دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222The semantic study of providence in the Holy Quran:
Designing a conceptual framework for the counseling processبررسی معناشناختی مفهوم مشیت از دیدگاه قرآن کریم: تدوین چارچوب مفهومی برای فرایند عمل مشاوره116821010.22054/qccpc.2018.24568.1591FAحسیناسکندریدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیبتولسبزعلی سنجانیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیثعلیرضادل افکاردانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور تهرانمهینشریفیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170826The aim of this study was examining the semantics of the word providence as one of the most important key word is Holy Quran. Semantics of the word helps us to study the role of this concept to grasp and achieve semantic network of providence. Providence is one of the most important issues that illustrate according to it how to create the world and the creatures in the universe. This concept helps us to use it as one of the structures that can serve as a guide in shaping our activities. Any activity from this perspective can be viewed from the perspective of the instrument and can lead to an object in shaping it. The process of consultation and practice that has been developed and addressed in this process is the subject of this review. In the Holey Quran, God's providence has been used to both as a verb that is doing some things and used in a name that is sharing to the things. In this framework, the Thing is anything (subject, relationship, judgment or practice) that the providence has been applied and realized. This concept has the capability to operate in each program.Conceptually Providence points out all of the creation in the world. In this context, all of the objects (the relationships ,judgments , operations and subjects) are things that is created by providence .A semantic study of God's providence has also shown that this word as one of the most pivotal Quran words in drawing the Quran world view, intended as a program of macro creation more than express a desire simply to create something.<strong>هدف</strong> این پژوهش مطالعه معنا شناختی واژه مشیت به عنوان یکی از اساسی ترین واژه های کلیدی قرآن کریم می باشد. مطالعه معناشناختی واژه مشیت به ما کمک می کند تا به نقش و جایگاه این مفهوم در ترسیم شبکه معنایی کلمات قرآن کریم دست پیدا کنیم.<br /> <strong>موضوع</strong>. این مفهوم به ما کمک می کند تا از آن به عنوان یکی از ساختارهایی بهره گیریم که می تواند به منزله راهنما در شکل دهی به فعالیت های ما نقش آفرینی کند. هر فعالیتی از این منظر از دریچه مشیت می تواند نگریسته شود و در شکل دهی به یک شیء منجر شود. فرایند مشاوره و عملی که در این فرایند ساخته و پرداخته می شود، موضوع بررسی حاضر قرار گرفته است.<br /> <strong>روش</strong>. این بررسی نحوه ای از مطالعه معناشناسانه زبان است که ماهیت و ساختار معنای زبانی را آشکار می سازد؛ در این چشم انداز، هر قوم و ملت و دینی حرف های اساسی و جهان بینی خود را بر بنیاد کلمات کلیدی خویش استوار می کند. در همین راستا، معناشناسی قرآنی به کشف جهان بینی قرآن و نحوه نگرش قرآن به جهان هستی و موجودات و مخلوقات عالم کمک می رساند<br /> <strong>یافته ها.</strong> بررسی معناشناختی مشیت نشان داده است که این واژه به عنوان یکی محوری ترین واژه های قرآنی در ترسیم جهان بینی قرآن، بیش از بیان یک خواست و تمایل ساده در ایجاد چیزی، آن را به عنوان برنامه ای کلان در خلقت در نظر گرفته شده است؛ در این چشم انداز مشیت برنامه کلان و قانون اساسی در آفرینش است که جهان و اشیاء عالم را ، از مرحله خواستن و طراحی تا مرتبه ساختن و تحقق بیرونی، مرحله به مرحله(از مرحله مشیت تا مرحله اجل) شکل داده و محقق کرده است.<br /> <strong>بحث</strong>. مشیت یکی از مهمترین مقولاتی که در ترسیم چگونگی خلق جهان و مخلوقات عالم به کار رفته، به دو صورت فعلی (شاء) و اسمی( شیء) و در یک معنا به کار رفته اند. به لحاظ مفهومی مشیت به خواست و تمایلی اشاره می کند که خلق جهان را هدف خویش قرار داده است؛ این خواست به لحاظ مصداقی، شیء نامیده می شود. در این چارچوب شیء عبارت است از هرچیزی(موضوع، رابطه و حکم و یا عملی) که مشیت در آن اعمال شده و تحقق یافته است. این مفهوم این قابلیت را دارد تا در هر برنامه عمل و از جمله در فرایند عمل مشاوره به کار بسته شود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8210_6db298fbcd5c78da35b9664205d52b61.