استراوس، الف و کربین، ج. (1990). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینهای. ترجمه: افشار، ا. (1400). چاپ نهم، تهران: نشر نی.
بازرگان، ع. (1397). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. چاپ نهم. تهران: نشر دیدار.
بنی اسدی، علی؛ و صالحی، کیوان. (1398). مقدمهای بر اصول و فرایند ساخت و رواسازی پروتکل مصاحبه. نامه آموزش عالی. 12(46)، 177-203.
پاکنژاد، ف و احمدی، خ. (1396). همسنجی شناسههای تمایزیافتگی خود از دیدگاه میاننسلی بوئن با شناسههای تمایزیافتگی ادراک شده در جامعهی پدر و مادرهای ایرانی شهر تهران. مشاوره و رواندرمانی خانواده. 7، 1 (23)، 65 – 84.
پناغی، ل؛ زادهمحمدی، ع؛ باقریان، ف؛ پاکدامن، ش؛ احمدآبادی، ز و محمدی، س. (1395). جستجوی الگوی سلامت خانوادۀ ایرانی: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ خانوادهپژوهی. 12 (46)، 179 – 196.
تامسون، ر. (2003). نظریهها و فنون مشاوره. مترجم: اسمعیلی، م. (1388). چاپ اول. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
خدیوی، ا و وکیلی مفاخری، ا. (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نواحی پنجگانه تبریز. علوم تربیتی. 4 (13)، 45 - 66.
داناییفرد، ح و امامی، س.م. (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تاملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد. نشریۀ اندیشۀ مدیریت. 1 (2)، 69 – 97.
دهناد، و. (1400). نظریهی خود-تعیینگری و ارتباط آن با نظریه هدفگذاری. رویش روانشناسی. ۱۰ (۳)، ۱۷۱ - ۱۸۲.
سرمد، ز؛ بازرگان، ع و حجازی. ا. (1396). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ سیام. تهران: نشر آگه.
سیدمجیدی، س؛ صالحی، ک؛ مدنی، ی و شاهمرادی، س. (1402). فراتحلیل مطالعات خود تمایزیافتگی در خانوادههای ایرانی. مجلۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 45 (2)، 101-116.
شهبازی، م. (1393). بررسی و مقایسۀ اثربخشی آموزش راهبردهای مسألهگشایی و مهارتهای ارتباطی بر تمایزیافتگی خود، ابراز وجود، راهبردهای مسألهگشایی و مهارتهای ارتباطی در زوجها. رسالۀ دکتری (نسخۀ الکترونیکی). دانشگاه شهید چمران: اهواز.
شیدا، س؛ راضیرودی، د؛ فروغی، ا و مسعودی، ش. (1400). پیشبینی خودمتمایزسازی بر اساس مدلهای ارتباطی خانواده و تیپهای شخصیتی زنان متأهل. فصلنامه خانواده و بهداشت. 3 (27)، 79 - 98.
صالحی، ک؛ بازرگان، ع؛ صادقی، ن و شکوهییکتا، م. (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیستۀ معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامۀ ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. فصلنامۀ مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. 5 (9)، 59 – 99.
فایرستون، ر.و؛ فایرستون، ل و کتلت، ج. (2013). تمایزیافتگی خود و یک مدل درمانی برای ارتقای آن. مترجم: سیدمجیدی، س. (1402). انتشارات علم و دانش: تهران.
فلیک، ا. (2006). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه: جلیلی، ه. (1397). چاپ دهم. تهران: نشر نی.
کریمیان، ز؛ صالحی، ک و خدایی، ا. (1399). ارائۀ نظریۀ دادهبنیاد برای تبیین فرآیند شکلگیری روحیۀ کارآفرینی در بین دانشآموزان مدارس فنی و حرفهای. اندیشههای نوین تربیتی. 16 (1)، 7 – 44.
کمپل، و.ه و روهرباف، ر.م. (2006). دستنامۀ فرمولبندی زیستی-روانی-اجتماعی. مترجم: شایگانفرد. م. (1394). تهران: انتشارات ارجمند.
گلدنبرگ، ا و گلدنبرگ، ه. (2000). خانوادهدرمانی. ترجمه: حسینشاهی برواتی، ح.ر؛ نقشبندی، س و ارجمند، ا. (1393). چاپ دهم. تهران: نشر روان.
گلدنبرگ، ه و گلدنبرگ، ا. (2013). مروری بر خانوادهدرمانی. ترجمه: فیروزبخت، م. (1398). چاپ چهارم. تهران: نشر رسا.
محمدپور، ا. (1389). ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیمپذیری. فصلنامۀ علوم اجتماعی. 17 (48)، 73 – 107.
References
Aldiabat, K.M., & Navenec, C.L. (2018). Data Saturation: The Mysterious Step In Grounded Theory Method. The Qualitative Report. 23 (1), 245 – 261. doi: 10.46743/2160-3715/2018.2994.
Bernardi, L; Huinink, J., & Settersten, R.A. (2019). The life course cube: A tool for studying lives. Advances in Life Course Research, (41) 1-56. doi: 10.1016/j.alcr.2018.11.004
Bohlander, J.R. (1995). Differentiation of Self: An Examination of the Concept. Issues in Mental Health Nursing. 16 (2), 165 – 184. doi: 10.3109/ 01612849509006932
Bowen, M. (2004). Family therapy in clinical practice. Northvale, NJ: Jason Aronson.
