%0 Journal Article %T رابطه هوش هیجانی و شناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان %J فرهنگ مشاوره و روان درمانی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-6051 %A سعیدی راد, حسن %A رباط جزی, عفت سادات %D 2012 %\ 06/21/2012 %V 3 %N 10 %P 51-63 %! رابطه هوش هیجانی و شناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان %K هوش هیجانی %K هوش شناختی %K پیشرفت تحصیلی %R 10.22054/qccpc.2012.6070 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین هوش هیجانی و هوش شناختی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد، جامعه آماری شامل کلیه معلمان (زن و مرد) پایه پنجم ابتدایی شهرستان علی آباد کتول در سال تحصیلی 88-1387 بودند که 75 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند، ابزار مورد پژوهش شامل آزمون هوش هیجانی بار-ان برای ارزیابی هوش هیجانی، آزمون هوشی و کسلر برای اندازه گیری هوش شناختی و متوسط نمرات نیمسال دوم به منظور بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که معلم های آنها در دو آزمون هوش (وکسلر و بار- ان) شرکت کرده بودند. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد اما بین هوش شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد، در تبیین این نتایج میتوان به اهمیت هوش هیجانی در محیط کار و تفاوت گروه نمونه حاضر با پژوهش قبل اشاره کرد %U https://qccpc.atu.ac.ir/article_6070_43fecab0855177a5c286287cdc4c5d85.pdf