@article { author = {mostofi sarkari, amir and ghamari, mohammad and Hoseinian, Simin}, title = {Comparing the effectiveness of psychological education based on McMaster and Olson model on enhancing family coherence of women teachers}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {10}, number = {37}, pages = {99-120}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2019.35805.1969}, abstract = {This research was aimed to compare effectiveness of psychological education based on MacMaster and Olson model on enhancing family coherence of women teachers. The methodology was semi experimental with pre-posttest and following plan. Statistical Society composes of 550 married women teachers of the Khoramdareh city during 2017-2018 educational year. Statistical sample composed of 45 teachers with lower score in questionnaire of family coherence (Olsen, 1999) that randomly divided in test group 1 test group 2, and a control group that each group composes of 15 teachers. Test groups participated in training sessions and the control group did not receive any specific interventions. After training sessions, posttest implemented for all groups. Collected data analyzed by multivariate analyze (mixed). Results revealed that psychological education based on MacMaster and Olson method is effective in enhancing family coherence of women teachers and this effectiveness was lasting (P < 0.001). Results also showed that effectiveness of these two trainings in are not different. Therefore, it can be concluded that for enhancing family coherence of women teachers, it is useful to use psychological education based on MacMaster and Olson method. Keywords: MacMaster Model, Olson model, family coherence}, keywords = {MacMaster Model,Olson model,family coherence}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی مک مستر و السون در انسجام خانواده معلمان زن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی السون و مک مستر در افزایش انسجام خانواده معلمان زن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان زن متاهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 550 نفربودند. تعداد نمونه 45 نفر بود که از بین معلمانی که نمره پایین در پرسشنامه انسجام خانواده(اولسون،1999) کسب کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه(گروه آزمایشی(1) 15نفر، گروه آزمایشی(2)15 نفر و گروه کنترل 15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه های آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت کردند و افراد گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات پس آزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یکماه بعد نیز جلسه پیگیری برگزار گردید. داده ها با روش تحلیل واریانس چندراهه (آمیخته) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی بر اساس الگوی السون و مک مستر در ارتقای انسجام خانواده معلمان زن اثربخش است و این اثربخشی در طی زمان ماندگار است(001/0P≤). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد که اثربخشی این دو آموزش در انسجام خانواده معلمان زن متفاوت نیست. بنابراین، می توان نتیجه گرفت برای ارتقای انسجام خانواده معلمان زن می توان از آموزشهای مبتنی بر الگوی اولسون و مک مستر استفاده کرد.}, keywords_fa = {الگوی السون,الگوی مک مستر,انسجام خانواده}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_9418.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_9418_e926188e1df259eefee87a82e21ce0b1.pdf} }