دانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923Explanation of Depression On Lifestyle through the Mediation of Social Health and Quality of Life in adults of ahwazتبیین افسردگی براساس سبک زندگی با واسطه گری سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی در افراد بزرگسال شهر اهواز121803310.22054/qccpc.2017.16989.1394FAحسیناسکندریدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیعبدالامیرگاطع زادهدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000000325596587احمدبرجعلیدانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600فرامرزسهرابیاستاد گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3321-2237نورعلیفرخیدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161209Background: Recently, especially in developed countries, the relationship between lifestyle and various diseases has attracted the attention of many professionals. One of the pillars of the community health assessment is, psychological and social health of the community. Objective: The purpose of this study was to clarify of depression on lifestyle with social health and quality of life and has been fitted. Method: The study population consisted of all adults in Ahvaz. People in a multistage random cluster sampling, 383 were selected. Research data in this study were collected by using a health promoting lifestyle questionnaire Walker and Plyrky (1987), Keynesian social health (2004), the World Health Organization quality of life (1989) and beck depression (1996). Research hypotheses were confirmed by using Pearson correlation path analysis and modeling. Findings: The results confirmed the model's hypotheses, Lifestyle has a direct effect on depression and lifestyle through the mediation of social health and quality of life had an indirect effect on depression. Conclusion: According to the results of research to explain the depression can be used from lifestyles and social health and quality of life.زمینه: به تازگی، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، رابطهی میان سبک زندگی افراد و بیماریهای گوناگون توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از محورهای ارزیابی سلامت جوامع مختلف نیز، سلامت روانی و اجتماعی آن جامعه است. هدف: در همین راستا هدف پژوهش حاضر تبیین افسردگی براساس سبک زندگی با واسطه گری سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی و برازش مدل علّی بوده است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد بزرگسال شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 383 نفر از بین آنان انتخاب شدند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر و پلیرکی (1987)، سلامت اجتماعی کییز (2004)، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1989) و افسردگی بک دو (1996) جمع آوری شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر و روش همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر بیانگر تایید برازش مدل فرضی پژوهش بود، سبک زندگی بر افسردگی اثر مستقیم دارد و سبک زندگی با واسطه گری سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی بر افسردگی اثر غیر مستقیم داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله در پژوهش برای تبیین افسردگی می توان از متغیرهای سبک زندگی، سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی استفاده نمود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8033_c39bcda377b804d53fe62ba8aed2a38d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923Effectiveness of psychological empowerment training program based on individual psychology Adler's theory on female-headed household’s learned helplessnessاثر بخشی برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی آدلر بر درماندگی آموخته شده زنان سرپرست خانوار2351803410.22054/qccpc.2017.22427.1541FAعلیرضاکریمی وکیلدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیعبداللهشفیع آبادیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5420-3669کیومرثفرحبخشدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطباییجلیلیونسیدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170611Purpose: The objective of this study was to determine the effectiveness of psychological empowerment training program based on individual psychology Adler's theory on female-headed household’s learned helplessness.<br /> Methods: This study was counducted by semi-experimental method , and its design was pretest posttest with a control group. The population of this study were female-headed households of Imam Khomeini Relief Foundation in Hamedan province, that was selected by the multi-stage cluster sampling and 30 samples were selected. Research instrument was learned helplessness scale (LHS). To analyze the data, univariate analysis of covariance was used.<br /> To achieve the study objectives quantitative methods were used. The study sample consisted of female-headed households in Hamedan provine. The participants in the study consisted of 30 women who were were assigned by clustering sampling. To validate increased psychological empowerment interventionist model, the experimental group was exposed to nine determined one-and-half- an hour group intervention sessions.