%0 Journal Article %T رابطه کارکردهای شناختی و نظریه ذهن در بیماران وسواس فکری- علمی %J فرهنگ مشاوره و روان درمانی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2345-6051 %A میکائیلی, نیلوفر %A آدینه, پریسا %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 3 %N 9 %P 123-141 %! رابطه کارکردهای شناختی و نظریه ذهن در بیماران وسواس فکری- علمی %K نظریه ذهن %K کارکردهای شناختی %K اختلال وسواس فکری- عملی %R 10.22054/qccpc.2012.6067 %X زمینه و هدف: نظریه ذهن عبارت است از توانایی نسبت دادن حالت های ذهنی یعنی ثبات، احساسات، خواسته ها و باورها به خود و دیگران و درک این که حالات ذهنی دیگران متفاوت از حالات ذهنی خود فرد می باشد، تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین برخی کارکردهای شناختی و توانایی نظریه ذهن بیماران وسواس فکری – عملی مراجعه کننده به مراکز درمان روان پزشکی و روان شناسی شهر اردبیل 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 20 نفر از افراد عادی نیز با آنان همتا شدند، گردآوری داده ها به کمک تکالیف پیشرفته نظریه ذهن است و نیز آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون یادگیری تداعی ها انجام شد، به منظور تحلیل داده ها روش های آماری T تست دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون به کار رفت. یافته ها: عملکرد بیماران مبتلا به وسواس فکری – عملی در تمام تکالیف مربوط به نظریه ذهن ضعیف تر از گروه بهنجار بود، ولی تفاوت ها فقط در تکالیف پیشرفته نظریه ذهن معنادار بودند، همچنین رابطه معناداری بین نتایج تکالیف پیشرفته نظریه ذهن و نتایج آزمون یادگیری تداعی دیده شد در حالیکه بین آزمون کارت های ویسکانسین و تکالیف پیشرفته نظریه ذهن رابطه معنی داری به دست نیامد، نتیجه گیری: براساس یافته های به دست آمده، توانایی های اولیه نظریه ذهن بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی به طور کلی حفظ شده بود، در حالیکه در توانایی های پیشرفته نظریه ذهن کاهش قابل توجهی به وجود آمده بود که به نظر می رسد به کاهش ظرفیت و توانایی حافظه این بیماران مربوط باشد، ارتباط محتمل بین حافظه و تئوری ذهن مختل شده، اهمیت بالینی نقض تئوری ذهن در بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی را نشان میدهد. %U https://qccpc.atu.ac.ir/article_6067_207dc2e50d682ac9d40be9fd71aac5bb.pdf