دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321زنان مقدس قرآنی، بدیلی شناخت شناسانه در برابر زن مسخ شده غربیزنان مقدس قرآنی، بدیلی شناخت شناسانه در برابر زن مسخ شده غربی134735410.22054/qccpc.2017.19702.1460FAسید صدرالدینشریعتیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائینداافشاریاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161205This study aimed to delineate the character and appearance of Quran Holy women’s as an epistemological alternative to the Western model of the mesmerized woman. Methods was documented through the use of the library (documents, magazines, books and papers of domestic and foreign) to the subject of his article and presents the historical evidence of the plight of women in culture Western, the principle of the Qur'an and the tradition infallible and extract the necessary information from historical texts and jurisprudence and in putting together the information, to compare the attitudes of the West and the Muslim Woman and also to illustrate the character and appearance of women in Islam and the Quran holy as a good model epistemological alternative proposed for Western pattern were examined. The results showed that outlines the characteristics of Quran Holy women’s as Asiya, Maryam, Khadijeh and Fatima Zahra, including its features, the submission of the God, worship, cleanliness, effort and sacrifice in the cause of all divine values, can be used as an epistemological alternative to the Western model of women who are released in form of women's human rights is to be introduced. Hence, it is suggested authorities on the one hand to prevent the spread of Western patterns on the subject of women and the other was pursued to introduce and promote the ideas of pure Islam Mohammadi on women.پژوهش حاضر با هدف ترسیم شخصیت و سیمای زنان مقدس قرآنی به عنوان بدیلی شناختشناسانه در برابر الگوی مسخ شده غربی از زن انجام شد. روش پژوهش اسنادی بود که از طریق بهرهگیری از مطالعه کتابخانهای (اسناد و مدارک، مجلات، کتب و مقالات معتبر داخلی و خارجی) به بررسی موضوع مقاله پرداخته شد و ضمن ارائه شواهد تاریخی از وضعیت اسفبار زن در فرهنگ غربی، با اصل قرار دادن قرآن و سیره معصومین علیهم السلام و با استخراج اطلاعات لازم از متون تاریخی و فقهی و در کنار هم قرار دادن آنها، به مقایسه دیدگاه غرب و اسلام به زن و همچنین ترسیم شخصیت و سیمای زنان مقدس قرآنی به عنوان الگوی مطلوب اسلام و جایگزینی شناختشناسانه برای الگوی مطرح شده غربی، پرداخته شد. نتایج نشان داد که تشریح صفات و ویژگیهای برجسته زنان مقدس قرآنی همچون حضرت آسیه (س)، حضرت مریم (س)، حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) که از جمله ویژگیهای آنها، تسلیم محض نسبت به خداوند، عبادت، پاکیزگی، تلاش و ایثار در راه تمامی ارزشهای الهی بوده، میتواند به عنوان بدیلی شناختشناسانه در برابر الگوی غربی از زن که در قالب حقوق بشر زنان در حال نشر است، معرفی شود. از این رو، پیشنهاد میگردد نهادهای مسئول از یک سو در ممانعت از انتشار الگوهای غربی درباره موضوع زن و از سوی دیگر در جهت معرفی و شناساندن اندیشههای ناب اسلام محمدی (ص) درباره زنان، اهتمام ورزند.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321The effectiveness of religion-based spiritual concepts on children's behavioral problemsاثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر مشکلات رفتاری کودکان3555735510.22054/qccpc.2017.17525.1414FAآرزوامینیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-2181-2932آسیهشریعتمداراستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیابراهیمنعیمیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000000225821273Journal Article20161228Purpose: the purpose of this study was to examine the effectiveness of teaching religion-based spiritual concepts on children's behavioral problems. Research method: In this study, a single-case experimental design (type AB or repeated direct observation) with one-month follow-up were used. For this purpose, after available sampling of population, three female students in the third grade of primary school that gained more than 9 in the teacher form of Rutter problem behavior scale (1967), were purposefully selected and received religion-based spiritual interventions for 13 sessions of 45 minutes. In order to collect data, Rutter behavior problems scale (teacher form) in three stages of baseline, intervention and follow-up was used and finally data have been analyzed by using Graphic analysis and Percent of improvement methods. Findings: The results of percent of improvement of three references after treatment demonstrated a significant reduction in their scores in Rutter behavioral problems scale that, continued during the one-month follow-up. Conclusion: It can be concluded from research findings that teaching religion-based spiritual concepts has a significant positive effect on reducing children's behavioral problems.