TY - JOUR ID - 15703 TI - اثربخشی آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان مدارس استثنایی JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - صالحی, صالح AU - ناظری, رضا AD - دانشجوی کار شناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی قم AD - استادمدعو روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی قم Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 14 IS - 56 SP - 205 EP - 229 KW - واژگان کلیدی:درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد KW - ارتباطات میان فردی KW - انگیزش درونی KW - معلم KW - مدارس استثنایی DO - 10.22054/qccpc.2023.72149.3070 N2 - هدف از پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی معلمان مدارس استثنایی بود.روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان مشغول به تدریس در مدارس استثنایی شهر مشهد در سال 1400 تشکیل می دهد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد که در نتیجه 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه،90 دقیقه‌ای در جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ارتباطات میان فردی (پیرس) و انگیزش درونی (مک آلی) می‌باشد. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند‌متغیری استفاده گردید.یافته‌های پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ارتباطات میان فردی و انگیزش درونی تاثیر داشته‌است.P <0/0001. نتیجه‌گیری:درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند انگیزش درونی را افزایش دهد و موجب بهبود ارتباطات میان فردی گردد. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_15703.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_15703_2f3bde8f35a442ae24b4e630a421da80.pdf ER -