نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)

2 دانش آموخته رشته تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش،دانشگاه علامه طباطبائی(ره)،تهران،ایران.

10.22054/qccpc.2024.74399.3142

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش خانواده در اصلاح رفتارکودکان از منظر متون اسلامی« با تأکید بر ساحت های شناختی، گرایشی و رفتاری » صورت گرفته است. روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی قیاسی بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، از روش کتابخانه ای به شیوه متن خوانی و فیش برداری استفاده شده است. روش پژوهش برای دست یابی به هدف اول، «تحلیل مفهومی» و برای دست یابی به هدف دوم « روش استنتاجی ازنوع « قیاس عملی» است. یافته های تحقیق شاملِ نقش شناختی خانواده از منظرمتون اسلامی درساحت الهی ( از جمله تقویت باور به توحید و معاد و شناخت اولیای الهی)، نقش شناختی خانواده از منظر متون اسلامی در ساحت فردی( به طور مثال افزایش خودآگاهی، فکرپروری ، آشنایی با فضایل اخلاقی)، نقش شناختی خانواده از منظر متون اسلامی در ساحت جمعی(فرهنگ پذیری، ادب آموزی)؛ و نیز نقش گرایشی خانواده از منظرمتون اسلامی در ساحت الهی( نظیرِ گرایش به معنویات، توجه به نعمت های الهی)، نقش گرایشی خانواده ازمنظرمتون اسلامی درساحت فردی ( مانندِ تقویت خودباوری و ایجاد روحیه قناعت)، نقش گرایشی خانواده از منظر متون اسلامی در ساحت جمعی( از جمله تقویت احساس مسئولیت، یاری گری)؛ و همچنین نقش رفتاری خانواده از منظر متون اسلامی در ساحت الهی( نظیرِ توکل به خداوند، رعایت تقوای الهی)، نقش رفتاری خانواده از منظر متون اسلامی درساحت فردی ( به عنوان مثال حیا و صبر)، نقش رفتاری خانواده از منظر متون اسلامی در ساحت جمعی( مانندِ امر به معروف و نهی از منکر، انفاق و زمینه سازی برای ازدواج جوانان)می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of the family in correcting children's behavior from the perspective of Islamic texts "With an emphasis on cognitive, attitudinal and behavioral aspects"

نویسندگان [English]

  • shirin rashidi 1
  • samira saryar 2

1 a

2 s

چکیده [English]

This research has been conducted with the aim of investigating the role of the family in improving children's behavior from the perspective of Islamic texts "with an emphasis on cognitive, behavioral and behavioral areas". The research method is comparative qualitative content analysis, and in order to collect information, a library method has been used in the way of reading text and taking notes. The research method to achieve the first goal is "conceptual analysis" and to achieve the second goal is "deductive method of practical analogy". The findings of the research include the cognitive role of the family from the perspective of Islamic texts in the divine sphere (including strengthening the belief in monotheism and resurrection and the knowledge of divine parents), the cognitive role of the family from the perspective of Islamic texts in the personal sphere (for example, increasing self-awareness, intellectual development, familiarity with moral virtues ), the cognitive role of the family from the perspective of Islamic texts in the collective sphere (acculturation, politeness); And also the orientational role of the family from the perspective of Islamic texts in the divine sphere

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic texts
  • education
  • family
  • child