مدل یابی پیشرفت تحصیلی ریاضی برمبنای؛ ارزشِ تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خود نظم جوئی تحصیلی

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار گروه روان سنجی دانشگاه علامه طباطبائی

4 دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

این پژوهش با هدف آزمون رابطه علّی بین ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت تحصیلی، خود نظم جوئی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ریاضی صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعه آماری پژوهش، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 560 نفر از دانش آموزان (267 نفر پسر و 293 نفردختر) از پایه سوم رشته ریاضی دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 1394 -1393 به پرسشنامه ی خرده مقیاس ارزش تکلیف (پینتریچ و دی گروت (1991))، مقیاس درگیری شناختی (تجدید نظر شده ی دو عاملی فرایند یادگیری (2F-R-LPQ) کمبر بیگز و لیونگ (2004))، مقیاس هیجان های پیشرفت قبل از امتحان ((AEQ) پکران، گوئیتز، تیتز و پری، (2005)) و مقیاس خودنظم جویی تحصیلی (پینتریچ و دی گروت (1990))، پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از داده‌های تجربی نشان داد که، پیشرفت تحصیلی به طور مستقیم و غیر مستقیم از متغیرهای پیش بین ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جوئی تحصیلی تأثیر می‌پذیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که، تمامی شاخص‌ها به جز شاخص AGFI (شاخص نیکویی برازش تعدیل شده ) در حد بسیار مطلوب گزارش شده‌اند و مدل با داده‌ها برازش خوبی دارد و این بیانگر این است که، رابطه خطی بین متغیرها و سازه‌های مکنون وجود دارد؛ بنابراین فرضیه کلی پژوهش مبنی بر "الگوی مفروض رابطه ی علّی بین ارزش تکلیف با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجیگری درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جوئی تحصیلی برازنده داده ها است" تأیید شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling mathematical achievements based on task value, cognitive conflict, emotion of progress and academic self-education

نویسندگان [English]

  • kamran sheivandi 1
  • f d 2
  • n f 3
  • s a 4
چکیده [English]

This study was conducted with the aim of testing the causal relation among task value, cognitive engagement, achievement emotions, academic self-regulation, and mathematics achievement. For this, 560 students (267 boys and 293 girls) were chosen from the high school 3rd graders who studied mathematics in high schools of Tehran by multistage clustering sampling and answered the task value subscale questionnaire (Pintrich and DeGroot, 1991), Cognitive Involvement Scale (revised (2F-R-LPQ)) (KamberBigs and Liong, 2004), Pre-exam Development Scale (AEQ) (Pekran, Quitz, Teets and Perry,2005) and achievement Self- regulation Scale (Pintrich and DeGroot, 1990). The results of structural equation analysis with use of experimental data showed that academic achievement is influenced directly and indirectly by predictor variables such as task value, cognitive engagement, academic achievement emotions and academic self- regulation. The results of this study show that all the indices except for AGFI were reported highly satisfying and the model fits the data well and this points to the linear relation between latent variables and structures. Consequently, the general hypothesis of the study which is “the preconceived pattern of causal relation between task value and academic achievement with the mediation of cognitive engagement, academic achievement emotions and academic self-regulation fits the data patterns” was confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Task value
  • Pre-exam emotions
  • Cognitive engagement
  • academic self-regulation
  • Mathematics achievement
حجازی، الهه؛ عابدینی، یاسمین. (1387). الگوی ساختاری رابطه اهداف رویکردی- عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی،12 (3)، 348-332.

حسینی، حسین. (1383). بررسی اثربخشی آموزش سبک سالم زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه کاشان. پایان نامۀ کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه اصفهان

عابدینی، یاسمین (1388) مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان رشتۀ ریاضی: نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامۀ نوآوری‌های آموزشی، شماره 32، سال هشتم.

عباسی حسین آبادی، مجتبی. (1386). نظریه ها و اهداف آموزش ریاضی.

 

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84,191- 215.

Barkley, EF.) 2009( Student engagement techniques: A handbook for college faculty. 1st ed. New Jersey: Jossey-Bass.

Connell, J.P. (1990). Context, self and action: A motivational analysis of self – system processes. In D. Cicchetti & M. Beghly (Eds.). The self97). Chicago: University of in transition: Infancy to childhood (pp. 61 Chicago press

Connor, C. M.; Ponitz, C. C.; Phillips, B. M.; Travis, Q. M.; Glasney, S.; Morrison, FJ. First graders' literacy and self-regulation gains: The effect of individualizing student instruction. J School Psychol. 2010; 48(5): 433-55.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self‐determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227‐268.

Deci, E. L.;  Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49, 14–23

Dupeyrat, C.; Marine, C. (2005). “Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck's model with returning to school adults.” Contemporary Educational Psychology, 30(1), 43-59.

Durik, A. M.; Vida, M.; Eccles, J. S. (2006). Task values and ability beliefs as predictors of high school literacy choices: A developmental analysis. Journal of Educational Psychology, 98(2), 382– 393. DOI: 10.1037.0022-0663.98.2.382.

Green, B.A.; Miller, R.B. (1996). Influences on achievement: goals, Percieved ability and engagement. Contemporary Educational Psychology, 21, 181-192

Krun, R. (2006). The control- value theory of achievement emotions: Assumtions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice, Education Psychology Review, 18)315-341).

Liem, A. D.; Lau, s.; Nie, Y.(2008). The role of self- efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary EducationalPsychology,33,486-512.

pekrun, R.; Elliot, A. G.; Maier, M. A. (2006). achievement goals and discrete  achievement  emotions: atheoretical model and prospective test. Journal of educational psychology, 98. 583-597.

Pekrun, R.; Frenzel, A.; Goetz, T.;  Perry, R. P. (2007). The control-value theory ofachievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotions in education (pp. 13–36). San Diego: Academic Press.

Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011).measuring emotions in students' learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ)/ Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48/

Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, A. C.; Barchfeld, P.; Perry, R. P. (2011).measuring emotions in students' learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48.

Pekrun, R.; Goetz, T.; Titz, W.; Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’self-regulated learning and achievement: A program of quantitative andqualitative research. Educational Psychologist, 37, 91–106.

Pintrich, P.R.; DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology. Vol. 82, No, 1, 33-40.

Pintrich, P.R.; Garcia, T. (1991). Student goal orientation and self-regulation in the college classroom. In M. Maehr & P. Pintrich (Eds.), 402). Greenwich, CT:  Advances in motivation and achievement (pp. 371 JAI.

Ravindran, B.; Green, B.; DeBaker, T. (2000). Predicting preservice teacher cognitive engagement with goal and epistemological beliefs. Paper presented at the annual meeting of the American educational association in New Orlean. (http.. www. science direct. com).

Simons, J.; Dewitte, S.; Lens, w.(2004). The role of different types of instrumentality in motivation, study strategies, and performance: Know why you learn, so youll know what you learn. British Journal of Educational Psychology. 74, 343-360.

Strahan, E. Y. (2003).The effects of social anxiety and social skills on academic performance. Journal of personality and individual differences. 34(2): 346-366.

Zimmerman, BJ. Academic studding and the development of personal skill: A self-regulatory perspective. J of Educational Psychology.1998; 2-3: 73-86.