TY - JOUR ID - 8212 TI - اثربخشی نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - ویسکرمی, حسنعلی AU - منصوری, لیلا AU - روشن نیا, سمیه AD - استادیار روان شناسی دانشگاه لرستان AD - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان AD - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه لرستان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 32 SP - 39 EP - 62 KW - نقاشی درمانی KW - معنای زندگی KW - سلامت روان KW - پیشرفت تحصیلی DO - 10.22054/qccpc.2018.26149.1642 N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود. روش‌ پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم‌آباد بود که از میان آنها تعداد 30 نفر که دارای پیشرفت تحصیلی پایینی بودند به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جسله 60 دقیقه‌ای به مدت 1 ماه تحت نقاشی درمانی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌‌های معنای زندگی استگر و همکاران (2006) و سلامت روان گلدبرگ (1972) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایش افزایش معناداری را در معنای زندگی و سلامت روان بعد از دریافت آموزش نشان دادند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت نقاشی درمانی یک روش مؤثر در افزایش معنای زندگی و سلامت روان دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین است. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_8212.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_8212_fcb4da7dec3e0d54e5b064fe22ec4f2d.pdf ER -