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر مشکلات رفتاری کودکان بود. در این پژوهش از طرح تجربی تک موردی (نوع AB یا مشاهدهی مستقیم مکرر) با پیگیری یک ماهه استفاده شد. بدین منظور پس از نمونه گیری در دسترس از جامعه، سه نفر از دانش آموزان دختر پایهی سوم دبستان که در فرم معلم مقیاس مشکلات رفتاری راتر (1967) نمرهی بالاتر از 9 کسب کردند به شیوهی هدفمند انتخاب شده و مداخلات معنوی با محوریت مذهب را به مدت 13جلسه 45 دقیقه ای دریافت نمودند. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس مشکلات رفتاری راتر( فرم معلم) در سه مرحلهی خط پایه، مداخله و پیگیری استفاده شد و در نهایت دادهها به روش تحلیل نگارهای و تعیین درصد بهبودی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از درصد بهبودی هرسه مراجع پس از مداخلات، حاکی از کاهش معنادار نمرات آنها در مقیاس مشکلات رفتاری راتر بودکه در طول دورهی پیگیری یک ماهه نیز تداوم داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب تأثیر مثبت معناداری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان داشته است.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321The effectiveness of emotion-focused group therapy on interpersonal forgiveness and hope in divorced womenاثربخشی درمان هیجانمدار به شیوه گروهی بر بخشودگی بینفردی و امید در زنان مطلقه5778735610.22054/qccpc.2017.19768.1463FAابراهیمنامنیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری0000-0001-8284-0684محمدمحمدی پوراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچانجعفرنوریدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article20170304This research studied the efficacy of emotion-focused group therapy in interpersonal forgiveness and hope in divorced women. The present study, a quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group is unequal. The study population consisted of all women (women) under 40 years old are divorced that in June 2015 two regional counseling centers in Mashhad is visited. Sampling method was purposeful and voluntary. at first, the divorced women referred to counseling centers in Mashhad Region 2, 30 divorced women were selected purposefully and voluntarily and then randomly divided into 2 experimental groups (n = 15) and control group (n = 15) were divided. the research instrument was questionnaire of interpersonal forgiveness (IFI-25) and hopes (Schneider). both groups were given pre-test and then emotional group therapy for experimental group was accomplished in 10 weekly 90-minute sessions. after the end meetings, from both experimental and control groups post-test was taken. data was analyzed using Manova. there was significant difference between level of interpersonal forgiveness in both experimental and control groups. It means that emotion-focused group therapy on interpersonal forgiveness and hope in divorced women was affective (p<0.001). according to the results of treatment can be said that emotion focused group therapy increases the level interpersonal forgiveness and level hope in divorced women.در این پژوهش، اثربخشی درمان هیجانمدار بهشیوه گروهی بر بخشودگی بینفردی و امید در زنان مطلقه مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر، به صورت نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نابرابر می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مطلقه زیر 40 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای منطقه 2 شهر مشهد در خرداد 1394 می باشد. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری هدفمند و داوطلبانه بوده است که در ابتدا از بین زنان مطلقه مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 2 شهر مشهد 30 زنان مطلقه انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به 2 گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بخشودگی بینفردی (1389) و پرسشنامه امید اشنایدر (2000) بود. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد و سپس درمان هیجانمدار به شیوه گروهی طی 10 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتگی برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام جلسات، از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون گرفته شد. برای تجزیهو تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل واریانس تک متغیره بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت.