باباخان زاده، سهیلا؛ احتشام زاده، پروین؛ افتخار صعادی، زهرا؛ بختیارپور، سعید؛ علی پور، احمد (1398). اثربخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی-توجهی و حس انسجام خود در مبتلایان به اضطراب. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 10(38)، 220-195.
باعزت، فرشته، صادقی، منصوره سادات، ایزدی فرد، راضیه و روبن زاده، شرمین (1391). اعتباریابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن: فرم فارسی. مطالعات روانشناختی، دوره 8، شماره 1، صص 66-51.
Doi: 10.22051/PSY.2012.1528
پورشهریار، حسین (1393). اثربخشی آموزش الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر خود نظمدهی و پاداش بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، دوره 8، شماره 2، صص 117-101. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96117.html
جنگی، شهلا، شیرآبادی، علی اکبر، جانی، ستاره و پوراسماعیلی، اصغر (1394). اثربخشی رنگآمیزی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره 23، شماره 2 ص 60-53.
رشیدی، محمد امین، پورنجف، عبدالحسین، کاظمی، مقداد و کیخاونی، ستار (1397). بررسی وضعیت سلامت عمومی با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1394.
مجله علوم پزشکی دانشگاه ایلام، دوره 26، شماره 3، صص 26-16. Doi:
10.29252/sjimu.26.3.16
سالاری پور، سیده مولود (1402). تأثیر رنگآمیزی ماندالا بر توجه، حافظه کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز. رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سلمانی نژاد مهرآبادی، صغری (1393). واکاوی اشکال کهن الگوی ماندالا و نماد کمال در ناخودآگاه قومی طاهره صفارزاده. فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، 3(7)، 57-38.
سیاووشیفر، نسیم، تجلی، پریسا و شریعت باقری، محمد مهدی (1399). اثربخشی برنامه داوسون گوئید بر بهبود توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری دانشآموزان نارسا خوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، دوره 10، شماره 1، ص 129-110. magiran.com/paper/2250735
شهبازیان خونیق، آرش و حسنی، امید (1396). نقش اضطراب امتحان و نارسایی هیجانی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. پژوهشهای تربیتی، دوره 4، شماره 35، 50-36.doi:
10.52547/erj.4.35.36
کشاورز افشار، حسین؛ میرزایی، جواد (1397). بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 9(34)، 238-211.
صابری، محدثه، عمادیان، سیدعلیا، محمدیان، ابراهیم و مهدینژاد، گلین (1398). تأثیر رنگآمیزی ماندالا بر کاهش اضطراب، در زنان مبتلا به سوءمصرف مواد. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، دوره 13، شماره 53، ص 284-269.
عطایی آراسته، سعید (1402). تأثیر آموزش تابآوری خانواده بر رضایت زناشویی و سلامت روان مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی قروه در گزین. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان.
قمری، حسین، بصیر، سیدمحمد، فرزانه، عسگر و قوی بازو، عفت (1398). اثربخشی ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی، سال دهم، شماره 40، ص 112-99. https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.46257.2206
معافیپور، سارا (1399). تدوین بسته رنگآمیزی بیانگر بر پایه الگوی ماندالا و ارزیابی اثربخشی آن بر احساس تنهایی نوجوانان بی سرپرست دختر شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی.
References
Angellim, C., Satiadarma, M. P., & Subroto, U. (2020, December). Mandala drawing for reducing test anxiety in college student. In The 2nd Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2020) (pp. 451-456). Atlantis Press.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). Mindful attention awareness scale.
Journal of Personality and Social Psychology, 18(23), 3253-3261. DOI:
10.1037/a0017032
Carlson, L. E., & Brown, K. W. (2005). Validation of the Mindful Attention Awareness Scale in a cancer population. Journal of Psychosomatic Research, 58(1), 29-33. Carlson, L. E., & Brown, K. W. (2005). Validation of the Mindful Attention Awareness Scale in a cancer population. Journal of Psychosomatic Research, 58(1), 29-33.
Carsley, D., & Heath, N. L. (2018). Effectiveness of mindfulness-based colouring for test anxiety in adolescents. School Psychology International, 39(3), 251-272. https://doi.org/10.1177/0143034318773523
Davis, J. (2016). The Primordial Mandalas of East and West. Neuro Quantology. June 2. 244-254.
Ellison, M. L., Belanger, L. K., Niles, B. L., Evans, L. C., & Bauer, M. S. (2018). Explication and definition of mental health recovery: A systematic review.
Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 45, 91-102.
https://doi.org/10.1007/s10488-016-0767-9
Friedman, I. A., & Bendas-Jacob, O. (1997). Measuring perceived test anxiety in adolescents: A self-report scale.
