TY - JOUR ID - 8320 TI - سبک مصرف غذا در تعلیم و تربیت اسلامی JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - شریعتی, سید صدر الدین AU - نوروند, احمد AU - ایمانی, محسن AD - دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 33 SP - 21 EP - 41 KW - تربیت KW - تعلیم و تربیت اسلامی KW - تغذیه KW - سبک مصرف KW - غذا DO - 10.22054/qccpc.2018.28594.1725 N2 - هدف: هدف از این پژوهش تبیین و معرفی سبک مصرف غذا در آموزه های تعلیم و تربیت دین اسلام می باشد. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی نظری می باشد و به لحاظ روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی است و به روش کتابخانه ای و با استفاده از امکانات رایانه ای، مطالب از کتابخانه های دیجیتالی و صفحات وب جمع آوری شده است. یافته ها: توجهی جامع به گزاره های اسلام در موضوع تغذیه نشانگر سبک و برنامه مشخص در مصرف غذا می باشد. در این تحقیق سعی شده است که با ارائه یک دسته‌بندی جدید در سبک مصرف غذا در اسلام نشان داده شود که نگاه اسلام به غذا یک نگاه یک‌بعدی نیست، فقط غذایی که دردهانمان می‌گذاریم مهم نیست؛ بلکه نگاه و بینش ما به غذایی که می‌خوریم چگونه است؟ از کجا آمده؟ چه باید بخوریم؟ در چه زمان و حالتی باید بخوریم؟ چگونه باید خورده شود؟ بعد از خوردن غذا چه باید کرد؟ نیز مهم می باشد. الگوی شناختی، الگوی اخلاقی، الگوی رفتاری و الگوی آثاری چهار وجهی هستند که سبک مصرف غذا در اسلام را تشکیل می دهند. نتیجه: از آنجا که یکی از مؤلفه‌های مهم برنامه‌ی تربیتی اسلام توجه و اهمیت به تغذیه است و بر طبق این مفاهیم اسلام برنامه و سبکِ مشخص و جامعی را پیرامون موضوع بیان کرده است؛ لذا بر ماست که در بکارگیری آن در رویکرد و سیاست های اجتماعی توجه کافی داشته باشیم و بصورت اجرایی از آن بهره بگیریم. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_8320.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_8320_7fec9fbff3a907a2af6d9180f5b9fad5.pdf ER -