دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Developing a Conceptual Model of Self-Consciousness based on Morteza Motahari’s Thoughtsتدوین الگوی مفهومی خودآگاهی مبتنی بر اندیشههای شهید مطهری(ره)1241309310.22054/qccpc.2021.60185.2677FAنرگسجعفریدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5715-046Xاحمدسلحشوریدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیایراندختفیاضدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدعسگریدانشیار گروه سنجش واندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی0000000335226897Journal Article20210413The purpose of current research is the development of a conceptual model of self-consciousness for the first grade of high school students based on Morteza Motahari’s thoughts. In terms of purpose, this research is practical; and the approach is a qualitative one. Also, in terms of method, this research is considered an inferential analysis.The statistical community of research in the written section contains 45 works including books, research reports, published articles, existing sources on the web, first-hand sources relating to self-consciousness; and in humans section contains 15 experts in the fields of philosophy of education and educational psychology. The sampling method was target-oriented and the tool used for this was note-taking and interviewing. Based on research’s results, self-consciousness has five axes in Morteza Motahari’s thoughts: 1. Rankings of humans, 2. Human’s God-seeking, 3. Human’s reflection, 4. The selectiveness of humans and 5. Dynamism and maturity of humans. Moreover, research findings indicate that components of self-consciousness consist of 1. Physical and hereditary self, 2. The real self, 3. Ideal self, 4. Social self, 5. Moral and spiritual self and 6. Self-esteem. Considering the above-mentioned factors, and axes a model for self-consciousness for the first grade of high school students was developed.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مفهومیِ خودآگاهی برای دانش</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">آموزان دوره</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ی اول متوسطه مبتنی بر اندیشه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های شهید مطهری(ره) انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد کیفی و از نظر روش پژوهش، از روش تحلیلی و استنباطی استفاده شد. جامعه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ی پژوهش شامل تعداد 45 اَثر از جمله مقالات و گزارش</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های تحقیقاتی دست اول شهید مطهری(ره) و مرتبط با موضوع خودآگاهی و هم</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">چنین، شامل 15 نفر از متخصصین در حوزه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های فلسفه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ی تعلیم و تربیت و روان</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">شناسی تربیتی بود. روش نمونه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">گیری به</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">صورت هدفمند و روش گردآوری به</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">صورت کتابخانه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ای و میدانی و ابزار مورد استفاده در بخش کتابخانه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ای برگه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های فیش</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">برداری و در بخش میدانی مصاحبه بود. یافته</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های پژوهش نشان داد که مبانی خودآگاهی در اندیشه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های شهید مطهری(ره) در پنج محور: 1-ذومراتب بودن، 2-خداجوی، 3-اندیشه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ورزی، 4-آزادی معنوی و انتخاب</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">گری و 5-پویایی و بالندگی انسان، قابل تبیین است. هم</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">چنین، مؤلفه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های خودآگاهی شامل: 1-خودِ فیزیکی و وراثتی، 2-خودِ واقعی، 3-خودِ آرمانی، 4-خودِ اجتماعی، 5-خودِ اخلاقی و معنوی و 6-کرامت و عزتنفس می</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">باشد. باتوجه به مبانی و مؤلفه</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های فوق، الگوی خودآگاهی برای دانش</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">آموزان دوره</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ی اول متوسطه تدوین شده است.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_13093_4c05afb71ac8f65312ce612dc743bfb6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Identify the Reasons for formation of Marital conflicts during the Engagement periodشناسایی دلایل شکلگیری تعارض زناشویی در دوران عقد25541317610.22054/qccpc.2021.62628.2758FAجوادخدادادی سنگدهاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5972-6629Journal Article20210801The Engaging Period is an entrance to a new stage of the life that is very important in the individual and social life of every person Accordingly, the present study was conducted to identify the reasons for the formation of marital conflicts during the engaging period.