دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321The survey of socio-psychological problems of working womenمدل تأثیر انگیزه تحصیلی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی119830510.22054/qccpc.2018.26042.1639FAاحمدبرجعلیدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600Journal Article20171015Women's employment is one of the most interesting topics in the social sciences is that debate is allocatedAnd as a social problem raised in all societies at various times not only for women but for their families and society issues has created.<br /> Given the importance of this social problem, this research is going on a field study with qualitative approach, based on the approach of Grand Theory, the study and understanding of working women's problems. Sampling is purposive sampling study in-depth interviews with 20 women hospital nurse working martyrs of Yazd. The central question of this study is that the psychological and social problems of working women is?<br /> The results show that despite a variety of problems (social, psychological, etc.) employed women in the study of gender discrimination, the misogynistic and psychological damage suffered more than other issuesAnd the type of problems experienced in the social environment and often have a reaction but to accept. The main reason for sexual discrimination and injury to insult and humiliate women and insufficient education and disregard for women's welfareAnd the most important consequences for them, trauma, emotional and psychological violence, which reduce the quality of working life, working women have sufferedهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدل انگیزه تحصیلی با میانجی گری سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان بود. جامعه ی آماری دانشجویان بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی در چهار گروه آموزشی صنعت ، کشاورزی ، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر بود که ببا انتخاب تصادفی گروه منابع طبیعی انتخاب شد و از بین دانشجویان امور زراعی، امور دامی ، امور گلخانه ای، منابع طبیعی، دامپزشکی، شیلات ، صنایع غذایی و فراورده های گوشتی ،250 نفر بصورت نمونه گیری خوشه ای تک مرحله انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه های انگیزه تحصیلی ، سرمایه روانشناختی و معدل آخرین ترم تحصیلی جهت سنجش موفقیت تحصیلی، داده ها گرد آوری شد. با روش تحیل مسیر ارزیابی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که الگوی موردنظر از برازش مورد قبول برخوردار است. انگیزه تحصیلی بر سرمایه روانشناختی و موفقیت تحصیلی اثر مستقیم دارد. همچنین سرمایه روانشناختی بر پیشرفت تحصیلی نیز اثر مستقیم دارد. روابط میانجی نیز نشان داد انگیزه تحصیلی از طریق سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد. بطور کلی افرادی که دارای انگیزه تحصیلی وسرمایه روانشناختی هستند در موفقیت تحصیلی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8305_153ee2d25921c94fec3ca5b2a21b3efa.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321Food consumption style in Islamic educationسبک مصرف غذا در تعلیم و تربیت اسلامی2141832010.22054/qccpc.2018.28594.1725FAسید صدر الدینشریعتیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائیاحمدنورونددانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیمحسنایمانیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180113Purpose: The purpose of this research is to explain and introduce the style of food consumption in the teachings of the education of Islam. Method: This research is a theoretical kind of research. In terms of research methodology, it is descriptive and analytical, and it has been gathered from digital libraries and web pages in a library and using computer facilities. Findings: Comprehensive attention to Islam's propositions on nutrition is a sign of the style and program of food intake. In this research, we have tried to demonstrate that by giving a new category in the style of food consumption in Islam, Islam's view of food is not a one-dimensional one, but the food we care about is not important, but it's our insight into what we eat. ? Where did you come from What should we eat At what time should we eat? How to eat? What to do after eating? It is also important. The cognitive pattern is a moral pattern, pattern of behavior, and pattern of four-dimensional works that comprise the style of food consumption in Islam. Conclusion: Since one of the important components of the educational program of Islam is the importance and importance of nutrition, and according to these concepts, Islam has set out a clear and comprehensive style about the subject; therefore, it is for us to apply it in social policy and approach Pay close attention and use it efficiently.