Document Type : Research Paper

Authors

1 Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Professor of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the effectiveness of narrative therapy with emphasis on innovative moments on cognitive emotion regulation in adolescent girls with self-harm with suicidal ideation. The present study is a quasi-experimental study with experimental and control groups. The statistical population of the present study was all female high school students with self-harm with suicidal ideation who were referred to Shahid Fahmideh Student Counseling Center in Bonab city in 2019 In this study, the available sampling method was used to select the sample. The experimental group underwent 8 sessions of narrative therapy based on the intervention program of White and Epston (1990) and the control group did not receive any intervention. Findings indicate that narrative therapy with emphasis on innovative moments had a significant effect on improving cognitive emotion regulation (p <0.00). It can be said that narrative therapy with emphasis on innovative moments is a suitable intervention method for counselors and psychologists to improve cognitive emotion regulation strategies in girls with self-harm with suicidal ideation.

Keywords

احمدی، ماردپور؛ محمودی، آرمین (2019). بررسی اثربخشی روایت درمانی بر روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه، افزایش کیفیت زندگی و رضایت زناشویی در زوجین متقاضی طلاق در شهر شیراز. فصلنامة علمی- پژوهشی روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 10 (36)، 67-85.‌
برجعلی، محمود و ناصری نیا، سجاد (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان بر سلامت روان، شفقت خود و وسوسه در معتادان. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی. 10 (40) , 133-154.
پروچسکا، جیمز؛ نورکراس، جان؛ ترجمة یحیی سیدمحمدی (1381). نظریه‌های روان‌درمانی (نظام‌های روان‌درمانی). ویراست ششم 2007.
چنگیزی فرشته؛ پناه علی، امیر (1395). اثربخشی روایت درمانی گروهی بر میزان امید به زندگی و شادکامی سالمندان شهر تبریز.‌ فصلنامة مطالعات روان‌شناختی دانشگاه الزهرا، دورة 9، شمارة 3، 29-51.
چوب‌فروش‌زاده، آزاده؛ سعیدمنش؛ رشیدی، محدثه سادات (1397). اثربخشی روایت‌درمانی گروهی بر انعطاف‌پذیری شناختی دختران نوجوان بدسرپرست مراکز بهزیستی مشهد. مطالعات ناتوانی، 8، 76- 76.‌
رستگاری، محمّد کاظم؛ مرادی، امید (1393). اثربخشی روایت‌درمانی بر کاهش علائم افسردگی زنان 20 تا 40 سال شهر سنندج. فصلنامة علمی پژوهشی شناخت، 1 (2)، 47-57.‌
عسگری، احسان؛ طالبان، محمدرضا (1400). تحلیلی بولی از نرخ خودکشی در ایران. پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) , 10 (18) , 119-145.
علایی، پروانه؛ بیرامی، منصور. (1395). اثر بخشی آموزش مدیریت شرم در کاهش خشم نوجوانان دختر در محیط مدرسه. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی، 7 (25)، 106- 95.
قادری، زهرا؛ عباسی، زهرا (1389). اثربخشی گروه‌درمانی تلفیقی به شیوة تصمیم‌گیری دوباره و روایت درمانی بر مهارکردن عواطف در نوجوانان دختر شهر شیراز. فصلنامة جامعه‌شناسی زنان، دورة 1، شمارة 3، ص 63-52.
قدرتی شاه توری، کاظم؛ راه نجات، امیرمحسن؛ دباغی، پرویز؛ تقوا، ارسیا؛ دنیوی، وحید؛ ابراهیمی، محمدرضا و همکاران (1399). اثربخشی طرح‌واره‌درمانی هیجانی بر بهبودی تنظیم شناختی هیجان در سربازان اقدام کننده به خودزنی. مجلة طب نظامی. 22 (9)، 956- 968.
قمری کیوی، حسین؛ بصیر امیر، سید محمد؛ فرزانه، عسگر و قوی بازو، عفت (1398). اثربخشی ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 10 (40) , 99-112.
قمری کیوی، حسین؛ عظیمی، داریوش؛ مستان آبادی، شهین‌دخت (1400). مقایسه الگوهای ارتباطی، خودکارآمدی و جرئت‌ورزی در دختران نوجوان با رفتار خودزنی و رفتار عادی. فصلنامة علمی مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان. 19 (3)، 212- 185.
محبی، زهرا؛ فلسفی‌نژاد، محمدرضا؛ قمری کیوی، حسین؛ خدابخشی، کولایی؛ آناهیتا (1400). تدوین و اعتباریابی رویکرد مداخله‌ای یکپارچه‌نگر برای خودآسیبی بدون خودکشی، دشواری تنظیم هیجان، رابطه مادر- دختری و افکار خودکار منفی دختران نوجوان. فصلنامة علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی. ۲۰ (۱۰۸).
محمدیان، زینب؛ بهرامی خوندابی، فاطمه؛ گودرزی، کوروش؛ صادقی، مسعود (1398). اثربخشی رویکرد تلفیقی روایت درمانی و ایماگوتراپی بر نگرش به ازدواج در داوطلبان ازدواج. فصلنامة علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی. ۱۸ (۸۱): ۱۰۸۱-۱۰۸۸.
مسلمی، مریم؛ آقایی، حکیمه (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد روایت درمانگری گروهی در صمیمیت زوجین. فصلنامة علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی. ۱۶ (۶۲): ۲۶۵-۲۸۲.
نامنی، ابراهیم؛ شیرآشیانی، آزاده (1395). اثربخشی ترکیب دو روش درمانی راه حل مدار و روایتی بر سرزندگی و کنترل عواطف در زنان متقاضی طلاق. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7 (27)، 149- 169.‌
