ابراهیمی، لقمان. (1397). چالشها و موانع گسترش نقش مشاورهای مدیران مدارس. فصلنامه مدیریت مدرسه،6(1)،282-262.
آج، آرمان؛ عین بیگی، افشین؛ جاهدی، حسین و جعفری، مجتبی. (1394). نقش مشاوران و کارکنان مدرسه در ارتقاء سطح تحصیلی دانشآموزان، کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما، تهران: ایران، 27 آبان.
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1390). روشهای تحقیق کیفی، تهران، ایران، نشر بشری.
استادرحیمی، مریم؛ آراسته، حمیدرضا و عبداللهی، بیژن. (1399). بررسی رابطة معلم ارشدی با خودکارآمدی معلمان تازهکار. فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی،19(76)،136-113.
اسکندری، پروانه. (1396). چالشهای هدایت تحصیلی نوین و گذر از این چالشها. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، (19)،63-49.
اصفهانیاصل، مریم؛ عطاری، یوسفعلی و مهرابیزاده، مهناز. (1387). مقایسه سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شاخه نظری بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیینشده طبق برنامه هدایت تحصیلی. نشریه یافتههای نو در روانشناسی،2(6)،29-18.
اقبالی، لیلا. (1393). آسیبشناسی فرآیند هدایت تحصیلی در مدارس و ارائه راهکارهای اصلاحی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
ایمان، محمدتقی. (1397). روششناسی تحقیقات کیفی، چاپ چهارم. قم، حوزه و دانشگاه.
رضویزاده، ندا و ورشوی، سمیه. (1401). واکاوی چالشها و موانع فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان دورة اول متوسطه، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،11(3)،435-405.
رنجبر، محمد و صادقی، احمد. (1400). بررسی تأثیر مدل مشاوره مدرسه مبتنی بر توانمندیها بر رشد مسیر شغلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی،17(2)،28-7.
زندوانیان، احمد؛ کرمدوست، نوروزعلی و ابوالقاسمی، محمود. (1385). طراحی الگوی مناسب جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،36(1 و 2)،122-99.
زهراکار، کیانوش وسامی، عباس. (1392). مشاوره مدرسه: توصیف یک الگوی ممتاز و جدید برای مشاوران مدارس، تهران، روان.
سعدیپور، اسماعیل؛ سلطانیزاده، هدایا و درتاج، فریبرز. (1399). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با سطح اضطراب امتحان بالا و پایین، فصلنامه سلامتروانکودک،7(2)،194-183.
سعیدی، میلاد؛ کشاورزافشار، حسین و نعیمی، ابراهیم. (1402). بررسی کیفی هویت شغلی مبتنی بر مؤلفههای وجودی مشاوران تازهکار خانواده. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی،14(55)،68-33.
سیف، علیاکبر. (1393). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، ایران، نشردوران.
شریعتمدار، آسیه؛ حسنپور، فاطمه و کلانترهرمزی، آتوسا. (1400). بررسی نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفهای مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفی. فصلنامه رویش روانشناسی،10(6)،128-117.
شریفی، بهمن؛ نیازآذری، کیومرث و جباری، نگین. (1399). ارائه مدلی برای دستیابی به هدایت تحصیلی کارآمد دانشآموزان در نظام آموزشی ایران. فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،11(1)،158-135.
شفیعآبادی، علی. (1395). روشها و فنون مشاوره، تهران، ایران، انتشارات کتاب فکر نو.
شکرکن، حسین؛ عطاری، یوسفعلی و فلاحتی، محمدعلی. (1378). مقایسه تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدیدترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیینشده طبق برنامه هدایت تحصیلی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی،6(1)،50-33.
شورای برنامهریزی هدایت تحصیلی- شغلی. شیوهنامه هدایت تحصیلی. زمستان 1394.