هدف: هدف از این پژوهش تبیین و معرفی سبک مصرف غذا در آموزه های تعلیم و تربیت دین اسلام می باشد. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی نظری می باشد و به لحاظ روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی است و به روش کتابخانه ای و با استفاده از امکانات رایانه ای، مطالب از کتابخانه های دیجیتالی و صفحات وب جمع آوری شده است. یافته ها: توجهی جامع به گزاره های اسلام در موضوع تغذیه نشانگر سبک و برنامه مشخص در مصرف غذا می باشد. در این تحقیق سعی شده است که با ارائه یک دستهبندی جدید در سبک مصرف غذا در اسلام نشان داده شود که نگاه اسلام به غذا یک نگاه یکبعدی نیست، فقط غذایی که دردهانمان میگذاریم مهم نیست؛ بلکه نگاه و بینش ما به غذایی که میخوریم چگونه است؟ از کجا آمده؟ چه باید بخوریم؟ در چه زمان و حالتی باید بخوریم؟ چگونه باید خورده شود؟ بعد از خوردن غذا چه باید کرد؟ نیز مهم می باشد. الگوی شناختی، الگوی اخلاقی، الگوی رفتاری و الگوی آثاری چهار وجهی هستند که سبک مصرف غذا در اسلام را تشکیل می دهند. نتیجه: از آنجا که یکی از مؤلفههای مهم برنامهی تربیتی اسلام توجه و اهمیت به تغذیه است و بر طبق این مفاهیم اسلام برنامه و سبکِ مشخص و جامعی را پیرامون موضوع بیان کرده است؛ لذا بر ماست که در بکارگیری آن در رویکرد و سیاست های اجتماعی توجه کافی داشته باشیم و بصورت اجرایی از آن بهره بگیریم.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8320_7fec9fbff3a907a2af6d9180f5b9fad5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321The qualitative study of the pathology of virtual social networks on the mental health of students (from the perspective of school counselors)بررسی کیفی آسیب شناسی شبکه های اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان (از دیدگاه مشاوران مدارس)4372830610.22054/qccpc.2018.20612.1484FAمسلمایران مهردانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیعبداللهشفیع آبادیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5420-3669ابراهیمنعیمیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000000225821273Journal Article20170410the aim of this study was "determining the damage of Virtual social networks on the mental health of high school students from Tehran school counselors perspective ". This study was conducted with Qualitative approach and grounded theory method. The population of this research was school counselors in Tehran boys' high school. The sample includes 21 of the boys' highschool counselors who Purposive sampling method were selected in Tehran. Semi-structured interviews were used to collect data. To analyze the data, using grounded theory, information obtained in three stages, open coding, axial, and was selective. A total of 37 primary categories, and 6 axia code as follows: "personal injuries, Family injuries, social injuries, educational injuries, injuries during puberty and the risk of mental disorders" was obtained. Based on the results obtained, the core category (selective code) This " Education and training injuries " was determined. This category covers all other categories in the study.هدف این پژوهش «تعیین آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی بر سلامت روان دانش آموزان پسر دبیرستانی، از دیدگاه مشاوران مدارس تهران» بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، مشاوران مدارس پسرانه مقطع دبیرستان در شهر تهران بود. نمونه این پژوهش، تعداد 21 نفر از مشاوران مدارس پسرانه مقطع دبیرستان در تهران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جهت تحلیل داده ها، با استفاده از روش نظریه زمینه ای، اطلاعات به دست آمده طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی شد. در مجموع تعداد 37 مقوله اولیه، و 6 کد محوری که عبارتند از: «آسیب های فردی، آسیب های خانوادگی، آسیب های اجتماعی، آسیب های تحصیلی، آسیب های دوران بلوغ و احتمال ابتلاء به اختلالات روانی» به دست آمد. با توجه به یافته های به دست آمده، مقوله هسته (کد گزینشی) این پژوهش «آسیب های تربیتی و آموزشی» تعیین شد. این مقوله کلیه مقوله های دیگر پژوهش را در بر می گیرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8306_fe64fa924b33fd8cda1fe51e3ac0eea5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321Effectiveness of narrative therapy on Reducing Divorce Tendency and Its Components in Women With Early Marriageاثربخشی روایت درمانی بر کاهش گرایش به طلاق و مؤلفههای آن در زنان با ازدواج زودهنگام7398831010.22054/qccpc.2018.28555.1712FAمریمقدسیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه بجنوردحسین احمدبرآبادیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه بجنورد0000-0002-0464-209Xاحمدحیدرنیااستادیار گروه مشاوره دانشگاه بجنوردJournal Article20180106The purpose of this study was to investigate the effects of narrative therapy on divorce tendency and its components. The research method is semi experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study included all married women aged 15 to 19 years attending secondary school in Neishabour, in the academic year 2016-2017. The statistical sample of the study included 16 people who had a high score in the Rusbult-Johnson-Morrow Divorce Questionnaire (1986) and volunteered for attending the sessions and were randomly assigned to the experimental and control group. Then the narrative therapy approach was performed individually in 9 steps for the experimental group. Finally, the post-test was taken from both the experimental and control groups. Data were analyzed by multivariate analysis of variance analysis of differential scores. Findings show that narrative therapy has been effective in reducing the tendency toward divorce in the experimental group (p<0/05; F=92/641). The implementation of therapeutic narratives individually reduced the components of tendency to withdraw from relationship and neglect. It also increased the dimensions of expressing feelings and loyalty. According to research findings, this approach can be utilized not only to improve relationships but also to reduce divorce rates in the community.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روایت درمانی بر کاهش گرایش به طلاق و مؤلفههای آن صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان متأهل 15 تا 19 سال مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم شهرستان نیشابور، در سال تحصیلی 96-95 میباشند. از بین افراد در دسترس، 16 نفر داوطلب شرکت در پژوهش که نمره بالایی در پرسشنامه گرایش به طلاق روزلت، جانسون و مورو (1986) کسب کرده بودند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ این افراد بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ سپس طی 9 گام، جلسات فردی روایت درمانی برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد؛ بعد از اتمام مداخلات درمانی، پسآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نمرات تفاضلی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که روایت درمانی بر کاهش گرایش به طلاق در گروه آزمایش مؤثر بوده است (92/641= F؛ 0/05>p). اجرای روایت درمانی بهطور انفرادی مؤلفههای تمایل به خروج از رابطه و مسامحه را کاهش و ابعاد ابراز احساس و وفاداری را افزایش داده است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان از این رویکرد در جهت بهبود روابط و کاهش میزان طلاق در جامعه استفاده کرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8310_74c62a8cb0cfc6254c5f0f4c756c58d0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321Relationship between emotional intelligence and religious orientation with death anxiety in retired male employees of Khuzestan Steel Industries of Ahvazرابطه هوش هیجانی و جهتگیری مذهبی با اضطراب مرگ در کارکنان مرد بازنشستهی شرکت صنایع فولاد99117830910.22054/qccpc.2018.27614.1686FAسید مولودسالاری پوردانش آموحته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهوازغلامحسینمکتبیدانشیارروان شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازسیروسعالی پور بیرگانیدانشیارروان شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20171206Several factors can affect the level of death anxiety. Some studies have shown the role of emotional intelligence and religious orientation in death anxiety. The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and religious orientation with death anxiety. The statistical population of the study consisted of all male retired male employees of Khuzestan Steel Company. 300 of them were selected by simple random sampling method. All participants completed emotional intelligence and religious orientation questionnaire and death anxiety scale. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used for analyzing the data at alpha level of 0.01. The findings showed that emotional intelligence and religious orientation have a negative and significant negative relationship with death anxiety. Also, the results of stepwise regression analysis showed that three variables of internal religious orientation, excitement assessment and excitement setting prediction variables predicted death anxiety and, in total, predictive variables were 33.6% of They explain the variance of death anxiety. The results of this study showed that, considering the age at which retired people are located, increasing the emotional intelligence of individuals and increasing religious beliefs and spiritual health of individuals can reduce the level of anxiety in the death of the elderly. Using spirituality can be a coping strategy for retired people.