دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320An Investigation and Analysis of the Essence [Quiddity] of Islamic Psychology in the so called Studies of Islamic Psychologyبررسی و ارزیابی ماهیتِ (چیستی) روان شناسی اسلامی در مطالعات منتسب به روان شناسی اسلامی1261075010.22054/qccpc.2020.39563.2067FAفهیمهفداکار داورانیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-1892-7651احمدبرجعلیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600معصومهاسمعیلیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1382-6795خسروباقری نوعپرستدانشیار روان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20190130Studies related to Islamic psychology have been expanding in recent decades in Iran, and various studies have been carried out under this title. Despite the importance of the nature of Islamic psychology, unfortunately, studies have not systematically addressed the nature of Islamic psychology, and the lack of discussion about this issue is clear evident. In the present article, the researcher has attempted to explain various views on the nature of Islamic psychology by examining studies related to Islamic psychology. The method of this research is descriptive-analytical and the method of data collection is library and interview with experts in this field. In this paper, the researcher has attempted to examine the views of these two areas by examining the nature of Islamic psychology by distinguishing between the Islamic and the scientific aspects of studies related to Islamic psychology. The findings of this study, evaluating the views of Islamic psychology scholars on the nature of Islamic psychology, are divided into two parts, which is an essential step in the path of theoretical and practical research in Islamic psychology.مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی در دهههای اخیر در ایران، در حال گسترش بوده است و پژوهشهای مختلفی ذیل این عنوان به انجام رسیده است. با وجود اهمیت ماهیت روانشناسی اسلامی، متأسفانه مطالعات انجام شده تاکنون بهطور نظاممند به چیستی یا ماهیت روانشناسی اسلامی نپرداختهاند و فقدان بحث پیرامون این مسئله به وضوح مشخص است. در مقاله حاضر پژوهشگر تلاش کرده است تا با بررسی مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی، به تبیینی از آراء مختلف در مورد ماهیت روانشناسی اسلامی بپردازد. روش این پژوهش روش توصیفی ـ تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و مصاحبه با متخصصان این حوزه بوده است. در این مقاله پژوهشگر تلاش کرده است با تفکیک وجه اسلامی بودن و وجه علمی بودن مطالعات منتسب به روانشناسی اسلامی، به بررسی نظرات موجود در این دو حوزه، ذیل ماهیت روانشناسی اسلامی بپردازد. یافتههای این پژوهش ارزیابی آراء محققان روانشناسی اسلامی در ماهیت روانشناسی اسلامی ذیل دو وجه تفکیک شده است که گامی ضروری برای مسیر پژوهشهای نظری و عملی روانشناسی اسلامی خواهد بود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10750_3666e826d7ec54743c60b0dec0e8b60f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320Conceptual Model Codification of Marital Satisfaction in Healthy Family: Based on Cultural Contextتدوین الگوی مفهومی رضایت از ازدواج در بستر خانواده سالم: مبتنی بر بافت فرهنگی27601058510.22054/qccpc.2020.41451.2129FAجوادخدادادی سنگدهاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5972-6629اعظمکلائیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0001-7141-4188مرتضیگوهری پوردکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قم و مدرس دانشکده رفاه تهرانJournal Article20190313Marital satisfaction is considered as one of the most important criteria of a healthy family and from the basics of a couple relationship that is the concept dealt with the family and cultural contexts of society. The purpose of this study has been the codification of a conceptual model in the healthy family context. <br /> It has been done in the qualitative approach and it is based on grounded theory. The research instrument has been progressed through deep interviews until theoretic saturation. Twenty one satisfied couples have been sampled and interviewed in Tehran. <br /> Analysis has resulted 145 open codes, 25 axial codes and a selective code named the care of marital relation stability and its upgrade. According to paradigm model of findings, what is extracted as the efficient factors of forming marital satisfaction included causal conditions and Interfering factors including interactive causal and socio-cultural components have also played roles in marital satisfaction. Obstacles existing on the way of couples' satisfaction process have included the horizontal stress factor and the level system; Contrast these barriers, strategies including self-eminency, crisis management and activation of mechanisms making couple relation stable and upgrade such as belief acceptance and religious behaviors, patience and compatibility have been adopted. Marital satisfaction phenomena had individual (as happiness), couple (as feeling secure in relation) and socio-cultural (as successful parenting and social acceptability) consequences for them.