عظیمی، داریوش؛ قمری گیوی، حسین؛ رضایی شریف، علی و شیخالاسلامی، علی. (1402). طراحی الگوی توانمندسازی مشاوران مدرسه: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی پژوهشهای مشاوره،22(85)،55-6.
فولادی، عزت الله. (1395). واکاوی سیر تحول و چالشهای مشاوره در آموزشوپرورش. نشریه پژوهشهای مشاوره،15(57)،150-121.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق ضد روش: منطق و طرح در روششناسی کیفی. ج.1، انتشارات جامعه شناسان.
موسوی، سیدعلی؛ پیرانی، عارف و مؤمنی، حسن. (1399). آسیبشناسی فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایة نهم استان ایلام، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،19(3)،148-123.
همتی، رضا و ذاکری، مرضیه. (1402). توصیف کیفی تجارب دانشجویان از حضور در کلاسهای درس دانشگاهی در دانشگاه اصفهان. فصلنامه جامعهشناسی کاربردی،34(4)،80-57.
وجدانیهمت، مهدی؛ کلانترهرمزی، آتوسا؛ سلیمی بجستانی، حسین و فرحبخش، کیومرث. (1399). مطالعه کیفی هدایت تحصیلی دانشآموزان بر اساس تجربه زیسته مشاوران مدرسه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی،11(42)،35-1.
References
Abbas, NQ., Muhammad, SQ,.& Abbas, NQ. (2023). Challenges of School Counselors in Garmian Region of Iraqi Kurdistan: Educators' Perspectives.Journal of kurdistani for strategic studies, 1(5),245-256.
Arfasa, A. J., & Weldmeskel, F. M. (2020). Practices and challenges of guidance and counseling services in secondary schools. Emerging science journal, 4(3), 183-191.
Astramovich, R., Hoskins, W., Gutierrez, A., & Bartlett, K. (2014). Identifying role diffusion in school counseling. The Professional Counselor, 3(1), 175-184.
Baggerly, J., & Osborn, D. (2006). School counselors’ career satisfaction and commitment: Correlates and predictors. Professional School Counseling, 9(3), 197-205.
Bauman, S., Taylor, T., & Noor, A. (2023). Task groups as an anti-oppression opportunity for school counselors. The Journal for Specialists in Group Work, 48(2), 146-160.
Blake, M. K. (2020). Other duties as assigned: The ambiguous role of the high school counselor. Sociology of Education, 93(4), 315-330.
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. The American Psychological Association, 2(1), 57-71.
Brewington, M., & Kushner, J. (2020). School counselor perceptions of a comprehensive school counseling MODEL and implications for practice. Administrative Issues Journal, 10(2), 33-45.
Brown, M. H., Lenares-Solomon, D., & Deaner, R. G. (2019), Every student succeeds act: A call to action for school counselors. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 6(1), 86-96.
Burkšaitienė, N. (2015). Assessment and recognition of non-formal and informal learning: a Lithuanian case of novice consultants’experience. International Journal of Lifelong Education, 34(6),643-662.
Chandler, J. W., Burnham, J. J., Riechel, M. E., Kiper, D., Carol, A., Stone, C. B., Oliver, D. F., Davis, A. P., & Bledsoe, K. G. (2018). Assessing the counseling and non-Counseling roles of school counselors. Journal of School Counseling, 16(7), 1-34.
Chata, C. C,, & Loesch, L. C. (2007). Future school principals 'views of the roles of professional school counselors. Professional School Counseling, 11(1), 35-41.
Chu, W., Wang, M., & Yuen, H. (2011). Implementing Knowledge Management in School Environment: Teacher Perception. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 3(2), 139-152.
Cooper, M. (2013). School-based counselling in UK Secondary Schools: A review and critical evaluation. University of Strathclyde: Glasgow
Culbreth, J. R., Scarborough, J. L., Banks-Johnson, A., & Solomon, S. (2005). Role stress among practicing school counselors. Counselor Education and Supervision, 45(1), 58-72.