<br /> Findings: The results showed that psychological empowerment training program has effects on the reduction of learned helplessness female-headed household’s learned helplessness (p<0/07) and follow up testing also confirmed the same. <br /> Results: Psychological empowerment is the process of empowering people by helping them improve their feeling of ability and competence, and overcome the feeling of their impotence and helplessness. So, It is suggested that training programs for women's empowerment be supported by the agenda Relief Committee and other institutions, as one of the effective programs.هدف پژوهش، تعیین اثربخشی برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی آدلر بر درماندگی آموخته شده زنان سرپرست خانوار است. از این جهت، این پژوهش به روش نیمه آزمایشی انجام شد و طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان همدان بودند؛ که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های پژوهش، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید، که در ابتدا شرایط استفاده از این آزمون مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، سپس از آن استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر کاهش درماندگی آموخته شدۀ زنان سرپرست خانوار(با احتمال 007/0>P) تأثیر دارد و آزمون پیگیری نیز همان را تأیید نمود. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که به آنها کمک می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند. از این جهت پیشنهاد می شود که برنامه های آموزشی توانمندسازی زنان نیز به عنوان یکی از برنامه های مؤثر در دستور کار کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی قرار گیرد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8034_48c024b4fc03acde13c1bbdb1032413f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923Exploration of the Pathologies in Mother-Headed Familiesواکاوی آسیب های خانواده های مادر سرپرست: یک پژوهش کیفی5378803510.22054/qccpc.2017.25565.1624FAمحمودروغنچیدانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه اصفهانرضوان الساداتجزایریاستادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان0000-0003-3734-6788عذریاعتمادیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهانمریمفاتحی زادهدانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهانخدامرادمومنیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازیJournal Article20170930Since we have witnessed an increase in the number of divorce and single-parent families, paying more attention to importance problems among mother-headed families that face multiple difficulties seems necessary. Therefore, this study was conducted with aim of exploration the pathologies in mother-headed families. This study was a qualitative research, in which the content analysis approach was applied. The research procedure consisted the participation of 38 mother-headed families in focus group discussion sessions, literature review and semi-structured interview by 10 researchers in the field of family in a 12 months period in 2016. To analyze the collected and registered data, they were coded in 3 phases of open coding, axial coding and selective coding. Data analysis led to extraction of the 12 main themes of problems and psychological disorders of mothers, physically problems of mothers, psychological problems and disorders of children, physically problems of children, children's educational problems, employment problems, interpersonal problems among family members, former husband and his family problems, financial problems, housing problems, problems of family of origin and problems of people around and social support networks. This study provided a new understanding of the experiences of mother-headed families by describing their problems. The roots of this problems in addition to individual and interpersonal problems, are in changes in social structure of our society. Therefore, results showed this families has significant problems in various aspects of their families that require more attention by authorities.با توجه به افزایش طلاق و افزایش خانوادههای تک والد، نیاز به توجه هر چه بیشتر به خانوادههای مادر سرپرست که با دردسرهای چندگانهای روبهرو هستند ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین پژوهش کنونی با هدف کاوش تجربههای خانوادههای مادر سرپرست انجام شد. این مطالعه به شیوه کیفی است که در آن از روش تحلیل محتوی استفاده شده است. این شیوه با مشارکت 38 خانواده مادر سرپرست با برگزاری جلسههای بحث گروه کانون، بررسی ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از پژوهشگران حوزه خانواده در طول یک دوره 12 ماهه در سال 1394 انجام شد. نمونهگیری به روش هدفمند و در سال 1394 انجام شد. دادهها گردآوری و ثبت شد و سپس کدگذاری انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها منجر به تولید 12 درونمایه شد که دربرگیرنده: «مشکلات و اختلالات روانشناختی مادر، مشکلات جسمی مادر، مشکلات و اختلالات روانشناختی فرزندان، مشکلات جسمی فرزندان، مشکلات تحصیلی فرزندان، مشکلات اشتغال، مشکلات بین فردی اعضای خانواده، مشکل با شوهر پیشین و خانوادۀ وی، مشکل مالی، مشکلات مسکن، مشکلات خانواده مبدأ و مشکلات ناشی از افراد پیرامونی و شبکه های حمایتی اجتماع» هستند. این پژوهش درک تازهای از تجربههای خانوادههای مادر سرپرست با توصیف مشکلات آنها فراهم ساخت. ریشه این مشکلات، افزون بر مشکلات فردی و بین فردی، به تغییرات ساختار اجتماعی ما نیز مربوط میشود؛ بنابراین نتایج نشان داد که این خانوادهها مشکلات مهمی در جنبههای گوناگون زندگیشان دارند که نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین هستند.