عوامل متعددی می تواند بر سطح اضطراب مرگ تأثیر بگذارند. برخی از مطالعات نقش هوش هیجانی و جهت گیری دینی را در اضطراب مرگ نشان داده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و جهتگیری دینی با اضطراب مرگ بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان مرد بازنشسته شرکت صنایع فولاد خوزستان بود که تعداد 300 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه شرکتکنندگان پرسشنامههای هوش هیجانی و جهت-گیری دینی و مقیاس اضطراب مرگ را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح آلفای 01/0 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که هوش هیجانی و جهتگیری دینی با اضطراب مرگ همبستگی منفی و معنیداری دارند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سه متغیر جهتگیری مذهبی درونی، ارزیابی و ابراز هیجان و تنظیم هیجان از بین متغیرهای پیش بین توانستند اضطراب مرگ را پیش بینی کنند و در مجموع متغیرهای پیشبین 6/33 درصد از واریانس اضطراب مرگ را تبیین میکنند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد با توجه به سنی که افراد بازنشسته در آن قرار دارند، افزایش هوش هیجانی افراد و افزایش باورهای دینی و سلامت معنوی افراد می تواند سطح اضطراب مرگ قشر بازنشسته را کاهش دهد. استفاده از معنویت می تواند یکی از راهکارهای مقابله ای در افراد بازنشسته باشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8309_d24ed316112708b5c49f4ffc9c292da9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321Effectiveness of positive Therapy on Happiness and Hope in cancer Patientsاثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر شادکامی و امید به زندگی بیماران سرطانی119136832410.22054/qccpc.2018.27541.1683FAمجیدپورفرجدانش آموخته دکتری روانشناسی دانشگاه شاهد0000000249642683حلیمهرضا زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملیJournal Article20171204Considering the importance of happiness and life expectancy as important and even effective psychological components in the process of treating overwhelming cancers, the aim of present research was investigating the effectiveness of positive psychotherapy on happiness and hope in cancer patients .The statistical community of research were total cancer patients of Babolsar shahid Rajai hospital who referred it at 2015. Among them 40 people were selected from voluntarily sampling and randomly assigned to experimental and control group (20 persons in each groups). Both groups have responded to Oxford happiness questionnaire and Snyder Hope scale at both pre-and post –test stop, and experimental group have received positive psychotherapy. Research data have analyzed by using covariance analysis. Research findings showed that there was group at pre-test step. Regard to research finding, it can be mentioned that positive psychotherapy increase happiness and hope in cancer patients and it can be used as an efficient method.باتوجه به اهمیت شادکامی و امید به زندگی به عنوان مؤلفه های روانشناختی مهم و حتی اثربخش در فرایند درمان طاقت فرسای سرطان ها، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر بر شادکامی و امید به زندگی بیماران سرطانی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه بیماران سرطانی بیمارستان شهید رجائی بابلسر بودند که از مهر تا اسفند سال 1394 به این بیمارستان مراجعه نمودند، از این میان تعداد 40 نفر به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسش نامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه امیدواری اشنایدر پاسخ دادند و گروه آزمایش نیز بین دو مرحله، آموزش روان درمانی مثبت نگر را دریافت نموده است. داده های پژوهش به وسیله آزمون تحلیل تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد بین شادکامی و امید به زندگی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشته است. با توجه به یافته های پژوهش می توان بیان داشت که درمان مثبت نگر موجب افزایش سطح شادکامی و امید به زندگی بیماران سرطانی می گردد ومی توان از آن به عنوان روشی کارآمد بهره برد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8324_d28c43117706333218d226f8cae12809.