دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Compilation of components of forgiveness of couples with Islamic approachتدوین مولفه های بخشایش زوجین با رویکرد اسلامی1301323410.22054/qccpc.2021.62719.2760FAمحمدکاویانیدانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم0000-0001-7643-0910مجتبیفرهوشدانشجوی دکتری گروه قرآن و روانشناسی دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه قم0000-0003-7236محمدفرهوشدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه سمنان0000-0002-9351-9164مجتبیحافظیدانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم0000-0002-8980-1714Journal Article20210807"Forgiveness of spouses" is one of the effective factors in strengthening the foundation of the family. The aim of this study was to present the components of couple forgiveness based on Islamic sources. This research is in terms of descriptive-analytical method that by collecting, classifying and analyzing information from verses and hadiths to compile the components of "forgiveness of couples". In this study, the statistical population of Islamic sources including the Quran and hadith communities is ranked first and second according to the classification of the University of Quran and Hadith. Findings showed that the structure of "forgiveness" towards the spouse according to Islamic teachings has 8 components: 1. Positive secondary evaluation; 2. Paying attention to the effects of forgiveness; 3. Paying attention to the pleasure of God and the Ahl al-Bayt; 4. Compassionate and empathetic attitude; 5. Positivism and flexibility; 6. Love and expression of affection; 7. Self-control; 8. Prayers to God. The components of forgiveness among couples with an Islamic approach have wide spiritual dimensions and give a special place to spirituality compared to competing models. The findings of this study have provided a suitable platform for developing a scale and educational package for "couple forgiveness".«بخشایش زوجین» یکی از عوامل مؤثر بر تحکیم بنیان خانواده میباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه مؤلفههای بخشایش زوجین بر اساس منابع اسلامی بود. این پژوهش از جهت روش توصیفی- تحلیلی است که با جمعآوری، طبقهبندی و تحلیل اطلاعات از آیات و روایات به تدوین مؤلفههای «بخشایش زوجین» پرداخت. در این پژوهش جامعه آماری منابع اسلامی شامل قرآن و جوامع حدیثی رتبه اول و دوم بر اساس طبقهبندی دانشگاه قران و حدیث است. یافتهها نشان داد سازه «بخشایش» نسبت به همسر بر اساس آموزههای اسلامی دارای 8 مؤلفه است: 1. ارزیابی مثبت ثانویه؛ 2. توجّه به آثار بخشایش؛ 3. توجّه به رضایت خداوند و اهلبیت؛ 4. نگرش مشفقانه و همدلانه؛ 5. مثبتنگری و انعطافپذیری؛ 6. عشق و ابراز محبت؛ 7. خودمهارگری؛ 8. مناجات با خدا. مؤلفههای بخشایش در بین زوجین با رویکرد اسلامی، ابعاد معنوی گستردهای دارد و نسبت به مدلهای رقیب، برای معنویت جایگاه ویژهای قائل است. یافتههای این پژوهش بستر مناسبی برای تدوین مقیاس و بسته آموزشی «بخشایش زوجین» فراهم کرده است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13234_5ef5d8928c2269f4b2e7147996e1c13c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Developing a professional competency model for divorce counselors at The Crisis Intervention Centersطراحی مدل صلاحیت های حرفه ای مشاوران طلاق مراکز مداخله در بحران31761317710.22054/qccpc.2021.62949.2770FAزهرااکبریدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیhttps://orcid.org/00آسیهشریعتمداراستادیارگروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیکیومرثفرحبخشدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000000296938153علی محمدنظریدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه علوم پزشکی شاهرودJournal Article20210821The purpose of this study was to design a model of professional competencies of divorce counselors in crisis intervention centers in Semnan province. This research was conducted with a qualitative approach and with a data-based method (grounded theory) based on interviews with divorce counseling specialists and applicants for consensual divorce following an understanding of their lived experience. For this purpose, by purposeful sampling method, semi-structured in-depth interviews were conducted with 6 experts in the field of divorce counseling and 8 couples seeking divorce after participating in divorce counseling sessions. After coding and analyzing the data of expert interviews, 8 main themes and 52 sub-themes were identified. Themes