<strong> </strong>بدین صورت کهدرمان هیجانمدار به شیوه گروهی بر بخشودگی بینفردی و امید در زنان مطلقه اثر گذار بود. (P<0.001). با توجه به نتایج درمان می توان گفت که درمان هیجانمدار بهشیوه گروهی می تواند بخشودگی بینفردی و سطح امید در زنان مطلقه را بهبود بخشد.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321Post traumatic growth Model in cancer patients: A Grounded Theory Studyارائه الگوی رشد پس از سانحه در بیماران سرطانی :یک مطالعه گراندد تئوری79105735710.22054/qccpc.2017.17946.1422FAمرتضیفاضلدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیحسینسلیمی بجستانیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-7476-6901کیومرثفرحبخشدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیمعصومهاسمعیلیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1382-6795Journal Article20170108Purpose:<br /> Post-traumatic growth refers to positive changes in life that resulted from traumatic events . many findings emphasized that the traumatic events, such as cancer can bring many positive results and provide growth. This study aims to provide a model of post-traumatic growth factors in cancer patients.<br /> Methods: <br /> This study is a qualitative study was conducted using the method of grounded theory. Participants were selected using purposive sampling and until to theoretical saturation, Finally 15 cancer patients were selected . The patients with high Post-traumatic were interviewed in semi structured and in-depth method and analyzed using the constant comparative method of Strauss and Corbin<br /> Results: <br /> The results indicated that the central concept of post traumatic growth is self-actualization. causual conditions is the confront with suffering of cancer pain.<br /> For experimental conditions, factors related to self and factors related to the close aristocrats ,factors related to society and factors related to health personnel were extracted.<br /> for strategies, strategies related to self and strategies related to the close aristocrats were extracted .Spirituality as the underlying and context conditions was achieved.<br /> And finally, the ultimate consequences derived from the study was post-traumatic growth. <br /> Conclusions: <br /> post-traumatic growth ,is a positive consequences process that in the context of spirituality and in line the family to occur. Of course, to achieve growth, individual, family and relatives, medical staff and the community are involved and this growth requires specific strategies.رشد پس از سانحه به تغییرات مثبت در زندگی که از حوادث ترومایی به وجود آمده است، اشاره دارد. این پژوهش با هدف ارائه الگویی از عوامل موثر در رشد پس از حادثه در بیماران سرطانی انجام گرفت. این پژوهش با شیوه کیفی و روش نظریه زمینهای انجام شد. از طریق روش نمونه گیری هدفمند آزمودنیها برگزیده وتا جایی که در جریان مصاحبه اطلاعات جدیدی به دست می آمد، ادامه پیدا کرد. سرانجام 15 بیمار سرطانی انتخاب شدند وازطریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و با استفاده از روش مقایسه ای مداوم استراوس و کوربین مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایح نشان داد که خودشکوفایی مقوله مرکزی الگوی رشد پس از حادثه بود. شرایط علی برای رشد پس از حادثه روبروشدن با رنج ابتلا به سرطان به دست آمد. برای شرایط مداخله ای عوامل مربوط به خود، اطرافیان نزدیک، جامعه و پرسنل درمانی استخراج گردید. کنش ها وتعاملات مستخرج شده، شامل کنش ها وتعاملات فرد واطرافیان نزدیک بود ومعنویت به عنوان بستر وشرایط زمینهای رشد در پژوهش حاضر به دست آمد. وسرانجام پیامد های نهایی مستخرج از پژوهش عبارت از رشدپس از سانحه بود. رشدپس از سانحه به معنای یک فرایند دارای پیامد مثبت است که در بستر معنویت ودر کنارخانواده به وقوع می پیوندد عوامل موثر دراین رشد شامل خود فرد، اطرافیان نزدیک، پرسنل درمانی وجامعه است واین رشد نیازمند مولفه ها وراهبردهای خاص می باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321Structural Equation Modeling of the predicting marital conflict on the basis of initial maladaptive schemas of the cuts and rejection areas and the mediatory variable of the lovemaking stylesمدل معادلات ساختاری پیشبینی تعارضات زناشویی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه حوزه بریدگی و طرد و متغیر میانجی سبکهای عشقورزی107134735810.22054/qccpc.2017.20080.1470FAنیرهآرین فردانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه الزهرامه سیماپورشهریاریدانشیار گروه مشاوره دانشگاه االزهراJournal Article20170313The purpose of this study was to test the model of initial maladaptive schemas of the cuts and rejection areas and the marital conflict with the mediation of lovemaking styles. The method of research was correlational.