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness of internet game addiction intermediary variables with self-control and sensation seeking, in boy adolescents in the city of Tehranاثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اعتیاد به بازی های اینترنتی با میانجی گری متغیرهای خودکنترلی و هیجان خواهی در نوجوانان پسر137161830710.22054/qccpc.2018.25865.1635FAمحمدحسنشاملیدانش آموحته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیعبداللهمعتمدیدانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیاحمدبرجعلیدانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600Journal Article20171010The present research was done in order to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on internet game addiction intermediary variables with self-control and sensation seeking, in boy adolescents. This research was done by pretest-posttest kind of semi-experimental with a 45-day follow-up period. Population includes all the male high school students of Tehran, in the year of 2014-2015. 64 boy students that were dependent to internet games (based on modified Young's internet addiction test), were selected with convenience sampling method and then assigned in two groups (experimental and control). then the experimental group were divided to 4 levels based on sensation-seeking and self-control questionnaires. Experimental group received 8 sessions intervention based on mindfulness-based cognitive therapy (MBCT). Data were collected by Zuckerman's sensation-seeking questionnaire, Tanji's self-controlling questionnaire, and modified Young's internet addiction test, and data were analyzed by One-Way Co-variance (ancova), and Mix-variance. The results generally showed that MBCT is effective in reducing internet games addiction. In addition, MBCT had not made a significant impact in the group with high self-control and low sensation-seeking's grade, but in the other groups, treatment had a significant effect. Thus it can be concluded that mindfulness based cognitive therapy through mediation variables, self-control and sensation seeking has been effective in reducing internet game addiction.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اعتیاد به بازی های اینترنتی نوجوانان از طریق متغیرهای خودکنترلی و هیجان خواهی به انجام رسید. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه صورت گرفت. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه2 شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 تشکیل می دادند که با روش نمونه گیری در دسترس، یک مدرسه انتخاب و از بین آن ها 64 نفری که براساس پرسشنامه اعتیاد به بازی های اینترنتی (تغییریافته پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ) به بازی های اینترنتی وابسته بودند مشخص شده و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. در گروه آزمایش، افراد براساس نمرات به دست آمده از پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن و خودکنترلی تانجی، در چهار گروه هشت نفری جای گرفتند. به این افراد هشت جلسه برنامه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی آموزش داده شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های هیجان خواهی زاکرمن، خودکنترلی تانجی و تغییریافته پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، استفاده شد. داده ها از طریق روش های آماری کوواریانس یک طرفه و واریانس مختلط از نوع یک بین – یک درون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به طور کلی نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اعتیاد به بازی های اینترنتی موثر است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8307_3789b38574a3ba850f207a95560f6b95.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321investigate the effectiveness of the combined intervention based on hope and Adler’s lifestyle therapy on self-efficacy, sense of coherence and self-compassion in individuals with physical handicappedاثربخشی مداخله تلفیقی امید درمانی و درمان مبتنی بر سبک زندگی آدلری بر خودکارآمدی،حس انسجام و شفقت خود در زنان معلول جسمی_حرکتی163185830810.22054/qccpc.2018.27226.1669FAیاسررضاپوراستادیار گروه مشاوره دانشگاه اردکان0000-0002-7308-6912مینانصوحیدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه اردکانJournal Article20171123The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the combined intervention based on hope and Adler’s lifestyle therapy on self-efficacy, sense of coherence and self-compassion in individuals with physical disability. This study carried out in the framework of a single case study. The sample of this study were two women with physical disability who were selected by purposeful sampling. Before 7 sessions intervention protocol, at first, self-efficacy, sense of coherence and self-compassion questionnaires for determining the baseline were completed by the