از مهمترین ملاکهای سلامت کانون خانواده و از پایههای رابطه زوجی رضایت از ازدواج است که مفهومی وابسته به بستر خانواده و بافت فرهنگی جامعه است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی رضایت از ازدواج در بستر خانواده سالم بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس روش داده بنیاد انجام شد. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نمونهگیری بهصورت هدفمند از 21 نفر از زوجین رضایتمند شهر تهران بود. تحلیل مصاحبهها به شناسایی 145 کد باز، 25 کد محوری و کد انتخابی «مراقبت از ثبات و تعالیبخشی رابطه زوجی» منتهی شد. بر اساس الگوی پارادایمی یافتهها آنچه بهعنوان عوامل مؤثر بر شکلگیری رضایت از ازدواج استخراج شد عبارت است از شرایط علّی و عوامل مداخلهگر تعاملی و فرهنگی-اجتماعی که در رضایت از ازدواج نقش داشتند. موانع موجود در فرایند رضایتمندی زوجین، عوامل تنشزای افقی و پیرامونی بود که راهبردهای مقابله با این موانع، شامل تعالی خویشتن، مدیریت بحران و فعالسازی سازوکارهای ثباتبخش و ارتقاءبخش رابطه زوجی مانند استعانت از باورها و رفتارهای دینی، صبوری و سازگاری بود. ازجمله پیامدهای رضایت از ازدواج، پیامدهای فردی (نظیر شادکامی)، زوجی (نظیر احساس امنیت از رابطه) و فرهنگی- اجتماعی (نظیر فرزندپروری موفق و مقبولیت اجتماعی) بود. میتوان نتیجه گرفت مراقبت از ثبات و تعالیبخشی رابطه زوجی، رضایت از ازدواج را به همراه داشت. رابطه زوجی همانند نهالی در معرض آسیب و موانع رشد است؛ برای حفظ و رشد این نهال مراقبتهایی لازم است تا بتوان شاهد ثمرههای آن شد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10585_f5939312f08bd63ee2a2c36cd7878b57.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320اثربخشی توحید درمانی بر بهبود کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری زندانیان مبتلا به اختلال شخصیتاثربخشی توحید درمانی بر بهبود کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری زندانیان مبتلا به اختلال شخصیت61901074910.22054/qccpc.2020.49039.2289FAامیرحسیناکبریدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-5170-8872بهرامعلیقنبری هاشم آبادیاستاد مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-1841-7264محمد جواداصغری ابراهیم آباداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-2408-1098مریمآزادگان مهردانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200111This study examines the effectiveness of integrated therapy to improve executive functions and reduce aggression were criminal prisoners with a personality disorder. Quasi-experimental research in which pretest-posttest control group design was used. The study sample size of this study were male prisoners in Mashhad, one of the central prison advisory units (408 people). Among them were 21 people who have entry criteria, are available as samples were selected randomly (12 in the experimental group and 9 in the control group) were assigned. Research tools multi-personality questionnaire 3 million, scale executive functions Barclay and the Buss-Perry Aggression Questionnaire. Data were analyzed using ANCOVA was used. The results showed that integrated therapy leads to improved executive functions and reduces aggression. Thus, according to the results of the study could be due to psychological problems prisoners stating that unity is essential and integrated therapy can be used to improve a lot of detainees have psychological problems.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توحید درمانی بر بهبود نارسایی کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری مجرمین زندانی مبتلا به اختلال شخصیت بود. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. روش پژوهش حاضر جامعه موردمطالعهی این پژوهش مردان زندانی یکی از واحدهای مشاوره زندان مرکزی شهر مشهد بودند (408 نفر). از میان آنها 30 نفر که ملاکهای ورود را دارا بودند، بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و بهصورت تصادفی (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) گمارده شدند و در پایان مداخله دادههای 21 نفر (12 نفر گروه آزمایش و 9 نفر گروه کنترل) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه چند محوری شخصیتی میلون 3، مقیاس نارسایی کنشهای اجرایی بارکلی و پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که توحید درمانی منجر به بهبود در کنشهای اجرایی و کاهش پرخاشگری شد؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان بیان کرد که توجه به مشکلات روانشناختی زندانیان امری ضروری است و توحید درمانی میتواند در بهبود مشکلات روانشناختی زندانیان نقش زیادی داشته باشند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10749_8669a5201989a0c3d689531222bdde96.