ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه حافظه کاری عاطفی در دو گرونه زنان افسرده و غیرافسرده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه حافظه کاری عاطفی در دو گروه زنان افسرده و غیرافسرده صورت گرفت، روش: در این پژونهش 27 زن افسرده با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده و سپس 27 زن غیرافسرده با آنها براساس سن و تحصیلات همتا شدند، داده ها با استفاده از پرسش نامه ی افسردگی بک و تکلیف رایانه ای n تعداد به عقب به دست آمد و با استفاده از آزمون آماری t همبسته تجزیه و تحلیل شد، نتایج: یافته های پژوهش نشان داد افراد افسرده عملکرد ضعیف تری در مقایسه با افراد غیرافسرده در تکلیف حافظه کاری دارند (p<0/05) این افراد اگر چه به محرک های مثبت به طور معناداری کمتر از افراد غیرافسرده پاسخ صحیح میدهند (p<0/05) اما در پاسخ به محرک های منفی تفاوتی با گروه غیرافسرده نشان نمیدهند (P>0/05) بحث: محدود بودن منابع حافظه کاری، فقدان ابتکار عمل، ناتوانی در بازداری اطلاعات نامربوط و نشخوار فکری به عنوان علل تبیین کننده ضعف افراد افسرده در تکلیف حافظه کاری مورد بحث قرار گرفت.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6061_c545da4008e19663d9eeb6704f8eaadf.pdf
2012-03-20
1
21
10.22054/qccpc.2012.6061
حافظه کاری عاطفی
افسردگی
حالت های هیجانی چهره
زهرا
بهجتی
1
دانشجوی دانشگاه تهران
AUTHOR
محمود
خباز
2
مدرس دانشگاه آزاد واحد اشکذر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوهای هافمن در کاهش نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی
هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن در کاهش نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی بوده است، بدین منظور، 12 آزمودنی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی براساس « پرسشنامه هراس اجتماعی» (SPIN) و « مصاحبه بالینی ساختار یافته براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی » (SCID-IV) انتخاب شدند، 6 نفر از مبتلایان یاد شده به طور تصادفی در گروه آزمایش و 6 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند، گروه آزمایش براساس الگوی هافمن تحت درمان قرار گرفت و گروه کنترل در انتظار ماند، همچنین وارسی ها نشان داد که دو گروه از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی همتا بودند، آزمودنی ها قبل از شروع و بعد از اتمام و یک ماه و نیم بعد از اتمام مداخله/ انتظار، علاوه بر مقیاس هراس اجتماعی (SPIN)، مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتز (LSAS-SR) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE) را تکمیل نمودند، نتایج تحلیل ها نشان میدهد که تاثیر متغیر مستقل (درمان شناختی – رفتاری براساس الگوی هافمن) در اندازه گیری های مکرر بر متغیر وابسته (BFNE,LSAS-SR, SPIN) معنادار است، در مجموع، نتایج پژوهش حاضر بیانگر اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن (2007) بر کاهش مولفه های مختلف اختلال اضطراب اجتماعی است، طوری که این اثربخشی در فاصله پس آزمون تا پیگیری نیز حفظ شده است
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6062_e81dcb6edc7f38df53d9138d1a50d980.pdf
2012-03-20
23
51
10.22054/qccpc.2012.6062
اختلال اضطراب اجتماعی
درمان شناختی رفتاری
الگوی هافمن
مهدیه
عطری فرد
1
دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمدرضا
شعیری
2
دانشیار دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین اثربخشی معنادرمانی بر اضطراب مرگ در سالمندان
هدف این پژوهش کاهش اضطراب مرگ با استفاده از رویکرد معنادرمانی در میان سالمندان بود، پژوهش حاضر، پژوهشی شبه تجربی با استفاده از گروه آزمایش گروه کنترل است، در جهت دستیابی به اهداف از میان سالمندان ساکن در خانه سالمندان شهر ارومیه 20 سالمند به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و مقیاس اضطراب مرگ به عنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت مداخله مبتنی بر رویکرد معنادرمانی قرار گرفتند، در طی این مدت بر روی گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت، در نهایت همان مقیاس به عنوان پس آزمون و یک ماه بعد به عنوان پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا شد، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل کواریانس استفاده شد، نتایج نشان داد که اضطراب مرگ گروه آزمایشی در مراحل پس آزمون و پی گیری به طور معناداری پایین تر از گروه کنترل می باشد.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6063_b3c6d617c4486ad24c85a0da1691cbe5.pdf
