ابوالمعالی، خدیجه و شجاعیان، مریم (1397). اثربخشی درمان ذهنآگاهی برافزایش سرمایه روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه، مجله مطالعات روانشناسی و علومتربیتی، 36(12)، 32-21.
اعلمینیا، منصوره؛ اسکندری، حسین و برجعلی، احمد (1394). آسیبشناسی روانی و رواندرمانی از دیدگاه مولانا: پیشفرضهای انسانشناسی، روانشناسی و روششناسی، پژوهشهای مشاوره،1۳ (۵۱)،43-4.
امیدی، عبدالله و محمد خانی، پروانه (1387). آموزش حضور ذهن بهعنوان یک مداخله بالینی: مروری و مفهومی و تجربی، فصلنامه سلامت روان، 1(1)، 38-30.
پالایی، حمیرا (1395). استعاره از نگاه روانشناسی در اشعار حافط، سعدی و مولانا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان.
پشت تافته، آسیه و میردریکوند، فضل اله (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی برخودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه شهردزفول، مجله پژوهش روانشناختی در پرستاری، 5(1)، 67-61.
پیشگاهی، بهناز؛ دانش، عصمت و سلیمی نیا، نرگس (1399). اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تابآوری و امید به زندگی زنان مضطرب، نشریه روان پرستاری، 8 (3)، 117-104.
خالقی پور، شهنازوزرگر، فاطمه (1393). اثربخشی شناخت درمانی مبتنیبر ذهنآگاهی برافسردگی و امید به زندگی مادران کودکان کمتوان ذهنی، علوم رفتاری، 2(12)، 53-44.
خدابخش پیرکلانی، روشنک؛ رمضان ساعتچی، لیلی و ملکی مجد، مهسا (1397). بررسی اثربخشی ذهنآگاهی مبتنیبر شناختدرمانی بر افسردگی و اضطراب مرگ و امید به زندگی در زنان سالمند، نشریه سالمندشناسی، 3(2)، 20-11.
خرمی، فرهاد؛ بستان، نبی؛ یوسفی لبنی، جواد و مرادی، سید یحیی (1398). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تابآوری دانشآموزان مدرسه ملاصدرا شهرستان روانسر، مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری 4(32)، 61-75
خوشخطی، نازیلا؛ امیری مجد، مجتبی؛ بزازیان، سعیده و یزدینژاد، علیرضا (1398). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم اضطراب، افسردگی و استرس بیماران کلیوی تحت همودیالیز، نشریه پژوهش پرستاری، 14(6)، 17-9.
رحمانی، سهیلا؛ محمدپور، سمانه و تاجیکزاده، فخری (1397). کارآمدی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس ادراکشده و کیفیت زندگی زنان مبتلا بهایدز، دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 16(2)، 179-169.
رشید، خسرو؛ یارمحمدی واصل، مسیب و فتحی، فرشته (1393). رابطه نگرش به زمان با بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی، 1 (2)، 73-62.
رضاپورمیرصالح، یاسر و ذاکری، مریم (1398). اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر معنای زندگی، ترس از ارزیابی منفی و نشخوار فکری زنان افسرده، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(39)، 70-49.
-رضازادهمقدم، سونه؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ حمیدیپور، رحیم و ثناگو، اکرم (1397).
اثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر امید و میزان تابآوری مادران دارای کودک کم توان ذهنی، روان پرستاری، 6(3)، 37-31.
سجادی، معصومهالسادات و عسکریزاده، قاسم (1394). نقش ذهن آگاهی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی علائم روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(5)، 308-301.
شاملی، محمد حسن؛ معتمدی، عبدالله و برجعلی، احمد (1397). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اعتیاد به بازی اینترنتی با میانجیگری متغیرهای خودکنترلی و هیجان خواهی در نوجوانان پسر شهر تهران، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(33)، 161-137.
شاهمرادی طباطبائی، طاهرهسادات و انصاریشهیدی، مجتبی (1396). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی برخودکارآمدی دختران دوره متوسطه. کنفرانس بینالمللی فرهنگ آسیبشناسی روانی و تربیت قزوین.
طالبی، سمیه؛ عظیمیلولتی، حمیده؛ شفاعت، عارفه؛ یزدانیچراتی، جمشید و جنتی، یدالله (1398) تأثیر آموزش مبتنیبر ذهنآگاهی برسرمایه روانشناختی والدین کودکان کمتوجه/ بیشفعال، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 28(170)، 119-107.
طاهریفرد، مینا و میکائیلی، نیلوفر (1398). اثربخشی ذهنآگاهی مبتنیبرشناخت در اضطراب اجتماعی، تابآوری و تنظیم هیجان زنان قربانی خشونتخانگی، مجله اندیشه و رفتار، 14(51)، 26-17.
