TY - JOUR ID - 6723 TI - تأثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر ارتباط والد- کودک دانش آموزان دوره ابتدایی JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - کاکابرایی, کیوان AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 26 SP - 61 EP - 85 KW - کلیدواژها: حل مسئله خانواده محور KW - ارتباط والد - کودک KW - دانش آموزان دوره ابتدایی DO - 10.22054/qccpc.2016.6723 N2 - پژوهش حاضر با هدف آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین و تعیین اثربخشی آن بر ارتباط والد- کودک دانش آموزان انجام شد. طرح پژوهش تجربی حقیقی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون - پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش-آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند، ابتدا والدین گروه آزمایشی 10 جلسه در کارگاه تربیت کودک / نوجوان اندیشمند شرکت کردند سپس گروه آزمایشی به مدت سه ماه تحت برنامه حل مسئله خانواده محور مورد آموزش قرار گرفتند، برای جمع‌آوری اطلاعات از سیاهه رابطه والد - کودک جرارد (1994) فرم والدین استفاده شد. یافته ها طبق گزارش والدین در سه مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون (فاصله سه‌ماهه) و پیگیری (فاصله یک‌ماهه) نشان داد، در گروه آزمایشی، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون در زیر مقیاس‌های ارتباط والد - کودک تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پس‌آزمون - پیگیری در زیر مقیاس‌های ارتباط والد - کودک تفاوت معنادار نبود. بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین بر ارتباط والد - کودک دانش آموزان اثربخش بود و ارتباط والد - کودک را بهبود بخشیده است. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_6723.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_6723_c4d9f914f6e4199e247418e7caa5a081.pdf ER -