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222Effectiveness of Multiple Special-Skill Education on Reducing of Stress and Increasing of Happiness in Mothers with Autistic Boysاثربخشی آموزش مهارت های ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانش آموزان اتیسم1737821110.22054/qccpc.2018.9722.1607FAابراهیمنعیمیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000000225821273زهرهتاجریدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره0000-0002-2582-1273Journal Article20170905The aim of present study was examine The Effectiveness of Multiple Special-Skill Education on Reducing of Stress and Increasing of Happiness in Mothers with Autistic Boys. Present study was done by experimental method with semi experimental design with pretest and posttest with control group. The study population contain all of Mothers with Autistic Boys region 5 in Tehran in 2016 who in this population, 40 person selected by accessible sampling method and were replaced randomly 20 individual in experimental group and 20 individual in control group. The experimental group was received Multiple Special-Skill Education in 10 sessions. Both experimental group and control group answered Oxford Happiness Questionnaire (1989) and Cohen Perceived Stress Scale (1989) in pretest and posttest period. Data was analyzed using covariance test. The findings showed that there are significant difference between happiness and stress between experimental group and control group (p<0/001). According to findings can conclude Multiple Special-Skill Education could effect on happiness and stress in Mothers with Autistic Boys.<br /> Key words: Autism, Stress, Happiness, Multiple Special Skills.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر بوده است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دانشآموزان اتیسم پسر مدارس استثنایی منطقه ۵ تهران در سال ۱۳۹۵ میباشد. از این میان تعداد 40 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، آموزش مهارتهای ویژه چندگانه را کسب کردند. دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و مقیاس استرس ادراک شده (1983) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استرس و شادکامی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (001/0= p). با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ویژه چندگانه بر کاهش استرس و افزایش شادکامی مادران دانشآموزان اتیسم پسر تاثیر داشته است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8211_e985d0b92a32e7b1b466a0d81fa60a53.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222The Effectiveness of Painting Therapy on Meaning in Life and Mental Health in Female Student with Low Academic Achievementاثربخشی نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانشآموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین3962821210.22054/qccpc.2018.26149.1642FAحسنعلیویسکرمیاستادیار روان شناسی دانشگاه لرستانلیلامنصوریکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستانسمیهروشن نیاکارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه لرستانJournal Article20171020The purpose of this study was to investigate the effectiveness of painting therapy on increasing meaning in life and mental health in female students with low academic achievement. The present semi experimental study included pre-test, post-test with the control group design. The statistical population of this study consisted of all female second grade students of guidance schools in Khoramabad city in the academic year of 2015-2016. Then 30 people with low academic achevement were selected through random multi stage cluster sampling and were assigned randomly to experimental and control groups. The instruments used in this study were meaning in life (Steger & etal, 2006) and mental health questionnaires (Goldberg, 1972). The experimental group received painting therapy for eight 60-minutes sessions, two sessions in a week lasting for one month. Analysis of the data was done using descriptive (average & standard deviation) and inferential (multiple covariance analysis) tests. Experimental group showed significant increase in mening in life and mental health after being trained. Based on the result we can say that painting therapy is an important method in improving meaning in life and mental gealth of students with low academic achievement.هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرمآباد بود که از میان آنها تعداد 30 نفر که دارای پیشرفت تحصیلی پایینی بودند به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جسله 60 دقیقهای به مدت 1 ماه تحت نقاشی درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای معنای زندگی استگر و همکاران (2006) و سلامت روان گلدبرگ (1972) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایش افزایش معناداری را در معنای زندگی و سلامت روان بعد از دریافت آموزش نشان دادند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت نقاشی درمانی یک روش مؤثر در افزایش معنای زندگی و سلامت روان دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8212_fcb4da7dec3e0d54e5b064fe22ec4f2d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222The Effectiveness of IMAGO therapy group training on Defensive Mechanisms and Women's Problemsاثربخشی آموزش گروهی ایماگوتراپی برمکانیزم های دفاعی و حل مشکل زنان6387821310.22054/qccpc.2018.23933.1577FAحسینمتیندانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره0000-0001-5406-6900مژگانحیاتیاستادیار مشاوره دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170801Nowadays, paying attention to