<br />This qualitative research was conducted using Thematic Analysis approach. The population of the study was all conflicting martials in Tehran in 1399 who had the criteria to enter the research. The necessary information has been collected from 16 participants who has experienced conflict the engaging period. The results of qualitative analysis from interviews showed the defects in individual, interactive, origin of family and social-cultural adaptability are the four main themes of conflict in the contract. The conflicting couple instead of moving in the direction of the pattern of marital complementarity, the damaging pattern of following-escaping or negative control dominates the relationship. Accordingly, in the process of counseling with conflicting couples during the engaging period, it is more important to focus on the identified defects.<br />Keywords: engaging Period, marital conflicts, thematic analysis.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">دوره عقد ورود به مرحله جدیدی از زندگی است که تأثیر مهمی در زندگی فردی و اجتماعی هر شخصی دارد. براین اساس پژوهش حاضر باهدف شناسایی دلایل شکلگیری تعارضات زناشویی در دوره عقد انجام شد. این پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل مضمونی (تماتیک) انجام شد. جمعیت موردمطالعه پژوهش برابر است با مشارکت</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">کنندگان پژوهش که زوج</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های عقد کرده متعارض مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1399 که ملاک</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های ورود به پژوهش داشتند را شامل شد. مشارکت</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">کنندگان بر مبنای منطق نمونه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">گیری هدفمند و به روش در دسترس از بین مراجعان واجد شرایط انتخاب شدند. فرایند نمونه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">گیری تا حصول اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 16 مشارکتکننده از طریق مصاحبه موردمطالعه قرار گرفتند. تحلیل مضمونی اطلاعات نشان داد که نٌقصان در ابعاد فردی، تعاملی، خانواده اصلی و انطباق</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">پذیری فرهنگی چهار دلیل اصلی تعارض در عقد محسوب میشود. زوج</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های متعارض در دوران عقد به دلیل این نقصان چندوجهی، به</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">جای حرکت در مسیر الگوی مکملیت زن و شوهری، الگوی آسیبزا تعقیب-گریز و یا کنترل منفی را بر رابطه حاکم میکنند و در نتیجه دامنه تعارض گسترده میشود. براین اساس در فرایند مشاوره با زوج</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های متعارض دوره عقد تمرکز بر نقصان شناسایی شده اهمیت بیشتری دارد.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_13176_d046ba04d96f5e971e4170dbcbca7e84.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222“We are married, but we do not live together”: The lived experiences of married people during the “Aghd” period"ما ازدواج کرده ایم، اما زیر یک سقف زندگی نمی کنیم": تجارب زیسته افراد متاهل در دوران عقدبستگی551001302510.22054/qccpc.2021.60370.2683FAمریمفلاحت پیشه بابلیدانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-7241-6353فرشتهموتابیاستادیار گروه مطالعات بنیادین دانشگاه شهید بهشتیمحمدعلیمظاهری تهرانیاستاد گروه روان شناسی بالینی و سلامت دانشگاه شهید بهشتیلیلیپناغیدانشیار گروه بهداشت خانواده دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-2066-4686محمودحیدریدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210422The “Aghd” period is one of the first stages of the life cycle of Iranian families. Since the “Aghd” period is a period when people are married but have not yet started living together under one roof, it seems necessary to pay attention to this period as the first stage of marriage. The purpose of this study was to investigate the lived experiences of Iranian married people during the “Aghd” period. The present study, which was conducted in 1399, was a qualitative study in which 13 participants (based on the principle of data saturation) were selected by purposive sampling method from the study population, which included people who were in the “Aghd” stage living in Tehran, and with the In-depth semi-structured interviews were conducted to identify their lived experiences. Finally, the interviews were analyzed by thematic analysis method and topics such as challenges and developmental tasks were extracted. Challenges included challenges related to the family of origin and the spouse's family, as well as challenges between spouses. According to the participants, the developmental tasks were divided into three categories: developmental tasks related to the couple, developmental tasks related to the families towards the couple, and individual developmental tasks. Finally, it can be concluded that the results of this study and similar studies can be used in designing premarital education packages based on the challenges and developmental tasks of the “Aghd” period.