Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student, Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran

10.22054/qccpc.2023.74924.3160

Abstract

Emotional failure is one of the major problems of people, so that it is directly related to the decrease in the level of well-being, dissatisfaction with life, anger and sadness. In this research, the purpose was to investigate the psychological consequences of emotional failure based on the lived experience of girls. In order to discover the lived experiences of girls, the qualitative method "Seven-Step Descriptive Phenomenology of Colaizzi" was used, which was evaluated with the criteria of believability, transferability, reliability and verifiability. The statistical population included all girls aged 20 to 25 who had experienced emotional failure living in the city of Isfahan, and the criteria for their entry was that at least one month and at most 12 months had passed since the end of their emotional relationship and they had not entered into a new emotional relationship. The participants were selected using purposive sampling and the sampling continued until the saturation of the data, i.e. reaching the number of 9 people. The data collection tool was a semi-structured interview, each of which lasted between 50 to 70 minutes. The data were analyzed using the 7-step Colaizzi and MAXQDA software. 414 open categories, 7 middle categories and one main category were obtained from the analysis of girls' lived experiences of emotional failure. The main category was the psychological consequences and the intermediate categories included a decrease in self-worth and self-confidence, changes in various behavioral, physical, and cognitive dimensions, impairment in executive function, and occurrence of positive and negative emotions.

Keywords

Main Subjects

افشاریان، ندا؛ درتاج، فریبرز؛ سعدی پور، اسماعیل؛ دلاور؛ علی و شریعتی، سیدصدرالدین (1400). ارائه الگوی مفهومی شناسایی ادراک عشق‌ورزی در دانشجویان مجرد، فصلنامه فرهنگ و مشاوره، دوره 12، شماره 47
اکبری، ابراهیم؛ خانجانی، زینب؛ پورشریفی، حمید؛ محمود علیلو؛ مجید و عظیمی، زینب (1391). مقایسه اثربخشی درمان تحلیل رفتار متقابل با درمان شناختی رفتاری در بهبود علائم مرضی شکست عاطفی دانشجویان، مجله روان‌شناسی بالینی، 4(3)،87-101.
آسایش، محمدحسن؛ قاضی‌نژاد، نیکو و باهنر، فهیمه (1399). تبیین واکنش‌های عاطفی دختران با نشانگان شکست عشقی؛ مطالعه‌ای کیفی، محل انتشار: فصلنامه مطالعات فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، دوره: 15، شماره: 53.
بهرامی، ج؛ صادقی، م؛ کارخانه، ن (1390). بررسی اثرات شدت اضطراب اجتماعی و هوش معنوی بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان محمودآباد. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، منتشرنشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی.
تقدس؛ کهنسال؛ نیکوش؛ افکاری و قاضی‌زاده (1400). درمان افسردگی، سوگ و شکست‌های عاطفی. تهران: نشر صالحیان.
حیدری، مژده (1398). ترمیم شکست عاطفی: چگونه می‌توان هنگام رویارویی با سختی‌های شکست عاطفی و درد تنهایی رضایتمند ادامه داد، تهران: نشر مانیان.
رجبی، سوران؛ جوکار، مهناز و علیمرادی، خدیجه (1397). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی متمرکز بر آسیب در کاهش نشانگان ضربه عشق در دانشجویان، دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 8(1)،79-96.

رفیعی اردستانی، مانی؛ اسکندری، حسین؛ برجعلی و فرخی، نورعلی (1398). شناخت فقدان‌های تجربه‌شده در تاریخچة زندگی جوانان ساکن تهران: یک پژوهش پدیدارشناختی، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی سال دهم بهار 1398 شماره 37

عراقی، لادن؛ شفیع‌آبادی، عبدالله؛ دلاور، علی و مردانی راد، مژگان (1402). مدل ساختاری شکست عشقی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، سبک دلبستگی، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، الگوهای فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده، مجله روان‌شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، دوره 10، شماره 40، مهر 1399، صفحه 47-75،https://doi. rg/10.22054/jcps.2021.54367.2411
کلانتری، سارا؛ ملکیان، منظر و قلاوند، فاطمه (1402). بررسی رابطه کیفیت زندگی، رشد پس از سانحه و سبک‌های دفاعی در دختران آسیب‌دیده از شکست عاطفی، اولین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه.

کیانی، احمدرضا؛ فتحی، داود؛ هنرمند، پژمان و عبدی، سیما (1399). رابطۀ سبک‌های دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبک‌های مقابله‌ای با تاب‌آوری روان‌شناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ: ارائه مدل تحلیل مسیر، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، دوره: 11، شماره: 41.

محمدخانی، محمد (1399). فراموش‌کردن عشق نافرجام، تهران: نشر مانیان.
 منطقی، مرتضی (1390). روانشناسی عشق شورانگیز، تهران: انتشارات بعثت.
موتابی، فرشته و صادقی، منصوره سادات (1397). مداخله در شکست عاطفی ویژه متخصصین کارشناسان، تهران: جهاد دانشگاهی، واحد شهید بهشتی، مرکز انتشارات
نجفی پورتابستانق، عباس و صادقی، منصوره سادات (1400). نقش شکست عاطفی در خودکارآمدی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان، محل انتشار: نهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
هوشیدری فر، سیما. (1401). بررسی شکست عاطفی و پیامدهای روان‌شناختی آن بر افراد و ارائه درمان‌های مؤثر مبتنی بر آن: مطالعه موردی، هفتمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و حقوق کودک در جهان اسلام
یوسفی، زهرا و عابدی محمدرضا. (1386). بررسی اثربخشی آموزش روابط سالم بارویکرد یادگیری اجتماعی بر افزایش آگاهی دختران از روابط آسیب‌زای دختران و پسران، فصلنامه اصول بهداشت روان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال نهم، شماره 35 و 36، ص -160-153
References