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8035_214f4c5109df7ec728f360af1d8ab576.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923The effectiveness of brief object relations psychotherapy on reduction of interpersonal sensitivity, interpersonal awareness and need for approval of individuals with avoidant personality syndromeاثربخشی روان درمانی کوتاه مدّت روابط موضوعی بر کاهش حسّاسیّت بین فردی، گوش بزنگی بین فردی و نیاز به تأیید افرادِ دارای نشانگان شخصیّت اجتنابی: پژوهش تک آزمودنی79104803610.22054/qccpc.2017.24455.1589FAالهامنجارپور محمدآبادیدانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهدبهرامعلیقنبری هاشم آبادیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدمهردادمظاهریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20170825The aim of this article is to determine the effectiveness of brief object relations psychotherapy on reduction of interpersonal sensitivity, interpersonal awareness and need for approval of individuals with Avoidant Personality syndrome. This is a Single – Subject A-B design with multiple baseline and one month following up. Statistical society consisted of all individuals 18 to 30 years old who referred to the Psychology Clinic of Faculty of Education and Psychology of Ferdowsi University after seeing the announcements of research design between February 2016 and March 2016. Sampling method was purposeful. 34 individuals referred to the clinic and among them 3 individuals had Avoidant Personality syndrome which selected by Millon Clinical Multitaxial Inventory (MCMI-III) and Structural Clinical Interview for assessing Axis II (SCID-II). The research participants at baseline, fifth, tenth and sixteenth sessions and one month after the intervention, responded to the interpersonal Sensitivity Measure questionnaire (IPSM). The brief psychotherapy accomplished in 16 sessions. Data analysis was done by using visual analysis chart, effect size and percentages of overlapping and non-overlapping data. Results showed that, brief object relations psychotherapy reduced the interpersonal sensitivity, interpersonal awareness and need for approval of research participants significantly at the end of the therapy and in the following up period. It can be said that brief object relations psychotherapy is effective in reducing the symptoms of individuals with avoidant personality syndrome.هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روان درمانی کوتاه مدّت روابط موضوعی بر کاهش حسّاسیّت بین فردی، گوش بزنگی بین فردی و نیاز به تأیید افراد دارای نشانگان شخصیّت اجتنابی است. این پژوهش، از نوع تک آزمودنی A-B با طرح خطّ پایۀ چندگانه و پیگیریِ یک ماهه میباشد. جامعۀ آماری، کلّیۀ افراد 18 تا 30 ساله بودند که در بازۀ زمانی اسفند 1394 و فروردین 1395 پس از دیدن اطّلاعیهها، به کلینیک روان شناختی دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسیِ دانشگاه فردوسی مشهد مراجعه کردند. روش نمونه گیری، هدفمند بود. در مجموع از 34 نفری که به کلینیک مراجعه کردند، سه نفر نشانگان شخصیّت اجتنابی داشتند، که با استفاده از پرسشنامۀ چندمحوری بالینی میلون و مصاحبۀ بالینی ساختاریافته برای اختلالات شخصیّت، انتخاب شدند. شرکتکنندگان، در موقعیّتهای خطّ پایه، جلسات پنجم، دهم، شانزدهم و یک ماه بعد از مداخله به پرسشنامۀ حسّاسیّت بین فردی (IPSM) پاسخ دادند. روان درمانی کوتاه مدّت روابط موضوعی نیز طیّ 16 جلسه اجرا گردید. تحلیل دادهها به روش تحلیل دیداری نمودار، اندازۀ اثر، درصد داده های همپوش و غیرهمپوش انجام شد. نتایج بیانگر این بود که روان درمانی کوتاه مدّت روابط موضوعی، به طور معناداری حسّاسیّت بین فردی، گوش بزنگی بین فردی و نیاز به تأیید را در شرکتکنندگان، در پایان درمان و پیگیری کاهش داد. براین اساس میتوان گفت که روان درمانی کوتاه مدّت روابط موضوعی در کاهش علائم افراد دارای نشانگان شخصیّت اجتنابی مؤثّر است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8036_9681b45b434f61b9530aef2713391ad8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923The Efficiency of Intervention based of Life Story (Who Am I?) on Emotional adjustment and Perceived Competence in Adolescents with Intellectual Disabilityاثربخشی مداخلهی مبتنی بر داستان زندگی (من کی هستم؟) بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کمتوان