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">دوران عقد، از اولین مراحل چرخه زندگی خانوادههای ایرانی به شمار میرود. ازآنجاکه دوران عقدبستگی، دورانی ست که افراد متأهل هستند اما هنوز زندگی مشترک در زیر یک سقف را آغاز نکردهاند، توجه به این دوران بهعنوان اولین مرحله تأهل، امری ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش فوق، شناسایی تجارب زیسته زنان و مردان متأهل ایرانی در طول دوره عقد بود. پژوهش حاضر که در سال 1399 انجام شد، یک پژوهش کیفی بود که 13 شرکتکننده (بر اساس اصل اشباع دادهها) با روش نمونهگیری هدفمند، از میان جمعیت موردمطالعه که شامل افراد عقد کرده ساکن شهر تهران بودند انتخابشده و با آنها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد تا تجارب زیسته آنها شناسایی شود. درنهایت مصاحبهها با روش تحلیل تماتیک مورد تحلیل قرار گرفتند و مضامینی تحت عنوان چالشها و تکالیف تحولی استخراج شدند چالشها، شامل چالشهای مربوط به خانواده مبدأ و خانواده همسر و همچنین چالشهای بین همسران بود. تکالیف تحولی نیز طبق گفتههای مشارکتکنندگان به سه دسته تکالیف تحولی مربوط به زوج، تکالیف تحولی مربوط به خانوادهها در قبال زوج و تکالیف تحولی فردی تقسیم شد. درنهایت، میتوان گفت که نتایج مربوط به این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتواند در طراحی بستههای آموزش پیش از ازدواج بر اساس چالشها و تکالیف تحولی دوران عقد، مورداستفاده قرار گیرد.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_13025_14250d3f14f2210d2e4a4158bee9e7b0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222The Effect of Metacognitive Beliefs and State's Training on Students' Academic burnout in University of Birjandتأثیر آموزش باورها وحالت فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان1011221289410.22054/qccpc.2021.61153.2710FAگوهریزدانیدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه بیرجندمحمدحسینسالاری فراستادیار گروه روان شناسی دانشگاه بیرجندhttps://orcid.org/00محسنخورشیدزادهاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجندJournal Article20210525Abstract:<br />Aim. Academic burnout is a serious problem and a negative emotional, physical and mental reaction to prolonged study that results in exhaustion, frustration, lack of motivation and reduced ability in school. The aim of this study was to determine the effect of metacognitive beliefs and state's training on students' academic burnout. The applied method in this research is quasi-experimental with Pretest-Posttest design as well as the control group and a follow- up stage. The statistical population included the students of University of Birjand. Using a purposive sampling method, forty students were selected as sample of the research and they were randomly substituted in two groups of twenty people titled control and experiment. Salarifar's metacognitive training package (1391) was used in order to train metacognitive beliefs and states. Moreover, Maslach and Jackson questionnaire (1984) was applied to measure the rate of academic burnout. Data of this study were analyzed using covariance method. The findings demonstrated that the effect of metacognitive beliefs and state's training on the reduction of students’ academic burnout rate is significant. According to these results, metacognitive beliefs and state's training arguably reduces the rate of academic burnout.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">فرسودگی تحصیلی یک مشکل جدی و یک واکنش منفی احساسی، جسمی و ذهنی به مطالعه طولانیمدت است که منجر به فرسودگی، ناامیدی، عدم انگیزه و کاهش توانایی در مدرسه میشود. هدف پژوهش مشخص کردن تأثیر آموزش باورها و حالت فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">آزمون </span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">–</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بیرجنداست. با استفاده از روش نمونه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">گیری هدفمند، 40 نفر از دانشجویان بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه 20 نفری تحت عنوان کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای مداخله آموزشی از بسته آموزش فراشناختی سالاری</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">فر (1391) و برای ارزیابی فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه فرسودگی مسلش و جکسون (1984) استفاده شد. داده</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های پژوهش با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شد. یافته</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ها نشان داد، اثر آموزش باورها و حالت فراشناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی معنادار است. با توجه به نتایج، می</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">توان گفت آموزش باورها و حالت فراشناختی، فرسودگی تحصیلی دانشجویان را کاهش می</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">دهد.