علیزادهفرد، سوسن؛ احدی، حسن؛ عشایری، حسن و اسکندری، حسین (1389). بررسی تأثیر کاربرد استعاره برحافظه افراد دو زبانه، روانشناسی بالینی، 2(6)، 83-73.
عیسی مراد، ابوالقاسم و خلیلی صدرآباد، مریم (1396). بررسی رابطه تعارض کار- خانواده و استرس شغلی با نقش تعدیل گر سرمایه روانشناختی، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 8(29)، 206-187.
فرنام، علی و مددی زاده، طاهره (1396). اثربخشی آموزش مثبت نگری بر حالتهای روانشناختی مثبت دانش آموزان دختر دبیرستانی، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، (1) 3، 75-61.
قاسمی جوبنه، رضا؛ زهراکار، کیانوش؛ همدمی، میثم و کریمی، کامبیز (1395). نقش سلامت معنوی و ذهنآگاهی در سرمایه روانشناختی دانشجویان، پژوهش در آموزش علومپزشکی، 8(2)، 36-27.
کرامتی، معصومه؛ رحمانی، مریم وعلیزاده موسوی، ابراهیم (1398). بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی برخودکارآمدی و روحیهی معلمان زن شهرستان مشهد، مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 10(36)، 176-165.
کریمی مقدم، مرجان (1396). اثربخشی گروهدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی برافزایش سرمایه روانشناختی و بهبود باورهای فراشناخت در پیشگیری از عود زنان مصرفکننده مواد محرک، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
کریمی، زهرا؛ خداپناهی، محمد کریم و حیدری، محمود (1390). ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید اشنایدر، روانشناسی کاربردی، 5(3)، 23-7.
کمری، لیلا و شیخالاسلامی، محمد (1394). بررسی رابطه بین دوستیهای دوجانبه، تعاملات اجتماعی، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سالسوم متوسطه شهر کرمانشاه، اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعاتاجتماعی و فرهنگی.
گراوندی، سیمه؛ گرام، کاظم؛ مظلومی، اکرم و مظلومی، الهام (1392). اثربخشی گروهدرمانی شناختی بر امید به زندگی وافسردگی زنان مبتلا به سرطان سینه، مجله علمی و پژوهشی روانشناسی سلامت، 3 (12)، 20-4.
محمدپور، سمانه؛ تاجیکزاده، فخری و محمدی، نورالله (1397). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برکاهش علائم افسردگی، نشخوار ذهنی و نگرشهای ناکارآمد زنان باردار مبتلا به افسردگی، دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 16(1)، 198-187.
محمدپور، سمانه؛ شاهی، مرجان و تاجیکزاده، فخری (1396). اثربخشی شناخت درمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر خودارزشیابی مرکزی، بهزیستی روانشناختی و امیدواری بیماران مبتلا به صرع، دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(2)، 50-37.
میرمهدی، سیدرضا و رضاعلی، مرضیه (1397). اثربخشی درمان شناختی مبتنیبر ذهنآگاهی بر تابآوری، تنظیم هیجان و امید به زندگی در زنان مبتلا به دیابت نوع دو، فصلنامه روانشناسی سلامت، 7(28)، 183-167.
ولیدی پاک، آذر؛ خالدی، شادیه و معینی منش، کیومرث (1393). بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر افزایش خوشبینی در زنان باردار دیابتی، فصلنامه روانشناسی سلامت، 4(14)، 78-62.
هاشمی، زهره (1389).نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون، مجله ادب پژوهی، 12(75)، 139-120.
هاشمی، فرشته؛ درتاج، فریبرز؛ فرخی، نور علی و نصراللهی، بیتا (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مؤلفههای خوشبینی دانش آموزان، مجله روانشناسی اجتماعی، 7(53)، 108-101.
یاوری، فاطمه؛ آقایی، اصغر و گلپرور، محسن (1398). اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار- فراشناختی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر سرمایه روانشناختی زوجهای دارای فرزند بیشفعال، فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، 8(3)، 45-35.
Arthur, A., Savva, G. M., Barnes, L. E., Borjian-Boroojeny, A., Dening, T., Jagger, C., & Brayne, C. (2020). Changing Prevalence and Treatment of Depression among Older People over Two Decades. The British Journal of Psychiatry, 216(1), 49-54.
Beck,A.T. (2019).A 60-year Evolution of Cognitive Theory and Therapy. Perspectives on Psychological Science, 14(1), 16-20.
Brown, K.W., Ryan, R.M., & Creswell, J.D. (2007). Mindfulness: Theoretical Foundations and Evidence for its Salutary Effects. Psychological Inquiry, 18, 211– 237.