include general competencies, appearance, communication, professional ethics, personality, competencies related to guidance techniques, motivational interventions, and specialized competencies in marital counseling and divorce. From the interviews with divorce applicants, 6 main themes (41 sub-themes) were extracted, such as physical, communication, moral, personality competencies, competencies related to guidance techniques, and specialized competencies in marital and divorce counseling. Finally, the model of professional competence of divorce counselors was developed with the axes of pre-counseling necessities, skills training, couple counseling skills, continuity of on-the-job training experiences and continuous evaluation of professional competence. According to the research findings and considering that recently the judiciary is recruiting and granting employment licenses to divorce counselors to refer divorce cases to them, it is suggested to use this model in order to attract and train specialized staff.هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل صلاحیتهای حرفهای مشاوران طلاق مراکز مداخله در بحران استان سمنان بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیان (گراندد تئوری) مبتنی بر مصاحبه با متخصصان مشاوره طلاق و متقاضیان طلاق توافقی پیرو درک تجربه زیسته آنان انجام شد. بدین منظور با روش نمونهگیری هدفمند با 6 نفر از متخصصان حوزه مشاوره طلاق و 8 نفر از زوجین متقاضی طلاق بعد از شرکت در جلسات مشاوره طلاق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته به عمل آمد. پس از کدگذاری و تحلیل داده مصاحبههای متخصصین، 8 مضمون اصلی و 52 مضمون فرعی شناسایی شد. مضامین اصلی شامل صلاحیتهای عمومی، ظاهری، ارتباطی، اخلاق حرفهای، شخصیتی، صلاحیتهای مربوط به فنون رهنمودی، مداخلات انگیزشی و صلاحیتهای تخصصی در مشاوره زوجی و طلاق است. از مصاحبه با متقاضیان طلاق نیز 6 مضمون اصلی (41 مضمون فرعی) با عنوان صلاحیت ظاهری، ارتباطی، اخلاقی، شخصیتی، صلاحیتهای مربوط به فنون رهنمودی و صلاحیتهای تخصصی در مشاوره زوجی و طلاق استخراج شد. درنهایت مدل صلاحیت حرفهای مشاوران طلاق با محورهای ضرورتهای پیش از آموزش مشاوران، آموزش صلاحیتهای مهارتی، آموزش صلاحیتهای مشاوره زوجی، تداوم تجارب آموزشی در ضمن کار و ارزیابی مداوم از صلاحیت حرفهای تدوین شد. نظر به یافتههای پژوهش و با توجه به اینکه اخیراً قوه قضائیه در حال جذب و اعطای پروانه اشتغال به مشاوران ویژه طلاق است تا نسبت به ارجاع پروندههای طلاق به آنان اقدام نماید، پیشنهاد میشود از این مدل بهمنظور جذب نیروهای متخصص و آموزش آنها اقدام نماید.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13177_edb8e889d18187bd41bfab4bb7702904.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Designing a conceptual model to explain the job success of school counselorsطراحی الگوی مفهومی تبیین موفقیت شغلی مشاوران مدارس77941338510.22054/qccpc.2021.62017.2738FAساراحق شناسدانشجوی دکتری پژوهش محوردانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن0000-0003-0650-7892خدیجهابوالمعالی الحسینیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهنJournal Article20210702The purpose of this study was to develop a conceptual model for explaining the job success of school counselors. In this study, a mixed-method with a sequentially guided exploratory approach was used. In the qualitative part, the descriptive phenomenological method was used. In the qualitative part, the descriptive survey method was applied. the statistical population of the study consisted of school successful consultants in Tehran province in 1397-98, Which were about 1300 people. In the qualitative part, the sample was selected by snowball purposeful method, and 10 people were examined until saturation. In a quantitative part, 300 people were selected conveniently and voluntarily. For Data collection was used semi-structural interview, in the qualitative part, and a researcher-made questionnaire on the job success of school counselors, in the qualitative part. Cronbach's alpha coefficient of this questionnaire was 0.81 and its face and content validity were confirmed using the opinion of experts. In the qualitative part, data analysis was performed, using the Colaizzi method, and in the quantitative part using confirmatory factor analysis with AMOS software. The results of the qualitative part, for the job success of consultants, were identified 5 categories, including that professional knowledge, application of knowledge, ability development, job / social interaction, and office activities. Also, the results of the quantitative part indicated the fit of the research measurement model with the collected data. Iپژوهشحاضر با هدف تدوین الگوی مفهومیِ تبیین موفقیت شغلی مشاوران مدارس انجام شد. در این پژوهش از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی - متوالی هدایتشده استفاده شد. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی توصیفی و در بخش کمی از روش توصیفی- زمینهیابی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده خبرگان و مشاوران موفق آموزشوپرورش استان تهران در سال 98-1397 که تقریباً 1300 نفر بودند. در بخش کیفی نمونه به شیوه هدفمند گلوله برفی انتخاب شد و 10 تا رسیدن به اشباع بررسی شدند. در بخشکمی 300 نفر بهصورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته موفقیت شغلی مشاوران استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه 81/0 به دست آمد و متخصصان روایی صوری و محتوایی آن را تأیید کردند. تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش کلایزی و در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار Amous صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش در بخش کیفی، پنج مقوله اصلی موفقیت شغلی مشاوران مدارس، شامل برخورداری از دانش حرفهای، کاربست دانش، توسعهتوانایی، تعاملشغلی/اجتماعی و فعالیتهای دفتری به دست آمد. یافتههای بخش کمی نیز بیانگر برازش مدل اندازهگیری پژوهش با دادههای گردآوریشده بود. همچنین نشان دادهشده که بین پنج مؤلفه مذکور همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بر اساس یافتههای این پژوهش توصیه میشود که در آموزش ضمن خدمت مشاوران، این پنج مؤلفه را موردتوجه قرار دهند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13385_f45dc69ae499f778ade7570c0c4b9047.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Designing the model of spending leisure time with high Career adaptability intermediary role in adolescents .تدوین مدل مفهومی گذران اوقات فراغت با نقش واسطه گری انطباق پذیری بالای مسیر شغلی در نوجوانان951301327610.22054/qccpc.2021.62458.2748FAنوشین میرجهانیانمیرجهانیاندانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهرمحمد رضاعابدیاستادگروه مشاوره دانشگاه اصفهانمسعوددیاریاناستادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهرJournal Article20210722The purpose of this study was to develop a conceptual model of adolescents with high adaptability to career path. Qualitative research method of phenomenology (colaizzi) and data collection tool was in-depth interview. The study population was 16-18 years old adolescents and employed people with high adaptability to their career path. Sampling was purposeful in such a way that until new information was no longer available, the sampling would end. The sample consisted of 6 adolescents and 6 highly adaptable individuals who participated in a semi-structured interview. The data were analyzed by colaizzi method and the main themes of leisure were extracted. It should be noted that the three-way method (interviews with parents, experts and text analysis) was used to validate the data. Therefore leisure factors were coded in two main themes, each with different sub-themes. The main themes obtained are: 1- Satisfaction with leisure time which includes positive individual factors, positive family factors and positive social factors 2- Dissatisfaction with leisure time including negative individual factors, negative family factors and negative Social factors. In general, leisure time is affected by many positive and negative individual, family and social factors. Recognition of these factors can be useful for policy-making of the country's educational officials.هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی گذران اوقات فراغت نوجوانان دارای انطباقپذیری بالای مسیر شغلی بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی (کلایزی) و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق بوده است. جامعه پژوهش نوجوانان 18-16 ساله و افراد شاغل دارای انطباقپذیری بالای مسیر شغلی بوده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده به این صورت که تا جایی که دیگر اطلاعات جدیدی دست پیدا نمیشد نمونهگیری نیز پایان میپذیرفت؛ بنابراین نمونه شامل 6 نوجوان و 6 فرد دارای انطباقپذیری بالا بوده که در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای حاصل با روش کلایزی تحلیل شدند و مضامین اصلی اوقات فراغت استخراج شد لازم به ذکر است برای اعتبار یابی دادهها از روش سه سوسازی (مصاحبه با والدین، متخصصین و تحلیل متون) استفاده شد. به دین ترتیب عوامل اوقات فراغت در دو مضمون اصلی کدگذاری شد که هرکدام دارای مضامین فرعی دیگری میشد. مضامین اصلی بهدستآمده عبارتاند از 1- رضایت از اوقات فراغت که شامل فاکتورهای مثبت فردی، فاکتورهای مثبت خانوادگی و فاکتورهای مثبت اجتماعی 2 – عدم رضایت از اوقات فراغت شامل فاکتورهای منفی فردی، فاکتورهای منفی خانوادگی و فاکتورهای منفی اجتماعی. بهطورکلی اوقات فراغت از عوامل متعدد مثبت و منفی فردی، خانوادگی و اجتماعی متأثر است و شناخت این فاکتورها میتواند در سیاستگذاری مسئولین تربیتی کشور سودمند باشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13276_01eef6f29c600128652857e96a1e9982.