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_12894_8ab83112646e9395e9a72b82d2b1c4e6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Qualitative study on the role of female police force in increasing the sense of social security after the earthquake crisis in Kermanshahبررسی کیفی نقش پیشگیرانه پلیس زن در افزایش احساس امنیت اجتماعی پس از بحران زلزله کرمانشاه1231641293810.22054/qccpc.2021.58399.2627FAسمیهکاظمیاندانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-8263-9726Journal Article20210119Introduction: After the crisis, the police can play an effective role in creating a sense of security for the people of the affected area. The purpose of this study was to investigate the preventive role of the police in increasing the sense of social security after the earthquake crisis in Kermanshah. Methodology: The research population consisted of all police personnel who were present in the area after the earthquake in Kermanshah and sought social security. From this community, sampling was targeted to saturation (17 police officers). In this research, the phenomenological method was used to analyze the data. In this way, with the help of non-structured interviews, information was collected related to sample individuals. Findings: The role of deterrence includes the role of inspection and interrogation, the role of observation and identification, the role of coping and facial and the monitoring and control functions. The role of preventive care, including the prevention of future crises, the role of awareness, the role of protection and the role of disciplinary function in the three subsectors of the role of strong enforcement, targeting measures, policy reform, and the role of public opinion. Discussion and Conclusion: This review reflects the central role policymakers can play in creating a sense of social security. It also indicates that society needs police presence in police interventions in light of Islamic cultural-cultural considerations.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">نیروی انتظامی پس از وقوع بحران، میتواند در ایجاد احساس امنیت برای مردم منطقه بحرانزده نقش مؤثری ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی نقش پیشگیرانه پلیس در افزایش احساس امنیت اجتماعی پس از بحران زلزله کرمانشاه انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل کلیه کارکنان نیروی انتظامی بود که پس از زلزله کرمانشاه در منطقه حضور یافتند و درصدد برقراری امنیت اجتماعی میکوشیدند. از میان جامعه مذکور نمونهگیری بهصورت هدفمند تا حد اشباع (17 کارمند نیروی انتظامی) ادامه یافت. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی استفاده گردید. بهاینترتیب که با کمک مصاحبه ساختارنیافته اطلاعات مرتبط با افراد نمونه جمعآوری شدند. نقش بازدارندگی شامل نقش بازرسی و بازجویی، نقش رصد و شناسایی، نقش مقابلهای و مواجه ای و عملکرد نظارتی و کنترلی شد. نقش مراقبت پیشگیرانه؛ شامل پیشگیری از بحرانهای آتی، نقش آگاهی بخشی، نقش حفاظتی و نقش انضباط عملکردی در سه زیرمجموعه نقش شامل امنیت بخشی مقتدرانه؛ هدفمندسازی اقدامات؛ اصلاح سیاستمدارانه رفتار؛ نقش تنویر افکار عمومی طبقهبندی شد. این بررسی نشاندهنده نقش محوری است که زنان پلیس میتوانند در ایجاد احساس امنیت اجتماعی ایفا کنند. همچنین بیانگر آن است که جامعه با توجه به ملاحظات فرهنگی-اسلامی به حضور پلیس زن در مداخلات انتظامی نیاز دارد.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_12938_57e970f52465f2e2af722444006eaf15.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Development and validation of spiritual health assessment tools
based on related Islamic textsتدوین و اعتبارسنجی ابزار سنجش سلامت معنوی مبتنی بر متون اسلامی مرتبط1651961302410.22054/qccpc.2021.59748.2667FAاعظماسکندریدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد0000-0003-0833-0672سعیدوزیریاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد0000-0002-8142-2904محمد حسینفلاحدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزدابوالقاسمعاصی مذنباستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اسلامی واحد یزدJournal Article20210315<strong> Aim</strong>: One of the most important aspects of human health is spiritual health, which has a great impact on other dimensions. Due to the need to provide a comprehensive definition of spiritual health and determine its components and measure it in accordance with the culture and religion of Iranian society, the present study was conducted with the aim of developing a conceptual model and tool for measuring spiritual health based on Islamic texts.