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320Identifying the Quality of Friendship in Students with Learning Disabilitiesشناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری911161075110.22054/qccpc.2020.47742.2231FAحسینکشاورز افشاراستادیار مشاوره دانشگاه تهران0000-0003-4519-2264عباسجواهریاستادیار مشاوره دانشگاه تهراننیکوقاضی نژاددانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه تهرانJournal Article20191117Students with learning disabilities often have difficulties in social skills and friendship. The purpose of this study was to identify the quality of friendship in students with learning disabilities. In this study, a qualitative research method was used with a phenomenological approach. The statistical population of this study was adolescents 10 to 14 years with learning disabilities in Tehran during the academic year of 1396-97. During the research, among the referring to educational counseling centers in 2 and 5 areas of Tehran, 10 Students with learning disabilities were selected through purposive sampling and interviewed by deep intervie. To analyze the data, Van Manen method was used. The results of qualitative analysis from interviews identified 3 main themes and 17 subthemes. The first theme was “communication problems” consisted subthemes (poor self-disclosure, distrust, instability in friendship, peer rejection, withdrawal, weakness in establishing friendship, circle restriction of friendship, isolation). The second theme was “need of intimacy” consisted subthemes (fear of loneliness, attention-seeking, feelings of humiliation, an ideal friend's image, a sense of need for support). And the third theme was “outcomes of favorite friendship” consisted subthemes (a supportive experience, an experience of sense of satisfaction, an exchange of intimacy, and empathy). The results of the research provide an insight into the identification of the quality of friendship among students with learning disabilities, and examining the experiences of these students around the friendship and indicate the limitations, differences and needs of the friendship in students with learning disabilities.ناتوانیهای یادگیری از مهمترین مسائل مربوط به مدرسه هستند و دانش آموزان مبتلا به آن اغلب در جریان مهارتهای اجتماعی و دوستیابی با مشکل روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، کودک و نوجوانان 10 تا 14 سالهی دارای اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که در روند پژوهش از بین مراجعان ارجاع دادهشده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش مناطق ۲ و ۵ شهر تهران، 10 دانشآموز دارای اختلال یادگیری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبهی عمیق قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کیفی با روش ون منن استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها ۳ مضمون اصلی و ۱۷ مضمون فرعی را مشخص کرد. مضمون اصلی اول «مشکلات ارتباطی» بود که مضامین فرعی (خود افشاسازی ضعیف، بیاعتمادی، بیثباتی در رابطهی دوستی، طرد و تمسخر توسط همسالان، کنارهگیری، ضعف در ایجاد رابطه دوستی، محدودیت دایرهی دوستی و انزوا) را شامل میشد. مضمون اصلی دوم، «نیاز به صمیمیت» شامل مضامین فرعی (ترس از تنهایی، توجهطلبی، احساس حقارت، تصویر دوست ایده آل، احساس نیاز به حمایت) بود. مضمون اصلی سوم نیز «پیامدهای دوستی دلخواه» شامل مضمونهای فرعی (تجربهی داشتن حامی، تجربهی حس رضایت، تبادل صمیمیت و ایجاد همدلی) بود. نتایج پژوهش، بینشی در باب شناسایی کیفیت دوستی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به وجود میآورد و بررسی تجارب این افراد حول محوردوستی حاکی از محدودیتها، تفاوتها و نیازهای مربوط به دوستی در این دانش آموزان است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10751_b4f7008abf917f9e977b422d32a36718.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320The effectiveness of teaching sexual education component to mothers on anxiety fifth and sixth grade girls shahre ghodsاثربخشی آموزش مولفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران پایه پنجم و ششم1171381058610.22054/qccpc.2020.37861.2025FAسمیراطاوسیدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیعبداللهشفیع آبادیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5420-3669حسینسلیمی بجستانیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-7476-6901Journal Article20181126This study has been aimed to evaluate the effectiveness of sexual education component to the mother's on anxiety the fifth and sixth grade girls. Research method was Quasi-experimental study with pretest – posttest and control group. The study population included all fifth and sixth grade girls in the Ghods city have formed the 93-94 school year. Research tool was Spielberger's State-Trait Anxiety Inventory. Research sample have been 30 primary school students Ghods city who were selected randomly Cluster. And then randomly divided into control and experimental groups.at first all of subjects were pre-test. At fallowing the mothers of students in the experimental group received six sessions of sexual education component and at the end post-test was taken from sample group. Results analyzed using ANCOVA represents the difference between the two groups was 99% sure. The average modified Anxiety variable in experimental group was 67/64 and 66/89 in the control group that indicating less anxiety in the experimental group. The average modified trait Anxiety variable in the experimental group were 68/33 and 18/44 in the control group. The average modified state Anxiety variable in the experimental group were 31/08 and the control group 38/45 that showed trait and state anxiety decreased in the experimental group. So in this study, the researchers came to the conclusion that teaching sexual education component to mothers in reducing anxiety of girls has been effective.