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Developing an Academic Burnout model based on Family Emotional Climate, psychological capital, purposefulness, procrastination and academic involvement of graduate studentsارایه مدل فرسودگی تحصیلی براساس جوعاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمال کاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد1311621338410.22054/qccpc.2021.58418.2628FAجعفرثمری صفادانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه هرمزگان0000-0002-0262-3557مژگانپوردلدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210119The purpose of this study was to present a model of academic burnout based on family emotional status, psychological capital, purposefulness, procrastination and academic involvement of non-native master students of Ahvaz city. The research method in this study was applied according to the nature of descriptive-correlational research aThe statistical population of the study included all master students of humanities and technical fields in Ahvaz who were studying in 2019-2020. In order to collect data from Olson Emotional Atmosphere Scale (1999), Rio Academic Involvement Questionnaire (2013), Riding Academic Procrastination Scale (2011), Revised version of Beaufort et al.'s Achievement Target Questionnaire, Bresso et al. ), Lutans (2007) Psychological Capital Questionnaire was used. Analysis of research data using SPSS software version 20 and AMOS software was used to model structural equations. The results showed that according to the good fit indices in which NFI, CFI, TLI, IFI and GFI indices were obtained more than 0.90 and also AGFI fit index greater than 0.50 and chi-square ratio fit index Based on the degree of freedom, which was in the range of 1 to 5, the research hypothesis was generally confirmed. In other words, the structural pattern of academic burnout has a favorable fit based on the variables of family emotional status, psychological capital, goal orientation, procrastination and master's academic engagement. Therefore, by reducing procrastination and strengthening psychological capital, goal orientation and academic engagement at the same time in the master's degree through workshops and counseling sessions, their tendency to burnout can be reduced.هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل فرسودگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز بود. روش تحقیق در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان کارشناسیارشد شهر اهواز که در سال 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 392 نفر دانشجوی کارشناسیارشد رشتههای علوم انسانی و فنی و مهندسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای از مقیاس جو عاطفی اولسون (1999)، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سواری (1390)، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت بوفارد و همکاران، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق نیز با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و بهمنظور مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار AMOS استفاده شده است. نتایج حاکی از این بود که با توجه به شاخصهای نیکویی برازش که در آن شاخصهای NFI، CFI، TLI، IFI و GFI بیشتر از 90/0 به دست آمد و همچنین شاخص برازش AGFI بزرگتر از 50/0 و شاخص برازش نسبت کای دو بر درجه آزادی که در دامنه 1 تا 5 قرار داشت، فرضیه پژوهش بهصورت کلی تأیید گردید. به این معنا که الگوی ساختاری فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای جو عاطفی خانواده، سرمایه روانشناختی، هدفگرایی، اهمالکاری و درگیری تحصیلی کارشناسیارشد از برازش مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین با کاهش اهمالکاری و تقویت سرمایههای روانشناختی، هدفگرایی و درگیری تحصیلی بهصورت همزمان در کارشناسیارشد از طریق کارگاههای آموزشی و جلسات مشاورهای میتوان گرایش آنها را به