<br /> <strong>Methodology</strong>: The present study was conducted by a combined method of exploratory type (qualitative, quantitative). In the qualitative stage, by the method of qualitative content analysis with inductive categorization system, unknown variables and components of spiritual health were discovered and the conceptual model of spiritual health was drawn. To validate the data, the method of external audits or approval of relevant experts was used. Then, the tool for measuring spiritual health was developed in the form of a questionnaire with Likert scale in 70 items. In the quantitative stage, in the questionnaire validation process, content validity indicators were used to test the validity of the questionnaire, and test-retest methods and internal consistency were used to assess its reliability.<br /> <strong>Results</strong>: In the qualitative stage, the components of spiritual health were classified into three main categories: Theology, Cognition of guide, and Eschatology. The theology components included the 6 concepts: monotheistic attitude, certainty, sincerity, detachment, trust in God, and remembrance of God. Components of cognition of guide included the two main categories: matching manner with the Holy Qur'an (theoretical model), and matching manner with the prophets and the fourteen infallibles (practical model). The first category includes the two concepts of familiarity with the Qur'an and practice of the Qur'an; And the second category includes 22 concepts: submission and satisfaction, patience, fulfillment of obligations, abandonment of prohibitions, thanksgiving, contentment, material pleasure, spiritual pleasure, faithful to the covenant, truthfulness, trustworthiness, good-temperedness, generosity, manliness, assistance, forgiveness, justice, courage, Jealousy, forbearance, modesty and halal Livelihood. The last component of spiritual health is eschatology, which includes the three concepts: resurrection-believing, remembrance of death and asceticism. Finally, the tool for measuring spiritual health was designed based on a conceptual model. In the quantitative stage, a total of 70 items were identified by experts as necessary, relevant, simple and clear, and the validity of the content was confirmed by experts. Cronbach's alpha coefficients showed internal consistency in all constructs and sub-constructs of the questionnaire and the test-retest results in all components confirmed the reliability of the questionnaire.<br /> <strong>Conclusion</strong>: In the present study, with a comprehensive view of a perfect human being with the monotheistic identity mentioned in Islamic texts, the components of spiritual health are extracted and its conceptual model is designed, and its measurement tools have been developed and validated, which is in line with previous studies in this field.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">یکی از مهمترین جنبههای سلامت انسان، سلامت معنوی است که بر دیگر ابعاد آن، تأثیر بسزایی دارد. با توجه به لزوم ارائه تعریفی جامع از سلامت معنوی و تعیین مؤلفهها و سنجش آن منطبق با فرهنگ و دین جامعه ایرانی، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی و ابزار سنجش سلامت معنوی مبتنی بر متون اسلامی انجام شده است. مطالعه حاضر به روش ترکیبی از نوع اکتشافی (کیفی، کمی) انجام شد. در مرحله کیفی، به روش تحلیل محتوای کیفی با نظام مقولهبندی استقرایی، متغیرها و مؤلفههای ناشناخته سلامت معنوی کشفشده و الگوی مفهومی سلامت معنوی ترسیم شد. جهت استحکام و اعتباربخشی به دادهها، از روش ممیّزان بیرونی یا تأیید متخصصان مرتبط، استفاده شد. سپس ابزار سنجش سلامت معنوی در قالب پرسشنامهای با طیف لیکرت در 70 گویه تدوین شد. در مرحله کمی، در فرآیند اعتبارسنجی پرسشنامه، جهت آزمون روایی پرسشنامه از شاخصهای روایی محتوا و جهت سنجش پایایی آن از روشهای آزمون-آزمون مجدد و سنجش هماهنگی درونی استفاده شد. در مرحله کیفی، مؤلفههای سلامت معنوی در سه مقوله هستهای مبدأشناسی، راهنماشناسی و معادشناسی طبقهبندی شدند. مؤلفه مبدأشناسی شامل 6 مفهوم نگرش توحیدی، یقین، اخلاص، انقطاع، توکل و ذکر بود. مؤلفه راهنماشناسی، شامل دو مقوله اصلی ادب تطبیقی با قرآن کریم (الگوی نظری) و ادب تطبیقی با انبیاء و چهارده معصوم (الگوی عملی) بود. مقوله اول شامل دو مفهوم انس با قرآن و عمل به قرآن؛ و مقوله دوم شامل 22 مفهوم تسلیم و رضاء، صبر، عمل به واجبات، ترک محرمات، شکر، قناعت، لذت مادی، لذت معنوی، وفای به عهد، صدق الکلام، اداء امانت، حسن خلق، سخاوت، مروت، خدمت، عفو، عدالت، شجاعت، غیرت، حلم، حیاء و کسب روزی حلال بود. آخرین مؤلفه سلامت معنوی، معادشناسی است که شامل سه مفهوم معادباوری، یاد مرگ و زهد میباشد. درنهایت ابزار سنجش سلامت معنوی بر اساس الگوی مفهومی طراحی شد. در مرحله کمی در مجموع 70 گویه از سوی متخصصین، ضروری، مرتبط و ساده و واضح تشخیص داده شدند و روایی محتوا از سوی خبرگان تأیید شد. ضرایب آلفای کرانباخ، نشاندهنده هماهنگی درونی در تمامی سازهها و زیر سازههای پرسشنامه بود و نتایج حاصل از آزمون- بازآزمون نیز در تمامی مؤلفهها، پایایی پرسشنامه را تأیید نمود .در مطالعه حاضر، بانگاهی جامع به یک انسان کامل با هویت توحیدی ذکرشده در متون اسلامی، مؤلفههای سلامت معنوی استخراج، الگوی مفهومی آن طراحی و ابزار سنجش آن تدوین و اعتبارسنجی شده است که درمجموع با مطالعات پیشین در این زمینه همسو است.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_13024_6c34a745a6522c1d452c9cbea6fed073.