%0 Journal Article %T آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین و تأثیرآن بر ادراک کودک از والدین %J فرهنگ مشاوره و روان درمانی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-6051 %A کاکابرایی, کیوان %A مرادی, علیرضا %D 2017 %\ 03/21/2017 %V 8 %N 29 %P 165-185 %! آموزش حل مسئله خانواده محور به والدین و تأثیرآن بر ادراک کودک از والدین %K حل مسئله خانواده محور %K آموزش والدین %K ادراک کودک از والد %R 10.22054/qccpc.2017.20673.1485 %X پژوهش حاضر با هدف آموزش حل مسئله خانواده‌محور به والدین و تعیین اثربخشی آن بر ادراک کودک - والد انجام شد. طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون - پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند، ابتدا والدین گروه آزمایشی 10 جلسه در کارگاه تربیت کودک / نوجوان اندیشمند شرکت کردند سپس گروه آزمایشی به مدت سه ماه تحت برنامه حل مسئله خانواده‌محور مورد آموزش قرار گرفتند، برای جمع­آوری اطلاعات از نسخه ادراک کودک از والدین (گرولنیک، ریان و دسی، 1997) فرم کودکان استفاده شد. یافته‌ها طبق گزارش کودکان در سه مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون (فاصله سه ‌ماهه) و پیگیری (فاصله یک ‌ماهه) نشان داد، در گروه آزمایشی، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های ادراک کودک - والد تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پس‌آزمون - پیگیری در زیرمقیاس‌های ادراک کودک - والد تفاوت معنادار نبود. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش حل مسئله خانواده‌محور به والدین بر ادراک کودک - والد اثربخش بود و ادراک کودک - والد را بهبود بخشیده است. %U https://qccpc.atu.ac.ir/article_7360_362e5eeb9bbc757ecd34c5d8e0f8019e.pdf