the family and its role in establishing a healthy society is more than ever considered by planners and researchers. Accordingly, the present study aimed to investigate the effectiveness of group training IMAGO on problem solving skills and defense mechanisms women attending family counseling centers in Hamadan. The study population consisted of all women was referred to counseling centers in Hamedan in 1396.To select the sample size, 30 women were selected through purposeful sampling and were randomly assigned to two groups of 15-member to do experiment and controlling. Tools of research consist of the Questionnaire of family problem solving (FPS) and defense mechanisms (DSQ). Results were analyzed by a variable covariance with SPSS software version24.Result of research showed that Imago Relationship Therapy increased the skills in solving the family problems (p<0/00 ‚f=190/112)‚ Reduce the use of immature defense styles (p<0/0017‚f=293/573) ‚disgusting(p<0/00‚f=320/538) and increase use of developed defense styles (p<0/001,f=592/825). According to the fact that Imago Relationship Therapy is a communication-based treatment and during the sessions, techniques for improving relationships are provided to couples.So we this method can be used to improve the couple′s relationships and increase they related component ‚which results in solving family problems.امروزه توجه به خانواده و نقش آن در برپایی جامعه سالم بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان و پژوهشگران قرار گرفته است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی ایماگوتراپی بر مهارت حل مشکل خانواده و مکانیزمهای دفاعی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر همدان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرهمدان درسال 1396 بود. برای انتخاب حجم نمونه، 30 زن به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در دوگروه 15 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش در10 جلسه تحت مداخله ایماگوتراپی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حل مشل خانواده (FPS) و مکانیزمهای دفاعی (DSQ) بود. نتایج با روش تحلیل کوواریانس یک متغیری توسط بسته نرم افزاری SPSS24مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ایماگوتراپی باعث افزایش مهارت حلمشکل خانواده (112/190 =f و 00/0>p )، کاهش اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺒﮏﻫﺎی دﻓﺎﻋﯽ رﺷﺪﻧﺎﯾﺎﻓﺘﻪ (573/293 = f و 0017/0>p ) و روانآزده (538/320 = f و 00/0>p ) و افزایش استفاده از سبکهای دفاعی رﺷﺪﯾﺎﻓﺘﻪ (825/592 = f و 001/0>p) شده است. با توجه به این نکته که ایماگوتراپی یک درمان ارتباط محور بوده و در طی جلسات فنون بهبود روابط را به زوجین ارائه میدهد، بنابراین میتوان از این روش در بهبود روابط زوجین و افزایش مولفههای مرتبط با آن بهره برد،که نتیجه آن به حل مشکلات خانواده منتهی میگردد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8213_798ab4bc33964b5376fc3a7c9befeef5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222Effectiveness of psychological empowering on reducing anxiety and improving executive functions of women with addictive spouseاثربخشی توانمندسازی روانشناختی درکاهش اضطراب و بهبود کارکردهای اجرایی زنان دارای همسر معتاد89109821410.22054/qccpc.2018.25185.1616FAاصغرجعفریاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشان0000-0001-6581-3246صباجعفریکارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرسیدمجیدحسینیدانشجوی دکتری مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170917Present study aimed to determine the effectiveness of empowering on reducing anxiety and improving executive functions of women with addictive spouse. population was women with addictive spouse in Zanjan. 40 women with addictive spouse simple randomly were selected and assigned in experimental and control groups. Experimental design was pretest- posttest with control group and follow- up after 2 mouths. Baseline of anxiety and executive functions of all participants were measured. Psychological empowering was trained to experimental group in 10 sessions and anxiety and executive functions of all participants was measured in posttest and follow-up and data were analyzed using tests of covariance and t - student. Results indicated that level of anxiety of participants in empowering sessions significantly was lower than control group, but executive functions (planning, organizasion, problem solving) was more than control group (P<0.01). According to results of t- student, these changes observed in follow up. The results of research provide some evidence to suggest that Psychological empowering is an appropriate psychoeducational approach for reducing anxiety and improving executive functions of women with addictive spouse.پژوهش حاضر به منظور تاثیر آموزش توانمندسازی روانشناختی درکاهش اضطراب و بهبود کارکردهای اجرایی در زنان دارای همسر معتاد انجام شد. جامعه آماری زنان دارای همسر معتاد در شهرستان زنجان بودند. 