<br /> 300 persons were selected by the method of multistage random sampling from the all women are married with marital conflicts that were referred to counseling centers in Isfahan at the winter of 1395. The instruments were the initial maladaptive Schema questionnaire Young, triangular inventory of love Sterenberg, marital conflict questionnaire Barati and Sana'i. Data analysis was conducted by Structural equation modeling using the software AMOS / 16. The results showed that the direct effect of initial maladaptive schemas of the cuts and rejection areas and styles of love on marital conflict was significant. Also, lovemaking styles (desire, commitment, intimacy) had the role of mediator in the relationship between initial maladaptive schema of the cuts and rejection areas and the marital conflict. So, Given the significant role of Initial maladaptive schemas and Lovemaking styles in marital conflict, therapists can explore the initial maladaptive schema of the cuts and rejection areas and the lovemaking styles in the study and treatment of marital problems.هدف پژوهش حاضر آزمودن مدل طرحواره ناسازگار اولیه حوزه بریدگی و طرد و تعارضات زناشویی با میانجیگری سبکهای عشق ورزی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. از میان کلیه زنان متأهل دارای تعارضات زناشوئی که در زمستان سال 1395 به مراکز مشاوره شهر اصفهان مراجعه کرده بودند، 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ، الگوهای عشق استرنبرگ و تعارضات زناشویی براتی و ثنائی بودند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS/16 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم طرحوارههای ناسازگار اولیه حوزه بریدگی و طرد و سبکهای عشق ورزی (میل، صمیمیت، تعهد) بر تعارضات زناشوئی معنادار بود. همچنین، در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار حوزه بریدگی و طرد و تعارضات زناشوئی، سبکهای عشقورزی (میل، تعهد، صمیمیت) نقش میانجی داشتند؛ بنابراین، با توجه به نقش معنادار طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک های عشق در تعارضات زناشوئی، درمانگران میتوانند در بحث بررسی و درمان مشکلات زناشویی به بررسی طرحواره طرد و بریدگی و سبکهای عشقورزی بپردازند.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321A comparison of the efficacy of two types of group behavioral-cognitive therapy and group logo therapy on reducing depression and increasing life expectancy in the empty nest syndromeaمقایسه اثربخشی دو درمان گروهی شناختی- رفتاری و معنا درمانی گروهی بر کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی در سندرم آشیانه خالی135164735910.22054/qccpc.2017.7359FAمحمدخالدیانمربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهرانفرامرزسهرابیاستاد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3321-2237عسکراصغری گنجیاستادیار روان شناسی دانشگاه فرهنگیان مازندرانزهراکرمی باغطیفونیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170528The present study aimed to compare the efficacy of two types of group behavioral-cognitive therapy and group logo therapy on reducing depression and increasing life expectancy in the empty nest syndrome in the city of Ghorveh. The universe under study included all men and women of the city of Ghorveh whose children had either left them or got separated from them .A sample size of 36 people was selected by the sampling method in access. Then, people were randomly divided in three groups (Two experimental groups and one control group). An experimental group received 10 group logo therapy sessions, the second experimental group received 13 behavioral-cognitive psychotherapy sessions while the control group received no intervention. To collect data, the Beck BDI-II depression questionnaire and Snider et al life expectancy questionnaire were used. This research is quasi experimental including pretest and posttest with the control group. To analyze data, the descriptive and inferential statistics (Covariance analysis test) were applied. Findings revealed that behavioral cognitive therapy is effective in reducing depression while logo therapy is found to be more effective in increasing life expectancy. It is concluded that both types of group behavioral-cognitive therapy and group logo therapy are effective in reducing depression and increasing life expectancy in the empty nest syndrome.