فرسودگی تحصیلی کاهش داد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13384_d0e206cd432aa939d1f9b531ea7c428d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321the effectiveness of technology-enhanced program of philosophy for children on happiness and rumination thoughts of Orphaned and abused girl childrenاثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان با غنی سازی فناوری بر شاد زیستی و نشخوار فکری کودکان دختر بی سرپرست و بدسرپرست1631921265810.22054/qccpc.2021.59394.2658FAعلی اکبرکبیریدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانمهدیواحدیاستادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210228Research purpose:The current study made an attempt to examine the effectiveness technology-enhanced program of philosophy for children on happiness and rumination thoughts of Orphaned and abused girl children. Methods: The design of this research was a quasi-experimental pre-test-post-test with an experimental and control group. They were selected by available means and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group underwent 8 sessions of philosophy program training for children with enrichment of digital technologies and the control group did not receive this training. To collect and measure the data of this study,was used the rumination questionnaire (Nolen Hooksma and Moro) and the Oxford Happiness Questionnaire (Argyle and Lou) were used. To analyze the data, analysis of covariance .Findings: The results showed that there was a significant difference between the mean scores of rumination and happiness of the two groups in the post-test, assuming that the pre-test variable was included (P <0.001); That is, according to the evaluation of children, the two experimental and control groups were different in the variables of rumination and happiness in the post-test stage. Conclusion: It can be concluded that the employment of technology-enhanced program of philosophy for children can make a contribution to reducing rumination thoughts and improving happiness of orphaned and abused children.هدف پژوهش حاضر شناسایی تأثیر اجرای برنامه «فلسفه برای کودکان» با غنیسازی فناوریهای دیجیتال بر شادزیستی و نشخوار فکری کودکان دختر بیسرپرست و بد سرپرست بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه را کودکان 12-9 ساله ساکن در مراکز بهزیستی شهرستان ازنا در بهار و تابستان 1399 تشکیل میدادند که نهایتاً از بین آنان 34 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش برنامه فلسفه برای کودکان با غنیسازی فناوریهای دیجیتال قرار گرفت و گروه کنترل این آموزش را دریافت نکرد. برای جمعآوری و اندازهگیری دادههای این پژوهش از پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو) و نشخوار فکری (نولن هوکسما و مورو) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد با فرض همراه کردن متغیر پیشآزمون بین میانگین نمرات شادزیستی و نشخوار فکری دو گروه در مرحله پسآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/P<)؛ یعنی با توجه به ارزیابی کودکان، دو گروه آزمایش و گواه در متغیرهای شادزیستی و نشخوار فکری در مرحله پسآزمون، با یکدیگر متفاوت میباشند. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر آن است که برنامه فلسفه برای کودکان با غنیسازی فناوریهای دیجیتال بر افزایش شادزیستی و کاهش نشخوار فکری تأثیر معنادار دارد (05/0P<).<strong> </strong>لذا میتوان از این برنامه بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر جهت افزایش شادزیستی و کاهش نشخوار فکری کودکان دختر بیسرپرست استفاده کرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_12658_25221e779b0db74b8074deac5a8f7cec.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Structural equation modeling of wisdom determinants based on perception of fathering with the mediating role of ego strengths in studentsمدلسازی معادله ساختاری تعیینگرهای خردمندی بر اساس ادراک از والدگری پدر با نقش میانجی قدرت ایگو در دانشجویان1932181313710.22054/qccpc.2021.61579.2723FAعلیقره داغیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز0000-0001-6401-9593Journal Article20210612The aim of the present study was to predict wisdom based on the perception of fathering mediating role of ego strengths in students. The method of the present study was correlation of structural model type. The statistical population included 24,000 students of Tabriz University. The sample size of the study was 190 participants and was selected by cluster random sampling. Participants