2012-03-20
53
68
10.22054/qccpc.2012.6063
معنادرمانی
اضطراب مرگ
سالمندان
مسعود
قربانعلی پور
masoodghorbanalipour@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه ازاد واحد خوی
AUTHOR
علی
اسماعیلی
dresmaeili49@gmail.com
2
دانشجوی دکترای دانشگاه ازاد کرج
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی مدل شناختی ویتال و توقف فکر، در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری
زمینه: افکار مزاحم و رخنه کننده از ویژگی های افراد مبتلا به وسواسی است، آنها با افکاری مانند کمال گرایی و عدم تحمل ابهام درگیرند، اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی ویتال و روش توقف فکر در بیماران مبتلا به وسواس فکری می باشد، روش پژوهش: این پژوهش یک طرح آزمایشی گسترش یافته با پیش آزمون – پس آزمون چند گروهی است، به این منظور از میان افراد مراجعه کننده به مراکز بالینی، بیمارستان ها، مطب های خصوصی و مراکز مشاوره شهرستان بوکان، 45 بیمار مبتلا به وسواس فکری به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه ( درمان شناختی ویتال، درمان رفتاری توقف فکر و گروه کنترل) قرار گرفتند و دو گروه آزمایش، 8 جلسه مداخله درمانی دریافت کرده و شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات درمانی به سه پرسشنامه بیل براون، بلاتکلیفی و کمال گرایی پاسخ دادند، یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان دادکه هر دو روش درمانی در کاهش علایم وسواسی موثر بوده ولی روش شناختی ویتال موثرتر از روش توقف فکر می باشد، نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر اهمیت درمان های شناختی را در مقایسه با درمان های رفتاری در کاهش علایم بیماران وسواسی بیش از پیش آشکار می سازد
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6064_586132fc113b54a0f07e5782b6ff137e.pdf
2012-03-20
69
86
10.22054/qccpc.2012.6064
وسواس فکری
درمان شناختی ویتال
توقف فکر
بلاتکلیفی
کمال گرایی
حسین
قمری گیوی
h_ghamari@uma.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
هاجر
رضایی
2
دانشجوی دانشگاه ازاد اردبیل
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ابعاد کمال گرایی ( خودمدار، دیگرمدار و جامعه مدار) و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه ابعاد کمال گرایی (کمال گرایی خودمدار، دیگرمدار و جامعه مدار) و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی می باشد، این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است، جامعه این پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تحصیل بودند، حجم نمونه 280 نفر بوده است که از طریق نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گشتند، اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد نظر از طریق مقیاس کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)، پرسشنامه مکان کنترل راتر و سیاهه اضطراب امتحان (TAI) جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل فرضیه ها از روش آماری خی دو، ضریب همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده شد، نتایج نشان داد که در هر سه بعد کمال گرایی بین دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا در هر سه بعد کمال گرایی بالاتری دارند، بین مکان کنترل دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا بیشتر به سمت بیرونی بودن گرایش دارد، همچنین بین هر سه بعد کمال گرایی و اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری مشاهده شد و کمال گرایی میتواند اضطراب امتحان را پیش بینی نماید
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6065_4f3036166f55f02a960d88110000f68b.pdf
2012-03-20
87
104
10.22054/qccpc.2012.6065
ابعاد کمال گرایی
مکان کنترل
اضطراب امتحان
سیده فاطمه
کاظمی
kazemi.fateme@ymail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طبطبائی
AUTHOR
یوسف
کریمی
yukarimi@yahoo.com
2
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روان نمایشگری بر ویژگی های روانی جانبازان اسکیزوفرنیای مزمن
