TY - JOUR ID - 9668 TI - تاثیر آموزش مفاهیم علوم به شیوه قصه گویی بر مهارتهای اجتماعی و هوش کلامی نوآموزان دو زبانه دوره پیش دبستانی JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - واحدی, مهدی AU - قلتاش, عباس AU - چرخ آبی, پریسا AD - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت AD - دانشجوی کارشناسی ارشد پیش دبستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 38 SP - 81 EP - 110 KW - مفاهیم علوم KW - قصه گویی KW - مهارتهای اجتماعی KW - هوش کلامی و پیش دبستانی DO - 10.22054/qccpc.2019.41230.2118 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مفاهیم علوم به شیوه قصه‌گویی بر مهارت‌های اجتماعی و هوش کلامی نوآموزان دوزبانه دوره پیش‌دبستانی شهرستان کارون در سال 1397 بود. جامعه موردتحقیق کلیه نو آموزان دختر و پسر پیش‌دبستانی شهرستان کارون بود که طی آزمونی مقدماتی تعداد 30 کودک از آنانی که نمرات پایین‌تری در پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون و هوش کلامی وکسلر کسب نمودند، به‌عنوان حجم نمونه به روش هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون و همکاران (1983)، مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش آموزشگاهی (1964) و بسته آموزش مفاهیم علوم (تجربی-اجتماعی) از طریق قصه‌گویی بود. داده‌ها با آزمون کلموگروف- اسمیرنف، آزمون لوین و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (آنکوا و مانوا)  و با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 24) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مفاهیم علوم به شیوه قصه‌گویی بر مهارت‌های اجتماعی با سطح معناداری 0001/0 و خرده مقیاس-های آن (رفتار اجتماعی، رفتار غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشی، اطمینان زیاد به خود داشتن و ارتباط با همسالان) و هوش کلامی نوآموزان دوزبانه دوره پیش‌دبستانی شهرستان کارون تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش در سیستم آموزش‌وپرورش شهرستان کارون بخصوص مراکز پیش‌دبستانی، موردتوجه قرار گیرد و از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها استفاده شود تا با کاهش عوامل بازدارنده به تقویت مهارت‌های اجتماعی و هوش کلامی نوآموزان کمک شود. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_9668.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_9668_9c5a9ccd1672e3a6c1fb6352db1392fe.pdf ER -