دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923aاثر بخشی شناخت درمانی به سبک مایکل فری بر کاهش افسردگی زنان زندانی استان تهران120426710.22054/qccpc.2015.4267FAفرامرزسهرابیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3321-2237طیبهسنگ پهنیکارشناسی ارشد روان شناسی بالینیاحمدبرجعلیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600Journal Article20150201https://qccpc.atu.ac.ir/article_4267_0bc5ae38d124969757ebf8f9f8776208.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923The study of the effectiveness of the training program based on principle 8 Prophet educational on social development of children 5 to 6 yearsبررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی مبتنی بر 8 اصل تربیتی پیامبر(ص)، بر رشد اجتماعی کودکان 5 تا 6 سال2144426810.22054/qccpc.2015.4268FAموسیچوپانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائیابراهیمنعیمیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000000225821273سیدصدرالدینشریعتیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160306Objective: This study examined the effectiveness of eight educational principles of Prophet Mohammad on the social development of children 5 to 6 years old.<br />The present study was experimental with pretest-posttest control group. The population of this study consisted of all families with children 5 to 6 years old in an urban area of 1,500 families composed of a city in Northwest of Iran (Shahindezh. By using simple random sampling (by lottery) 100 households were selected as the sample of the study. Then, they were informed of the purpose of the study, 48 families were willing to cooperate and participate in the study. Later, the subjects were randomly divided into two groups, with 20 families in each group. Then, eight of Prophet Mohammad’s training in eight sessions was taught to parents in experimental group and they were asked to teach the lessons to their children. However, the control group received no intervention. Vineland Social Maturity Scale was used before and after the intervention to collect data for the study.<br />Results:. The educational lessons based on eight educational principles of Prophet enhance social development of 5 to 6 year-old children.<br />Conclusion: Considering the importance of the early years of life and the family environment on child development in different aspects of cognitive, physical, emotional, social and religious culture with an emphasis on Iranian society and the influence of people from religious teachings, the program training can be used to create, improve and flourish the social development of children.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی مبتنی بر 8 اصل تربیتی پیامبر(ص).بر رشد اجتماعی کودکان 5 تا 6 سال می باشد.<br />روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمام خانواده های دارای فرزندان 5 تا 6 سال منطقه ی 1500 خانواری کشتارگاه از شهرستان شاهیندژ می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد100 خانوار انتخاب شدندکه تعداد 48 خانوار حاضر به شرکت در پژوهش شدند. سپس آزمودنی ها به طور کاملا تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند که هر گروه تشکیل شده شامل 20 خانواده بودند. سپس 8 اصل تربیتی پیامبر در قالب 8 جلسه ی آموزشی به والدین گروه آزمایش، آموزش داده شد و سپس از طریق والدین به فرزندانشان منتقل شد یا آموزش داده شد ولی آزمودنی های گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش مقیاس رشد اجتماعی واینلند بود.<br />یافته: آموزش برنامه ی تربیتی مبتنی بر 8 اصل تربیتی پیامبر باعث افزایش رشد اجتماعی کودکان 5 تا 6 سال شده است.<br />نتایج: با توجه به نقش و اهمیت سال های اولیه ی زندگی و محیط خانواده بر رشد کودک در ابعاد مختلف شناختی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی و با تاکید بر فرهنگ دینی جامعه ی ایرانی و تاثیرپذیری زیاد مردم از آموزه های دینی، از این برنامه ی آموزشی می توان برای ایجاد، بهبود و شکوفایی رشد کودک به ویژه در بعد اجتماعی استفاده بکنیمhttps://qccpc.atu.ac.ir/article_4268_a05680f5861f9cc55aa437ba45f67d20.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923The Relationship between Adolescents' Attitude toward Their Fathers and Loneliness.بررسی رابطهی بین نگرش نوجوانان نسبت به پدر و احساس تنهایی4567426910.22054/qccpc.2015.4269FAآتوساکلانترهرمزیعضو هیإت علمی دانشگاهاوینکانی سانانیکارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150119This study was aimed to examine the relationship between loneliness and adolescents' attitudes toward their father based on correlation research. The main hypothesis asserts that adolescents' attitudes toward their father lead to loneliness. Sampling was done through using random clustering method from 235 high school students (131 female, 104 male) who were studying in Marivan high schools. The UCLA scale and Hudson's questioner as well as relevant demographic data were collected. Based on these findings, adolescents' attitudes toward their father can predict loneliness. The more negative adolescent's attitudes toward father, the more they are likely to experience loneliness. The