TY - JOUR ID - 11225 TI - هم سنجی اثربخشی آموزش زوج‌ها بر اساس رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(اکت) و تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر مدیریت تعارض زناشویی زوجین JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - معاذی نژاد, مهوش AU - عارفی, مختار AU - امیری, حسن AD - دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه AD - استادیاریار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه AD - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 45 SP - 185 EP - 212 KW - تعارض زناشویی KW - آموزش زوج‌ها KW - رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد KW - رویکرد تصویرسازی ارتباطی DO - 10.22054/qccpc.2020.50013.2320 N2 - روابط صمیمانه زناشویی، مهم‌ترین پیش‌بینی کننده رضایت از زندگی است. هدف از پژوهش حاضر، هم سنجی اثربخشی آموزش زوج‌ها بر اساس رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و تصویرسازی ارتباطی بر مدیریت تعارض زوجین بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش کل زوج‌های مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره آوای سروش شهر کرمانشاه در سال 1397 بود که از میان آن‌ها تعداد 45 زوج که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به‌عنوان نمونه و با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. بنابراین، 45 زوج (زن و شوهر ) انتخاب و به‌صورت گمارش تصادفی، در سه گروه (15زوجی) ایماگوتراپی، اکت و شاهد جایگزین شدند. در 8 جلسه 120 دقیقه‌ای یکی از گروه‌های آزمایش در معرض آموزش بر اساس رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه دیگر در معرض آموزش بر اساس تصویرسازی ارتباطی قرار گرفتند. مدیریت تعارض توسط پرسشنامه تعارض زناشویی(MCQ) سنجیده شد. داده‌های حاصل در سطح توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) توسط نرم‌افزارSPSS نسخه 23 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد در سطح معنی‌داری 5 درصد آموزش زوج‌ها بر اساس رویکرد اکت و ایماگوتراپی بر مدیریت تعارض زوجین مؤثر است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که آموزش زوج‌ها بر اساس رویکرد اکت در ابعاد روابط خانوادگی و خویشاوندان مؤثرتر و آموزش زوج‌ها بر اساس رویکرد ایماگوتراپی در بعد هیجانی مؤثرتر است و در دیگر ابعاد مدیریت تعارض بین این دو روش تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_11225.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_11225_e7cc128837f8d5ed3cd8b9fcd59308cc.pdf ER -