completed the Ardelt’s (2003) Wisdom Scale (3D-WS), the Dick’s Fathering Scale (2004) (FS), and the Psychological Inventory of Ego Strom et al (PIES) (1997). All structural model calculations were performed using AMOS-24 software. The results showed that ego strengths has a significant mediating role in the relationship between perception of fathering and wisdom in students, but is not directly related to the wisdom of students. In general, it can be concluded that the behavior of the father is one of the factors that indirectly, by strengthening the power of the ego, can predict how wise their children are. Accordingly, it is suggested that the frequency and healthy presence of the father in rising of wisdom in children be considered.هدف پژوهش حاضر پیشبینی خردمندی، بر اساس ادراک از والدگری پدر با نقش میانجی قدرت ایگو در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل ساختاری بود. جامعه آماری، شامل 24000 دانشجوی دانشگاه تبریز بود. حجم نمونه پژوهش 190 نفر در نظر گرفته شد و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. افراد نمونه، پرسشنامههای مقیاس سه بعدی خردمندی آردلت (2003) (3D-WS)، مقیاس پدری دیک (2004) (FS) و پرسشنامه روانشناختی قدرت ایگو استروم و همکاران (1997) (PIES) را تکمیل کردند. کلیه محاسبات مدل ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS-24 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد قدرت ایگو نقش میانجی معنیداری در ارتباط بین ادراک از والدگری پدر و خردمندی در دانشجویان دارد، ولی مستقیماً با خردمندی فرزندان ارتباط معنیداری ندارد. بهصورت کلی میتوان نتیجه گرفت که چگونگی رفتار پدر یکی از عواملی است که بهطور غیرمستقیم با تقویت توانمندی ایگو، میتواند پیشبینی کند که فرزندانشان از چه میزان خردمندی برخوردار باشند. بر این اساس، پیشنهاد میشود فراوانی و حضور سالم پدر در تربیت فرزندان موردتوجه قرار گیرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13137_49db4521f4c17281e24960e93def522d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Evaluating the Effectiveness of Philosophy Education for Children and Cognitive Behavioral Group Play Therapy on Social Function of Children with Separation Anxiety Disorderهم سنجی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودک و بازی درمانی گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر عملکرد اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی2192481323310.22054/qccpc.2021.62236.2744FAغلامرضامحمدیدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک0000-0002-3169-1743ذبیحپیرانیاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک0000-0003-0788-0744فیروزهزنگنه مطلقاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکJournal Article20210712The aim of this study was to evaluate the effectiveness of philosophy education for children and group play therapy with cognitive-behavioral method on social performance of children with separation anxiety disorder. Research method in this study; The quasi-experimental was pretest and posttest with the control group. The statistical population was all children referred to Shamim Counseling Center in Kermanshah. The sample group consisted of 30 children with separation anxiety disorder. The sample was selected by purposive sampling and alternative by random sampling. First, social skills questionnair (Matson et al., 1983). Implemented for all three groups (pre-test). Then, the participants of one of the intervention groups received the philosophy training program for group child play therapy in 10 sessions of 60 minutes once a week, and the other intervention group received group play therapy with cognitive-behavioral method in 10 sessions of 60 minutes. ; While the control group did not receive any educational intervention. Then all three groups were re-evaluated with the mentioned questionnair (post-test). The follow-up stage was held 2 months after the post-test. The results showed that both methods in the intervention groups had a significant effect on increasing social performance. Of course, the effectiveness of the philosophy education program for children has been more than group play therapy in a cognitive-behavioral way.کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی مشکلات زیادی را در زندگی فردی و اجتماعی تجربه میکنند. هدف از پژوهش حاضر هم سنجی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودک و بازیدرمانی گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر عملکرد اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بود. روش پژوهش در این مطالعه؛ نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان مراجعهکننده به مرکز مشاوره شمیم شهر کرمانشاه در سال 1398- 1399 بود. گروه نمونه، 30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بودند. انتخاب بهصورت نمونهگیری هدفمند و جایگزینی بهصورت تصادفی بود. ابتدا پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (ماتسون و همکاران، 1983). برای هر سه گروه اجرا شد (پیشآزمون). سپس شرکتکنندگان یکی از گروههای مداخله، برنامه آموزش فلسفه برای کودک بازیدرمانی گروهی را در 10 جلسه 60 دقیقهای و هفتهای یکبار دریافت کردند و گروه مداخله دیگر بازیدرمانی گروهی به شیوه شناختی رفتاری را در 10 جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله آموزشی دریافت نکرد. سپس هر سه گروه مجدد با پرسشنامه مذکور مورد ارزیابی قرارگرفتند (پسآزمون). مرحله پیگیری نیز 2 ماه بعد از پسآزمون برگزار گردید. از تحلیل کوواریانس با رعایت پیشفرضها برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو روش در گروههای مداخله، بر بالارفتن عملکرد اجتماعی تأثیر معناداری داشتهاند. البته اثربخشی برنامه آموزشی فلسفه برای کودک (فبک) از بازیدرمانی گروهی به شیوه شناختی رفتاری بیشتر بوده است. لذا لزوم استفاده از روش فبک در رابطه با این کودکان در مراکز مشاوره کودک، پیشدبستانیها و مدارس مشخص میگردد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13233_fa1bf65e3a829f3a414804bd27c874ee.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321The effectiveness of Integrated pattern for divorce prevention, based approach encouragement and approach based on compassion and forgiveness on Emotional intimacy and Family adaptability in Divorced spousesاثربخشی الگوی یکپارچه پیشگیری از طلاق، رویکرد مبتنی بر دلگرم سازی و رویکرد مبتنی بر شفقت و گذشت بر افزایش صمیمیت عاطفی و انطباق پذیری خانوادگی در زوجین متقاضی طلاق2492781075810.22054/qccpc.2020.48694.2281FAفاطمهبرکاتدانشجوی دکتری روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرناصرامینیاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرعزتدیرهاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرعبداللهشفیع آبادیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5420-3669Journal Article20200107Objective: Divorce can have devastating effects on couples, children and society. To reduce this phenomenon, the present study aimed to the effectiveness of Integrated pattern for divorce prevention, based approach encouragement and approach based on compassion and forgiveness on Emotional intimacy and Family adaptability in Divorced spouses. The research method was quasi-experimental with control group and pretest-posttest design. The statistical population of the study was couples applying for divorce in Bushehr Justice Center in 1396. Subjects were selected by convenience sampling method and randomly divided into three experimental groups and one control group (20 couples each) and completed questionnaires of adaptation and emotional intimacy at pre, post and follow up. The experimental groups participated in the intervention programs and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using multivariate analysis of variance analysis, single-variable covariance analysis A follow-up test was analyzed using spss19 software. Findings: The effectiveness of three paired treatment approaches is different on increasing the emotional intimacy and family adaptability in the couples applying for divorce in Bushehr; the effectiveness of three approaches in The increasing emotional intimacy of the couple in the applicant's divorce is different in Bushehr city; the effectiveness of all three approaches was to increase emotional intimacy and adaptability at the follow-up stage. Therefore, integrated couple therapy approaches can be effective in preventing and reducing divorcing couples' conflicts.