Dahir, C. A., Cinotti, D. A., & Feirsen, R. (2019), Beyond compliance: Assessing administrators’ commitment to comprehensive school counseling. NASSP Bulletin, 103(2), 118-138.
Ebizie Elizabeth nkechi, enajedu esther ewomaoghene, nkechi egenti. (2016). The Role of Guidance and Counselling in Effective Teaching and Learning in School, International Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2),36-48.
Fitch, T. J., & Marshall, J. L. (2004). What counselors do in high-achieving schools: A study on the role of the school counselor. Professional School Counselor, 7(3), 172-177.
Gachenia, Lucy & Mwenje, Margaret. (2021). Challenges Counselors face in effecting School Counselling Programs for Academic Achievement of Secondary Schools Students in Kiambu County, Kenya, 6(38),24-34.
Gagnon, D; & Mattingly, M. Most U. S.) 2016). school districts have low access to school counselors: Poor, diverse, and city school districts exhibit particularly high student-to-counselor ratios. Carsey School of Public Policy at the Scholars’ Repository. National Issue Brief #108. 2016.
Gallant, D.J., & Zhao, J. (2011). High School students’ perceptions of school counseling services: Awareness, use, and satisfaction. Counseling Outcome Research and Evaluation, 2(1), 87-100.
Goodman-Scott, E., Donohue, P., & Betters-Bubon, J. (2023). A Phenomenological Investigation of Universal Mental Health Screening: Making Meaning for School Counseling. Professional School Counseling,27(1),1-12.
Guest, K. E. (2000). Career development of school psychologists. Journal of School Psychology, 38(3),237-257.
Hassard, J. H., & Costar, J.W. (1977). Principals’ perceptions of ideal counsellor role. Canadian Counsellor, 11(4), 196–200.
Haug, E. H. (2019). Nordic Research on Educational and Vocational Guidance: A Systematic Literature Review of Thematic Features between 2003 and 2016, International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19(2), 185-202.
Havlik, S., Ciarletta, M., & Crawford, E. (2019). “If We Don’t Define Our Roles, Someone Else Will”: Professional Advocacy in School Counseling. Professional School Counseling, 22(1), 1-11.
Hipolito-Delgado, C. P., Porras, L. E., Stickney, D., & Kirshner, B. (2021), Advocating for students during distance learning: The role of the school counselor. Professional School Counseling, 24(1_part_3).
Hirvonen, R., Putwain, D. W., Määttä, S., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2020). The role of academic buoyancy and emotions in students’learning‐related expectations and behaviours in primary school. British Journal of Educational Psychology, 90(4), 948-963.
Hughes, T. L., Hess, R., Jones, J., & Worrell, F. C. (2020). From traditional practice to tiered comprehensive services for all: Developing a responsive school culture for the future. School Psychology, 35(6), 428- 439.
Ingersoll, R. M., & Smith, T. M. (2003). The wrong solution to the teacher shortage. Educational leadership, 60(8), 30-33.
Jaber, F., & Al-Hroub, A. (2023), School counselors’ perceptions of virtual counseling in Lebanon: A qualitative study. Frontiers in Psychology, 13, 8549.
Khan, A. (2018). Application of Career Education in National Curriculum of Pakistan at Elementary Level. International e ـ Journal of Educational Studies, 2(4),11-119.
Kudrinskaia, I. V., Kidinov, A. V., Kabkova, E. P., Mechkovskaya, O. A., Mudrak, S. A., Novikov, S. B., & Agadzhanova, E. R. (2020). The problem of career guidance of the youth in domestic pedagogical theory and practice. EurAsian Journal of BioSciences, 14(2), 3815-3821.
Levy, I. P., & Lemberger-Truelove, M. E. (2021). Educator–Counselor: A Nondual Identity for School Counselors. Professional School counseling, 24(1b), 1–7
Lieberman, A. (2004). Confusion regarding school counselor functions: School leadership impacts role clarity. Education, 124(3), 552-559.