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Developing job thriving model in relation to emotional intelligence with the mediating role of psychological capital in female elementary school teachers.تدوین مدل کامیابی شغلی در ارتباط با هوش هیجانی با نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی در معلمان زن مقطع ابتدایی1972181265710.22054/qccpc.2021.58754.2636FAحمیراعبدالمحمدیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهرانسیمینحسینیاناستاد گروه مشاوره دانشگاه الزهرا0000-0003-1852-3953سیده منوریزدیاستاد گروه روان شناسی دانشگاه الزهراJournal Article20210204The aim of this research was to develop job thriving model in relation to emotional intelligence with the mediating role of psychological capital in female elementary school teachers. The method of this research was descriptive and was applied .The Population under study contained all female elementary school teachers of Tehran’s ministry of education in the year 1399.the sample size was selected 405 persons with use of the cluster sampling technique. Three major questionnaires : Thriving at work questionnaire(Porath et al,2011) , psychological capital questionnaire(Lutz,2007) and Emotional intelligence questionnaire (Shering,1995), were used to collect data. Descriptive statistics , correlation, regression and path analysis were used to analyze the data .The result showed that emotional intelligence and psychological capital have a positive relation with job thriving. Also, the results of path analysis showed the mediating role of psychological capital in the relationship between emotional intelligence with job thriving. Based on the research findings, it can be concluded that emotional intelligence can predict job thriving. Considering emotional intelligence can play an important role in the process of increasing job thriving and The hypothetical model of experimental data research had a good fit.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هدف ازاین پژوهش، تدوین مدل کامیابی شغلی در ارتباط با هوش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هیجانی با نقش واسطهای سرمایه روانشناختی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه موردمطالعه شامل معلمان زن در دوره ابتدایی سازمان آموزشوپرورش شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 405 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از 3 پرسشنامه شامل: پرسشنامه کامیابی درکار (پوراث وهمکاران،2011)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز،2007) و پرسشنامه هوش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هیجانی (شرینگ، 1995) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هیجانی و سرمایه روانشناختی با کامیابی شغلی رابطه مثبت دارند وهمچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشاندهنده نقش واسطهای سرمایه روانشناختی دررابطه بین هوش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هیجانی با کامیابی شغلی بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هیجانی میتواند کامیابی شغلی را پیشبینی کند و در نظرگرفتن هوش</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هیجانی میتواند نقش مهمی در فرآیند افزایش کامیابی شغلی داشته باشد و مدل فرضی پژوهش با داده</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های تجربی برازش مطلوب داشت.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_12657_d94c7e81dc087ac72ea5bf87705c0893.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Study of the components of creative thinking skills and critical thinking in elementary schoolمطالعه مولفه های مهارت تفکر خلاق و تفکر انتقادی در دوره ابتدایی2192581321810.22054/qccpc.2021.62559.2754FAمحمدحجتیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر0000-0003-4378-3036حسنصائمیاستادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر0000-0002-9597-913Xکاظمشریعت نیااستادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر0000-0001-9498-4829علی اصغربیانیدانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر0000-0002-9835-790XJournal Article20210727The aim of this study was to extract the components of creative and critical thinking skills in the elementary school Iranian educational system. To conduct this research, a qualitative approach and a qualitative content analysis method have been used. The statistical sample consisted of 12 experts in educational sciences and psychology who were selected using purposive sampling. The data collection method was a semi-structured interview. Inductive qualitative content analysis was used to analyze qualitative data. The research findings included 8 main categories, 19 main subcategories and 88 concepts for the 4 elements of basic objectives, teaching content, teaching-learning methods and evaluation methods. First, in the section of the main objectives of teaching creative and critical thinking based on the opinion of experts, two main categories of intrapersonal skills and extrapersonal skills were extracted. In the next step for the educational content, the main categories extracted were: planning and problem solving and teaching communication and critical skills. The next element that was examined was teaching-learning methods, for which the main categories extracted were creative teaching-learning methods and critical teaching-learning methods. In the final part the components were reviewed and evaluated. According to experts, the two main categories of performance evaluation and integrated evaluation were extracted.