نظیری، قاسم؛ قادری، زهرا؛ زارع، فاطمه (1389). اثربخشی رویکرد روایت درمانی در کاهش افسردگی زنان شهرستان مرودشت. فصلنامة زن و جامعه، 2، 78- 65.
وفائی، طیبه؛ سماوی، سید عبدالوهاب؛ ویسنهانت، جولیا؛ نجارپوریان، سمانه (1401). بررسی عوامل فردی یا روان‌شناختی مؤثر بر پدیده خودآسیب زنی نوجوانان: یک مطالعه کیفی. مجله مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 19 (45) , 155-142.
Alfonso ML, Kaur R. (2012). Self-Injury Among Early Adolescents: Identifying Segments Protected and at Risk. Journal of school health; 82 (12): 537-47.
Conner, K. R., Wiegand, T. J., & Goldston, D. B. (2019). A hospital-based treatment of suicide attempt patients with problematic alcohol use: rationale and treatment development. General hospital psychiatry.
Curtin, S. C., Warner, M., & Hedegaard, H. (2016). Increase in suicide in the United States, 1999-2014 (No. 2016). US Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Health Statistics.
Dastbaz A. (2015). Comparison of the effectiveness of group solution-based counseling and narrative therapy on adaptation and self-efficacy of first grade high school students[Thesis for M.Sc. in Consulting group]. Tehran, Iran. University of Welfare Sciences and Rehabilitation, pp: 6-12. [Persian].
Fox HC, Axelrod SR, Paliwal P, Sleeper J, Sinha R. (2007). Difficulties in emotion regulation and impulse control during cocaine abstinence. Drug and Alcohol Dependence; 89, 298-301.
Garnefski N, Kraaij V. (2007). The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire - psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. Eur J Psychol Assess;23 (3): 141-9.
Garnefski, N., V. Kraaij, and P. Spinhoven (2002). ‘CERQ: Manual for the Use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire’, Datec, Leiderdorp, the Netherlands.
Gilbert, P., et al. (2010). Self-harm in a mixed clinical population: The roles of self-criticism, 34: 319–26.
Gonc¸alves, M.M., Matos, M., & Santos, A. (2009a). Manual for the Innovative Moments Coding System, Version 7.2. Unpublished manuscript, University of Minho, Braga, Portugal.
Hawton K, Saunders K and O’Connor R (2012). Self-harm and suicide in adolescents. The Lancet, 379, 2373-82.
Johnson SL. (2005). Mania and dysregulation in goal pursuit: A review. Clin Psychol Rev; 25, 241-62.
Joiner, T. E. (2005). Why people die by suicide. Harvard University Press.
Klonsky ED, Muehlenkamp JJ. (2007). Self-injury: A research review for the practitioner. Journal of clinical psychology; 63 (11): 1045-56.
Legerstee JS, Garnefski N, Verhulst FC, Utens EMWJ. (2011). Cognitive coping in anxiety-disordered adolescents. J Adolesc; 34: 319–26.
Lynch TR, Trost WT, Salsman, N, Linehan MM. (2007). Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder. Annua Rev Clin Psychol; 3, 181-205.
Mars, B., Heron, J., Klonsky, E. D., Moran, P., O'Connor, R. C., Tilling, K.,... & Gunnell, D. (2019). Predictors of future suicide attempt among adolescents with suicidal thoughts or non-suicidal self-harm: a population-based birth cohort study. The Lancet Psychiatry, 6 (4) , 327-337...
Raemen, L., Luyckx, K., Palmeroni, N., Verschueren, M., Gandhi, A., Grobler, A., & Claes, L. (2021). Trauma and self-harming behaviors in high school students: The mediating role of identity formation. Journal of Adolescence, 92, 20-29.
Rottenberg, J, Gross JJ, Gotlib IH. (2005). Emotion context insensitivity in major depressive disorder. J Abnor Psychol; 114, 627-39.
Sankey, M., Lawrence. (2005). Brief report: classification of adolescent's suicide and risk-taking deaths.
Simon, G. E., Johnson, E., Lawrence, J. M., Rossom, R. C., Ahmedani, B., Lynch, F. L.,... & Shortreed, S. M. (2018). Predicting suicide attempts and suicide deaths following outpatient visits using electronic health records. American Journal of Psychiatry, 175 (10) , 951-960.
Toomey, R. B., Syvertsen, A. K., & Shramko, M. (2018). Transgender adolescent suicide behavior. Pediatrics, 142 (4).
Uh, S., Dalmaijer, E. S., Siugzdaite, R., Ford, T. J., & Astle, D. E. (2021). Two pathways to self-harm in adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60 (12) , 1491-1500.
White, M. (1995). The externalization of the problem and the reauthoring of live and the reauthoring of lives in relationship. Adelaide, Australia: Dulwich conter.
 
استناد به این مقاله: تقی‌پور، امین.، قمری کیوی، حسین.، شیخ‌الاسلامی، علی.، رضایی شریف، علی. (1402). اثربخشی روایت درمانی با تأکید بر لحظات نوآور بر تنظیم هیجان دختران دچار خودآسیب‌زنی با قصد خودکشی، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 14(53)، 93-123.
DOI: 10.22054/QCCPC.2022.64862.2831
 Counseling Culture and Psychotherapy is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.