TY - JOUR ID - 7743 TI - مدل یابی پیشرفت تحصیلی ریاضی برمبنای؛ ارزشِ تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خود نظم جوئی تحصیلی JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - شیوندی, کامران AU - درتاج, فریبرز AU - فرخی, نور علی AU - ابراهیمی قوام, صغری AD - استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه روان سنجی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 30 SP - 1 EP - 24 KW - ارزش تکلیف KW - درگیری شناختی KW - هیجان های پیشرفت قبل از امتحان KW - خود نظم جویی تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22054/qccpc.2017.22778.1552 N2 - این پژوهش با هدف آزمون رابطه علّی بین ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت تحصیلی، خود نظم جوئی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی ریاضی صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعه آماری پژوهش، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 560 نفر از دانش آموزان (267 نفر پسر و 293 نفردختر) از پایه سوم رشته ریاضی دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 1394 -1393 به پرسشنامه ی خرده مقیاس ارزش تکلیف (پینتریچ و دی گروت (1991))، مقیاس درگیری شناختی (تجدید نظر شده ی دو عاملی فرایند یادگیری (2F-R-LPQ) کمبر بیگز و لیونگ (2004))، مقیاس هیجان های پیشرفت قبل از امتحان ((AEQ) پکران، گوئیتز، تیتز و پری، (2005)) و مقیاس خودنظم جویی تحصیلی (پینتریچ و دی گروت (1990))، پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از داده‌های تجربی نشان داد که، پیشرفت تحصیلی به طور مستقیم و غیر مستقیم از متغیرهای پیش بین ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جوئی تحصیلی تأثیر می‌پذیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که، تمامی شاخص‌ها به جز شاخص AGFI (شاخص نیکویی برازش تعدیل شده ) در حد بسیار مطلوب گزارش شده‌اند و مدل با داده‌ها برازش خوبی دارد و این بیانگر این است که، رابطه خطی بین متغیرها و سازه‌های مکنون وجود دارد؛ بنابراین فرضیه کلی پژوهش مبنی بر "الگوی مفروض رابطه ی علّی بین ارزش تکلیف با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجیگری درگیری شناختی، هیجان های پیشرفت و خودنظم جوئی تحصیلی برازنده داده ها است" تأیید شده است. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_7743.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_7743_a15fb34345933a9ec0abe5ad96bbdbe0.pdf ER -