هـدف از پژوهش حاضر مقایسه اثـربخـشی دو درمان گروهـی شنـاختـی ــ رفتـاری و معنا درمانی به شیوهی گروهی بـر کاهـش افسـردگی و افـزایـش امیـدواری در سندرم آشیانه خالی شهـرستان قروه است. جامعه آماری را کلیه مردان و زنان شهرستان قروه که فرزندانشان آنها را ترک نموده اند و از آنها جدا شده اند را شامل میشود. حجـم نمـونـه 36 نـفـر با استفـاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخـاب شـد. سپس افراد بطور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند، یک گروه آزمایش 10 جلسه معنادرمانی به شیوهی گروهی را دریافت کردند، گروه دوم آزمایش 13جلسه رواندرمانی رفتاری شناختی را دریافت کردند اما گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. سپس به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنـامۀ افسـردگی بک BDI- IIو پرسشنـامۀ امیـد به زندگی اشنـایدر و همکاران استفـاده شـد. این پـژوهـش نیمه آزمایـشی از نوع پیـش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیـفی و آمار استنبـاطی(آزمون تحلیل کوواریانس) استفـاده شـد. یافتههای به دست آمده نشان داد که درمان شناختی – رفتاری در کاهش افسردگی موثرتر است، و معنا درمانی در افزایش امید به زندگی تاثیر بیشتری دارد. نتیجهگیری میشودکه هر دو درمان شناختی- رفتاری و معنادرمانی در کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی در سندرم آشیانه خالی موثر هستند.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321family oriented problem solving training to parents and the impact on the child's perception of parentsآموزش حل مسئله خانواده محور به والدین و تأثیرآن بر ادراک کودک از والدین165185736010.22054/qccpc.2017.20673.1485FAکیوانکاکابراییاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه0000-0002-9970-4854علیرضامرادیاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170412This study was conducted to aim of family oriented problem solving training to parents and the impact on the child's perception of parents. Research design was semi experimental, of a kind pretest, posttest, follow-up with the control group. Total of 120 students were selected by random sampling method and with random assignment were divided into two experimental groups (n=60) and control (n=60). After 10 training sessions to parents and teachers, the experimental group was trained family/school oriented problem-solving program for three months. For data collection were used of Version perception of children from parents (Grolnick, Deci & Ryan, 1997) form children. findings according to the report's child showed that in three step pre-test and posttest (on three months) and follow-up (on one month) that in the experimental group there was a significant difference between the scores of pretest and posttest scores on the subscales of child's perception of parents but there wasn't a significant difference between the scores of posttest and follow-up on the subscales of child's perception of parents. Accordingly, it can be concluded that family-centered problem solving training to parents was effective on the child's perception of parents and the child's perception of parents has improved.پژوهش حاضر با هدف آموزش حل مسئله خانوادهمحور به والدین و تعیین اثربخشی آن بر ادراک کودک - والد انجام شد. طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون - پسآزمون - پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند، ابتدا والدین گروه آزمایشی 10 جلسه در کارگاه تربیت کودک / نوجوان اندیشمند شرکت کردند سپس گروه آزمایشی به مدت سه ماه تحت برنامه حل مسئله خانوادهمحور مورد آموزش قرار گرفتند، برای جمعآوری اطلاعات از نسخه ادراک کودک از والدین (گرولنیک، ریان و دسی، 1997) فرم کودکان استفاده شد. یافتهها طبق گزارش کودکان در سه مرحله پیشآزمون- پسآزمون (فاصله سه ماهه) و پیگیری (فاصله یک ماهه) نشان داد، در گروه آزمایشی، بین نمرات پیشآزمون- پسآزمون در زیرمقیاسهای ادراک کودک - والد تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پسآزمون - پیگیری در زیرمقیاسهای ادراک کودک - والد تفاوت معنادار نبود. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش حل مسئله خانوادهمحور به والدین بر ادراک کودک - والد اثربخش بود و ادراک کودک - والد را بهبود بخشیده است.