مشاوره
مشکلات ذهنی سازی در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک و والدین آن ها: یک مطالعه کیفی

طیبه مدنی فر؛ پریسا سادات سید موسوی؛ مهین هاشمی پور؛ مهدی تبریزی؛ مجید کوهی اصفهانی

دوره 15، شماره 59 ، مهر 1403، ، صفحه 109-150

https://doi.org/10.22054/qccpc.2024.76139.3210

چکیده
  ظرفیت ذهنی‌سازی یا توانایی فهم وضعیت ذهنی خود و دیگران، همچنین نشان دادن واکنش مناسب به آن، می‌تواند نقش به‌سزایی در فرایند درمانی و سازگاری با تغییرات ناشی از بیماری‌های مزمن در زندگی ایفا کند. هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مشکلات ذهنی‌سازی کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به دیابت نوع یک و والدین آن‌ها است. لذا با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مشاوره مدرسه
شناسایی نیازهای مشاوره ای والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه به منظور تدوین بسته آموزشی و راهنمای اجرایی

حجت اله وطن دوست؛ مژگان مردانی راد؛ محمد‌جعفر جوادی؛ افسانه قنبری‌پناه

دوره 15، شماره 58 ، تیر 1403، ، صفحه 187-232

https://doi.org/10.22054/qccpc.2024.75422.3181

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای مشاوره ای والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه به منظور تدوین بسته آموزشی و راهنمای اجرایی انجام گرفت. این پژوهش از نوع بنیادی و از نظر روش، کیفی است. نمونه پژوهشی در مرحله اول شامل: مبانی نظری و مقالات پژوهشی مرتبط، و مرحله دوم شامل: والدین در دسترس به تعداد30 نفر تا حد اشباع است. ابزار گردآوری داده ها: ...  بیشتر

اثر بخشی آموزش روان درمانی جامع دینی بر تقویت ارتباط دانش آموزان با والدین در دوره دوم متوسطه

سیده نرگس پورعباس؛ ابوالقاسم عیسی مراد رودبنه

دوره 10، شماره 40 ، دی 1398، ، صفحه 71-98

https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.35680.1959

چکیده
  ارتباط و تعامل با دیگران از مؤلفه‌های مؤثر در زندگی اجتماعی و تضمین سلامت و بهداشت روان آدمی محسوب می‌شود و با تمرکز بر رویکردهای پیشگیرانه و درمانی به تقویت ارتباط و درنهایت سلامت انسان‌ها کمک می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روان‌درمانی جامع دینی و تقویت ارتباط بین فردی دانش آموزان دختر متوسطه دوم با والدین آنان انجام ...  بیشتر

بررسی آسیب‏های موجود در تعامل والدین با فرزندان متأهل خود

فاطمه افقری؛ فاطمه بهرامی؛ مریم السادات فاتحی زاده

دوره 5، شماره 18 ، تیر 1393، ، صفحه 25-50

چکیده
  این پژوهش به منظور بررسی آسیب های موجود در تعامل بین والدین با فرزندان متأهل خود انجام شد. پژوهش حاضر قابل تفکیک به دو بخش می‏باشد. روش پژوهش در بخش اول، تحلیل کیفی می باشد که در این بخش ابتدا متون نظری و پژوهشی مرتبط با عنوان تحقیق مورد بررسی کیفی قرار گرفت، سپس با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بر روی یک نمونۀ 36 نفری (شامل زوجین ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان

سیروس حاتمی فرد؛ سعید موسی کافی

دوره 2، شماره 7 ، مهر 1390، ، صفحه 67-73

https://doi.org/10.22054/qccpc.2011.5931

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان انجام شد. این پژوهش در بین دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه شهر صومعه سرا با نمونه آماری 24 نفر به روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم انجام شد، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون ...  بیشتر