TY - JOUR ID - 11093 TI - اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی به روش گاتمن بر الگوهای ارتباطی زنان JO - فرهنگ مشاوره و روان درمانی JA - QCCPC LA - fa SN - 2345-6051 AU - کریمی, اصغر AU - احمدی, صدیقه AU - زهراکار, کیانوش AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی AD - استادیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 44 SP - 253 EP - 278 KW - واژه های کلیدی: مهارت های زناشویی KW - گاتمن KW - الگوهای ارتباطی DO - 10.22054/qccpc.2020.49279.2296 N2 - چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر الگوهای ارتباطی زنان انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون‌-پس آزمون با گروه گواه می باشد. نمونه پژوهش حاضر را 15 زن واجد شرایط از زنان شهرستان شهریار در سال 1397 تشکیل می دادند که به شیوه داوطلبانه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در مرحله پیش آزمون، دو گروه بوسیله پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی (1984) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر مدل گاتمن در 10 جلسه، 90 دقیقه‌ی برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین زنان دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ سبک الگوهای ارتباطی تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث بهبود الگوهای ارتباطی و مولفه های آن ها در زنان گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت‌های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث بهبود الگوهای ارتباطی زنان می گردد. می‌توان از این شیوه آموزشی در جهت بهبود مهارت-هایی ارتباطی در بین زوج ها استفاده کرد. UR - https://qccpc.atu.ac.ir/article_11093.html L1 - https://qccpc.atu.ac.ir/article_11093_68d4d5e5d8ac0f7f0905443ea960c26c.pdf ER -