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321Study the relationship between work-family conflict and job stress The moderator role of psychological capitalبررسی رابطه تعارض کار-خانواده و استرس شغلی با نقش تعدیل گر سرمایه روان شناختی187206736110.22054/qccpc.2017.19178.1448FAابوالقاسمعیسی مراداستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیمریمخلیلی صدرآباددانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170403Introduction: Job stress is one of the biggest threats to the mental health of worker at industrial- organizational psychology viewpoint. This is a major concern of human resource managers in organizations so that special attention has been focused on the issue of work-family conflict. Based on previous studies, work-family conflict is one of the most important factors causing stress. The aim of this study is to determine the relationship among work-family conflict, job stress and psychological capital in the Research Institute of Petroleum Industry. Methodology: this study is applied research and the method of data collection is descriptive and correlational based on Structural Equation Modeling (SEM). The study population is RIPI worker and to collect the data, work-family conflict Carlson et al (2000), psychological capital Lathan’s (2007) and job stress Hlrygl and Aslvkam (1996) is used. Collected data using SPSS 20 and PLS software were analyzed. Results: The results showed that the model is a good fit with the data of this study. The relationship between work-family conflict and stress is significant and psychological capital in this regard moderated role plays. Conclusion: The presence of work-family conflict on employees caused by job stress, Considering the role of psychological capital moderated in this regard, it can promote capital in the organization to reduce job stress and health promotion achieved.هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین تعارض کار-خانواده، استرس شغلی و سرمایه روانشناختی در بین کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت میباشد و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تعارض کار-خانواده، سرمایه روانشناختی و استرس شغلی استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. اثر مستقیم تعارض کار-خانواده بر استرس شغلی کارکنان معنادار میباشد و همچنین سرمایه روانشناختی در این رابطه نقش تعدیلگر ایفا میکند. وجود تعارض کار-خانواده در کارکنان باعث ایجاد استرسهای شغلی میشود، لذا با عنایت به نقش تعدیلگر سرمایه روانشناختی در این رابطه، میتوان با ارتقاء این سرمایه در سازمان به کاهش استرس شغلی و ارتقاء سلامت دست یافت.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321Comparison the Effectiveness of Solution-Focused Therapy, Cognitive-Behavior Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Depression and Quality of Life in Divorced Womenمقایسه اثربخشی سه رویکرد راه حل مدار، شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و کیفیت زندگی زنان مطلقه207236736210.22054/qccpc.2017.18777.1443FAآرمانعزیزیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهانسیمینقاسمیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهانJournal Article20170204Background & Aims: Due to the increasing rate of divorce and its negative effect on quality of life of divorced women, this study aimed to compare the efficacy of solution-focused therapy, acceptance and commitment therapy, cognitive behavioral therapy on depression and quality of life of divorced women.<br /> Method: this study was quasi- experimental with pre - posttest. The population of the present research included all the divorced women who had referred to the counseling centers of Sanandaj city, in 2016 and depression was diagnosed for them based on clinical and diagnostic interview. This research was conducted on 48 women selected by available sampling method and were divided into three experimental (n=12) and one control group (n=12). The experimental groups of ACT, Cognitive-Behavior and Solution-Focused Therapy received 9 two-hour treatment sessions once a week. Data were collected using Beck Depression Inventory and World Health Organization Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF) and analyzed using Multiple Analysis of Covariance in SPSS 20.<br /> Results: The results of study showed significant differences between the mean scores of the pre-test and post-test of the experimental and control groups (p<0/001). In addition, comparison of experimental groups indicates Cognitive-Behavior Therapy was more effective in decrease of depression and increase of Quality of life (p<0/001).<br /> Conclusion: The present findings indicate that ACT, Cognitive-Behavior and Solution-Focused Therapy can be useful in reduction of depression and improving life quality in divorced women.