subjects. Again, these questionnaires were completed at the first, third, fifth and seventh sessions and one month later. Data analyzed by graphical analysis, percentage of recovery and ANOVA with repeated measurement. The findings showed that there were significant clinical and statistical improvements in self-efficacy, sense of coherence and self-compassion after treatment. Within a month of follow-up, improvements were maintained that indicating the sustainability of treatment effects. Considering that the significance level of F values for the difference between the mean of total scores in self-compassion, self-efficacy and coherence is less than 0.05 (p <0.05). Therefore, it can be concluded that the combined intervention of hope and treatment Adler’s Life Style has had a significant effect on self-esteem, self-efficacy and sense of coherence in people with physical disabilities. According to the results, the support of the effectiveness of combined intervention based on hope and Adler’s lifestyle therapy on self-efficacy, sense of coherence and self-compassion in individuals with physical disability was provided.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی امید درمانی و درمان سبک زندگی آدلری بر خودکارآمدی، حس انسجام و شفقت خود درزنان معلول جسمی-حرکتی انجام شد. این پژوهش در چارچوب یک مطالعه آزمایشی تک موردی در دو نفر زن مبتلا به معلولیت جسمی-حرکتی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند انجام شد. قبل از اجرای برنامه مداخلهای 7 جلسهای، ابتدا پرسشنامههای خودکارآمدی، حس انسجام و شفقت خود برای تعیین خط پایه یک ماه قبل از اجرای پژوهش توسط آزمودنی ها تکمیل شدند و سپس در جلسات اول، سوم، پنجم و هفتم و همچنین یک ماه پس از پایان برنامه مداخلهای نیز برای ارزیابی مجدد، این پرسشنامه ها تکمیل شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل نموداری، تعیین درصد بهبودی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها نشان دادند که پیشرفتهای بالینی و آماری معنی داری در بهبود خودکارآمدی، حس انسجام و شفقت خود بعد از درمان به دست آمد. در یک ماه پیگیری، نیز پیشرفتهای به دست آمده در طول درمان حفظ شد، که نشان دهنده پایداری اثرات درمان بود. با توجه به اینکه سطح معناداری مقادیر F در مورد تفاوت میانگین نمرات کل در شفقت به خود، خودکارآمدی و احساس انسجام پایین تر از 05/0 است (05/0>p). بنابراین می توان گفت مداخله تلفیقی امید درمانی و درمان سبک زندگی آدلری در افزایش شفقت به خود، خودکارآمدی و حس انسجام در افراد با معلولیت جسمانی تاثیر معناداری داشته است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8308_963f241da0185b9f45f67e55e85304ea.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321Effectiveness of organized games on the level of learning and intelligence of preschoolersاثربخشی بازی های سازماندهی شده بر میزان یادگیری و هوش نو آموزان پیش دبستانی187206830410.22054/qccpc.2018.29614.1749FAمهدیواحدیاستادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیزیوربیگدلیکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشیJournal Article20180207The purpose of this study was to determine the effectiveness of organized games on the level of learning and intelligence of pre-school girl students in Yasuj city. The purpose of this study is to use a variety of applied researches and it is a quasi-experimental method with pre-test-post test with control group. Data were collected using a revised Wechsler Intelligence Questionnaire (Fourth Edition), which was standardized by Shahm in Iran and a researcher-made questionnaire was used to measure sample learning changes. The statistical population of all pre-school girl students is Boyer Ahmad city (Yasuj city). The research samples were selected from 30 individuals as the experimental group and 30 as the control group using a targeted sampling method. Data were analyzed by SPSS software in descriptive and inferential sections (using covariance analysis method). The results of the research revealed that organized games had a positive and significant effect on the learning and intelligence of pre-school girl students in Yasuj.