factor and processes contributing to resilience: The resilience Framework In: M. D. Glantz & J. L. Johnson (Eds.), Resilience and development (pp. 179-224). New York: Kluwer Academic Publishers
Kristjan Kristjanssan (2010) Positive Psychology Happiness and Virtue The Troublesome Conceptual lssues
Masten, A. S., & Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments .Lessons from research on successful children. American Psychologist, 53(2) 205-220,
Masten, A. S., & Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. Handbook of positive psychology, New York: Oxford University Press
Morris, Michael L, Thompson, Richard C, Donnay, David A.C, and. Schaubhut, Nancy A (2004). Revised Strong Interest Inventory assessment: Gender and vocational interest similarity
Mwangi CN, Okatcha FM, Kinai TK and Ireri AM, (2015). Relationship between Academic Resilience and Academic Achievement among Secondary School Students in Kiambu County, Kenya, International Journal of School and Cognitive Psychology
Partovinia ,Roksana, Ashouri, Ahmad(2016).Effectiveness of Teaching the Positive Thinking on the Quality of Life of Married Old Women
Riahi, Mousa, Mohammad, Nadia, Norozi, Reza, Malekitabar, Mahmood(2015). The Study of the Relationship between Academic Self-efficacy and Resilience in High School Students, Academic Journal of Psychological Studies, Vol. 4, Issue 3, 59-65
Rostam, Mohammad, Younesi, Seyed Jalal, Movallali, Guita, Farhood, Driush, Biglarian, Akbar (2014). The effectiveness of mental rehabilitation based on positive thinking skills training on increasing happiness in hearing impaired adolescents
Satici, Seydi Ahmet (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope,
Personality and Individual Differences,
Volume 102, November 2016, Pages 68–73
TIEN WU , WU, (2000). Vocational Interests and Career Maturity of Male High School Students Talented in Math and Science. National Taiwan Normal University Taipei, Taiwan, R.O.C.
Tempski, Patricia,Santos, Itamar S., Mayer, , Fernanda B. Enns, Sylvia C. Perotta, Bruno(2015). Relationship among Medical Student Resilience, Educational Environment andQuality of Life.
Tracey ,Terence J.G, . Robbins , Steven B, D. Hofsess, Christy (2005). Stability and change in interests: A longitudinal study of adolescents from grades 8 through 12 , Arizona State University
Ylvisaker.M & Feeney,T.(2002). Executive functions,Sel-relgulation,and Learned optimism in pediatric rehabilitation: A review and suggestions for intervention pediatric rehabilitation .1-20
Williams ,
J. Mark G. O’Connor ,Rory C (2014). The relationship between positive future thinking, brooding, defeat and entrapment
Wong,Shyh Shin(2012). Negative thinking versus positive thinking in a Singaporean student sample: Relationships with psychological well-being and psychological maladjustment