Alonso, G (2021). Having an Emotional reakdown? 15 Ways to Re-Center Yourself, https://www.lifehack.org/698445/showing-signs-of-a-nervous-breakdown

 Berscheid, E., & Reis, H. T (1998). Attraction and close relationships. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (4th ed., pp. 193-281). McGraw-Hill.
Carter, K. R (2019). Romantic breakup: Difficult loss for some but not for others. Frontiers in Behavioral Neuroscience. doi: 10.3389/fnbeh.2019.00060
Connolly, J.A.; McIsaac, C) 2009). Romantic Relationships in Adolescence. In Handbook of Adolescent Psychology;Lerner, M., Steinberg, L., Eds.; JohnWiley & Sons, Inc.: Hoboken, NJ, USA, 2009; pp. 104–151.
Del Palacio-Gonzalez, A., Clark, D. A., & O’Sullivan, L. F (2017). Cognitive processing in the aftermath of relationship dissolution: Associations with concurrent and prospective distress and posttraumatic growth. Stress and Health, 33(5), 540-548. doi: 10.1002/smi.2745
Erber, R., & Erber, M. V (2011). Intimate relationships: Issues, theories, and research (2nd ed.). Allyn and Bacon.
Fisher, H (2018). Why do we fall in love?: Nature and mutual emotional influence in romantic love (N. Azizi, Trans.). Tehran: Sailav Publishing.
Forward, S (2021). Crossing poisonous loves: When forgetting a romantic relationship seems painful and impossible (M. Fathi, Trans.). Tehran: Livosa Publishing.
Furman, W., & Schaffer, L (2003). The role of romantic relationships in adolescent development. In P. Florsheim (ed.), Adolescent romantic relations and sexual behavior: Theory, research, and practical implications (pp. 3–22). Mahwah, NJ: Erlbaum
Gupta, S (2022). Signs of an emotional breakdown. Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/emotional-breakdown-symptoms-causes-and-coping-5409205

Kansky,j., Allen, j., & Diener, E(2019). The young adult love lives of happy teenagers: The role of adolescent affect in adult romantic relationship functioning, Journal of Research in Personality,Volume 80, June 2019, Pages 1-9.

Li, H., & Shen, S (2019). The impact of emotional failure on destructive behavior [Master's thesis]. Peking University.
Makna, P., & Wilbourn, H (2017). I can heal your broken heart (K. Spanalo, Trans.). Tehran: Simai Danesh Publishing House.
McKnaw, S & Hug, J (2019). Emotional failure and mental resilience: Modeling emotional failure [Master's thesis]. University of Tehran
Narrative citations: کانولی و مک‌ایزاک[1] (2009)
Pass, J. A., Lindenberg, S. M., & Park, J. H (2010). All you need is love: Is the sociometer especially sensitive to one's mating capacity? European Journal of Social Psychology, 40(2), 221-231. doi: 10.1002/ejsp.632

Peel, R., & Caltabianoa, N (2008). Why Do we Sabotage Love? A Thematic Analysis of Lived Experiences of Relationship Breakdown and Maintenance. Journal of Couple & Relationship Therapy., Pages 99-131: https://doi.org/10.1080/15332691.2020.1795039

Perilloux, C., & Buss, D. S (2008). Breaking up romantic relationships: Costs experienced and coping strategies deployed. Journal of Evolutionary Psychology, 6, 164-181. doi: 10.1556/JEP.6.2008.3.2
Prigerson, H. G., Horowitz, M. J., Jacobs, S. C., Parkes, C. M., Aslan, M., Goodkin, K., ... Bonanno, G(2009). »Prolonged grief disorder: Psychometric validation of criteria proposed for DSM-V and ICD-11«, PLoS medicine, 6(8), 1000121
Reid, A., Halgunseth, L. C., Espinosa-Hernández, G., Csizmadia, A., & Card, N (2019). Cultural values and romantic relationship satisfaction in Mexican adolescents: The moderating effects of parental psychological control and gender. Journal of Adolescence, 77, 118-128. doi: 10.1016/j.adolescence.2019.09.004
Sailor,JL (2019). A phenomenological study of falling out of romantic love. The Qualitative Report, 18, 1-22. ISSN: 1052-0147
Shulman,S.; Davila, J.; Shachar-Shapira, L(2017) Assessing Romantic Competence among Older Adolescents. J.Adolesc. 2017, 34, 397–406.
Soller, B (2014). Caught in a Bad Romance. Journal of Health and Social Behavior, 55, 56-72. doi: 10.1177/0022146514521422
Tiffany,F (2020). Romantic breakup distress in university students: A narrative review. International Journal of Psychological Research and Reviews, 4(2), 1-9. doi: 10.15344/ijprr.2020.012
Verhallen, A. M., Renken, R. J., Marsman, J.-B. C., & ter Horst, G. J (2019). Working memory alterations after a romantic relationship breakup. Learning and Memory, 26(9), 335-346. doi: 10.1101/lm.049676.119
Winch, Guy (2018). Emotional first aid: practical techniques for treating feelings of failure, rejection, guilt and other common psychological injuries, translated by Afshin Shahnavaz, Tehran: Nesher Arjamand
Zapata, Geny (2020). Emotional first aid: practical techniques for treating feelings of failure, rejection, guilt and other common psychological injuries, translated by Afshin Shahnavaz, https://www.adventisthealth.org/blog/2020/march/how-to-navigate-an-emotional-breakdown/
 
[1]. Connolly, J.A.; McIsaac, C