present study examined the influence of gender, birth order and economic status. The obtained results provided evidence supporting the effect of gender on adolescents' attitudes toward their father: in this correlation, boys appear to feel more loneliness. No birth order and economic status differences were found. <br />Keywords: loneliness, attitude toward father, adolescentپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین احساس تنهایی و نگرش نسبت به پدر در بین نوجوانان بر پایۀ روش همبستگی انجام گرفت. فرض اساسی این پژوهش آن است که نوع نگرش نوجوان به پدر پیشبین احساس تنهایی است. نمونۀ این پژوهش را 235 دانشآموز دبیرستانی (131 دختر و 104 پسر) تشکیل میدهند که به روش تصادفی خوشهای از بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان مریوان انتخاب شدند و به سؤالات مقیاس احساس تنهایی تجدیدنظرشده UCLA (راسل و همکاران، 1980) و پرسشنامۀ نگرش فرزند به پدر (هادسون، 1992) پاسخ دادند. یافتهها نشان دادند که بین نگرش نوجوان به پدر و احساس تنهایی رابطۀ مثبت معنیدار وجود دارد و هر چه نگرش نوجوان نسبت به پدر منفیتر باشد، بیشتر احساس تنهایی را تجربه میکند. در این اثر تأثیر سه متغییر جنسیت، ترتیب تولد و میزان درآمد خانواده نیز بررسی شد که نتایج بدین شرح است: جنسیت بر این رابطه تأثیرگذار است و همبستگی بین نگرش نوجوان به پدر و احساس تنهایی در پسران قویتر از دختران است ولی ترتیب تولد و میزان درآمد خانواده بر این رابطه تأثیر نداشتند.<br />کلیدواژهها: احساس تنهایی، نگرش نسبت به پدر، نوجوانhttps://qccpc.atu.ac.ir/article_4269_997aea77eab3d33a3b76dc1d9f72c83f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923Compare the quality of God image in depressed patients and healthy subjectsمقایسه کیفیت تصور از خدا در بیماران افسرده و افراد سالم6996457210.22054/qccpc.2015.4572FAحسین احمدبرآبادیعضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد0000-0002-0464-209XJournal Article20150517https://qccpc.atu.ac.ir/article_4572_ad3401dc813c6a3a2dc0dfa2faff6e27.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923The Effectivness of shafiabady’s multiaxial pattern of vocational choice on
conflict management of Gas Transmission personnel
in Operational Zone1اثر بخشی الگوی چند محوری انتخاب شفیع آبادی بر مدیریت تعارض پرسنل منطقه1عملیاتی انتقال گاز97119427310.22054/qccpc.2015.4273FAمرجانرضوی قهفرخیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتکاترینفکریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتJournal Article20150319The aim of this study was to determine Effectivness of shafiabady’s multiaxial pattern of vocational choice on employee conflict management zone1. gas transmission. operations research procedure, semi-experimental was akind of pretest-posttest with control group. Estimation population was the entire staff of a gas transmission operations. Among different sectors, the two sectors were selected and conflict management questionnaire ezadi and Mehrdad (2011) carried out and among those, who got low mark on conflict management, from each part 20 people randomly were selected and one in control group and another in experimental group was replaced.Experimental groups received training on shafiabady’s multiaxial pattern of vocational choice for 7 sessions in 90 minutes, and during this time the control group received no intervention. At the end when the test was done, and 45 days after that the followed-up test was done, the conclusions were analyzed by using convariance’s analysis. The results showed that the shafiabady’s multiaxial pattern of vocational choice had lasting positive impact on conflict management .هدف از این پژوهش ، تبیین اثر بخشی الگوی چند محوری انتخاب شغل شفیع آبادی بر مدیریت تعارض پرسنل منطقه1عملیاتی انتقال گاز بود . روش پژوهش ، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری کلیه پرسنل منطقه یک عملیاتی انتقال گاز بود . از بین بخش های مختلف ابتدا دو بخش انتخاب و پرسشنامه مدیریت تعارض ایزدی و مهراد(1390) اجرا و ازبین کسانی که نمره کمتری در مدیریت تعارض گرفتند از هر بخش 20نفر به تصادف انتخاب و به تصادف یکی در گروه گواه و یکی در گروه آزمایش جایگزین شدند .گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 90 دقیقه ای آموزشهایی براساس الگوی چند محوری انتخاب شغل شفیع آبادی دریافت کردند و در این مدت گروه گواه هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند . در پایان پس آزمون اجرا شد و چهل و پنج روز پس از آن آزمون پیگیری اجرا شد داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد الگوی چند محوری انتخاب شغل شفیع آبادی بر مدیریت تعارض تاثیر مثبت پایدار دارد .https://qccpc.atu.ac.ir/article_4273_93d854e0e7c1f59202cdf188a92786dd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923«The effectiveness of premarital skills training on the personal growth of the single girls»«اثربخشی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر رشد فردی دختران مجرد»121138427110.22054/qccpc.2015.4271FAیاسمنجمشیدیان نائینیدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتفلورایونسیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتزهراقادریاستادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتJournal Article20151018The