TY - JOUR ID - 12657 TI - تدوین مدل کامیابی شغلی در ارتباط با هوش هیجانی با نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی در معلمان زن مقطع ابتدایی JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - عبدالمحمدی, حمیرا AU - حسینیان, سیمین AU - یزدی, سیده منور AD - دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران AD - استاد گروه مشاوره دانشگاه الزهرا AD - استاد گروه روان شناسی دانشگاه الزهرا Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 48 SP - 197 EP - 218 KW - "سرمایه روان شناختی" KW - " کامیابی شغلی" KW - " معلمان " KW - "هوش هیجانی" DO - 10.22054/qccpc.2021.58754.2636 N2 - هدف ازاین پژوهش، تدوین مدل کامیابی شغلی در ارتباط با هوش­هیجانی با نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه موردمطالعه شامل معلمان زن در دوره ابتدایی سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 405 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از 3 پرسشنامه شامل: پرسشنامه کامیابی درکار (پوراث وهمکاران،2011)، پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی (لوتانز،2007) و پرسشنامه هوش‌هیجانی (شرینگ، 1995) استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش­هیجانی و سرمایه روان‌شناختی با کامیابی شغلی رابطه مثبت دارند وهمچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان‌دهنده نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی دررابطه بین هوش­هیجانی با کامیابی شغلی بود. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که هوش­هیجانی می‌تواند کامیابی شغلی را پیش‌بینی کند و در نظرگرفتن هوش­هیجانی می‌تواند نقش مهمی در فرآیند افزایش کامیابی شغلی داشته باشد و مدل فرضی پژوهش با داده­های تجربی برازش مطلوب داشت. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_12657.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_12657_d94c7e81dc087ac72ea5bf87705c0893.pdf ER -