ORIGINAL_ARTICLE
تعیین میزان شیوع اختلاف اضطراب منتشر در میان دانش آموزان پایه پنجم و بررسی اثربخشی دو روش خودگویی برونی و درونی در کاهش آن
اختلال اضطراب منتشر از اختلالات مهم در میان کودکان و نوجوانان است، این پژوهش یا هدف تعیین میزان شیوع اختلاف اضطراب منتشر در میان دانش آموزان پایه پنجم و همچنین بررسی اثربخشی دو روش خودگویی برونی و درونی در کاهش آن انجام شد، لذا برای بررسی میزان شیوع آن در میان دانش آموزان پایه پنجم 200 نفر (1000 دختر و 1000 پسر) از این دانش آموزان انتخاب شدند و به آزمون خودسنجی سرند اضطراب کودکان (SCARED) و اختلالات هیجانی مرتبط با آن پاسخ دادند، نتایج نشان داد که شیوع این اختلال در میان دختران 08/11 و در میان پسران 4/9 درصد است و میان دو جنس از نظر شیوع تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0/04) به منظور بررسی اثربخشی دو روش خودگویی درونی و برونی در کاهش این اختلال تعداد 96 نفر از آزمودنی های دارای اختلال اضطراب منتشر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در سه گروه خودگویی برونی، درونی و گروه گواه قرار داده شدند، سپس با استفاده از درو روش خودگویی درونی و برونی هر کدام هشت جلسه و در هر جلسه به مدت یک ساعت آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون ترکی و تحلیل واریانس دو عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد که روش خودگویی بیرونی به طور معنی دار بیشتر از روش خودگویی درونی در کاهش اضطراب موثر است، (P<0/05) و در هر دو روش در مقایسه با گروه گواه اثربخشی بهتری داشتند، (P<0/05) در میان دو جنس و اثر متقابل گروه ها و جنسیت تفاوت معنی داری به دست نیامد.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6075_8511a3d7df56c953dcfb9ed314137a27.pdf
2012-09-22
1
20
10.22054/qccpc.2012.6075
اختلال اضطراب منتشر
خردگویی بیرونی
خردگویی درونی
شیوع دانش آموزان
لقمان
ابراهیمی
1
دانشجوی دانشگاه زنجان
AUTHOR
ابوذر
دهداری
2
دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش گروهی مادران طلاق با رویکرد تلفیقی در شهر اصفهان بر سازگاری آنان
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مادران طلاق ( با رویکرد تلفیقی) در شهر اصفهان بر سازگاری آنان بود، این پژوهش به شیوه ی نیمه تجربی با طرح تحقیق پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه ی زنان مطلقه تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر اصفهان در سال 1389 بود، به منظور اجرای طرح پژوهشی، ابتدا از بین مراکز هشت گانه خدمات اجتماعی بهزیستی، یک مرکز به صورت تصادفی انتخاب و از بین زنان مطلقه خودسرپرست 20 نفر نمونه ی در دسترس و داوطلب انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، پس از انجام نمونه گیری، یک جلسه پیش آزمون برای هر دو گروه آزمایشی و گواه تشکیل گردید که در طی آن از مادران درخواست شد تا به فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه سازگاری پس از طلاق فیشر (FDAS) پاسخ دهند، پس از آن 8 جلسه آموزش(1 ساعت و نیم، دو بار در هفته) به شیوه ی رویکرد تلفیقی به مادران گروه آزمایشی آموزش داده شد، در پایان دوره ی آموزشی، پرسشنامه مذکور به عنوان پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت، نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان دادکه آموزش گروهی مادران طلاق با رویکرد تلفیقی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون بر سازگاری مادران و زیرمقیاسهای آن شامل (احساس خودارزشی، رها شدن، خشم نسبت به همسر قبلی، سوگ، صمیمیت اجتماعی، خودارزشی اجتماعی) به صورت معناداری اثرگذار بوده است
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6076_47d2d96a819607c2e7f6ab60c23c8eb0.pdf
2012-09-22
21
41
10.22054/qccpc.2012.6076
طلاق
مادران طلاق
سازگاری با طلاق
آموزش گروهی با رویکرد تلفیقی
مرجان
الشریف
1
دانشجوی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فاطمه
بهرامی