هدف : یکی از مداخله های گروهی در توان بخشی روانی، روان نمایشگری است، هدف این پژوهش بررسی تاثیر روان نمایشگری بر ویژگی های روانی جانبازان اسکیزوفرنیای مزمن بود، روش: این پژوهش جزء طرح های آزمایشی طبقه بندی می شود و به شیوه پیش آزمون- پس آزمون 38 جانباز مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن بستری در بیمارستان روانپزشکی سعادت آباد با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به کمک مقیاس روانپزشکی (BPRS) ارزیابی شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند، آزمون SCL-90R از بیماران گرفته شد، سپس جلسات گروه درمانی روان نمایشگری به مدت 1 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و پس از اتمام جلسات دوباره برای گروه ها آزمون SCL-90R گرفته شد، برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید، یافته ها:تجزیه و تحلیل آماری نشان دادکه در 8 بعد SCL-90R شامل بعد شکایت جسمانی، وسواس بی اختیاری، حساسیت در روابط بین فردی، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، هراس، افکار پارانوئید اختلاف معنادا بین دو گروه آزمایشی و کنترل وجود دارد و وضعیت بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن پس از مداخله روان نمایشگری در پس آزمون بهتر از پیش آزمون می باشد، اما در بعد روان گستگی بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از مداخله روان نمایشگری تفاوتی مشاهده نشد، نتیجه گیری: روان نمایشگری به عنوان یک مداخله توانبخشی میتواند بهبود وضعیت روانی جانبازان مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن را به دنبال داشته باشد.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6066_c4dfd87b0042d46d29badfec7cedda7d.pdf
2012-03-20
105
121
10.22054/qccpc.2012.6066
روان نمایشگری
ویژگیهای روانی
اسکیزوفرنیا
شهناز
محمدی
1
استادیار دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
علیرضا
محمودنیا
2
استادیار دانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه کارکردهای شناختی و نظریه ذهن در بیماران وسواس فکری- علمی
زمینه و هدف: نظریه ذهن عبارت است از توانایی نسبت دادن حالت های ذهنی یعنی ثبات، احساسات، خواسته ها و باورها به خود و دیگران و درک این که حالات ذهنی دیگران متفاوت از حالات ذهنی خود فرد می باشد، تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین برخی کارکردهای شناختی و توانایی نظریه ذهن بیماران وسواس فکری – عملی مراجعه کننده به مراکز درمان روان پزشکی و روان شناسی شهر اردبیل 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 20 نفر از افراد عادی نیز با آنان همتا شدند، گردآوری داده ها به کمک تکالیف پیشرفته نظریه ذهن است و نیز آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون یادگیری تداعی ها انجام شد، به منظور تحلیل داده ها روش های آماری T تست دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون به کار رفت. یافته ها: عملکرد بیماران مبتلا به وسواس فکری – عملی در تمام تکالیف مربوط به نظریه ذهن ضعیف تر از گروه بهنجار بود، ولی تفاوت ها فقط در تکالیف پیشرفته نظریه ذهن معنادار بودند، همچنین رابطه معناداری بین نتایج تکالیف پیشرفته نظریه ذهن و نتایج آزمون یادگیری تداعی دیده شد در حالیکه بین آزمون کارت های ویسکانسین و تکالیف پیشرفته نظریه ذهن رابطه معنی داری به دست نیامد، نتیجه گیری: براساس یافته های به دست آمده، توانایی های اولیه نظریه ذهن بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی به طور کلی حفظ شده بود، در حالیکه در توانایی های پیشرفته نظریه ذهن کاهش قابل توجهی به وجود آمده بود که به نظر می رسد به کاهش ظرفیت و توانایی حافظه این بیماران مربوط باشد، ارتباط محتمل بین حافظه و تئوری ذهن مختل شده، اهمیت بالینی نقض تئوری ذهن در بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی را نشان میدهد.
https://qccpc.atu.ac.ir/article_6067_207dc2e50d682ac9d40be9fd71aac5bb.pdf
2012-03-20
123
141
10.22054/qccpc.2012.6067
نظریه ذهن
کارکردهای شناختی
اختلال وسواس فکری- عملی
نیلوفر
میکائیلی
1
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
پریسا
آدینه
2
دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR