بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ورامین

چکیده

اضطراب تحصیلی بر تمام جنبه‌های زندگی دانشجویان تأثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد در بین متغیرهای فراوانی که بر این تأثیرگذار است، سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اضطراب تحصیلی بر اساس سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی در دانشجویان انجام شد. در این مطالعه همبستگی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای 130 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پرسشنامه هوش هیجانی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی با اضطراب تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. این متغیرها توانستند 42 درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیش‌بینی کنند. خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی داشت. نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود. بنابراین، توجه به این متغیرها نقش حیاتی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Social Adjustment, Emotional Intelligence and Motivational Strategies in Academic Anxiety among Students

نویسندگان [English]

  • Hossein keshavarz afshar 1
  • javad mirzaee 2
1 Department of Educational Psychology&Counseling , Faculty of Psychology and Education,University of Tehran. Tehran, Iran
2 azad university
چکیده [English]

Background & Aim: Academic anxiety affects all aspect of student's life and seems that plays a central role on the social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies. The aim of study was to prediction of academic anxiety Based on social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies among students of Islamic Azad University.
Methods: In this correlation study 130 M.A. students selected by convenient sampling method from Islamic Azad University Varamin Branch. The instruments were social adjustment questionnaire, emotional intelligence questionnaire and motivational strategies for learning questionnaire. Data were analyzed by stepwise regression analysis method.
Results: The findings showed that social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies self-efficacy and help seeking have a significant relation with academic anxiety. These variables predicted 42 percent of variance of academic anxiety. Self-efficacy had the most contribution in prediction of academic anxiety.
Conclusion: The results are due to the importance of social adjustment, emotional intelligence and motivational strategies self-efficacy and help seeking variables in predicting academic anxiety in students. Therefore ‌paying attention to this variables have crucial role in predicting academic anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social adjustment
  • emotional intelligence
  • Motivational strategies
  • Academic anxiety

اویسی کهخا، عاطفه (1396) بررسی نقش هوش هیجانی در ارتقاء سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل، هشتمین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم اجتماعی – بهار 1396.

به‌پژوه، احمد و عاشوری، محمد (1394). والدین و اختلال اضطرابی در کودکان. ماهنامه پیوند، 431، 12-17.

بیک‌زاد، جعفر؛ خدیوی، اسداله؛ حسین‌پورسنبلی، علیرضا و محمدنژاد اصل، راحله (1391). رابطه هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 5(19)، 27-34.

ربانی پارسا، محمدجواد (1396). اثربخشیمصاحبه‌ی انگیزشی به شیوه گروهی، برکاهش خوردن هیجانی و کاهش اضطراب در افراد چاق؛ با توجه به نقش تعدیل گر تکانش گری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.

زاهد، عادل، رجبی، سعیدوامیدی، مسعود (1391). مقایسهسازگاریاجتماعی، هیجانی، تحصیلیویادگیریخودتنظیمیدر دانش‌آموزانباوبدونناتوانییادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 1(2)، 62-43.

حدادی‌کوهسار، علی‌اکبر؛ روشن، رسول و اصغرنژادفرید، علی‌اصغر (1386). بررسی مقایسه‌ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، 37(1)، 97-113.

حیدری، شعبان؛ مهدی‌نژاد، گلین و لیانی، فاطمه (1393). نقش بهزیستی روان‌شناختی و هوش هیجانی در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانشجویان. کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی.

دیر، عزت و بنی جمالی، شکوه‌السادات (1388). بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری، فصلنامه مطالعات روان‌شناختی دانشگاه الزهرا. 5(3)، 35-24.

جباری، حسین (1381). بررسی ارتباط بین مؤلفه‌های یادگیری خود نظم داده شده با هوش. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 10(4)، 85-96.

سرگلزایی، محمدرضا؛ثمری، علی‌اکبر وکیخانی، علی‌اصغر (1382). رویکرد شناختیرفتاریوبرنامه‌ریزیعصبی کلامیاضطرابامتحان.فصلنامهاصولبهداشتروانی، 5(17 و 18)، 34-47.

سیسیلیا، ایسائو و فرانز، پیترمن (2001). اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان. ترجمۀ مسعود براتیان (1384). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

شیخ‌الاسلامی، راضیه (1385). بررسی رابطه راهبردهای انگیزشی و هسته کنترل با پیشرفت تحصیلی با توجه به متغیرهای هوش، جنسیت و زمینه خانوادگی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی شیراز.

صالحی نیا، علی (1396). بررسی رابطه هوش هیجانی و الگوهای ارتباطی خانواده با اضطراب ریاضی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

صبحی قراملکی، ناصر (1391). پیش‌بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی دانش‌آموزان. مجله روان‌شناسی مدرسه، 1(3)، 49-62.

عسگری، پرویزو روشنی، خدیجه (1391). مقایسه هوش فرهنگی، هوش هیجانی، سازگاری فردی- اجتماعی دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ. 3(12)، 49-63.

کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، حسین (1382). رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله پرستاری و مامایی جامع‌نگر، 22 (68)، 40-47.

گنجی، حمزه؛ میرهاشمی، مالک و ثابت، محسن (1385). هنجاریابی مقدماتی آزمون هوش هیجانی برادبری- گریور. مجله روان‌شناسی کاربردی، 1(2)، 23-35.

قاسم‌نژاد، مدینه و برخورداری، معصومه (1391). فراوانی اضطراب و ارتباط آن با افسردگی و سایر ویژگی‌های فردی در دانشجویان پرستاری. فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، 5 (1)، 27-33.

قاطع‌زاده، عبدالامیر (1384). رابطه بین شیوه‌های فرزندپروری والدین با رفتار سازشی دانش‌آموزان دختر پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی شهرستان دشت آزادگان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

میکاییلی، فرزانهو مددیامام‌زاد، زهرا(1387).رابطههوشهیجانیاجتماعیوسازگاریاجتماعیدر دانشجویاندارایحکمانضباطیومقایسهآنبادانشجویانبدونحکم، فصلنامهعلمیپژوهشیتبریز، 3(11)، 47-61.

Adolph, K. E., & Berger, S. E. (2015). Physical and motor development. In M. H. Bornstein & M. E. Lamb (Eds.), Developmental science: An advanced textbook, (7th ed., pp. 261-333). New York: Psychology Press/Taylor & Francis.

Armstrong, A. R., Galligan, R. F., & Critchley, C. R. (2011). Emotional intelligence and psychological resilience to negative life events. Personality and Individual Differences, 51, 331-336.

Armstrong, E. N. (2015). Study on the relationship between emotional intelligence and mental illness stigma. Walden University, College of Social and Behavioral Sciences. Walden Dissertations and Doctoral Studies.

Bagby, R. M. (2010). An overview of the Alexithymia construct. In: The handbook of emotional intelligence, by Jossey Bass R, Bar On and Parker J D A (Eds) San Francisco.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Bandura, A. (2007). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. (3th Ed.) Englewood cliffs. NJ: Prentice-Hall.

Bar-on, R. (2006). The Bar-on model of emotional-social intelligence (ESI). Psychotherapy, 18, 13-25.

Barton, S., Karner, C., Salih, F., Baldwin, D. S., & Edwards S. J. (2014). Clinical effectiveness of interventions for treatment-resistant anxiety in older people: a systematic review. Health Technology Assessment, 18(50), 21-86.

Effeney, G., Carroll, A., & Bahr, N. (2013). Self-regulated learning: Key strategies and their sources in a sample of adolescent males. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 13, 58-74.

Elliot, A. J., & McGregor, H. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.

Eybergen D. (2010). Negative thinking- and- test- anxiety- helping- students- manage- the fear- of- writing- tests.

Fellinger, J., Holzinger, D., & Pollard, R. (2012). Mental health of deaf people. The Lancet, 739, 1037-1044.

Ford, M. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligences: The theory in practice. New York: Basic Book.

Goleman, D. (1999). Beyond expertise: Working with emotional intelligence. Bloomsbury Publishing, London.

Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners: an introduction to special education (13th Ed). Published by Pearson Education, Inc.

Kirk, S., Gallagher, G., & Coleman, M. R. (2015). Educating Exceptional Children (14th Ed). Cengage Learning, Printed in the United States of America.

Kong, F., & Zhao, J. (2013). Affective mediators of the relationship between trait emotional intelligence andlife satisfactions in young adults. Personality and Individual Differences, 54(2), 197-201.

Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Journal of Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.

Magnano, P., Craparo, G., & Paolillo, A. (2016). Resilience and emotional intelligence: which role in achievement motivation. International Journal of Psychological Research (INT.J.Psychological.Res), 9 (1), 9-20

Mikolajczak, M., & Luminet, O. (2008). Trait emotional intelligence and the cognitive appraisal of stressful events: An exploratory study. Personality and Individual Differences, 44(7), 1445-53.

Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & Mc Keachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, Ann Arbor, MI.

Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2003). Synopsis of psychiatry Philadelphia: Lippincott williares & wilkins.

Salovey, P. (2012). Emotional intelligence meets traditional standards for intelligence. Intelligence.

Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.

Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.

Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during childrens cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33, 359-382.

Tush, A., Wasilewski, S. H., & Wiltshire, E. (2015). Managing anxiety. Family Engagement Parent Workshop.

Verhoeven, M., Bogels., S. M., & van der Bruggen C. C. (2012). Unique roles of mothering and fathering in child anxiety; moderation by child’s age and gender. Journal of Child Family Study, 21, 331-343.

Weiner, B. A., & Carton, J. S. (2012). Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Journal of Personality and Individual Differences, 52, 632-636.

Ying Ge Jun-yu. H. Jay L. W. (2018). Evaluating Implicit Emotions of Chinese University Students With Different Levels of Social Adjustment: Implicit Measurement Based on the Go/No-go Association Task. Journal of SAGE, 11, 211- 224. FirstPublishedMay 23

Zeidner, M. (2014). Test anxiety. The state of the Art. Spiringer; 2014: 1-6.

Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1992). Perceptions of efficacy and strategy use in the self-regulation of learning. In D. H. Schunk & J. L. Meece (Eds.). Student perceptions in the classroom (PP. 185-207). Hillsdale, NJ: Erlbaum.