طلاق تأثیرات مخربی میتواند بر روی زوجها، فرزندان و جامعه بگذارد، برای کاهش این پدیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی الگوی یکپارچه پیشگیری از طلاق، رویکرد مبتنی بر دلگرم سازی و رویکرد مبتنی بر شفقت و گذشت بر افزایش صمیمیت عاطفی و انطباقپذیری خانوادگی در زوجین متقاضی طلاق صورت گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه کنترل و طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعۀ آماری پژوهش زوجین متقاضی طلاق مرکز مشاوره دادگستری بوشهر در سال 1396 بود. افراد نمونه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 زوج) جایگزین و پرسشنامههای انطباقپذیری و صمیمیت عاطفی در پیش، پس و پیگیری تکمیل شد. گروههای آزمایش در برنامههای مداخله شرکت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد، دادهها بر اساس تحلیل کوواریانس چند متغیره همراه با آزمون تعقیبی تحت نرمافزار spss19 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که اثربخشی الگوی یکپارچه پیشگیری از طلاق، رویکرد مبتنی بر دلگرم سازی و رویکرد مبتنی بر شفقت و گذشت بر افزایش صمیمیت عاطفی و انطباقپذیری در زوجین متقاضی طلاق متفاوت است؛ صمیمیت عاطفی و انطباقپذیری خانوادگی زوجین متقاضی طلاق شهر بوشهر در سه گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل است؛ اثربخشی هر سه رویکرد در افزایش صمیمیت عاطفی و انطباقپذیری در مرحله پیگیری پایدار بود؛ بنابراین برای افزایش صمیمیت عاطفی و انطباقپذیری زوجین متقاضی طلاق میتوان از این سه رویکرد استفاده کرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10758_39303899934b6f9cc6bbf0bc9b97ca68.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051134920220321Qualitatively in search of psychological distress and coping strategies of female frontline nursesدر جستجوی کیفی پریشانی روانشناختی و استراتژیهای مقابله ای زنان پرستار خط مقدم کووید 192793081345210.22054/qccpc.2021.64010.2807FAطاهرهنوریاستادیار گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده دانشگاه امینJournal Article20211005Sciences Health care workers, especially female nurses, experience a great deal of psychological distress while caring for Covid 19 patients. Identifying the psychological problems of nurses that disrupt their mental health while caring for these patients and their coping strategies can help reduce their psychological distress. The aim of this study was to qualitatively investigate the psychological distress and coping strategies of female frontline nurses in Covid 19 disease. This research was conducted in terms of applied purpose and with a qualitative approach and phenomenological method. The research samples were saturated by selecting 20 female nurses (in two ranges of work experience of at least 5 years and 20 years and above) using snowball and targeted sampling. Video telephone interviews were used to collect data. Interviews were analyzed using thematic analysis based on the model of Brown and Clark (2006). Findings from the interviews were extracted and classified into six main themes: anxiety, depression, post-traumatic stress disorder, fear, sleep problems and constructive strategies (sedation, self-adjustment, use of supportive resources). Based on the research findings, it can be concluded that female frontline nurses under the influence of Covid 19 disease have experienced various types of psychological distress and in addition to paying attention to their constructive strategies, the necessary measures should be taken in this regard and also attention to experiences.کارکنان مراقبتهای بهداشتی بهویژه زنان پرستار، در طول مراقبت از بیماران کووید ۱۹، پریشانی روانشناختی زیادی را تجربه کردند. شناسایی مشکلات روانشناختی پرستاران که سلامت روانی آنان را در طول مراقبت از این بیماران بر هم میزنند و استراتژیهای مقابلهای آنان، میتواند به کاهش پریشانی روانشناختی آنها کمک کند. هدف از این پژوهش جستجوی کیفی پریشانی روانشناختی و استراتژیهای مقابلهای زنان پرستار خط مقدم بیماری کووید 19 بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. نمونههای پژوهش با انتخاب 20 زن پرستار (در دو طیف سابقه کاری حداقل 5 سال و 20 سال به بالا) با بهرهگیری از نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند به حد اشباع رسید. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه تلفنی تصویری استفاده شد. تجزیهوتحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون بر اساس مدل براون و کلارک (2006) صورت گرفت. یافتههای حاصل از مصاحبهها در شش مضمون اصلی اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، ترس، مشکلات خواب و استراتژیهای سازنده (آرام بخشی، خودسازگاری، استفاده از منابع حمایتی) استخراج و طبقهبندی شد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که زنان پرستار خط مقدم تحت تأثیر بیماری کووید 19، انواع پریشانی روانشناختی را تجربه کردهاند و علاوه بر توجه به استراتژیهای سازنده آنان میبایستی در این زمینه تمهیدات لازم به کار گرفته شود و همچنین توجه به تجربیات پرستاران در طول پاندمی کرونا ویروس میتواند یک پیشنیاز برای فراهم کردن برنامه سلامت روان و بهبود کیفیت آنها باشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13452_bdce8bf59c635bfb7602b2fa66cb81fe.pdf