ذهنی105131803710.22054/qccpc.2017.24794.1603FAاحمدیارمحمدیاندانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهانامیرقمرانیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهانعادلمحمدزادهدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهانJournal Article20170903The purpose of this study was to investigate the effectiveness of intervention based of life story on emotional adjustment and perceived competence in adolescents with mild intellectual disability. This study was type of applied research and the design of research was experimental pre-test/post-test with control group. That way, by simple random sample and considering inclusion and exclusion criteria, 30 people were selected from the population of adolescents with intellectual disability (16 to 24 years old) that studied at exceptional schools of Dorche city of Isfahan in 2016. Then these participants were randomly assigned into either control or experimental group (15 per group). The experimental group received life story intervention for 17 sessions and 3 sessions per week. The study tools were included the adjustment inventory for school students- AISS (Sinha & Singh, 1993) and Harter's perceived competence scale (1982) and MANCOVA analysis was used to analysis of data. The results showed efficiency of intervention life story on emotional adjustment and perceived competence is significant in α=0.05 level. Therefore life story intervention can be used to increase emotional adjustment and perceived competence adolescents with mild intellectual disabilityپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلهی داستان زندگی بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی خفیف انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی بود و به شیوهی آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه انجام شد. بدین منظور، از میان جامعهی نوجوانان کمتوان ذهنی 16 تا 24 ساله که در سال تحصیلی 96-95 در مدارس استثنایی شهر درچه استان اصفهان مشغول به تحصیل بودند، با رعایت ملاکهای ورود و خروج به پژوهش، 30 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه 15 نفرهی آزمایش و گواه قرار گرفتند. بعد از آن، گروه آزمایش به مدت 17 جلسه و هر هفته 3 جلسه تحت مداخلهی داستان زندگی (من کی هستم؟) قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی AISS (سینها و سینگ، 1993)- خرده مقیاس سازگاری عاطفی- و مقیاس ادراک شایستگی هارتر (1982) بود. دادههای بدست آمده از پژوهش نیز با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که در گروه آزمایش، تأثیر مداخلهی داستان زندگی بر سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی در سطح 05/0=α معنیدار میباشد. با توجه به نتایج پژوهش، میتوان از مداخلهی داستان زندگی به منظور افزایش سازگاری عاطفی و ادراک شایستگی نوجوانان کمتوان ذهنی استفاده نمود.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8037_33c2b8511ec4c5f3b3b250798a737f3e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923Qualitative Analysis of checking the Role of Community Modernization with Virtual Media on Family Structureتحلیل کیفی بررسی نقش نوسازی جامعه همراه با رسانه های مجازی بر ساختار خانواده133164803810.22054/qccpc.2017.22930.1553FAبابکاسلام زادهدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیمعصومهاسمعیلیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1382-6795سمیهکاظمیاناستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-8263-9726Journal Article20170625Introduction: Family in recent decades have been dramatic changes, this is primarily due to changes in various aspects of the modernization, brings A deeper understanding of the family structure and function. The purpose of this study was to investigate the role of modernization accompanied by the development of communication technologies on family structure. Method: the qualitative approach and method was used. Society of This study, were selected and included people who were over 30 years old. Among them 28 people, through theoretical sampling and according to data saturation deep semi-structured interviews were done. Questions centered on: the overall changes and changes caused by communication technologies were evaluated, and at any stage of stuff code open, axial and selective for each was. Findings: major components including : Avoid self, family and community, emotional and spiritual vacuum, change the role of parents, refreshed style connections, virtual world, desacralizing, appearance-oriented, Facilities, lack of comfort, individualism, and tissue culture changes, mental changes, cognitive changes, marriages, families infrastructure changes, decision-making and implementation, Reducing social empathy, the effects of modernity and core components include: structuralism. Finally, and with a focus on the central question of the study, subjects in three major categories circumstances, interactions and outcomes were divided and underlying pattern to understand the effects of modernization with the implementation and communication technology co drawn. Conclusion: the conclusion that as a result of the communications revolution and modernization, Family-focused change within their structures of communication, and external structural changes with a focus on culture and textures.