f.bahrami@hsu.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه انسجام و انعطاف پذیری خانواده های دارای عضو بیمار مبتلا به ایدز با خانواده های جمعیت عمومی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ساختار خانواده بیماران جوان مبتلا به ایدز و مقایسه آن با خانواده های سالم طراحی و اجرا گردید. فرض اصلی پژوهش حاضر بررسی تفاوت معنادار بین انسجام و انعطاف پذیری خانواده بیماران مبتلا به ایدز و خانواده های سالم بود. همچنین فرض تفاوت معنادار بین انسجام و انعطاف پذیری گزارش شده توسط زنان و مردان مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 200 خانواده سالم و 200 خانواده دارای عضو بیمار مبتلا به ایدز به ترتیب با روش خوشه ای و در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه FACES-IV را تکمیل نمودند، معیار شرکت در پژوهش شامل همکاری حداقل 3 نفر از اعضای خانواده ( در خانواده های سالم) و شرکت حداقل 3 نفر از اعضای خانواده دارای بیمار مبتلا به ایدز ( اعضای سالم و عضو بیمار) بود. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد تفاوت معناداری بین انسجام و انعطاف پذیری خانواده های بیماران جوان مبتلا به ایدز و خانواده های سالم وجود دارد (P<0/001) همچنین بین زنام و مردان نیز از نظر میزان انسجام و انعطاف پذیری گزارش شده تفاوت معناداری وجود داشت (P<0/001) بحث و نتیجه گیری: در تبیین یافته های پژوهش حاضر میتوان به عوامل فردی و خانوادگی در برهم ریختن تعادل ساختاری خانواده های بیماران جوان مبتلا به ایدز اشاره کرد، عوامل فردی مثل باورها و نگرشهای فرد بیمار نسبت به بسیاری طرحواره های فرد بیمار در مورد بیماری و عوامل فردی مربوط به فرد بیمار، عوامل خانوادگی حول محور مراقبت از بیمار و نحوه نگرش خانواده نسبت به بیماری و واکنش خانواه های متغیر مثل داغ تنگ بیماری قرار دارد.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6077_2be3de6bc5992fb99d8cd61f2221c651.pdf
2012-09-22
43
60
10.22054/qccpc.2012.6077
ساختار خانواده
انسجام
انعطاف پذیری
بیماران مبتلا به ایدز
جلیل
باباپور
1
هیئت علمی دانشگاه تبریز
AUTHOR
الناز
بهاورنیا
2
دانشجوی دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان نقص ایگوی والدین کودکان اسکیزوفرون و عادی با استفاده از نمایه نقص ایگوی آزمون رورشاخ
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان نقص ایگوی والدین کودکان اسکیزوفرن و مقایسه آن با میزان نقص ایگوی والدین کودکان عادی با استفاده از نمایه ی نقص ایگوی آزمون رورشاخ صورت گرفته است، روش: 10 نفر والدین (پدر یا مادر) کودکان اسکیزوفرن که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، با یکدیگر مقایسه شدند، پس از انتخاب آزمودنی ها، آزمون رورشاخ بر روی والدین دو گروه اجرا شد و پس از کدگذاری پروتکل شرکت کنندگان، نمایه ی نقص ایگو کدگذاری و نمره هر آزمودنی در این نمایه، محاسبه شد، نتایج با استفاده از آزمون t برای معناداری تفاوت میانگین های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتایج نشان داد که میزان نقص ایگوی والدین کودکان اسکیزوفرن در مقایسه با میزان نقص ایگوی والدین کودکان عادی به طور معناداری بیشتر است. نتیجه گیری با توجه به یافته این پژوهش چنین نیتجه گیری میشود که این والدین در عملکردهای مربوط به ایگو دارای نقص هستند، نقص ایگو موجب الگوی شناختی و رفتاری مخرب و ناکارآمد میشود
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6078_da17131864e89e9624a68139aee0aeb4.pdf
2012-09-22
61
73
10.22054/qccpc.2012.6078
اسکیزوفرنی با شروع کودکی
نقص ایگو
نمایه نقص ایگو
آزمون رورشاخ
سیدابوفاضل
حسینی نسب
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احمد
برجعلی
borjali@atu.ac.ir
2