aim of this study was to explain the effectiveness of premarital skills training on the personal growth of the single girls. The aim and the method of this study were respectively the patterns of applied and semi experimental along with pre and post-test, and control group. The purposeful or available sampling method was utilized in the current study. The tools of gathering the information included personal growth initiative scale (PGIS). The statistical cummunity was marriage applicants referring to BaharNekoo counseling Center from August to November in 2014. The findings suggested that the training of premarital skills have significant effect on individual growth. we conclude that training of premarital counseling skills effects on personal growth in single girls and promote their cognitive, Emotive, and behavioral skills and relationship skills and spouse selecting. skills such as altering signs, attachment style, communication can effect on growth.we conclude that training of premarital counseling skills effects on personal growth in single girls and promote their cognitive, Emotive, and behavioral skills and relationship skills and spouse selecting. skills such as altering signs, attachment style, communication can effect on growth.هدف این تحقیق تبیین اثربخشی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر ملاکهای همسرگزینی و رشد فردی دختران مجرد بوده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند یا در دسترس استفاده شده و افراد به صورت تصادفی ساده در دو گروه کنترل (15 نفر) وآزمایش (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق عبارتند از: 1) پرسشنامه اولویت بخشی ملاکهای همسرگزینی 2) پرسشنامه مقیاس اقدام برای رشد فردی. جامعه آماری تحقیق شامل متقاضیان ازدواج مراجعه کننده به مرکز مشاوره بهارنکو که طی شهریور ماه تا آبان ماه 1393 مراجعه کردند، میباشد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر رشد فردی تأثیر معنادار دارد. دیگر نتایج نشان میدهد که آموزش مهارتهای پیش از ازدواج هم بر ملاکهای همسرگزینی وهم بر ملاکهای محتوایی و فرآیندی تأثیر معنادار دارد. <br />کلیدواژهها: آموزش مهارتهای پیش از ازدواج، رشد فردی، خانوادهhttps://qccpc.atu.ac.ir/article_4271_cc709f689cdfa66615b41ea4a120a2b7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605162320150923THE RELATIONSHIP BETWEEN RELIGIOUS COMMITMENT, UNFORGIVENESS AND FORGIVENESS STYLES WITH THE MENTAL HEALTHبررسی رابطه ی تعهد مذهبی، سبک بخشش، نبخشیدن و نشخوار ذهنی با سلامت روان139162427010.22054/qccpc.2015.4270FAساراپارسافرروانشناسکورشنامداریاستادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانسید اسماعیلهاشمیروانشناسحسینعلیمهرابیاستادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150103Introduction: The aim of present study was to investigate the relationship among religious commitment, forgiveness styles, unforgiveness, and rumination with mental health in Esfahan University's students.<br />Method: A sample of 200 students (only women) of Esfahan University was randomly selected to complete the following questionnaires: the Religious Commitment Inventory (RCI), the Forgiveness Scale, the Transgression Related Interpersonal Motivations Scale, the Rumination about an Interpersonal Offense Scale and Health Survey. Data were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression analysis.<br />Results: The results showed that there is a significant relationship among mental health with religious commitment, forgiveness styles, unforgiveness, and rumination. The results found a significant relationship between rumination, revenge motive, social intentions, positive emotions, and age with mental health (P < 0.05).<br />Conclusion: The results of this study showed that mental health has a significant relationship with rumination, age and especially internal commitment as a component of religious commitment. Therefore, providing proper basis so as to improve religious commitment, forgiveness ability and controlling ruminations, could lead to increase the students' mental health.<br /> Key words: Religious commitment, Unforgiveness, Forgiveness Styles, General Healthمقدمه: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی تعهد مذهبی، سبک بخشش، نبخشیدن و نشخوار ذهنی با سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداخت.<br />روش: طرح این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان بودند که 200 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تعهد مذهبی، سلامت روان، سبکهای بخشش، انگیزه های بین فردی مرتبط با رنجش و خطا و نشخوار ذهنی درباره رنجش و خطای بین فردی بود. داده های به دست آمده به کمک همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد بررسی قرار گرفت.<br />یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد در حالی که با بیشتر شدن نشخوار ذهنی و کمتر شدن انگیزه انتقام(به عنوان یکی از مولفه های نبخشیدن)، سلامت روان کمتر میشود، با بیشتر شدن نیات مطلوب اجتماعی و وجود هیجانهای مثبت(به عنوان مولفه های بخشش) و همچنین با بالاتر رفتن سن، سلامت روان افزایش مییابد(Phttps://qccpc.atu.ac.ir/article_4270_ac5304311a93283ce5270a41067afca6.pdf