@article { author = {sheivandi, kamran and d, f and f, n and a, s}, title = {Modeling mathematical achievements based on task value, cognitive conflict, emotion of progress and academic self-education}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {8}, number = {30}, pages = {1-24}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2017.22778.1552}, abstract = {This study was conducted with the aim of testing the causal relation among task value, cognitive engagement, achievement emotions, academic self-regulation, and mathematics achievement. For this, 560 students (267 boys and 293 girls) were chosen from the high school 3rd graders who studied mathematics in high schools of Tehran by multistage clustering sampling and answered the task value subscale questionnaire (Pintrich and DeGroot, 1991), Cognitive Involvement Scale (revised (2F-R-LPQ)) (KamberBigs and Liong, 2004), Pre-exam Development Scale (AEQ) (Pekran, Quitz, Teets and Perry,2005) and achievement Self- regulation Scale (Pintrich and DeGroot, 1990). The results of structural equation analysis with use of experimental data showed that academic achievement is influenced directly and indirectly by predictor variables such as task value, cognitive engagement, academic achievement emotions and academic self- regulation. The results of this study show that all the indices except for AGFI were reported highly satisfying and the model fits the data well and this points to the linear relation between latent variables and structures. Consequently, the general hypothesis of the study which is “the preconceived pattern of causal relation between task value and academic achievement with the mediation of cognitive engagement, academic achievement emotions and academic self-regulation fits the data patterns” was confirmed.}, keywords = {Task value,Pre-exam emotions,Cognitive engagement,academic self-regulation,Mathematics achievement}, title_fa = {مدل یابی پیشرفت تحصیلی ریاضی برمبنای؛ ارزشِ تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خود نظم جوئی تحصیلی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف آزمون رابطه علّی بین ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت تحصیلی، خود نظم جوئی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ریاضی صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعه آماری پژوهش، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 560 نفر از دانش آموزان (267 نفر پسر و 293 نفردختر) از پایه سوم رشته ریاضی دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 1394 -1393 به پرسشنامه ی خرده مقیاس ارزش تکلیف (پینتریچ و دی گروت (1991))، مقیاس درگیری شناختی (تجدید نظر شده ی دو عاملی فرایند یادگیری (2F-R-LPQ) کمبر بیگز و لیونگ (2004))، مقیاس هیجان های پیشرفت قبل از امتحان ((AEQ) پکران، گوئیتز، تیتز و پری، (2005)) و مقیاس خودنظم جویی تحصیلی (پینتریچ و دی گروت (1990))، پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از داده‌های تجربی نشان داد که، پیشرفت تحصیلی به طور مستقیم و غیر مستقیم از متغیرهای پیش بین ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جوئی تحصیلی تأثیر می‌پذیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که، تمامی شاخص‌ها به جز شاخص AGFI (شاخص نیکویی برازش تعدیل شده ) در حد بسیار مطلوب گزارش شده‌اند و مدل با داده‌ها برازش خوبی دارد و این بیانگر این است که، رابطه خطی بین متغیرها و سازه‌های مکنون وجود دارد؛ بنابراین فرضیه کلی پژوهش مبنی بر "الگوی مفروض رابطه ی علّی بین ارزش تکلیف با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجیگری درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جوئی تحصیلی برازنده داده ها است" تأیید شده است.}, keywords_fa = {ارزش تکلیف,درگیری شناختی,هیجان های پیشرفت قبل از امتحان,خود نظم جویی تحصیلی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_7743.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_7743_a15fb34345933a9ec0abe5ad96bbdbe0.pdf} }