30 زن دارای همسر معتاد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و یک پیگیری 2 ماهه بود. سطح اولیه اضطراب و کارکردهای اجرایی همه شرکت کنندگان بوسیله پرسشنامه های اضطراب بک و آزمون برج لندن اندازه گیری شدند. آموزش توانمندسازی روانشناختی در 8 جلسه برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش اجرا شد. دوباره در سطح اضطراب و کارکردهای اجرایی همه شرکت کنندگان در مرحله پس آزمون و پیگیری اندازه گیری شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و t استودنت تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سطح اضطراب شرکتکنندگان در برنامه توانمندسازی به طور معناداری پایین تر اما کارکردهای اجرایی (برنامه ریزی، سازماندهی، حل مساله) آنان بالاتر از گروه کنترل بود (P< 0.01). طبق نتایج آزمون t استودنت این تغییرات در مرحله پیگیری هم مشاهده شد. نتایج شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش توانمندسازی روانشناختی یک روش روانی- آموزشی مناسبی برای کاهش اضطراب و ارتقاء کارکردهای اجرایی میباشد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8214_8072bbb68501413634a42dd8f9bbe636.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222the relationship between self-efficacy and optimism with Dimensions of sport Achievement Motivation among physical education students of Karaj Azad Universityرابطه بین خوشبینی و خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیت بدنی111132821510.22054/qccpc.2018.26798.1658FAمحمد علیاسلامیدکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائییداللهآزادیاستادیار روانشناسی ورزشی دانشگاه فرهنگیانحسنغرایاق زندیاستادیار روانشناسی ورزشی دانشگاه تهرانزینب الساداتعمادالدینکارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرجJournal Article20171109Abstract<br /> One of the issues that has recently been taken into consideration by sports psychologists is sport Achievement Motivation.The purpose of this research was to study the relationship between self-efficacy and optimism with Dimensions of sport Achievement Motivation among physical education students of Karaj Azad University in the academic year 2016-2017 using the correlation method. To determine the sample size, 380 subjects (230 Female and 150 male) were selected by Morgan table. In this research, three questionnaires were used for collecting data including: Scheier and Carver’s optimism questionnaire, Gale’s Sport Orientation Questionnaire and Scheier’s General Self-Efficacy Scale. To analyze the data by the SPSS software the descriptive statistics such as mean, standard deviation, variance, minimum and maximum score, and inferential statistics such as Pearson correlation and regression coefficients were used. The results of the study showed that there is a significant positive relationship between self-efficacy and optimism with Dimensions of sport Achievement Motivation. <br /> <br /> Keywords: Self-Efficacy, Optimism, Sport Achievement Motivationچکیده <br /> یکی از موضوعاتی که اخیرا مورد توجه روانشناسان ورزشی قرار گرفته است انگیزه پیشرفت ورزشی می باشدلذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خوش بینی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرج در سال تحصیلی 96-95 با استفاده از روش همبستگی بود. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 380 نفر (230 دختر و 150 پسر) تعیین شدندکه به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید.در این پژوهش جهت گرد آوری داده ها از سه پرسش نامه: پرسشنامه خوش بینی شییر و کارور، پرسشنامه انگیزش پیشرفت ورزشکاران گیل و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS از روش های آمار توصیفی مانند: میانگین، انحراف معیار، واریانس، حداقل و حداکثر نمره افراد و آمار استنباطی مانند: ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روابط مثبت معناداری بین خودکارآمدی و خوش بینی با انگیزه پیشرفت ورزشی وجود دارد.<br /> واژگان کلیدی: خودکارآمدی، خوش بینی، انگیزه پیشرفت ورزشیhttps://qccpc.atu.ac.ir/article_8215_02807482664b73ac346b7bc4a8fe342b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Reducing Social Anxiety and Negative Cognitive Evaluation among Hard of Hearing Young Girlsاثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی در دختران سخت شنوا133160821610.22054/qccpc.2018.23065.1565FAفهیمهرضاییکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابورمهدیامیریاستادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهدالهامطاهریدکترای تخصصی روانشناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20170706The current paper aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing social anxiety and negative cognitive evaluation among hard of hearing young females. This was an applied study. Data was collected using quasi-experimental with pretest-posttest method with an unequal control group and a follow-up after one month. The population consisted of all hard of hearing young females residents of Mashhad working and training in Deaf community during 2015-2016. The convenience sampling method was used and the number of 16 samples were randomly selected, and then divided into two groups of 8, the experimental group and the control group, respectively. Next, the experimental group received 8 sessions, each session lasting 2.5 hours of cognitive-behavioral group training. Data collection tools were a) Social Phobia Inventory (SPIN); and b) Consequences of Negative Social Events Questionnaire, Wilson and Rapee (CNSEQ). Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance. The results showed the significant impact of cognitive-behavioral group therapy on social anxiety and negative cognitive evaluation (negative self-assessment and perceived negative evaluation by others) on hard of hearing young females. Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy on Social Anxiety and Cognitive Structures of hard of hearing people is associated with a lot of theoretical and practical implications in prevention and treatment that is discussed.هدف عمده پژوهش حاضر بررسی «اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی در دختران سخت شنوا» بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و پیگیری بعد از یک ماه بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس از کلیه دختران سخت شنوای کانون ناشنوایان شهر مشهد، در محدوده سنی ۲۹ـ ۱۸ سال به کمک پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی (CNSEQ)۱۶ نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ۸ نفر) جایگزین شدند. در این روش، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه، تحت درمان شناختی- رفتاری گروهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکردند. در پایان برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده های جمع آوری شده از پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، از تحلیل کواریانس چند متغیره به کمک نرم افزارspss_ 22 مورد تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که درمان شناختی-رفتاری به شیوه گروهی، بر اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی (خود ارزیابی منفی و ادراک ارزیابی منفی توسط دیگران) دختران سخت شنوا تأثیر معنیداری دارد(01/0>p). همچنین مداخله توانست اثربخشی خود را مرحله پیگیری بر روی اضطراب اجتماعی و خود ارزیابی منفی حفط کند اما بر ادراک ارزیابی توسط دیگران در بلند مدت کارایی آن موفق نبود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8216_1e05cfd3ba84b87f4bde025a529f406d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183220171222To determine the effectiveness of life skills training through play on behavioral problems in children.اثربخشی آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان161178821710.22054/qccpc.2018.27229.1670FAزیباقدرتیکارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسیماقدرتیاستادیار روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غربJournal Article20171123Background and purpose:This study conducted to determine the effectiveness of life skills training through play on behavioral problems in children 7-9 years old girl students in Tehran. Method:The research method was semi-experimental design with pretest-posttest and control group and the population was including all 9-7-year-old girls in west of Tehran who were studing in the academic year of 1395-1396. A total of 24 people were selected by multi-stage cluster sampling and divided in 2 groups (12 girls in control & 12 girls in experiment group). The experiment group received life skills training for 10 sessions. The Quai and Peterson's Behavior Problems Checklist (1987) ) was used before and after intervention for gathering the data. The collected data were analyzed by multivariate analysis of covariance. <br /> Results:results showed a significant difference between behavioral problems in the experimental and control groups in the post-test (p=0.001).<br /> Conclusion: According to the results it can be deduced that life skills training through play can serve as an effective instructive approach to reduce behavioral problems in 7-9 years old girls.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان دختر 9 – 7 ساله شهر تهران می باشد.<br /> روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دختر 9 – 7 ساله غرب شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1395-1396 مشغول تحصیل بودند. از این میان تعداد 24 نفر به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، آموزش مهارت های زندگی را دریافت کرد . دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به چک لیست مشکلات رفتاری کوای و پترسون ( 1987 ) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. <br /> یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین مشکلات رفتاری گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد( 001/0 = P ).<br /> نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی بر کاهش مشکلات رفتاری دختران 9 – 7 ساله موثر بوده است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8217_2923ed9586adbbde3f9a27f9a5b2ad54.pdf