مقدمه: شناختن هر چه بیشتر خانواده ، درکی عمیق از ساختار و کارکرد خانواده به ارمغان می آرود.بدین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نوسازی توسعه با همراهی تکنولوژی های ارتباطی بر ساختار خانواده است. روش: در پژوهش حاضر از رهیافت کیفی و روش نظریه مبنایی برای بررسی درک و تفسیر تغییرات نوسازی ،تکنولوژی های ارتباطی ، استفاده شد.جامعه پژوهش شامل افرادی بودند که بالای 30 سال سن داشتند که با نمونه گیری نظری از میان آن ها 28 نفر با توجه به اشباع داده ها مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق قرار گرفتند.یافته ها : مقوله های عمده عبارت بودند از: دوری از خود، خانواده و اجتماع، خلاءعاطفی و معنوی، تغییر نقش والدین، تجدید سبک رابطه ها، دنیای مجازی، تقدس زدایی، ظاهر گرایی، تسهیلات ،عدم آرامش، فردگرایی، تغییرات بافت فرهنگ، تغییرات روان شناختی تغییرات ازدواج، تغییرات زیربنایی خانواده ها ،قدرت تصمیم گیری و اجرا ، کاهش همدلی اجتماعی و اثرات مدرنیه و مقوله ی هسته ای عبارت بود از : فراساختارگرایی،. در نهایت و با تمرکز بر سوال اصلی پژوهش ، مقوله ها در سه دسته عمده شرایطی، تعاملی و پیامدی تقسیم شدند و الگوی زمینه ای مورد نظر درک تاثیرات توسعه نوسازی همراه با رسانه های مجازی پیاده سازی و رسم شدنتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش به این نتیجه رسیدیم که در اثر تحولات ارتباطی و نوسازی جامعه ، خانواده هم دچار تغییرات در درون ساختار خود با محوریت ارتباط شده است و هم دچار تغییرات برون ساختاری با محوریت فرهنگ و بافت شده است.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8038_72ddd17b6710c60bff52cbfd7e99c3d8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفرهنگ مشاوره و روان درمانی2345-605183120170923Comparison of Shafiabady’s multi-axial pattern With Glasser's Reality Therapy on teachers’ burnoutمقایسه اثر بخشی الگوی چند محوری شفیع آبادی با واقعیت درمانی گلاسر در فرسودگی شغلی معلمان165184803910.22054/qccpc.2017.22672.1547FAکاترینفکریاستادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتنرجسشه منشدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتJournal Article20170619This study set out to compare the effectives of Shafiabady’s Multi-Axial Pattern of vocational choice with that of Glasser's Reality Therapy in teachers’ burnout. This was a semi experimental study with pre- and post -test design and a control group. The statistical population included all teachers (420 in total) of all-girls middle schools in Region 4 of Shiraz during the school year 2015-2016. Data collection was done using cluster sampling as follows: First, 15 middle schools, in total, were randomly selected from the northern part (5 schools), southern part (5 schools), and central part (5 schools) of Region 4. Then, teachers of the selected schools responded to the Maslach Burnout Inventory (1997). Finally, from each area, 15 teachers with the highest scores in this inventory were selected and placed equally in the experimental group 1, experimental group 2, and control group. Groups 1 and 2 received eight 1.5-hour-long Multi-Axial Pattern of vocational choice and Reality Therapy sessions, respectively. The control group did not receive any intervention. The post-test and 1-month post-intervention follow up were implemented . Analytical results showed that There was no significant difference was observed between the effectiveness and sustainability of Shafiabady's multi-axial pattern and Glasser's reality therapy on teacher burnout and its dimensions.هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی الگوی چند محوری انتخاب شغل شفیع آبادی با نظریه واقعیت درمانی گلاسر بر فرسودگی شغلی معلمان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر، تمامی معلمان مدارس متوسطه دخترانه ناحیه 4 شهر شیراز در سال تحصیلی95 -1394 بودند. که تعداد آنها بالغ بر420 نفر می باشد . نمونه گیری به شیوه خوشه ای انجام گردید. بدین ترتیب که ابتدا از مدارس متوسطه بخش شمالی ناحیه 4 شهر شیراز 5 مدرسه، از بخش جنوبی ناحیه 4 شهرشیراز 5 مدرسه و از بخش مرکزی ناحیه 4 شهرشیراز 5 مدرسه به تصادف انتخاب شد و معلمان این مدارس به پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1997) پاسخ دادند. سپس از بین گروهی از معلمان که نمره بیشتر از میانگین گرفتند. درهریک از بخش ها 15 نفر انتخاب شد و به تصادف یکی از گروه های 15 نفره در گروه آزمایش 1 دیگری در گروه آزمایش 2 و سومی در گروه گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش 1 هشت جلسه 1/5 ساعته آموزش بر اساس الگوی چند محوری و گروه آزمایش 2 هشت جلسه 1/5 ساعته آموزش بر اساس نظریه واقعیت درمانی دریافت کردند و در گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت پس آزمون اجرا و یکماه بعد پیگیری انجام شد . نتایج مطالعه نشان داد که بین اثر بخشی و پایداری الگوی چند محوری شفیع آبادی با نظریه واقعیت درمانی گلاسر بر فرسودگی شغلی معلمان و ابعاد آن تفاوت معنادار وجود ندارد.https://qccpc.atu.ac.ir/article_8039_9c406b9482130c3f1a99eae8b5e79997.pdf