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش تکنیک تجربی طرحواره درمانی بر روی طرحواره های افراد افسرده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه افراد افسرده و تعیین اثر آموزش و اجرای تکنیک های تجربی روی طرحواره های افراد افسرده صورت گرفت،در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و با اجرای خرده مقیاس افسردگی، از مقیاس 21 سوالی افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) 30 نفر به عنوان افراد افسرده و 30 نفر به عنوان غیرافسرده تعیین گردید و سپس پرسش نامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (YSQ) بر روی دو گروه اجرا شد و با استفاده از آزمون t طرحواره های دو گروه با یکدیگر مقایسه شد که نتیجه آن نشان داد طرحواره نقص، شکست، وابستگی/بی کفایتی ، انزوای اجتماعی و محرومیت هیجانی در افراد افسرده نسبت به غیرافسرده از شدت بیشتری برخوردار است، در مرحله دوم پژوهش از بین افراد افسرده دو گروه کنترل (10نفر) و آزمایش (10نفر) انتخاب گردید، گرونه آزمایش تحت آموزش تکنیک های تجربی طرحواره درمانی قرار گرفتند و بعد از پایان جلسات آموزش طرحواره های گروه آزمایش و کنترل با استفاده از پرسش نامه یانگ مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند و داده های حاصل از طریق آزمون لوین و تحلیل کوواریانس با یکدیگر مقایسه شدند که نتایج نشان داد، طرحواره های افراد گروه آزمایش در قیاس با افراد گروه کنترل که تحت آموزش تکنیک تجربی قرار نگرفته بودند بهبود یافته بود.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6079_02414995048454e17bdfa1229bf3a767.pdf
2012-09-22
75
86
10.22054/qccpc.2012.6079
تکنیک های تجربی
طرحواره درمانی
افسردگی
سعید
طباطبائی برزکی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
فرامرز
سهرابی
asmar567@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت حساسیت حافظه ضمنی و آشکار نسبت به واژه های مرتبط با غذا، تناسب اندام و اعضای بدن در زنان چاق و معمولی
هدف: از آنجایی که در زمینه ارتباط بین حافظه ضمنی و آشکار با مسائل زبان شناختی در ایران، تحقیقات اندکی صورت گرفته است، این مطالعه بر آن است که به بررسی فرآیند پردازش اطلاعات در زمینه واژه های مرتبط با غذا، تناسب اندام و اعضای بدن در زنان چاق و معمولی بپردازد، به این منظور با استفاده از آزمون های حافظه ضمنی و آشکار، دو زن بیمار مبتلا به چاقی مفرط، ده زن چاق و ده زن معمولی مورد بررسی قرار گرفتند، در آزمون های حافظه، از واژه های مرتبط با غذا، تناسب اندام و اعضای بدن استفاده شد، نتایج آزمون ها حاکی از وجود حساسیت در حافظه ضمنی بود، بیماران مبتلا به چاقی مفرط در کامل کردن کلمه های مرتبط با غذا موفق ت ر از سایرکلمات بودند، زنان چاق در کامل کردن کلمات مرتبط با غذا و تناسب اندام بهتر عمل کردند و بالاخره در مورد زنان معمولی حساسیت خاصی دیده نشد و این افراد نسبت به انواع واژه ها حساسیت تقریباً یکسانی را از خود نشان دادند. آزمون حافظه آشکار، حساسیتی در میان گروه خاصی نشان نداد.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6080_fd2560a3934d183185da5fef006678ff.pdf
2012-09-22
87
99
10.22054/qccpc.2012.6080
چاقی
حافظه ضمنی
حافظه آشکار
غذا
تناسب اندام
حسن
مختارپور
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
مهدی
فتاحی
2
دانشجوی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مهارت های زندگی در پیش بینی روان دانش آموزان
هدف اساسی پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان مهارت های زندگی در دانش آموزان بود، به این منظور نمونه ای به حجم 800 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه های مهارت زندگی و سلامت روان 28 سوالی روی آنها اجرا گردید، نتایج نشان داد که بین آگاهی از مهارت های زندگی و سلامت روان (نشانگان مرضی کمتر) رابطه منفی معنی دار وجود دارد، همچنین تجلیل رگرسیون گام به گام نشان دادکه در گام اول متغیر کنترل هیجانات وارد معادله رگرسیون شده و به تنهایی 26 درصد از واریانس سلامت روان را تبیین میکند، پس از آن مهارت مقابله با استرس، خودآگاهی، تصمیم گیری و همدلی به ترتیب نقش مهم و معناداری در پیش بینی سلامت روان داشتند، در مجموع این متغیرها 37 درصد از تغییرات سلامت روانی را پیش بینی میکنند، نتایج بیانگر نقش و اهمیت مهارت های زندگی در پیشگیری از اختلالات است و دارای تلویحات کاربردی برای مسئولان و برنامه ریزان آموزش و پرورش است
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6081_133d660cfed2cccd9bbbefd5a54a5329.pdf
2012-09-22
101
116
10.22054/qccpc.2012.6081
مهارت های زندگی
سلامت روان
دانش آموز
محمود
نجفی
m_najafi@sun-semnan.ac.ir
1
استادیار دانشگاه سمنان
AUTHOR
ایمان الله
بیگدلی
2
دانشیار دانشگاه سمنان
AUTHOR