@article { author = {rezaei, mohammad and Farrokhi, Noor Ali and Darabi, Fardin and Mohammadi, Javad}, title = {The Effect of Quran recitation on risk of adolescents against high-risk behaviors}, journal = {Counseling Culture and Psycotherapy}, volume = {9}, number = {35}, pages = {79-98}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2345-6051}, eissn = {2476-6178}, doi = {10.22054/qccpc.2018.28326.1710}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of Holy Quran recitation on the risk level of high school adolescents against high-risk behaviors. This research is a semi-experimental design with pretest-posttest design with control and experimental group. The statistical population included all male high school students (1st and 2nd years) in District 2 and 1 of Ardabil, and the sample consisted of 30 students who were selected through multistage cluster sampling among students who were studying Sampling was done. And randomly assigned into two groups (15 each) as the experimental group and the control group. First, the Iranian Adolescent Risk Risk Scale (IARS) was used as a pretest for both groups. Then, after completing the 12 sessions (30 minutes each session) for the experimental group, in order to assess the risk level of adolescents against high-risk behaviors (dependent variable), the Iranian Adolescent Risk Reduction Scale (IARS) was administered as a post-test in both groups in order to evaluate the effect of auditory recitation of the Quran (independent variable) in the experimental group. In this research, data were analyzed using covariance analysis and SPSS version 20 software. The results of this study showed that the effect of quran recitation as an independent variable on adolescents' risk of being as a dependent variable was significant and the risk level in the experimental group was significantly lower than the control group.}, keywords = {"Risky Behaviors","Risk","Quran Recitation",Adolescence","Students"}, title_fa = {تاثیر تلاوت قرآن کریم بر میزان خطرپذیری نوجوانان درمقابل رفتارهای پرخطر}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تلاوت قرآن کریم بر میزان خطر پذیری نوجوانانِ مقطع دبیرستان در مقابل رفتارهای پرخطر انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان (سال اول و دوم) در ناحیه 2 و 1 شهر اردبیل و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این دانش آموزان بود که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از میان دانش آموزان در حال تحصیل نمونه‌گیری شد. و به‌صورت تصادفی در دو گروه (هرکدام: 15 نفر) به‌عنوان گروه آزمایش و گروه گواه جایگزین شدند. ابتدا مقیاس خطر پذیری نوجوانان ایرانی (IARS) به‌عنوان پیش آزمون برای هردو گروه اجرا شد وسپس بعد از اتمام دوره 12 جلسه‌ای (هر جلسه 30 دقیقه) برای گروه آزمایش، به‌منظور سنجش میزان خطرپذیری نوجوانان در مقابل رفتارهای پرخطر (متغیر وابسته) مجدداً مقیاس خطر پذیری نوجوانان ایرانی (IARS) به‌عنوان پس‌آزمون در هر دو گروه اجرا شد تا اثر گذاری تلاوت قرآن (متغیر مستقل) درگروه آزمایش موردبررسی قرار گیرد. در این تحقیق داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس و استفاده از نرم‍افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتائج پژوهش نشان داد، تأثیر تلاوت قرآن به‌عنوان متغیر مستقل بر میزان خطر پذیری نوجوانان، به‌عنوان متغیرِ وابسته معنا دار بوده و میزان خطر پذیری درگروه آزمایشی، نسبت به گروه کنترل به‌طور معنا دار کاهش پیدا کرده است.}, keywords_fa = {رفتارهای پرخطر,خطرپذیری,تلاوت قرآن,نوجوانی}, url = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8920.html}, eprint = {https://qccpc.atu.ac.ir/article_8920_d36da1fe3f930be3cc88c035a94a782e.pdf} }