Chiesa, A., & Serretti, A. (2009). Mindfulness based Cognitive Therapy for Psychiatric Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis. Psychiatry Research, 187, (3), 441-453.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2016). Development of a New Resilience Scale: The Connor & Davidson Resilience Scale (CDRISC). Depression and Anxiety, 18 (2), 76-82.
Eshnayder, V., & Lopez,V. (2010). Physical Psychological and Social Recovery Patients after Coronary Hypass Graft suryery: a Prispectiver Repeated Measures Questionnaive Survey. International Journal of Nursing. 44(8): 1304-15.
Heckenberg, R. A., Hale, M. W., Kent, S., & Wright, B. J. (2019). An Online Mindfulness-based Program is Effective in Improving Affect, Over-Commitment, Optimism and Mucosal Immunity. Physiology & Behavior, 199, 20-27.
Jacob, K. S. (2014). DSM-5 and cultur: The need to move towards a shared model of care within a move equal patient physician partnership. Asian Journal of Psychiatry, 7: 89-91.
Joyce, S., Shand, F., Bryant, R. A., Lal, T. J., & Harvey, S. B. (2018). -Mindfulness-based Resilience Training in the Workplace: Pilot Study of the Internet-Based Resilience@ Work (RAW) Mindfulness Program. Journal of Medical Internet Research, 20(9), e10326.
Kabat-zinn, J. (2012). Mindfulness 9 Attituddes Center of Mindfulness[video file]. Retrived from www. Mindfulnessgruppen.se.
Kabat-Zinn.J. (2003). Mindfulness-Based Interventioned in Context: Past, Peresent, and Future. 10, (144-156).
Kukihara, H., Yamawaki, N., Ando, M., Nishio, M., Koga, K., Kimura, H., & Matsuda, T. (2020). Effects of Exercise and Mindfulness-Based Yoga Programs on Promotion of Resilience and Mental Health of Older Adults in Japan: A Randomized Controlled Trial. Psychology, 11(2), 285-298.
Lakoff, G & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago and London: University of Chicago Press.
Lakoff, G & Turner, M. (1989). More than Cool Reason: a Field Guide to Poetic Metaohor.The University of Chicago.
Lakoff, G. (2009). Metaphors Linguists llive by. Paper in linguistics, 19(2), (287-313).
Lamarche, L., Tejpal, A., & Mangin, D. (2018). Self-efficacy for Medication Management: a Systematic Review of Instruments. Patient Preference and Adherence, 12, 1279.
Linehan, M.M. (1992). Skills Training Manual for Treating Borderline Personality Disorder. New York: Guilford Press. e - Based Strategies.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive Psychological Capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. Personnel Psychology, 60 (3), 541-572.
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge (p. 3). Oxford: Oxford University Press.
Nissen, E. R., O'Connor, M., Kaldo, V., Højris, I., Borre, M., Zachariae, R., & Mehlsen, M. (2020). Internet Delivered Mindfulness Based Cognitive Therapy for Anxiety and Depression.
Nolen-Hoeksema, Susan. Alethea Desrosiers, & David H Klemanski. (2013). Mapping Mindfulness Facets onto Dimensions of Anxiety and Depression. Behav Therapy, 44(3), 373-384.
Samani S, Jokar B, & Sahragard N. (2006) Resiliency, Mental Health and Life Satisfaction. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology; 3(3): 290-295. (Persian(
Schweizer, S., Cohen, Z. D., DeRubeis, R. J., Hayes, R., Watkins, E., Lewis, G., & Dalgleish, T. (2020). For whom does Mindfulness-Based Cognitive Therapy offer Superior.
Segal, Z. V., & Teasdale, J. (2018). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression. Guilford Publications.
Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2020). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression. Guilford Publications.
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive Psychology Progress. American Psychologist, 60 (5), 410-421.
Stevenson, A. (2010). Cultural Issues in psychology: a Student S Handbook.. New York: Tylor & Francis Group.
Szumska, I., Gola, M., Rusanowska, M., Krajewska, M., Żygierewicz, J., Krejtz, I., & Holas, P. (2020). Mindfulness-Based Cognitive Therapy Reduces Clinical Symptoms, but do not Change Frontal Alpha Asymmetry in People with Major Depression Disorder. International Journal of Neuroscience, 1-9.
Ter Avest, M. J., Dusseldorp, E., Huijbers, M. J., Van Aalderen, J. R., Cladder-Micus, M. B., Spinhoven, P., & Speckens, A. E. (2019). Added Value of Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression: A Tree-Based Qualitative Interaction Analysis. Behaviour Research and Therapy, 122, 103467.
Xu, X. P., Zhu, X. W., & Liu, Q. Q. (2019). Can Self-Training in Mindfulness-Based Cognitive Therapy Alleviate Mild Depression among Chinese Adolescents?. Social Behavior and Personality: an International Journal, 47(4), 1-7.