Mason, E. C. M., & Trezek, B. J. (2021). Using the CSCORE protocol to identify evidence-based practices in school counseling intervention research.Counseling Outcome Research and Evaluation, 12(2), 91-104.
McMahon, M., & Patton, W. (2001). Induction into the profession of school guidance and counseling. Guidance & Counseling, 16(2), 46.
Mulhern, C. (2020). Beyond Teachers: Estimating individual guidance counselors’ effects on educational attainment.
Mushaandja, J., Haihambo, C., Vergnani, E., & Frank, E. (2013). Major challenges facing teacher counselors in schools in Namibia.Education Journal,2(3),77-84.
Oraegbunam, N.M. (2008). Guidance and Counseling: A missing link in the pre-primary and primary education in Anambra State. Int. J. Educ. Res. Develop, 3(1), 19-27.
Özteke Kozan, H. (2020). A Qualitative Approach to School Counsellor Self-Efficacy: Sources and Enhancement Strategies. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 32(1),107-123.
Paolini, Allison C., & Topdemir, Cindy M. (2013). Impact of Accountability on role confusion: Implications for School counselor practice. Scholar Commons, University of South Florida.
Pérusse, R., Goodnough, G. E., Donegan, J., & Jones, C. (2004). Perceptions of school counselors and school principals about the national standards for school counseling programs and the transforming school counseling Initiative. Professional School Counseling, 7(1), 152–161.
Pincus, R., Hannor-Walker, T., Wright, L., & Justice, J. (2020). COVID-19’s effect on students: How school counselors rise to the rescue. NASSP Bulletin, 104(4), 241-256.
Savickas, M. (2019). Career counseling (pp. xvi 194). Washington, DC: American Psychological Association.
Shi, Q.; Liu, X. & Leuwerke, W. (2014).Students’Perceptions of School Counselors: An Investigation of Two High Schools in Beijing, China. The Professional Counselor, 4(5),519-530.
Shimoni, Aviva & Greenberger, Lori. (2014). School Counselors Deliver Information about School Counseling and their Work: What Professional Message is Conveyed?. Professional School Counseling, 18(1), 15-27.
Stone, C. B., & Dahir, C. A. (2006). The transformed school counselor. Boston, MA: Houghton Mifflin Company.
Strang, R., & Morris, G. (1964). Guidance in the classroom. New York, MacMillan.
Subasinghe, W. (2016). An Introduction on Educational Guidance and. school Counseling. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 3(10), 10-18.
Vela-Gude, L., Cavazos Jr., J., Johnson, M. B., Fielding, C., Cavazos, A. G., Campos, L., Rodriguez, I. (2009). “My counselors were never there”: Perceptions from Latino college students. Professional School Counseling,12(4), 272- 279.
Watts, A. G. (2005). Career guidance policy: An international review. The Career Development Quarterly, 54(1),66-76.
Willard, J. A., Bayes, B., and Martinez, J. (2015). Gateway to college lessons from implementing a rigorous academic program for at-risk young people. MDRC
Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology. 3rd ed. Berkshire: McGraw-Hill.
Holloway, I., Todres, L. (2003). The Status of Method: Flexibility, Consistency and Coherence. Qualitative Research, 3 (3), 345-357.
Ziomek-Daigle, J., Goodman-Scott, E., Cavin, J., & Donohue, P. (2016), Integrating a MultiTiered System of Supports With Comprehensive School Counseling Programs. The Professional Counselor, 6(3), 220-232.
استناد به این مقاله: وجدانی همت، مهدی.، انصاریکیا، حمیدرضا. (1404). چالشهای مشاوران مدرسه جدیدالاستخدام در راهبری هدایت تحصیلی دانشآموزان،
فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 16(62)، 37-75. DOI: 10.22054/qccpc.2025.80733.3337
Counseling Culture and Psychotherapy is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.