Educational and Psychological Measurement, 57(6), 1035-1046.
https://doi.org/10.1177/0013164497057006012
Fusar‐Poli, P., Correll, C. U., Arango, C., Berk, M., Patel, V., & Ioannidis, J. P. (2021). Preventive psychiatry: a blueprint for improving the mental health of young people.
World Psychiatry, 20(2), 200-221.
https://doi.org/10.1111/jcpp.13889
Goodwin, R. D., Weinberger, A. H., Kim, J. H., Wu, M., & Galea, S. (2020). Trends in anxiety among adults in the United States, 2008–2018: Rapid increases among young adults.
Journal of Psychiatric Research, 130, 441-446. DOI:
10.1016/j.jpsychires.2020.08.014
Gantt, L., Tabon, C. (2016). Formal Elements Scale Art Therapy. (Translated by Khamesan, A., Rajabpour Aziz, Z. and Radmehr, P). Tehran: Danzheh.
Green, E. J., Drewes, A. A., & Kominski, J. M. (2013). Use of mandalas in Jungian play therapy with adolescents diagnosed with ADHD.
International Journal of Play Therapy,
22(3), 159-172.
https://doi.org/10.1037/a0033719
Hosseini, M., & Borzabadi Farahani, Z. (2022). Evaluating the Effectiveness of Mandala Coloring on Mental Health in Iran: A Systematic Review. Journal of Health Sciences & Surveillance System, 10(2), 144-149 [In Persian]
Ireland, M. S., & Brekke, J. (1980). The mandala in group psychotherapy: Personal identity and intimacy. The Arts in Psychotherapy, 7(3), 217- 231.
Jakobsson, S., & Jakobsson, N. (2021). The effect of mandala coloring on state anxiety: A systematic review and meta-analysis. Journal Art Therapy Association, (pp. 1-9). https://doi.org/10.1080/07421656.2021.2003144
Jung, C. G. (1959). Mandala Symbolism. The Collected Works of C. G. Jung, vol 9, part I. Princeton: Princeton University Press.
Jung, C. G. (1972). Mandala Symbolism. (Translated by R.F.C.Hull). New Jersey: Princeton University Press.
Jung, C. G., Jaffe. A. (2009). Jung Gods and Modern Man. (Translated by Rezaiei and M.Khazaeli). Tehran: Naghde Afkar.
Kim, T. H., & Li, E. (2018). Mandala art therapy: intervention for individual with autism spectrum disorder. Journal Psychology Malaysia, 32(1), pp. 97-113. https://spaj.ukm.my/ppppm/jpm/article/view/285
Lee, S. L. (2018). Why color mandalas? A study of anxiety-reducing mechanisms. Art Therapy, 35(1), 35-41.
Li, W. H., Chung, J. O., Chui, M. M., & Chan, P. S. (2009). Factorial structure of the Chinese version of the 12‐item General Health Questionnaire in adolescents.
Journal of Clinical Nursing, 18(23), 3253-3261. DOI:
10.1111/j.1365-2702.2009.02905.x
Lindholm, S. K., & Wickström, A. (2020). ‘Looping effects’ related to young people’s mental health: How young people transform the meaning of psychiatric concepts.
Global Studies of Childhood, 10(1), 26-38. DOI:
10.1177/2043610619890058
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak.
The Lancet Psychiatry, 7(4), 17-28. doi:
10.1016/S2215-0366(20)30077-8
Lorentzsen, K. (2019). The mandala as response art: A method for centering, containing, and exploring. Capstone thesis Lesley University.
Noonan, S. J. (2022). Reconnecting After Isolation: Coping with Anxiety, Depression, Grief, PTSD, and More. JHU Press.
Prince, A. (2023). Science Education Scholars’ Views and Approaches to Qualitative Research. Journal of Educational Technology and Instruction, 2(2), 108-117.
Rodak, J. A. (2017). PTSD's True color; Examining the effect of a short-term coloring intervention on the stress, anxiety and working memory of veterans with PTSD. UNF Graduate Theses and Dissertations.
Roquet, D. C., Sasand, C., & Potts, D. (2021). Exploring anima: a brain-computer interface for peripheral materialization of mindfulness state during mandala coloring. Taylor and Francis Group, 1-42.
Sander, J., Moessner, M., & Bauer, S. (2021). Depression, anxiety and eating disorder-related impairment: moderators in female adolescents and young adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2779-2793. DOI:10.3390/ijerph18052779
Schinke, R. J., Stambulova, N. B., Si, G., & Moore, Z. (2018). International society of sport psychology position stand: Athletes’ mental health, performance, and development. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(6), 622-639. https://doi.org/10.1080/1612197X.2017.1295557
Song, J., Leichang, & Zhou, R. (2021). Effect of test anxiety on visual working memory capacity using evidence from event-related potentials. Psychophyslology, 19-163.