Breakey, E. (2021). Journeying through transition: A case study in the application of Bowen Family Systems Theory for parish ministry. PhD Thesis (PDF Version). Drew University: Madison, New Jersey.
Calatrava, M., Mariana, V., Martins, M., Schweer-Collins, M., Duch-Ceballos, C., & Rodríguez-Gonzalez, M. (2022). Differentiation of self: A scoping review of Bowen Family Systems Theory’s core construct. Clinical Psychology Review; (91), 102101. doi: 10.1016/j.cpr.2021.102101
Deng, M; Tadesse, E., Khalid, S., Zhang, W., Song, J., & Gao, C. (2023). The influence of insecure attachment on undergraduates’ jealousy: the mediating effect of self-differentiation. Front Psychol. 14:1153866. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1153866
Didericksen, K.W., Edwards, A. E., & Walker, J.A. (2015). Maternal well-being: Health, differentiation, and relationship satisfaction. The Family Journal: 23 (1), 56 – 64. doi: 10.1177/1066480714547186
Gauthier, J.A., & Česnuitytė, V. (2023). Family in Challenging Circumstances: Ways of Coping. Social Inclusion. 11 (1), 210 – 213. doi: 10.17645/si.v11i1.6804
Gur, A., Egozi, Sh., & Yoav, S. (2024). Self-Differentiation Psychological Flexibility, and Difficulties in Practice in Social Workers and Social Work Students. Social Work; 69 (1): 43–51. doi: 10.1093/sw/swad039
Hooper, L.M., & DePuy, V. (2010). Mediating and moderating effects of differentiation of self on depression symptomatology in a rural community sample. The Family Journa; (18), 358–368. doi: 10.1177/1066480710374952
Mert, A. (2024). Effect of Self-Differentiation on Trait Anxiety and Authenticity of University Students. Int J Disabil Sports Health Sci. 7 (4), 796-803. doi: 10.33438/ijdshs.1463144
Narayanan, M., & Sriram, S. (2023). An Exploration of Differentiation of Self in Indian Youth. Human Arenas. Pp 28. doi: 10.1007/s42087-023-00335-9
Ru Wang, Q.A. (2019). The Connotation and the Development Process of Youth Self-Differentiation. Journal of Advances in Psychology. 9(4), 664-670. doi: 10.12677/ap.2019.94082
Salerno, A., Tosto, M., Raciti, I., & Merenda, A. (2024). Self-dierentiation and parenting stress in adolescent mothers: An exploratory study. Front Dev Psychol. 2:1306427. doi: 10.3389/fdpys.2024.1306427
Sandage, S.J., Jankowski, P.J., Bissonette, C.D., & Paine, D.R. (2017). Vulnerable narcissism, forgiveness, humility, and depression: Mediator effects for differentiation of self. Psychoanalytic Psychology: 34(3), 300–310. doi: 10.1037/pap0000042
Sauerheber, J.D., Nims, D., & Carter, D. J. (2013). Counseling Muslim Couples From a Bowen Family Systems Perspective. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families. 201 (5), 1 - 9. doi: 10.1177/ 1066480713514937
Šnele, M.S., Janković, I., & Mitrović, M. (2023). Self-differentiation, Resilience, Dissocioation, and Depression As Predictors Of Different Family Roles.Psychological Applications and Trends; 75-80. doi: 10.36315/2023inpact016
Swanberg-Hjelm, J.CH. (2020). The Moderating Effect of Negative Childhood Experiences on the Development of Differentiation of Self. PhD thesis (PDF Version). Northcentral University: California.
Talmon, A., Salomon, N. Sh., & Ginzburg, K. (2020). Differentiation of the self and the body and adjustment to motherhood – A latent class analysis. Journal of Affective Disorders. Vol 276 (July). 287–296. doi: 10.1016/j.jad.2020.07.093
Torres, C., Vallejo-Huangab, D., & Ocanae, X.R. (2021). Quantitative evaluation of family functions and changes in a postmodern context. Journal of Heliyon; 7 (6), e07435. doi: 10.7910/DVN/SW7Q6V
Van den Broeck, A., Howard, J.L., Van Vaerenbergh, Y., Leroy, H., & Gagne, M. (2021). “Beyond intrinsic and extrinsic motivation: a meta-analysis on self-determination theory’s multidimensional conceptualization of work motivation”. Organizational Psychology Review. 11 (3), 240 - 273.
Walker, L., O & Avant, K.C. (1988). Strategies for theory construction in nursing & medical sincse (2nd ed.). Norwalk, CF Appleton & Lange. 13, 04B.
Yildiz, B. (2023). Self-differentiation and self-concealment: serial mediation by self-compassion and intolerance of uncertainty. Educational and Developmental Psychologist; 40 (2), 1-11. doi: 10.1080/20590776. 2022.2111210
Zerach, G. (2015). Secondary traumatization among ex-POWs’ adult children: The mediating role of differentiation of the self. Psychological Trauma, Theory, Research, Practice, and Policy: 7 (2), 187 – 194. doi: 10.1037/a0037006