با توجه به افزایش میزان طلاق و تأثیر منفی آن بر کیفیت زندگی زنان مطلقه، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان راه حل محور، درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش و درمان شناختی- رفتاری بر افسردگی و کیفیت زندگی زنان مطلقه انجام شد. در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مطلقه شهر سنندج در سال 1395 بود که جهت درمان افسردگی به مراکز مشاوره این شهر مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 48 نفر بودند که به صورت نمونهگیری در دسترس از بین کسانی که به فراخوان پژوهشگر پاسخ مثبت داده بودند و پس از انجام مصاحبه روانشناختی، تشخیص افسردگی گرفته بودند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در 4 گروه درمان راه حل محور، درمان مبتنی بر تعهد و پذبرش، درمان شناختی- رفتاری و گروه کنترل، جایگزین شدند. هر گروه آزمایش 9 جلسه درمانی2 ساعته دریافت کردند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF) بود و دادهها با تحلیل کواریانس چندگانه در SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین مقایسه گروه های درمانی حاکی از آن بود که درمان شناختی- رفتاری در کاهش افسردگی و ارتقاء کیفیت زندگی نسبت به درمان راه حل محور و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، موثرتر است (01/0> P). براساس نتایج بهدست آمده درمان شناختی- رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان راه حل محور میتوانند باعث کاهش نشانههای افسردگی و بهبودکیفیت زندگی زنان مطلقه شوند.دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605182920170321The effectiveness of reality therapy on increasing resiliency, life expectancy and improve the quality of life of infertile women Infertility Center Sarim *اثربخشی واقعیت درمانی گروهی برافزایش تاب آوری، امیدبه زندگی وبهبودکیفیت زندگی زنان نابارور مرکز ناباروری صارم237262736310.22054/qccpc.2017.19756.1462FAآزیتاجاماسیان مبارکهدانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنفریدهدوکانه ای فرداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20170304The aim of this study was to evaluate teaching reality therapy on increasing the resilience and life expectancy and quality of life of infertile women have infertility center in Sarim. The population studied all infertile women referred to Mrkznabarvry city Sarim has been Given that this research is quasi-experimental with pre-test and post-test with control group and placement on a non-random and is voluntary, the sample size for training reality therapy in infertile women referred to Mrkznabarvry city Sarim was 30. Method of data collection to measure the variables of the study, Connor-Davidson Resilience Scale (2003), life expectancy questionnaires Schneider et al. (1991), the World Health Organization Quality of Life Questionnaire (1989), as well as teaching reality therapy based on treatment protocols during 8 sessions and the questionnaire was conducted on a sample. To analyze data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation, variance and plot the ...) and inferential statistics to test the research hypotheses test (ANOVA and Tukey post hoc test) software environment for spss was. The results showed that: learning ways to increase resilience and improve the quality of life of patients unfertilized reality therapy, but had no effect on their life expectancy. Results also indicate the impact on the subscales of reality therapy resilience, but also spiritual reality training of health effects was not significantly different.هدف این پژوهش، بررسی آموزش واقعیتدرمانی بر افزایش تابآوری و امید به زندگی و بهبود کیفیت زندگی زنان نابارور مرکز ناباروری شهر صارم بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری شهر صارم بوده است، با توجه به اینکه پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و گمارش بصورت غیرتصادفی و داوطلبانه می باشد، حجم نمونه به منظور آموزش واقعیتدرمانی در زنان نابارور مراجعه کننده به مرکزناباروری شهر صارم 30 نفر در نظر گرفته شد. روش جمعآوری اطلاعات جهت اندازه گیری متغییرهای مورد پژوهش، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون(2003)، پرسشنامههای امید به زندگی اشنایدر و همکاران (1991)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1989) و نیز آموزش واقعیتدرمانی براساس پروتکل درمانی در طی 8 جلسه برگزار و پرسشنامهها بر روی نمونه مورد نظر اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، واریانس ونمودار و... ) و در آمار استنباطی به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون آماری (تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی) درمحیط نرم افزار spss صورت گرفت. نتایج نشان داد: آموزش به شیوه واقعیتدرمانی موجب افزایش تابآوری و بهبود کیفیت زندگی بیماران نابارورشده است، ولی بر روی افزایش امید به زندگی در آنان اثر نداشته است. همچنین یافتهها حاکی از تاثیر واقعیتدرمانی بر خرده مقیاسهای تابآوری نیز بود اما آموزش واقعیتدرمانی بر تاثیرات معنوی تفاوت معناداری نداشته است.