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران پایه پنجم و ششم صورت گرفت. روش پژوهش تجربی با پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم شهرستان قدس در سال تحصیلی 93-94 بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه اضطراب حالت _ صفت اشپیل برگر (STAI) بود. نمونه پژوهش حاضر 30 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان قدس بودند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و سپس به روش تصادفی ساده در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابتدا از تمام افراد نمونه پیشآزمون گرفته شد. در ادامه مادران دانش آموزان گروه آزمایش طی شش جلسه تحت آموزش مؤلفههای تربیت جنسی قرار گرفتند و در انتها پسآزمون از اعضای نمونه گرفته شد. نتایج تجزیهوتحلیل با استفاده از آزمون ANCOVA (تحلیل کوواریانس تک متغیری) نشاندهنده تفاوت معناداری بین دو گروه با 99 در صد اطمینان بود. میانگین تعدیل شدۀ متغیر اضطراب در گروه آزمایش و در گروه کنترل نشانگر اضطراب کمتر در گروه آزمایش بود. در متغیر اضطراب صفت و متغیر اضطراب حالت نیز میانگین تعدیل شده در گروه آزمایش و در گروه کنترل نشان داد که اضطراب صفت و حالت در گروه آزمایش کاهش یافته است؛ بنابراین در پژوهش حاضر محقق به این نتیجه رسید که آموزش مؤلفههای تربیت جنسی به مادران بر کاهش اضطراب دختران مؤثر بوده است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10586_e7fe46b789eea4f05bfb43a26a01c2aa.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320The role of successful intelligence and emotional empathy in marital satisfaction Considering the moderating role of ageنقش هوش موفق و همدلی عاطفی در رضایت زناشویی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر سن1391561074510.22054/qccpc.2020.44144.2174FAسوسنجهاندوست دالنجاندانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه المهدی مهر اصفهانزهرهعلادالدینیاستادیار گروه روان شناسی و مشاوره دانشگاه المهدی مهر اصفهان0000-0002-7471-2743هاجربراتیاستادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه المهدی مهر اصفهان0000-0002-9105-4367Journal Article20190701The purpose of this study was to investigate the role of emotional empathy and Successful Intelligence on marital satisfaction with Considering the moderating role of age. The study population consisted of all couples living in the city of Qom in May 1397. 165 people were selected by the Convenience method as a sample group and responded to Inrich's Marital Satisfaction Inventory (1989), the affective empathy scale of Mehrabian and Epstein (1972), and the Grigorenko and Sternberg intelligence scale (2002). The results showed that successful intelligence has a positive and significant relationship with marital satisfaction.Among the dimensions of successful intelligence, only practical intelligence has a positive and significant relationship with marital satisfaction.Regression analysis also showed that successful intelligence has the ability to predict marital satisfaction. But emotional empathy did not show a significant relationship with marital satisfaction. Also, examining the mediating role of age, the findings showed that age does not moderate the relationship between successful intelligence and marital satisfaction. According to the findings of the research, it is suggested that in order to increase the marital satisfaction of couples, in education, emphasis should be placed on the beliefs of the components of successful intelligence that increase the satisfaction of the marital life.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش موفقیت و همدلی عاطفی بر رضایت از زندگی زناشویی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر سن بود که در افراد متأهل ساکن شهر قم در اردیبهشتماه سال 1397 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و تعداد حجم نمونه ۱۶۵ نفر با روش در دسترس انتخاب شده که به پرسشنامههای رضایت زناشویی اینریچ (1989)، مقیاس همدلی عاطفی مهرابیـان و اپسـتین (1972) و مقیاس هوش موفقیت گریگورنکو و استرنبرگ (2002) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که هوش موفقیت با رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنادار داشت و از میان ابعاد هوش موفقیت تنها هوش عملی با رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنادار داشت. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد هوش موفقیت قابلیت پیشبینی رضایت زناشویی را دارد. همچنین سن در رابطه بین هوش و رضایت نقش تعدیل گر ندارد. به این معنا که هوش موفقیت در هر سنی پیشبینی کننده رضایت زناشویی هست.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10745_794a2d073d2fed120eb60271ccdb9641.