<span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">هدف پژوهش حاضر استخراج مؤلفههای مهارت</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های تفکر خلاق و انتقادی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. جهت انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده است. نمونه آماری 12 نفر از صاحب</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">نظران علوم تربیتی و روان</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">شناسی بودند که با استفاده از نمونه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده، مصاحبه نیمه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ساختاریافته بود. برای تجزیهوتحلیل داده</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. یافته</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های پژوهش شامل 8 مقوله اصلی، 19 زیر مقوله و 88 مفهوم برای 4 مؤلفه اهداف، محتوا، روشهای یاددهی</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">–</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';"> یادگیری و روشهای ارزشیابی بود. ابتدا در بخش اهداف آموزش مهارت تفکر خلاق و انتقادی بر اساس نظر صاحب</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">نظران، دو مقوله اصلی مهارت</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های درون</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">فردی و برون</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">فردی استخراج شد. در گام بعدی برای محتوای آموزشی، مقوله</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های اصلی استخراج شده عبارت بود از: برنامه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ریزی و حل مسئله و آموزش مهارت</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های ارتباطی و انتقادی. عنصر بعدی روشهای یاددهی- یادگیری بود که مقوله</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های اصلی، روشهای یاددهی- یادگیری خلاق و روشهای یاددهی- یادگیری انتقادی بودند. در بخش نهایی بررسی مؤلفهها به شیوه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">های ارزشیابی پرداخته شد که طبق نظر کارشناسان و صاحبنظران دو مقوله اصلی شیوه</span><span lang="FA" style="font-family: 'Times New Roman',serif;"></span><span lang="FA" style="font-family: 'B Zar';">ی ارزشیابی عملکردی و ارزشیابی تلفیقی استخراج گردید.</span>https://qccpc.atu.ac.ir/article_13218_5828308030a8c30bb425aed9e60d3c8e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Comparison of the effectiveness of the training package for promoting couples' interpersonal relationships based on the emotion-oriented approach and cognitive-behavioral marital counseling on attachment and marital commitmentمقایسه اثربخشی بسته آموزشی ارتقاء روابط بین فردی زوجین بر اساس رویکرد هیجان مدار و مشاوره زناشویی شناختی رفتاری بر دلبستگی و تعهد زناشویی2592941311510.22054/qccpc.2021.61783.2731FAسمیهبازرگاندانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)محمد آرشرمضانیاستادیار گروه خانواده دانشگاه شهید بهشتیحمیدآتش پوردانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)رومیناامیریمربی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان)Journal Article20210621The aim of study was compare the effectiveness of the developed package of promoting couples' interpersonal relationships based on emotion-oriented approach and cognitive-behavioral marital counseling on marital attachment and commitment. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up design. The statistical population included couples with marital conflicts who referred to counseling centers in Tehran, where 30 couples were selected by available sampling method and randomly divided into three groups (10 couples in each group). One group received 12-session training package to promote couples' interpersonal relationships based on emotional approach, and a group received 12 sessions of cognitive-behavioral marital counseling; but the control group did not receive any intervention. Research instruments included marital conflict, marital commitment and adult attachment scales. Research data were analyzed by multivariate analysis of covariance in SPSS-25 software. The results showed the emotion-oriented approach compared to the control group has a significant effectiveness and stability on all aspects of attachment and marital commitment (p <0.05) and compared to cognitive-behavioral marital counseling group, more effective on all three dimensions of attachment and structural commitment (p <0.05). Cognitive-behavioral group in post-test stage had a significant effect on two dimensions of attachment (avoidance and anxiety) (p <0.05) that these effects were not stable (p <0.05) but showed significant lasting effects on all dimensions of Marital commitment (p <0.05). The results showed that the use of the emotion-oriented approach compared to cognitive-behavioral intervention to improve attachment and marital commitment of couples with marital conflict has priority.هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بسته تدوینشده ارتقاء روابط بینفردی زوجین بر اساس رویکرد هیجانمدار و مشاوره زناشویی شناختی رفتاری بر دلبستگی و تعهد زناشویی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل زوجین با تعارضات زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران بود که 30 زوج به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 10 زوج) قرار داده شدند. یک گروه 12 جلسه بسته آموزشی ارتقاء روابط بین فردی زوجین بر اساس رویکرد هیجانمدار و یک گروه 12 جلسه مشاوره زناشویی شناختی-رفتاری دریافت کردند؛ اما گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاسهای تعارضات زناشویی، تعهد زناشویی و دلبستگی بزرگسالان بود. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرمافزار 22- SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ارتقاء روابط بینفردی زوجین بر اساس رویکرد هیجانمدار بر تمامی ابعاد دلبستگی و تعهد زناشویی مقایسه با گروه کنترل اثربخشی معنادار و پایداری دارد (05/0p<) و در مقایسه با گروه مشاوره زناشویی شناختی – رفتاری اثربخشی بیشتری بر هر سه بعد دلبستگی و تعهد ساختاری دارد (05/0p<). گروه شناختی–رفتاری در مرحله پسآزمون فقط بر دو بعد دلبستگی (اجتنابی و اضطرابی) (05/0>p) اثربخشی معنادار داشته است که این اثرات پایدار نماند (05/0<p) ولی اثرات پایدار معناداری بر هر سه بعد تعهد زناشویی نشان داد (05/0>p). نتیجه پژوهش بیانگر این بود که استفاده از بسته ارتقاء روابط بینفردی زوجین براساس رویکرد هیجانمدار در مقایسه با مداخله شناختی-رفتاری جهت بهبود دلبستگی و تعهد زناشویی زوجین دچار تعارض زناشویی اولویت دارد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13115_0e158c6e6d520c3ed69cb8c641b097f3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051124820211222Identification of contextual challenges the systems and communications families of intermittent employees in oil industryشناسایی چالشهای زمینه ای در سیستم و ارتباطات خانواده های کارکنان اقماری صنعت نفت2953261313810.22054/qccpc.2021.61587.2724FAمحمدباباپوردانش آوخته دکتری مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعیغنچهراهبدانشیار گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعیکیانوشعبدیاستادیار گروه آموزشی مدیریت توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعیJournal Article20210612Abstract<br />The special lifestyle of intermittent employees, which includes their intermittent distances from family, can significantly affect their family life. Therefore, the purpose of this study was to identify the contextual challenges in the family life of intermittent employees. The method of this research is qualitative in the form of content analysis and focus group discussion that 29 people were selected through purposeful and voluntary sampling including intermittent staff, spouses, family experts and managers; data were collected to theoretical saturation using semi-structured interviews, then The data analysis led to the appearance of the three main abstract categories that includes “Family management conflicts”, “attenuation of family functions” and “unorganized of Kinship and social interactions”, consisting of a total of 10 subcategories. Therefore, recognizing the family challenges of intermittent employees can be useful in providing consulting services, strategies to prevent family problems and confrontational solutions to dealing with problems, as well as improving the quality of life of their families.شیوه زندگی خاص کارکنان اقماری که دربرگیرنده دوریهای متناوب آنان از خانواده است، میتواند زندگی خانوادگی آنان را بهطور قابلتوجهی تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی چالشهای زمینهای در زندگی خانوادگی کارکنان اقماری بود. روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و بحث گروهی متمرکز است که از طریق نمونهگیری هدفمند و داوطلبانه 29 مشارکتکننده شامل کارکنان اقماری، همسران، کارشناسان خانواده و مدیران انتخاب و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته دادهها تا اشباع نظری جمعآوری شد. سپس دادهها بهصورت کلمه به کلمه مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و حاصل آن سهطبقه انتزاعی"تعارضات مدیریت خانواده"، "تضعیف کارکردهای خانواده" و"نابسامانی تعاملات خویشاوندی و اجتماعی" بود که این طبقات درمجموع از 10 زیر طبقه تشکیل شدهاند؛ بنابراین شناخت چالشهای خانوادگی کارکنان اقماری میتواند در ارائه خدمات مشاوره، راهکارهای پیشگیری از بروز مشکلات خانوادگی و مواجهه با مسائل و همچنین ارتقاء کیفیت زندگی خانواده آنان مفید باشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_13138_6a4cc96ee479cca3a9df5ebe560167b9.pdf