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیهای سازماندهی شده بر میزان یادگیری و هوش نوآموزان دختر پیشدبستانی شهر یاسوج میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از انواع پژوهش های کاربردی بوده و از نظر روش شبه آزمایشی با اجرای پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تجدیدنظر شدهی هوش وکسلر (ویراست چهارم) کودکان که توسط شهیم در ایران هنجاریابی شده و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش تغییرات یادگیری نمونه ها استفاده شده است. جامعه آماری کلیه نوآموزان دختر پیشدبستانی شهرستان بویراحمد(شهر یاسوج) میباشد. نمونه های پژوهش که تعداد 30 نفر به عنوان گروه آزمایش و 30 نفر به عنوان گروه کنترل هستند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. داده های به دست آمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در بخشهای توصیفی و استنباطی ( با استفاده از روش تحلیل کوواریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است . نتایج تحقیق مشخص کرد که بازیهای سازماندهی شده بر یادگیری و هوش نوآموزان دختر پیشدبستانی شهر یاسوج تأثیر مثبت و معناداری دارد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8304_d89f4180546bf77a2abeeb7feb911457.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605193320180321Prediction of the probability of divorce based on avoidant attachment, anxiety attachment and family problem solving skillsپیش بینی احتمال طلاق زنان براساس دلبستگی اجتنابی، دلبستگی اضطرابی و مهارت حل مسأله خانواده207222831110.22054/qccpc.2018.28605.1716FAمریم الساداتفخریدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدراحلهمهدویان فرددانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدسیدعلیکیمیاییدانشیار گروه مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد0000000319825902Journal Article20180108Iran has been dealing with a worrying and increasing number of divorces in recent years. The current study investigated the predictive role of problem-solving skill, avoidance and anxiety in relationships and predicting divorce. Furthermore, the study employed a correlation method with development purpose. The target population included 400 married women between 20 to 45 years old from Mashhad city, who were selected based on the methodology (correlation method) and the number of variables. They answered surveys about solving family problem, divorce probability, avoidance and anxiety in relationships and finally the sampling was reduced to 388 women. The simultaneous regression test was used to study the predictive role of independent variables such as avoidance, anxiety and problem-solving in divorce probability. According to the results of data analysis , the multiple modified R2 among avoidance attachment, anxiety attachment, and problem-solving variables in divorce probability was 0.33. The predicting variables explained 33 percent of divorce probability variance. Accordingly, the avoidance and family problem-solving could predict the divorce; however, the anxiety variable had no significant role in prediction. The study found that problem-solving skill and avoidant attachment style in women can be an important predicting factor for women divorce. This is due to the fact that problem-solving is one of the moderating factors of the negative events effect in life and the attachment style is an important factor that justifies the healthy and unhealthy marriage functions. It can also provide a solution to incapability of couples.در سال های اخیر، ایران باروند روبه رشدونگران کننده طلاق درهمه استان هامواجه شده است.ازین رودراین پژوهش به بررسی نقش پیش بینی کنندگی دلبستگی اجتنابی واضطرابی ومهارت حل مسأله خانواده، دراحتمال طلاق پرداخته شد.این پژوهش به لحاظ هدف توسعهای وازنظرروش همبستگی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل زنان متأهل شهرمشهدبودکه باتوجه به ماهیت روش پژوهش که جزء طرح های همبستگی محسوب می شودو تعدادمتغیرهای پژوهشی، 400 نفربه شیوه دردسترس انتخاب وبه پرسشنامه های احتمال طلاق، اجتناب واضطراب درروابط نزدیک وحل مسأله خانواده پاسخ دادند.ازاین تعداددرنهایت 388نفربه عنوان حجم نمونه تعیین شدند.برای بررسی نقش پیش بینی کنندگی دلبستگی اجتنابی، دلبستگی اضطرابی ومهارت حل مسأله خانواده دراحتمال طلاق ازآزمون رگرسیون همزمان استفاده شد.نتایج حاصل ازتحلیل داده هانشان داد، R2 اصلاح شده چندگانه بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی، دلبستگی اضطرابی و مهارت حل مسأله دراحتمال طلاق 33/0 بودکه متغیرهای پیش بین 33درصداز واریانس احتمال طلاق راتبیین میکردند.ازاین بین، دلبستگی اجتنابی ومهارت حل مسأله قادربه پیش بینی احتمال طلاق بودند، امادلبستگی اضطرابی نقشی درپیش بینی آن نداشت. <br /> در مجموع نتایج این پژوهش نشان دادکه سبک دلبستگی اجتنابی و مهارت حل مسأله زنان می تواندازعوامل پیش بینی کننده ی مهم احتمال طلاق ایشان باشدچراکه توانایی حل مسأله خانواده یکی ازعوامل تعدیل کننده اثرات رویدادهای منفی زندگی است وسبک دلبستگی،عامل مهمی است که عملکردسالم وناسالم زناشویی راتوجیه می کندوروشی برای پاسخگویی به دلایل ناسازگاری زوجهاارائه میدهدhttps://qccpc.atu.ac.ir/article_8311_e0e67ddef7a91bba39bd7371bdd0b16a.pdf