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320The relationship between attachment styles, social support and copping styles with psychological resiliency in groups with grief experience: Path analysisرابطۀ سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ: ارائه مدل تحلیل مسیر1571801074610.22054/qccpc.2020.45861.2202FAاحمدرضاکیانیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلیداوودفتحیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه محقق اردبیلیپژمانهنرمنددانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه محقق اردبیلیسیماعبدیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20190903The main purpose of this study was to investigate The relationship between attachment styles, social support and copping styles with psychological resiliency in groups with grief experience. The population of this study was Ardabil city mourners. 250 mourners from this community were selected through non-specific sampling method. The instruments of this study were Luthanz psychological capital questionnaire (2006), Attachment Styles Scale (Hazan and Shaver, 1987), Social Support Questionnaire (1998), and Adison & Associates Conflict Styles Questionnaire (2007). Data were analyzed by SPSS software version 22 and Amos, by correlation and path analysis. The findings of this study showed that there is not significant relationship between attachment styles and psychological resiliency in people with grief experience. the relationship between family support with resiliency was significant, but there was no significant relationship between friends and others support with resiliency. There was a direct and significant correlation between problem-focused coping with resiliency in grieved people. results showed that secure and ambivalent attachment styles and social support can predict resiliency by mediating role of coping styles. Totally, results shown that research model based on the relationship between attachment styles, social support and copping styles with psychological resiliency in peoples with grief experience has a good fitness.<br /> Keywords: Attachment styles, Social support, Coping styles, Resiliency, grief experienceهدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربۀ سوگ بود. جامعۀ پژوهش حاضر را افراد دارای تجربۀ سوگ شهر اردبیل تشکیل میدادند که از این جامعه، 250 فرد دارای تجربۀ سوگ به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار این پژوهش را پرسشنامۀ سرمایههای روانشناختی لوتانز (2006)، مقیاس سبکهای دلبستگی هازان و شیور (1987)، پرسشنامهی حمایت اجتماعی زیمن و همکاران (1998) و پرسشنامهی سبکهای مقابلهای آدیسون و همکاران (2007) تشکیل دادند. دادهها بهوسیلۀ نرمافزار آماری SPSS22 و ایموس با روش آماری همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر مستقیم سبکهای دلبستگی بر تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربه سوگ معنیدار نیست. اثر مثبت و مستقیم حمایت خانواده بر تابآوری افراد دارای تجربۀ سوگ مورد تأیید قرار گرفت، اما اثر حمایت دوستان و دیگران بر تابآوری مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین اثر مثبت و مستقیم سبک مقابلۀ متمرکز بر مشکل با تابآوری افراد سوگوار مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی دوسوگرا و حمایت اجتماعی از طریق سبکهای مقابلهای بر تابآوری افراد دارای تجربۀ سوگ اثر غیرمستقیم دارند. بهطورکلی نتایج نشان میدهد که مدل پژوهش مبنی بر رابطه سبکهای دلبستگی، حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای بر تابآوری روانشناختی در افراد دارای تجربه سوگ از برازش مطلوب برخوردار است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10746_30b26c46b29ffa2012fa2239363b39b9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320The comparison of Mindful self-care, Attachment Styles and Relationship Maintenance Strategies in Married People with & without Marital Conflictمقایسۀ خودمراقبتی ذهنآگاه، سبکهای دلبستگی و راهبردهای حفظ رابطه در متأهلین با و بدون تعارض زناشویی1812101074710.22054/qccpc.2020.45541.2193FAمطهرهابویی مهریزیدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسیده فاطمهموسویدانشیار گروه روان شناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء(س)0000-0002-4790-4010فریبرزباقریدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20190817The aim of current study is the comparison of attachment styles, mindful self-care and relational maintenance strategies in Married People with & without Marital Conflict. The research method is descriptive and causal–comparative. The statistical population included two groups of married men and women who living in Tehran city and the other group was married men and women referring to counseling centers located in Tehran city, the sample size was 181 people (group1: people and group 2: 85 people) who voluntary participated in research. Both groups have individually answered to Mindful Self-care Scale from Cook-Cottone (2015), Experiences in Close Relationships-Revised Questionnaire from Fraley, Waller & Bernan (2000), and Relational Maintenance Strategies Measure from Stafford (2011). The results from running MANOVA test showed that in compare to non-distressed married people, the distressed married people had lower scores in mindful self-care and relationship maintenance strategies and higher scores in avoidant and anxious attachment styles. Unresolved conflicts in couple’s relationship can weaken their self-care behaviors, relationship maintenance strategies and lead to acquire avoidant and anxious attachment styles. Therefore, improving the quality of couple’s relationship by means of their training and awareness about relationship maintenance strategies can help them with their self-care behaviors and attachment style improvement.پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی، خودمراقبتی ذهنآگاه و راهبردهای حفظ رابطه در زنان و مردان متأهل با و بدون تعارض انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش در دو گروه شامل کلیه زنان و مردان متأهل ساکن شهر تهران و زنان و مردان متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر تهران بودند که 183 فرد متأهل (گروه اول: 98 نفر و گروه دوم: 85 نفر) به روش نمونهگیری دردسترس و داوطلب برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. هر دو گروه بهصورت انفرادی به مقیاس خودمراقبتی ذهنآگاه کوککاتن (2015)، پرسشنامۀ تجارب در روابط نزدیک فرالی، والر و برینان (2000) و راهبردهای حفظ رابطۀ استافورد (2011) پاسخ دادند. نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) نشان داد که زنان و مردان دارای تعارض زناشویی، در مؤلفههای خودمراقبتی ذهنآگاه و راهبردهای حفظ رابطه نمرات پایینتر و در سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی نمرات بالاتری نسبت به گروه زنان و مردان بدون تعارض زناشویی کسب کردند. وجود تعارضات حلنشده، موجب تضعیف رفتارهای خودمراقبتی، راهبردهای حفظ رابطه و اتخاذ سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی در زوجین میشود، ازاینرو، ارتقای کیفیت رابطه زوجین به کمک آموزش و آگاه کردن آنها نسبت به استفاده از راهبردهای حفظ رابطه میتواند زوجین را نسبت به رفتارهای خودمراقبتی و اصلاح سبکهای دلبستگی یاری نماید.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10747_b0e0dc613e3454c619bff8f9d98e2812.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320Investigating the Components of Mental Security in Iranian Families and its Pathology in
Family subsystems and offspring developmentبررسی مولفه های احساس امنیت روانی خانواده های ایرانی و آسیب شناسی آن در خرده نظام های خانواده و فرآیند رشدی فرزندان2112341074810.22054/qccpc.2020.47589.2228FAمیلادسعیدیدانشجوی دکترای مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران0000-0002-3467-0657Journal Article20191110A healthy society needs national security before it needs comfort, so security concerns in all its branches, especially mental security and social peace, constitute these components as a whole or a system that more than anything else. Of all its interdependent components. The family represents such a system in which members are organized into groups and form a whole that goes beyond the sum of its components. At first, children have no idea of what is good and evil, and therefore they are not responsible for their behavior and are not considered an ethical element and must undergo a gradual and complex process to become an ethical element. . This process depends on two important factors: "development of congenital abilities" and "learning and experience." The present study is a qualitative and field-based study. Data were collected using semi-structured interviews conducted by the researcher, which revealed factors such as secure family circle communication, family safety as a result of healthy and orderly functioning, effort-based ethical development, ethics and program, and family safety. Healthy and regular play a central role in the sense of security and growth of the children of Iranian families.جامعه سالم پیش از آنکه به آسایش نیاز داشته باشد، به امنیت ملی نیازمند است، زیرا در سایه امنیت و آرامش است که هر کار خرد و کلان شدنی و دستیافتنی است. ازاینرو دغدغه امنیت در همه شاخههای آن بهویژه امنیت روانی و آرامش جمعی، مهمترین مسئولیت دولتها و خواسته ملتها و جوامع بشمار میرود خانواده معرف چنین نظامی است که در آن اعضا بهصورت گروه سازماندهیشده و یک کل را میسازند که از مجموع یکایک اجزای آن فراتر است. کودکان در ابتدا، هیچگونه تصوّر و دیدگاهی درباره خیر و شرّ امور ندارند و به همین دلیل مسئول رفتار خود نیستند و عنصر اخلاقی بهحساب نمیآیند و برای تبدیلشدن به عنصر اخلاقی باید یک فرایند تدریجی و پیچیدهای را طی کنند. این فرایند به دو عامل مهم «رشد تواناییهای مادرزادی» و «یادگیری و تجربه بستگی دارد. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینهای یا مبنایی است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته مطرحشده توسط پژوهشگر انجام شد که نتیجتاً مشخص شد عواملی چون ارتباطات حلقوی خانوادگی امنیت آور، امنیت خانواده نتیجه کارکرد سالم و منظم، رشد اخلاقی مبتنی بر تلاش، اخلاق و برنامه و امنیت خانواده نتیجه کارکرد سالم و منظم نقش محوری در احساس امنیت و رشد فرزندان خانوادههای ایرانی دارند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10748_16cbd53e9bcb4488a32b4acd1153fc1a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-6051114120200320The effectiveness of marital enrichment training program based on Time for better marriage (TIME) on marital adjustment among women with early marriageتاثیر برنامه غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن وشوهرها " بر سازگاری زناشویی زنان با ازدواج زودهنگام2352581078310.22054/qccpc.2020.49064.2290FAمریمرحمتیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه بجنوردحسین احمدبرآبادیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه بجنورد0000-0002-0464-209Xاحمدحیدرنیااستادیار گروه مشاوره دانشگاه بجنورد0000-0003-1286-4159Journal Article20200112<strong>Research Aim:</strong>Since communication skills training for couples will be able to affect their mental health and marital adjustment, the purpose of this study was to investigate the effect of marital enrichment training program based on Time for better marriage (TIME) on increasing marital adjustment and its components in women with early marriage. <br /><strong><em>Research method</em></strong><strong>:</strong> The research method was semi-experimental and its design was pre-test-posttest with control group The statistical population of this study was all married women with early marriage in Zebarkhan areas of Neyshabur city in, 2017. The research sample of 30 people was selected using the available sampling method from eligible applicants to participate in marital enrichment training program based on Time for better marriage (TIME) and randomly assigned to two experimental and control groups (15 in each group). Research instruments included Spainers’ marital adjustment questionnaire, completed before and after intervention by both groups. The validity of the questionnaire was verified by the counseling group Professors and the reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha. The “Time for better marriage (TIME)” package was administered to the intervention group in 10 sessions 90-minute. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. All data were analyzed using SPSS statistical software version 22. <br /><strong><em>Findings</em></strong><strong>:</strong> marital enrichment training program based on Time for better marriage (TIME) was effective on increasing marital adjustment (P <0.05). also it’s increased the marital satisfaction dimensions (p<0.05), marital correlation (p <0.05), marital satisfaction (p<0.05) and marital affection (p<0.05). <br /><strong><em>Conclusion:</em></strong> The marital enrichment training program based on Time for better marriage (TIME) increases marital adjustment. Therefore, in counseling and marital interventions, it is possible to use intimate communication skills to improve couples' relationships and increase their compatibility.با توجه به اینکه آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین قادر خواهد بود سلامت روان و سازگاری زناشویی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح " وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی و مؤلفههای آن، در زنان با ازدواج زودهنگام صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری موردمطالعه پژوهش حاضر کلیه زنان متأهل با ازدواج زودهنگام مراجع کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی بخش زبرخان شهرستان نیشابور سال 1396 بودهاند. نمونه پژوهش 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در دوره آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) اختصاص یافتند. ابزار پژوهش "مقیاس سازگاری اسپانیر بود که قبل و بعد از مداخله بهوسیله هر دو گروه تکمیل گردید. پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ ارزیابی شد. بسته آموزشی " غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " در 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه مداخله اجرا گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد و همچنین کلیه داده با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان میدهد که آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بر افزایش سازگاری زناشویی مؤثر بوده است (P<0/05). همچنین این برنامه توانسته است ابعاد رضایت زناشویی (P<0/05)، همبستگی زناشویی (P<0/05)، توافق زناشویی (P<0/05) و ابراز محبت زناشویی (P<0/05) را نیز افزایش دهد. نتیجهگیری: آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر طرح "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " سازگاری زناشویی را افزایش میدهد. بر این اساس، در مشاوره و مداخلات زناشویی میتوان از بسته آموزشی "وقت زندگی بهتر برای زن و شوهرها " بهمنظور بهبود روابط زوجین و افزایش سازگاری آنها استفاده کرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_10783_e844df255df713db10be2d4e5b92df91.pdf